اخبار اخبار

گرامی داشت اعیاد قربان تا غدیر در دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی

 

دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی اعیاد بزرگ قربان ، ولادت امام هادی (ع) و عید بزرگ ولایت و امامت، عید غدیر را به محبین و شیعیان راستین حضرت مولی الموحدین امیر المومنین علی (علیه السلام) تبریک و تهنیت عرض می نماید.

درگذشت آقای امیر خلج از خیرین جامعه تعلیمات اسلامی

غروب روز جمعه اول مرداد ماه امیر خلج به دیدار حق شتافت. مرحوم خلج از واقفین و خیرین جامعه تعلیمات اسلامی بود .تعلق خاطر ایشان به تربیت دینی دانش آموزان و نونهالان وی را بر آن داشت تا از حامیان جامعه تعلیمات اسلامی گردد.روحشان شاد و یادشان گرامی 

دومین جلسه دوره آموزشی پاسخ و پرسش اعتقادی برگزار گردید

روز جاری دومین جلسه کارگاه آموزشی پرسش و پاسخ اعتقادی در دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی برگزار گردید. این جلسه که با حضور دکتر موحدی و در فضای وب برگزار شد به سوالات مطرح شده توسط شرکت کنندگان در این نشست پاسخ داده شد . دوره آموزشی پاسخ و پرسش اعتقادی  در 28 ساعت و طبق برنامه اعلامی با هماهنگی و برنامه ریزی واحد توانمند سازی نیروی انسانی دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی از طریق فضای وب برگزار می گردد.

موفقیت دانش آموز پایه یازدهم دبیرستان سید الشهداء یزد در مسابقات قرآن

بدینوسیله راهیابی دانش آموز پایه یازدهم دبیرستان سید الشهدا یزد سرکار خانم سیده نازنین هادی نیا به مسابقات کشوری قرآن عترت و نماز را به ایشان و اولیاء محترم و همچنین خانواده بزرگ و ارزشمند تعلیم و تربیت جامعه تعلیمات اسلامی یزد تبریک عرض نموده و از خداوند متعال توفیقات روز افزون و کسب مدارج عالی را برای دانش آموز هادی نیا مسئلت می نماییم.

دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی

«برگزاری دوره ضمن خدمت با عنوان «پاسخ به پرسش های اعتقادی»

در راستای ارتقاء سطح اطلاعات مدیران وآموزگاران و دبیران  محترم  بویژه دبیران محترم دینی و قرآن و معاونین پرورشی و مربیان امور تربیتی یکدوره آموزش ضمن خدمت با عنوان "پرسش و پاسخ اعتقادی " به میزان 28 ساعت و دارای  کد : 92503073 توسط  استاد محترم جناب آقای دکتر عبدالعلی موحدی   (عضو هیات علمی دانشگاه) بر اساس جدول زمانبندی زیر اجرا خواهد شد لذا مقتضی است مدیران محترم دستور فرمایند  موضوع به نحو مقتضی به اشخاص فوق اطلاع رسانی گردد ، ضمنا هزینه برگزاری این دوره مبلغ -/900000 ریال معادل نود هزار تومان خواهد بود که شایسته است مدیران محترم  مدارس دستور فرمایند :1-اطلاعات همکاران محترم متقاضی ثبت نام دوره در فایل اکسل پیوست درج و ارسال گردد 2- به ازای هر نفر مبلغ -/900000ریال معادل نودهزارتومان محاسبه وبه صورت یکجا به حساب سپرده  شماره 1-1608490-810- 839 یا شبا:  860560083981001608490001  IR (بانک سا مان شعبه منیریه بنام جامعه تعلیمات اسلامی) واریز گردد و فهرست اسامی افراد متقاضی و تصویر فیش واریزی حداکثر تا مورخ  19 / 4/ 1400  از طریق اتوماسیون به دبیرخانه دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی  ( آقای شبرنگ ) ارسال گردد .

نکته مهم: از آنجا که ظرفیت کلاس حداکثر 30 نفر می باشد لذا اولویت با اشخاصی است که فهرست اسامی و تصویر فیش واریزی را زودتر به دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی ارسال نموده باشند . ضمنا زمان برگزاری آزمون و اعلام نتایج نیز متعاقبا اعلام خواهد شد .

شورای برنامه ریزی تشکیل جلسه داد

روز سه شنبه شورای برنامه ریزی جامعه تعلیمات اسلامی تشکیل جلسه داد . در این نشست اعضای جلسه ضمن ارائه گزارش فعالیت های خود پیشنهاداتی را نیز ارائه دادند که به تصویب رسید

هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی تشکیل جلسه داد

روز یکشنبه سیزدهم تیر ماه هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی تشکیل جلسه داد. در این نشست که هر دو هفته یکبار و به صورت نیمه حضوری برگزار میگردد ضمن پیگیری مصوبات جلسات قبل و استماع گزارش فعالیت های صورت گرفته ، پیشنهاداتی نیز به تصویب می رسد.

قابل توجه مدیران محترم مدارس جامعه تعلیمات اسلامی
با عنایت به این که در نظر است عملکرد فعالیت های مدارس جامعه تعلیمات اسلامی در سال تحصیلی ۱۳۹۹/۱۴۰۰ از سوی اعضای هیئت محترم مدیره دفتر مرکزی مورد رسیدگی قرار گیرد.لذا خواهشمند است ،ضمن مشاهده و توجه به بخشنامه شماره ۱۰۱/۲۵۰۶/ص مورخ۱۴۰۰/۴/۹ وپیوستی های آن ،که از طریق اتوماسیون اداری  به مدارس ارسال شده است ،نسبت به درج تصاویر ومکتوبات در فایل خام پاورپوینت مطابق مستندات درخواستی در جدول مستدات ارسال شده اقدام عاجل مبذول گردد.
در صورت عدم ارسال به موقع  ،فرآیند کسب نمرات ارزیابی عملکرد مدارس بر اساس مستندات  ،ردیف های(۱۱)و(۱۲)و(۱۳)بخشنامه مزبور اقدام وردیف (۱۴)منظور نخواهد گردید.

معاونت آموزشی و پرورشی جامعه تعلیمات اسلامی - جوانشیر

دانلود فایلهای ضمیمه

روز گذشته (ششم تیرماه) هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی تشکیل جلسه داد. این نشست که به صورت نیمه حضوری برگزار گردید برخی از اعضا از طریق فضای وب حضور داشتند.

 بدینوسیله به اطلاع می‌رساند، جلسه درس‌هایی از دعای صحیفه سجادیه استاد #حاج_علی_اکبری  روز
🔸امروز دوشنبه 1400/04/07 ساعت 18
در محل یادمان شهدای هفتم تیر
به آدرس: میدان بهارستان، انتهای خیابان شهید صیرفی‌پور برگزار می‌گردد.
🔸🔸همچنین جلسه مذکور به‌صورت پخش زنده از طریق لینک زیر به آدرس
 www.OFOGHHA.ir/live
در دسترس می‌باشد.

هیئت آنلاین (http://www.ofoghha.ir/live)
پخش زنده مراسم درس‌هایی از صحیفه سجادیه | هیئت آنلاین
مراسم درس‌هایی از صحیفه سجادیه را با ترافیک رایگان مشاهده نمایید.

پنج نکته در مورد پیاده‌سازی یادگیری الکترونیک

1. ابزارهای یادگیری الکترونیک و راه حل‌‌ های مبتنی بر مدل های متفاوت را با هم ترکیب کنید.

از زمانی که بحران شیوع بیماری کرونا آغاز شده است، رویکردهای مختلف و زیادی در استفاده از ابزارهای یادگیری الکترونیک شامل ابزارها و روش‌‌هایی نظیر استفاده از ویدئو کنفرانس‌‌ها، تدریس مجازی، استفاده از کتابخانه‌‌های دیجیتالی و گسترش نرم‌افزار‌های یادگیری آنلاین در دستور کار کشورها و نهادهای آموزشی ملی قرار گرفته است، که موجب افزایش تقاضا در حوزه اتصال به اینترنت برای مصارف آموزش آنلاین شده است. ترکیب و همسان سازی این ابزارها و روش‌ها با طیف مختلفی از روش‌های ارائه مطالب درسی، نظیر برگزاری کلاس‌های دو سویه و تعاملی در بستر یادگیری آنلاین، ارائه درس گفتارهای آموزشی و علمی به صورت زنده و یا ضبط شده و ایجاد منابع آموزشی مبتنی بر همکاری گروهی در بستر آموزش‌های آنلاین و یادگیری الکترونیک می‌تواند به خوبی زمینه ساز ارائه یک تجربه یادگیری جامع و موثر باشد.

2. تمرکز بر سیستم‌های مدیریت یادگیری و فراهم کردن  امکان  دسترسی به مطالب درسی الکترونیک، بر روی طیف وسیعی از ابزارهای هوشمند بالاخص تلفن‌های همراه، برای به حداقل رساندن تاثیر موانع موجود برای یادگیری و افزایش دسترسی دانش آموزان به مطالب درسی در فضای دیجیتال و افزایش مشارکت آنها.

بر اساس گزارش‌های مربوط به پوشش اینترنت در سال 2018 میلادی، در برخی از نقاط زمین از جمله کشورهای کمتر توسعه یافته، ضریب نفوذ اینترنت از جمله اینترنت 3G و 4G برای موبایل تنها 25 درصد است. اگرچه این رقم تا سال 2020 میلادی به نحو مطلوبی بهبود یافته است اما هنوز هم مشکلاتی برای دسترسی کامل به اینترنت تلفن همراه در همه نقاط جهان ( که در برنامه جامع سازمان ملل متحد برای سال 2030 میلادی پیش بینی شده است) وجود دارد و این امر یعنی هنوز هم ما باید برای دسترسی کامل همه دانش‌آموزان و معلمان به پوشش اینترنت و پهنای باند مناسب مخصوصاً در حوزه تلفن‌‌های هوشمند جهت اطمینان کسب کردن از تداوم فرایند آموزش در نقاط صعب‌العبور و یا در هنگام شیوع بیماری های همه‌گیر، بحران‌های طبیعی غیرمترقبه و یا حتی بروز جنگ‌‌ها و مخاصمات مسلحانه صبر کنیم. در نتیجه باید هم از طریق توسعه فناوری‌های ارتباطی، مخصوصاً تلفن‌های همراه هوشمند و هم مشارکت دولت‌ها در توسعه زیرساخت‌های موردنیاز بر این مشکل غلبه کنیم که خود نیازمند مشارکت و برنامه ریزی بیشتر دولت‌ها در این زمینه است.

3. دوره‌های درسی و آموزشی در آینده باید علاوه بر حالت حضوری و کلاس محور، همزمان برای ارائه به صورت آنلاین و از راه دور نیز طراحی شده و معلمان برای آن آموزش ببینند.

باید به این مسئله توجه کرد که بر روی دوره‌های درسی آنلاین و از راه دور و کیفیت و موثر بودن آن از سال‌ها پیش تحقیقات و بررسی‌های بسیاری به عمل آمده است و مخصوصاً در حوزه آموزش عالی در بسیاری از کشورهای جهان، این شیوه به طور موثر و موفقیت آمیزی پیاده شده است. ذکر این نکته هم ضروری است که تجربه یادگیری از راه دور و آنلاین موفق بستگی به توانایی و قدرت تعامل مناسب معلمان و مربیان در کار با نرم افزارهای یادگیری دیجیتال و همین طور آشنایی با روش‌ها و مدل‌های متفاوت تدریس از راه دور دارد. لازم به ذکر است که در برنامه‌ای که اخیرا با مشارکت سازمان ملل متحد با عنوان Learn4Dev Network ) ) طراحی و برگزار شده است به این امر پرداخته شده است. در طی این برنامه، متخصصان در حوزه یادگیری الکترونیک، طراحی‌‌ها و مدل‌‌هایی برای ارائه یک دوره درسی با کیفیت و آنلاین را معرفی کرده‌اند که می‌تواند در قالب یک سال تحصیلی پیاده‌سازی شود. با این حال با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس، معلمان و مربیان مدارس مجبورند که بدون آموزش‌های لازم و یا در بهترین شرایط با حداقل آموزش‌های لازم کلاس‌های درسی خود را به صورت آنلاین برگزار کنند. برخی از مراکز و انستیتوهای آموزشی با علم بر این مشکل و برای حل آن برخی دوره‌های آموزشی کم حجم و سریع را برای استفاده معلمان در خانه طراحی کرده‌اند.

از سوی دیگر، سازمان‌ها و مراکزی نظیر بانک جهانی و یونسکو فهرستی از چندین منبع مفید و جامع در مورد یادگیری از راه دور و برنامه‌های آموزشی برای بهبود و ارتقای کیفی ظرفیت معلمان، دانش آموزان و مدارس را برای رسیدن به اهداف فرایند یادگیری و آموزش از راه دور تهیه کرده‌اند. این منابع طیف وسیعی از مسائل، شامل مدیریت یادگیری و سیستم‌های مبتنی بر آن، ابزارهای موجود و در دسترس برای معلمان جهت ایجاد منابع یادگیری دیجیتال و به اشتراک گذاشتن آن‌ها با سایرین، دوره‌‌های درسی جامع آنلاین یا(MOOC)، انواع بسترها و پلتفرم‌‌های آموزشی و حتی راهکارهایی جهت حمایت از سلامت ذهنی و روانی دانش آموزان و معلمان را شامل می‌شوند که راهنمای مناسبی برای مقابله با تبعات آموزشی ناشی از شیوع بیماری کووید 19 یا کرونا هستند.

4. دسترسی به اتصال اینترنت مناسب و قابل اطمینان هنوزهم یک چالش و مشکل اساسی برای دانش‌آموزان در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است.

براساس گزارش بانک جهانی تقریبا دو سوم جمعیت کشورهای در حال توسعه از نبود اتصال اینترنت قوی و با پهنای باند مناسب رنج می‌برند. در این زمینه ما با یک شکاف عمیق دیجیتال میان کشورهای کمتر توسعه یافته و یا در حال توسعه با کشورهای پیشرفته مواجه هستیم. در سال 2019 و براساس گزارش سازمان ملل متحد و مرکز آنکتاد (UNCTAD ) تخمین زده می‌شود که در کشورهای کمتر توسعه یافته (LDCs) تنها یک نفر از هر 5 نفر جمعیت کشوری می‌تواند از اتصال اینترنت مناسب استفاده کند. در حالی که این رقم در کشورهای توسعه یافته و اقتصادهای پیشرفته شامل چهار نفر از هر 5 نفر جمعیت کشوری می باشد. در بعضی از نقاط جهان این وضعیت بسیار بدتر است. مثلاً در منطقه صحرا در قاره آفریقا چالش‌های بسیار عمیق تری وجود دارد. براساس گزارش سال 2019 برنامه ملل متحد برای بررسی میزان پیشرفت برنامه اهداف توسعه پایدار (  2019 SDG progress report)، تنها نیمی از مدارس این منطقه به نیروی الکتریسیته و برق دسترسی دارند، چه برسد به اتصال اینترنت و ابزارهای کامپیوتری و هوشمند جهت اتصال به اینترنت.

 برای مقابله با این مشکل و کاهش شکاف دیجیتالی، استفاده ترکیبی از مجموعه‌‌ای از مدل‌‌ها و راهکارها، نظیر استفاده از ابزارهای کامپیوتری و هوشمند قابل حمل مثل تلفن‌‌های همراه، استفاده از انواع حافظه‌‌های قابل حمل، لوح‌‌های فشرده و پروتکل‌‌های استاندارد ارتباطی نظیر (USSD) توصیه می‌شود، که می‌توانند نقش حیاتی را برای ارتقاء فرآیند یادگیری و آموزش آنلاین داشته باشند.

 5.یادگیری آنلاین تنها برای مقابله با بحران شیوع بیماری کرونا نیست و پس از پایان این بیماری نیز به عنوان یک استاندارد جدید ادامه پیدا خواهد کرد.

صرف نظر از مشکلات و پیچیدگی‌‌هایی که مدارس و نهادهای آموزشی برای وفق دادن خود با شرایط ناشی از بحران بیماری کرونا و شیوع آن دست به گریبان هستند، روند استفاده از شیوه‌‌های آنلاین برای آموزش در آینده و پس از پایان این بیماری نیز ادامه خواهد داشت و شیوه یادگیری و آموزش الکترونیک و آنلاین، چه با وجود این بیماری و چه بدون بیماری کووید 19 نیز ادامه پیدا خواهد کرد. لذا بسیار ضروری است که بحث شکاف دیجیتالی و واقعیت توسعه نیافتگی مرتبط با آن، همین حالا در دستور کار کشورها و سازمان‌های بین المللی قرار گیرد و فارغ از بحث بیماری کرونا، نهادهای ملی آموزشی و سازمان‌های کشوری و بین المللی باید بر روی این مسئله متمرکز شوند که چگونه می‌توان از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آموزش و یادگیری آنلاین، برای حمایت از فرآیند آموزش و تداوم آن در هر نقطه از کره زمین و در هر شرایطی در آینده، خواه در شرایط عادی و خواه در شرایط اضطراری و غیر مترقبه استفاده کرد.

این افتخار را پاس بداریم
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «خیلی متشکرم از همه‌ی کسانی که تلاش کردند و دانش و تجربه‌ی علمی و عملی خودشان را به کار انداختند برای اینکه بتوانند کشور را برخوردار کنند از این امکان بزرگ و آبرو بخش، یعنی واکسن ضد کرونا. به من اصرار میشد از مدتی پیش که از واکسن استفاده کنم؛ اولا مایل نبودم از واکسن غیرایرانی استفاده کنم. گفتم منتظر میمانیم تا ان‌شاءالله واکسن داخل کشور تولید شود و از واکسن خودمان استفاده کنیم. این افتخار ملی را به معنای واقعی کلمه پاس بداریم. بعد هم  گفتم بالاخره مایلم در وقت خود یعنی آن وقتی که به حسب تقسیم طبیعی واکسن در کشور نوبت به ما میرسد در آن وقت بزنم.»
1400/4/4

  شورای برنامه ریزی تشکیل جلسه داد

روز سه شنبه اول تیر ماه شورای برنامه ریزی جامعه تعلیمات اسلامی تشکیل جلسه داد در این نشست که با تلاوت آیات قرآن آغاز گردید آقای دکتر حیدری مدیر عامل جامعه تعلیمات اسلامی ضمن تبریک اعیاد دهه کرامت با اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) همگان را به رعایت ده توصیه اخلاقی این امام همام توصیه نمودند. در ادامه اعضای این نشست گزارش فعالیت های خودرا ارائه نمودند.

 

سالروز میلاد شمس و شموس خسرو اقلیم طوس حضرت علی ابن موسی الرضا (علیه السلام)  بر عاشقان ولایت و امامت تبریک و تهنیت باد

گفتگو با دانش آموختگان مدارس شهرستان جامعه تعلیمات اسلامی

مصاحبه با دانش آموختگان مدارس جامعه تعلیمات اسلامی در فضای مجازی همچنان ادامه دارد و با توجه به فضای بوجود آمده از طریق وب مصاحبه های بسیار ارزشمندی با دانش آموختگان مدارس شهرستان صورت پذیرفته است .
دانش آموزان سالهای دور در مدارس سادات اصفهان ، هاشمیه تبریز ، تزکیه دامغان و تزکیه شهرری و دیگر مدارس جامعه تعلیمات اسلامی از جمله افرادی بودند که به تازگی با مسئول انجمن دانش آموختگان جامعه به گفتگو نشستند.

 

آقای حجت طائی : ورودی سال 1378 دبیرستان سادات اصفهان و در سال 1382 فارغ التحصیل شده

دکترای هوافضا دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی

گرایش دینامیک پرواز و کنترل

عضو هیئت علمی دانشگاه مالک اشتر

--------------------------
خانم خیری:دانش آموخته مدرسه تزکیه اسلامی دامغان

مدرک کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی

دکترای رشته ادبیات دانشگاه تهران

---------------------
دکتر ذوفقاری

دانش آموخته دبیرستان سادات اصفهان

مدرک دکترای رشته مخابرات از دانشگاه امیر کبیر

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد

پژوهش گر صنعت رادار

----------------------
خانم ربیع زاده

دانش آموخته مجتمع تزکیه اسلامی دامغان

فارغ التحصیل رشته حقوق دانشگاه شاهد تهران

دانش آموخته دانشکده علوم قضایی قوه قضاییه

قاضی دادگستری در شهرستان سمنان

----------------------------
دکتر حسین قانونی

دانش آموخته مجتمع آموزشی سادات اصفهان در رشته ریاضی و فیزیک

رشته عمران

مدرک کارشناسی دانشگاه صنعتی اصفهان

مدرک ارشد دانشگاه تهران

مدرک دکتری دانشگاه شهید بهشتی

-------------------------
آقای دکتر جعفرپیشه

دانش آموخته مجتمع آموزشی سادات اصفهان

دارای مدرک دکترای تخصصی ارولوژی و مجاری ادراری

---------------------

از جمله افرادی هستند که طی چند روز اخیر ضمن بیان شیوه تدریس در مدارس جامعه و نحوه آموزش آموزگاران، از تجربیات خود در دوران تحصیل نکاتی را اشاره نمودند.

همه با هم برای سازندگی ایران اسلامی در انتخابات شرکت می کنیم

 

 جلسه بررسی راه کارهای عملیاتی نمودن سند تحول بنیادین در مدارس اسلامی برگزار گردید

روز یکشنبه در جلسه ای که با حضور آقای دکتر صادق زاده در دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی برگزار گردید پیرامون چگونگی عملیاتی نمودن سند تحول بنیادین در مدارس اسلامی بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت. در این نشست آقای دکتر صادق زاده ضمن استماع نظرات و گزارش  فعالیت های انجام شده کارشناسان دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی  در خصوص اجرای سند تحول بنیادین در مدارس جامعه ، نظرات مشورتی خود را پیرامون هرچه بهتر اجرا شدن سند تحول بیان نمود.آقای دکتر صادق زاده مسئول کمیته مطالعات نظری سند تحول بنیادین آموزش پرورش بوده و در حال حاضر از اساتید دانشگاه تربیت مدرس می باشد.

پیامبر اکرم (ص) : نعم الولد، البنات؛ ملطفات مجهزات، مؤنسات، مبارکات، مفلیات؛ 

دختران چه فرزندان خوبی هستند! چرا که گرم و با لطافتند، آماده به خدمتند، انس گیر و با الفتند، با برکتند، و پاکیزه اند.

 وسائل الشیعه، ج 15، ص 100.

مختصری از زندگینامه حضرت معصومه (سلام الله علیها)

نام حضرت معصومه علیها السلام «فاطمه کبری » بود؛ زیرا حضرت کاظم علیه السلام سه دختر به نام فاطمه داشتند و حضرت معصومه علیها السلام بزرگتر از آنها بود.
مادر آن حضرت بانوی بزرگواری به نام «نجمه» خاتون بود.
 
لقب «معصومه» را امام رضا علیها السلام بر ایشان نهاد.
 
در شرافت نسب حضرت معصومه علیها السلام همین بس که ایشان دختر امام، خواهر امام و عمه امام هستند و همگی این ائمه به علاوه امام باقر و امام صادق علیهما السلام در جلالت شأن ایشان، روایت دارند. آن حضرت از معدود امام زادگانی است که پنج معصوم در عظمت شأن او سخن گفته اند.

امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه علیها السلام
 در میان حدود 37 فرزند حضرت کاظم علیه السلام فقط امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه علیها السلام از یک مادر، آن هم بانوی بزرگواری چون نجمه خاتون متولد شدند.
 امام رضا علیه السلام 25 سال بزرگتر از حضرت معصومه علیها السلام بودند؛ زیرا آن حضرت در سال 148 ه. ق به دنیا آمدند و حضرت معصومه علیها السلام در سال 173 ه. ق.
 حضرت معصومه علیها السلام 21 سال تحت سرپرستی امام رضا علیه السلام بودند؛ زیرا امام کاظم علیه السلام در سال 179 ه. ق به دستور هارون زندانی گشت و حضرت معصومه علیها السلام در آن زمان 6 ساله بودند و تا زمان هجرت امام رضا علیه السلام- سال 200 ه. ق- تحت کفالت حضرت بودند.

هجرت عظیم حضرت معصومه(ع) از حجاز به ایران
مأمون عباسی در سال 200 هجری قمری، با نامه ها و پیام های بسیار، حضرت رضا(ع) را به خراسان دعوت کرد، آن بزرگوار، ناگریز از روی اکراه، این دعوت را پذیرفت و با کاروانی که مأمون فرستاده بود، به سوی خراسان آمد.
یک سال بعد(سال 201) حضرت معصومه(ع) به شوق دیدار برادرش حضرت رضا(ع) عازم خراسان گردید و با همراهان حرکت کردند، ولی حقیقت این است که این حرکت، هجرت معنی دار و عظیم حضرت معصومه(ع) برای حمایت از ولایت امام علی موسی الرضا(ع) و تقویت مسأله رهبری بود، که در ظاهر به صورت سفر برای دیدار برادر عنوان می شد آن حضرت در این هجرت به ساوه رسیدند. در مورد آن حضرت معصومه(ع) از ساوه به قم، مطالب مختلفی گفته شده است.
ولی در این باره بهترین و اصیل ترین مدارک، تاریخ قدیم قم است که در قرن چهارم نگاشته شده و مرحوم علامه مجلسی و محدث قمی و بزرگان از علما به آن اعتماد می کنند، آنچه که"حسن بن محمد نویسنده تاریخ قدیم قم" به گفته علامه مجلسی در بحارالانوار، و محدث قمی در سفینه البحار در این باره نظر می دهد، چنین است:
حضرت رضا(ع) به دعوت مأمون در سال 200 هجری از مدینه به خراسان آمد، حضرت معصومه(ع) در سال 201 برای دیدار برادر، از مدینه رهسپار خراسان شد(ناگفته پیداست که در این سفر دور، گروهی از برادران و خدمتکاران به همراه حضرت معصومه(ع) بوده اند) وقتی که به ساوه رسیدند، حضرت معصومه(ع) بیمار شد، پرسید از این مکان تا قم چقدر راه است؟ عرض کردند: ده فرسخ، به خدمتکار دستور داده که به جانب قم رهسپار گردند، به این ترتیب به قم آمد و به منزل موسی بن خزرج بن سعد اشعری که از اصحاب امام رضا(ع) بود، وارد شد.
امام روایت صحیح تر این است که: چون خبر ورود آن بانوی با عظمت حضرت فاطمه معصومه(ع) به آل سعد رسید، همگی به اتفاق به استقبال او رفتند تا او را به قم دعوت کنند، در میان آنها موسی بن خزرج به کاروان حضرت معصومه(ع) رسید، زمام شتر آن حضرت را گرفته و به طرف قم آمد و در منزل خود با کمال افتخار از آن بانو پذیریی کرد، ولی پس از 16 یا 17 روز آن بانوی ارجمند، رخت از جهان بربست و پسران سعد را در سوگ خود نشانید.
آری خاطر حضرت معصومه(ع) خیلی آزرده بود، آرزوی دیدار پدر و برادر در دلش ماند، و با دنیایی ازغم و اندوه با این جهان وداع گفت. در این چند روزی که حضرت معصومه(ع) در قم بود از فراق برادر می گریست ومحزون و غمگین بود، در سرای موسی بن خزرج عبادتگاهی داشت که هنوز باقی است و هم اکنون آن مکان شریف با بنایی مجلل و جالب مشخص است، دارای حجره هایی است که در آن طلاب علوم دینی هستند، و در جنب آن، مسجد با شکوهی ساخته اند. اینک آنجا به نام مدرسه ستیه(175)در محله میدان میر قم، معروف می باشد.

رحلت حضرت معصومه علیها السلام

پس از انتقال به قم و وفات حضرت معصومه علیها السلام پیکر مطهر ایشان را غسل داده، کفن کردند و به محل حرم فعلی آوردند تا به خاک بسپارند. زمینی که هم اکنون مرقد مطهر حضرت معصومه علیها السلام و صحن و سرای آن حضرت در آن جای دارد،
در عصر ورود حضرت معصومه علیها السلام به قم به نام باغ بابلان خوانده می شد که از باغ های موسی بن خزرج بود. در آنجا اشعری ها سردابی حفر کردند؛ ولی نمی دانستند چه کسی باید حضرت را در قبر بگذارد. ناگاه از جانب صحرا دو نفر سوار نقابدار پیدا شدند وقتی به نزدیک رسیدند از مرکب خود پیاده شده و بر جنازه حضرت معصومه علیها السلام نماز خواندند، سپس داخل سرداب شده و جنازه را دفن کردند. آن گاه بیرون آمده و رفتند و کسی نفهمید آنها چه کسی بودند.[5] این قضیه دلالت بر کرامت و شرافت آن حضرت دارد.

تاریخ رحلت

در روز 10 یا 12 ربیع الثانی سال 201 رحلت کردند و حضرت رضا در سال 203 شهید شدند (دو سال بعد از حضرت معصومه (س)). آن زمانی که دختران هارون الرشید از لباس های زر بافت استفاده می کردند و در ناز و نعمت بودند پدر حضرت معصومه (س) در سیاه چال در زندان بود و دختران موسی بن جعفر (ع) چادر به تعداد برای نماز اول وقت نداشتند و نوبتی نماز می خواندند.

محل دفن

محل دفن حضرت مشهور به بابلان از باغ های موسی بن خزرج اشعری بود بعد از غسل و کفن حضرت سردابی حفر کردند که حضرت را در آن دفن کنند- اختلاف شد که چه کسی حضرت را به خاک سپارد گفتند سیدی پرهیزکار و پیر به نام قادر را خبر کنند- به دنبال او رفتند ولی ناگاه از جانب صحرا دو نفر سوار نقابدار پیدا شدند- وقتی نزدیک شدند از مرکب پیاده شدند- بر پیکر حضرت نماز خواندند سپس داخل سرداب شدند و جنازه را دفن کردند و بیرون آمدند و رفتند و کسی نفهمید که آنها چه کسی بودند.[6]

اولین سایه بان مقبره شریف حضرت معصومه علیها السلام را خاندان اشعری بنا نمودند. حضرت زینب دختر امام جواد علیه السلام نیز گنبد و بارگاهی با آجر و سنگ و گچ بر روی مرقد مطهر ساخت و در هر دوران صحن و سرای حضرت پرشکوه تر گشت تا اینکه در زمان صفویه گسترش حرم به اوج خود رسید و حرم فعلی از آثار همان دوره است.[7]

برگرفته از سایت حوزه