عنوان عنوان

جناب آقای احمد رضا ایمانی

 

عناوین عناوین

عناوین اصلی عناوین اصلی

«برگشت

جلسه طرح «تولید محتوای آموزشی ویژه اولیاء» در مدارس جامعه تعلیمات اسلامی 7-6-96

    نظر به اهمیت جایگاه خانواده در نظام تربیتی دین مبین اسلام و ترویج فرهنگ تعلیم و تربیت اسلامی در مدارس جامعه تعلیمات اسلامی، دفتر مرکزی جامعه، با استقرار واحد کارشناسی انجمن اولیاء و مربیان در راستای پاسخگویی به نیازهای آموزشی اولیاء اقدام به برنامه ریزی  جهت تولید محتوای آموزشی و ارائه خدمات مشاوره ای و برگزاری دوره های آموزشی خانواده نموده است.

   بدین جهت با دعوت از روحانیون معزز ومشاوران مدارس جامعه و سایر اساتید و متخصصان در نظر دارد ضمن تولید محتواها ی آموزشی جهت خانواده ها نسبت به مستند سازی کامل برنامه های آموزش خانواده مدارس جامعه نیز اقدامات لازم را بعمل آورده تا زمینه ارزشیابی از دوره های مذکور بیش از گذشته میسر گردد.

    لذا با تعیین سرفصلهای آموزشی، شناسایی اساتید آموزش خانواده در مدارس، تعامل کامل با روحانیون معزز و مشاورین محترم مدارس، نسبت به تهیه و تالیف جزوات آموزش خانواده و مستند سازی تصویری و صوتی آموزشهای خانواده و اشتراک گذاری محتواهای آموزشی میان مدارس جامعه به ایفای نقش و مسئولیت خطیر خویش پرداخته است.

شورای برنامه ریزی  « آموزش خانواده» :

شورای برنامه ریزی « آموزش خانواده » مرکب از: مدیر –روحانی (مبلغه)‌- مشاورین و معاونین پرورشی و اعضای متخصص انجمن اولیا ومربیان در حوزه روانشناسی و بهداشت تحت نظارت و هدایت مدیر مدرسه مسئولیت  نیازسنجی و برنامه ریزی جلسات آموزش خانواده و تولید محتواهای آموزشی شامل : اسلاید های آموزشی (POWERPOINT) –بروشور و...را بصورت منظم در طی سال تحصیلی برعهده داشته و پس از اتمام دوره های آموزش خانواده می بایست نسبت به گرد آوری  سوالات اولیاء و تشکیل بانک سئوالات اولیاء و سایر مستندات از قبیل فیلم –فایل های صوتی –عکس مراسم و سایر امور مرتبط اقدام شایسته را بعمل آورند.

اقدامات اجرایی:

گام اول- تعیین سرفصلها ی آموزشی براساس نیاز خانواده ها و از طریق  نظر سنجی از اولیاء محترم مدارس: تهیه نمون برگهای نظرسنجی از سرفصلهای پیشنهادی مدرسه تا سرفصلهای پیشنهادی والدین  و جمع آوری موضوعات تا مرحله تهیه محتوا و منابع آموزشی.

گام دوم-دسته بندی و اولویت بندی سرفصلهای آموزشی:

عناوین و  سرفصلهای گرد آوری  شده در چهار سطح مهم زیر طبقه بندی و اولویت گذاری می گردد :

 1-ارزشها و بایدها :کلیه اموری که در هنجارهای اجتماعی، اعتقادی و مدرسه ای نیکو تلقی می شود.

 2- سهل انگاری و نبایدها: کلیه اموری که در هنجارهای اجتماعی، اعتقادی و مدرسه ای  ناپسند تلقی می شود.

  3 آسیبها : کلیه اختلالات رفتاری و گرایشهای احتمالی که منجر به اختلال گردیده و نیازمند درمان و یا اقدامات پیشگیرانه می باشد.

 4- عمومی: سرفصلهای کلی اعم از مسائل اعتقادی و اجتماعی و بهداشتی مانند:تغذیه و بهداشت که می بایست بدون طبقه بندی مورد آموزش قرار گیرند.

نمونه های پیشنهادی سرفصلها بر اساس سطح و دوره تحصیلی:

-ارزشها و بایدها(دوره ابتدایی): مهربانی و عطوفت در خانواده-الگوپذیری از والدین- تفریح سالم

- ارزشها و بایدها(دوره دبیرستان): آینده نگری شغلی-مشارکت پذیری- حجاب برتر- همسایه داری-دوستیابی

-سهل انگاریها و نبایدها(دوره ابتدایی):ارتباط عاطفی نامناسب-کم تحرکی- بازیهای رایانه ای نامناسب-بی نظمی

- سهل انگاریها و نبایدها(دوره متوسطه):فرزند سالاری- کاهل نمازی یا بی نمازی- آثار بدحجابی-مصرف دخانیات-دوست پنهانی

-آسیبها(دوره ابتدایی):نزاع خانوادگی- طلاق-گسست عاطفی- تربیت آسیب زا-فقر و درماندگی- سوءتغذیه

-آسیبها(دوره متوسطه):سوء ظن، افسردگی- بی عفتی- رسانه های آسیب زا- بی هویتی-ترک رحم- بی دینی

-سرفصلهای عمومی(دوره ابتدایی): تربیت اسلامی-روشهای همسرداری- تغذیه سالم-بهداشت خانواده-فرزندپروری

- سرفصلهای عمومی(دوره متوسطه): بلوغ-برنامه ریزی-فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی-هدایت تحصیلی

گام سوم- تهیه محتوا ی سرفصلها بر اساس ساختار محتوایی یکسان:

روحانی (مبلغه )‌معزز و مشاور و معاون پرورشی مدرسه با کمک عضو متخصص «پژوهشگر» انجمن اولیا و مربیان پس از انجام نظر سنجی و نیاز سنجی از اولیا مدارس، اقدام به تهیه و تالیف جزوه الکترونیکی و کاغذی همزمان (بسته محتوایی جزوه و لوح فشرده آموزش خانواده مدرسه) محتوای سرفصلهای تعیین شده خواهند نمود.