اخبار دفتر مرکزی اخبار دفتر مرکزی

بیستم فروردین ماه گرامی باد یاد و خاطره حاج شیخ عباسعلی اسلامی

 بنیانگذار مدارس جامعه تعلیمات اسلامی

 

جنابعالی و خانواده اسلامی متاثر نباشید این گرفتاریها به زودی انشاالله رفع می شود و بزرگواری و نیک نامی برای آقای اسلامی باقی می ماند.

  (جوابیه امام خمینی - ره - به فرزند شیخ عباسعلی اسلامی درباره حبس پدرش توسط نیروهای ساواک- 1343)

پس از سقوط رضا شاه و در سالهای نخست دهه 1320  اوضاع و احوال سیاسی و فرهنگی کشور به گونه ای بود که ناخشنودی دینداران، بخصوص علما و روحانیون را سبب شده بود. نفوذ عوامل و نیروهای هوادار دولتهای خارجی، بخصوص متفقین در ارکان مملکت و اقدامات احزاب و گروهها در قالب چاپ و نشر روزنامه و نیز درج مطالب مخالف دستورات و فرامین مذهبی از سوی آنها؛ همچنین فعالیت برخی از افراد که بطور آشکار علیه مقدسات تشیع مطالبی در مطبوعات چاپ می کردند، از جمله عوامل ناخشنودی مذکور بود و در این میان سنت الهی است که قهرش هر بار از آستین مردی بیرون می آید و کفر و ظلم  را در آن دیار بر نمی تابد.  شیخ عباسعلی اسلامی  مردی است که  دغدغه امر به معروف و نهی از منکر و اشاعه بی حجابی از سوی حکومت پهلوی، آتش درون وی را شعله ور کرد وتعصب دینی و غیرت مذهبی اش سکوت در برابر فساد و فضای حاکم بر فرهنگ کشور را بر نتافت و در هر محفلی که حاضر شد صدای عدالتخواهی خود را به گوش حکومت  رساند. ارتباط بسیار نزدیک وی با آیت الله کاشانی و نواب صفوی ایشان را بیشتر به توده مردم نزدیک کرد.تا جاییکه به توصیه آیت الله کاشانی به شهر های مختلف سفر می نمود و با سرزنش رضا شاه در مورد واقعه کشف حجاب و تغییر لباس، زمامداران کشور را نوکران آمریکا و انگلیس معرفی می نمود.مردی که به گواه سازمان امنیت پهلوی بیش از 4 دهه فعالیت مبارزاتی در شهرهای مختلف و به خصوص در تهران داشته است.

سال 1275 (ه ش) در شهر سبزوار نوزادی پا به عرصه حیات  می گذارد که بعد ها علَم مبارزه با حکومت ستمشاهی در دوران پهلوی اول و پس از آن پهلوی دوم را به دست میگیرد هرچند در خانواده ای کم بهره از علوم روز متولد می شود اما سعی وافی پدر و مادر در تربیت وی و استفاده از محضر علما و بزرگان آن زمان و بهره مندی از مجالست با ایشان عباسعلی اسلامی را عالمی توانمند و خطیبی زبر دست می سازد . پس از فراگیری علوم اولیه در شهر سبزوار، شوق وصل و دیدار بزرگان و تلمذ علوم اسلامی از محضر ایشان او را به تکاپو و حرکت در مسیر ایشان می اندازد  تاجاییکه که  از محضر اساتید و علمای بزرگی همچون آیت الله میرزا مهدی اصفهانی،آیت الله آقازاده کفایی، آیت الله حاج آقا حسین قمی در حوزه علمیه شهر مشهد کسب فیض می کند و پس از پایان دوران تحصیل در مشهد برای نشر آن چه که از مجالست با این بزرگان بدست آورده به زادگاه خود شهر سبزوار بازگشته و کلاسهای آموزش قرآن و تبلیغ معارف اسلامی را تشکیل می دهد.برگزاری مجالس وعظ و خطابه در این سالها آغاز می شود و با گذر زمان، در سال 1305 راهی دیار عراق می شود تا از محضر بزرگان به ویژه شیخ آقا بزرگ تهرانی بهره جوید.در نجف، آشنایی با نجم العلما روحانی مشهور شهر لکنهوی هندوستان سبب شد که به پیشنهاد وی برای تقویت مدارس مذهبی هندوستان و افزایش آگاهی خود و کسب تجربه، در سال 1313 به کشورهای هندوستان و برمه سفر کند و با کوله باری ازتجربه و افزایش اندوخته های خود در سال 1318به ایران بازگشت و در تهران اقامت گزید. اقامت در تهران و همکاری بازاریان با وی و تشکیل جلسات امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با بدحجابی و تبلیغ علیه مظاهر فساد باعث شکل گیری جلسات "جمعیت پیروان قرآن" شد . آشنایی و صمیمیت شیخ با سید مجتبی نواب صفوی باعث گردید فدائیان اسلام به تبلیغ فعالیت های”جمعیت پیروان قرآن” بپردازد.مجموعه سخنرانی های او در باره حجاب با استقبال کم نظیر مردم مواجه شده بود و با کمک فدائیان اسلام به فعالیت های خود وسعت بخشید تا جاییکه بازاریان تهران هم به این امر واکنش نشان داده و با ایشان همراهی نمودند.

نخستین کلاسهای  "جمعیت پیروان قرآن" در منزل شیخ عباسعلی اسلامی برگزار شد جلسات جمعیت پیروان قرآن به طور دائمی در منازل افراد تشکیل می شد تا جاییکه کسبه و بازاریان با مشاهده تلاشها و زحمات طاقت فرسای وی خدمات مالی فراوانی را جهت اعتلای اندیشه هایش اهدا کردند. گذشت زمان بر رونق کلاسهایش افزود و خانواده های بسیاری را علاقمند نمود تا فرزندانشان را در این کلاسها بسپارند.با سرمایه برخی بازاریان ابتدا چند اتاق و پس از آن چند خانه اجاره گردید. استقبال مردم، او را به این فکر واداشت که مجوز یک مدرسه غیردولتی را کسب کند و سرانجام در سال 1328توانست امتیاز یک مدرسه را از سوی وزارت فرهنگ دریافت کند و نخستین مدرسه با عنوان مدرسه جعفری اسلامی را در میدان وحدت اسلامی تاسیس کرد. اگر چه جامعه تعلیمات اسلامی فعالیت رسمی خود را از سال 1328 با تاسیس مدرسه جعفری آغاز کرد اما همچنان که در اساسنامه آن آمده است، آغاز به کار واقعی آن از سال 1322 ش است .

درواقع جامعه تعلیمات اسلامی ریشه در جلسات "جمعیت پیروان قرآن" دارد

تاسیس و راه اندازی جامعه تعلیمات اسلامی از جمله اقدامات اساسی و بنیادین عباسعلی اسلامی بود.بازشدن دروازه های تمدن به زعم رژیم طاغوت و ورود فرهنگ غربی و حذف تربیت و اخلاق اسلامی و مذهبی از نهاد آموزشی کشور او را به عزم خویش مصمم کرد تا با گنجاندن اصول اسلامی و دینی در دروس خود و تدوین کتب و جزوات درسی در راستای تعالیم دین و حاکم ساختن فضای مذهبی بر مدارس جامعه تعلیمات که اکنون با گذر زمان به 180 مدرسه رسیده بود خلا جایگاه علوم اسلامی در دروس مدارس آن زمان را پر کند.چه تا آن زمان وجود دروس دینی و تعالیم مذهبی در مدارس دولتی جایگاهی نداشت و این امر از سوی شیخ عباسعلی اسلامی قابل گذشت نبود.تدریس کتب فنی و علمی در این مدارس همان بود که به تصویب وزارت فرهنگ رسیده بود اما تدوین کتب درسی بر مبنای تعالیم اسلامی و نگرش تعلیم و تربیت بر مبنای تعالیم تشیع از نیازهای فرهنگی آن زمان به شمار می رفت که توسط خود جامعه تعلیمات اسلامی چاپ می شد.

تلاشهای مجاهدانه و شبانه روزی شیخ عباسعلی اسلامی در ایجاد فضا و فرهنگ دینی در مدارس تا بدانجا بود که سبب استقبال خانواده های متدین و مذهبی از این مدارس شد. انتخاب دروس و گزینش معلمان مدارس طبق معیارها ی جامعه تعلیمات اسلامی که با نگرش مذهبی همراه بود صورت می گرفت . تا آنجا که عالم ربانی علامه محمد حسین طباطبایی به تالیف کتابهای دینی سال پنجم و ششم ابتدایی مدارس بر حسب نیاز آن زمان برای مدارس جامعه تعلیمات اسلامی می پردازد. کتاب تربیت و تعلیم دینی که به قلم شهید حجه الاسلام دکتر محمد جواد باهنر و حجت الاسلام علی غفوری تدوین شده بود از دیگر منابع مورد استفاده در مدارس جامعه تعلیمات اسلامی بود.حضور بزرگان و علما درجه اول آن زمان در این مجموعه سبب بالارفتن کیفیت آموزش در این مدارس گردیده بود. اغلب مبارزان و انقلابیون که سرسختانه با رژیم پهلوی در ستیز بودند از دانش آموزان و فارغ التحصیلان جامعه تعلیمات اسلامی بودند و این مسئله از چشم ساواک مخفی نبود. کارنامه مبارزاتی شیخ عباسعلی اسلامی سراسر وعظ و خطابه علیه رژیم پهلوی است وی با روشنگری های خود چه قبل از تشکیل جامعه تعلیمات اسلامی و چه بعد از آن دائما تحت نظر ساواک بوده است و در نطق های تند و آتشین  خود در مساجد و منابر مختلف با صراحت کلام به شاه و درباریان حمله می کند. اسناد به جای مانده از ساواک گویای این مطلب است که وی بارها و بارها دستگیر شده و با تحمل حبس و یا سپردن تعهد از سخنرانی منع گشته اما به محض آزادی مجددا در مسیر قبلی خود طی طریق می نماید و در این راه تردیدی به خود راه نمی دهد.اولین دستگیری عباسعلی اسلامی به دنبال تیراندازی به شاه در دانشگاه تهران در بهمن ماه 1327 صورت گرفت. اسلامی که با وجود سوابق مبارزاتی بسیار مورد توجه ساواک بود به ظن دست داشتن در این سوء قصد دستگیر شد و مدتی بازداشت بود. در این میان تعدادی  از وعاظ معروف تهران برای وساطت و مرخص نمودن شیخ عباسعلی اسلامی نزد شاه می روند و شاه اظهار می داردکه : سه کیلو وزن پرونده  اسلامی است که روی منبر به من فحاشی نموده و ناسزا گفته است.

دهه 1330 شمسی برای حاج شیخ عباسعلی اسلامی، دوره سخنرانی های آتشین در مساجد تهران علیه وضعیت آشفته فرهنگی کشور و فضای ضد مذهبی آن بود. مساجد از بزرگترین کانون های دفاع از از فرهنگ اسلام در آن زمان به شمار می رفت و شیخ عباسعلی اسلامی از این ظرفیت به خوبی بهره می جست و با نطق های کوبنده و صراحت کلام به دفاع از مقدسات اسلامی در برابر توطئه ها و نغمه های ضد دینی می پرداخت و همین امر باعث تحریک ساواک و تهدید وی می گردید. بنابر گزارش های ساواک و اسناد موجود در مرکز بررسی اسناد  وزارت اطلاعات، تلاشهای مستمر و بی وقفه شیخ عباسعلی اسلامی در اعتراض به تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی در سال 1341 ش با سخنرانی در محافل مختلف علیه این مصوبه و نیز یاری جستن و دعوت از جامعه وعاظ تهران از جمله مرحوم حجت الاسلام فلسفی در تبیین یک اعلامیه مشترک اعتراض خود را نسبت به این لایحه اعلام و سرانجام تلاش ایشان به بار نشسته و دولت مجبور به لغو این لایحه می شود. حضور پررنگ شیخ در قیام پانزده خرداد باعث دستگیری وی در پانزده خرداد 1342 می گردد و پس شش هفته آزاد می گردد و در اوایل مرداد ماه به دیدار مرادش حضرت امام خمینی (ره) می رود. در آستانه انقلاب با اینکه هشتادو دو سال از عمر ایشان می گذشت همراه مردم در راهپیمایی ها شرکت می نمود و پس از انقلاب با شروع جنگ تحمیلی در جبهه های جنگ حضور می یابد . طعم روزهای پیروزی پس از تلاشهای مجاهدانه خود را تنها در هفت سال آخر عمر خود می چشد. یک عمر تلاش و مجاهدت ایشان در راستای تحقق اهداف عالی اسلامی در کنار بزرگانی همچون آیت الله کاشانی، نواب صفوی، و امام خمینی (ره) و دیگران نشان از روحیه بلند این شیخ "نیک نام" است ایشان با تاسیس مدارس جامعه تعلیمات اسلامی و فراگیر نمودن آن در کل کشور پرچمی را برافراشت که بنا به فرموده ی رهبر معظم انقلاب "از مدارس پیشرو و پیش قراول در دوران غربت اسلام بوده است".

بر آستان جانان گر سر توان نهادن       گلبانگ سربلندی بر آسمان توان زد

20 فروردین 1364 مردی  سر بر آستان جانان می نهد که سینه اش پر از رازهای ناگفته است و خاک میزبان پیکری می گردد که صدای گامهای او را هر لحظه بر تن خود می شنفت...


 

جوان و دوران جوانی در بیانات رهبر معظم انقلاب

وقتی با جوانان هستم و در محیط جوان قرار دارم، احساس من مثل احساس کسی است که در هوای صبحگاه تنفّس میکند؛ احساس تازگی و طراوت میکنم. آن چیزی هم که معمولاً در ملاقات با جوانان، اوّل بار به ذهن من میرسد و بارها به آن فکر کرده‌ام، این است که آیا اینها خودشان میدانند که چه ستاره‌ای در جبینشان میدرخشد؟ من این ستاره را میبینم؛ اما آیا خودشان هم میبینند؟ ستاره جوانی، ستاره بسیار درخشان و خوش‌طالعی است. اگر جوانان این گوهر قیمتی و بی‌نظیر را در وجود خودشان حس کنند، فکر میکنم که ان‌شاءالله از آن خوب استفاده خواهند کرد.

من خودم شخصاً جوانىِ بسیار پُرهیجانی داشتم. هم قبل از شروع انقلاب، به خاطر فعّالیتهای ادبی و هنری و امثال اینها، هیجانی در زندگی من بود و هم بعد که مبارزات در سال 1341 شروع شد، که من در آن سال، بیست و سه سالم بود. طبعاً دیگر ما در قلب هیجانهای اساسی کشور قرار گرفتیم و من در سال چهل و دو، دو مرتبه به زندان افتادم؛ بازداشت، زندان، بازجویی. میدانید که اینها به انسان هیجان میدهد. بعد که انسان بیرون میآمد و خیل عظیم مردمی را که به این ارزشها علاقه‌مند بودند، و رهبری مثل امام رضوان‌الله علیه را که به هدایت مردم میپرداخت و کارها و فکرها و راهها را تصحیح میکرد، مشاهده مینمود، هیجانش بیشتر میشد. این بود که زندگی برای امثال من که در این مقوله‌ها زندگی و فکر میکردند، خیلی پرُهیجان بود؛ اما همه این‌طور نبودند.

من اساساً در بین خصوصیّات مهمّی که جوانان دارند، سه خصوصیّت را خیلی بارز میبینم، که اگر آنها مشخّص گردد، و اگر آنها به سمت درستی هدایت شود، به نظر می‌آید که میشود به این سؤال شما پاسخ داد. آن سه خصوصیّت عبارت است از: انرژی، امید، ابتکار. اینها سه خصوصیت برجسته در جوان است. اگر واقعاً رسانه‌ها در کمکهای فرهنگی که به ما میکنند - چه گویندگان مذهبی، چه گویندگان مسائل فکری و فرهنگی، چه صدا و سیما و چه مدرسه‌ها - بتوانند این سه خصوصیت عمده را درست هدایت کنند، من خیال میکنم که خیلی راحت میشود یک جوان راه اسلامی را پیدا کند؛ چون اسلام هم چیزی که از ما میخواهد این است که ما استعدادهای خودمان را به فعلیّت برسانیم.


البته در قرآن یک نکته بسیار اساسی هست - بد نیست من این را به شما جوانان عزیز بگویم - و آن توجّه دادن به تقواست. وقتی که افراد میخواهند پیش خودشان تصویری از تقوا درست کنند، به ذهنشان نماز و روزه و عبادت و ذکر و دعا می‌آید. ممکن است همه اینها در تقوا باشد، اما هیچکدام از آنها معنای تقوا نیست. تقوا، یعنی مراقب خود بودن. تقوا، یعنی یک انسان بداند که چه کار میکند و هر حرکت خودش را با اراده و فکر و تصمیم انتخاب کند؛ مثل انسانی که سوار بر یک اسب رهوار نشسته، دهانه اسب در دستش است و میداند کجا میخواهد برود. تقوا، این است. آدمی که تقوا ندارد، حرکات و تصمیمها و آینده‌اش در اختیار خودش نیست. به تعبیر خطبه نهج‌البلاغه(1): کسی است که او را روی اسب سرکشی انداخته‌اند؛ نه این که او سوار شده است. اگر هم سوار شده، اسب‌سواری بلد نیست. دهانه در دستش است، اما نمیداند چگونه باید سوار اسب شود. نمیداند کجا خواهد رفت. هرجا که اسب او را کشید، او هم مجبور است برود و قطعاً نجاتی در انتظار او نیست. این اسب هم سرکش است.
 
اگر ما تقوا را با همین معنا در نظر بگیریم، به نظر من راحت میشود راه را طی کرد. البته باز هم نه آن‌طور که خیلی راحت باشد. به هرحال، میشود، ممکن است و واقعاً عملی است که یک جوان راه اسلامی زندگی کردن را پیدا کند. اگر متدیّن است، ببینید چه کار میکند. این اقدام، این حرف، این رفاقت، این درس و این فعل و درک، آیا درست است یا درست نیست. همین که او فکر میکند درست است یا درست نیست، این همان تقواست. اگر متدیّن نیست، چنانچه همین حالت را داشته باشد، این حالت او را به دین راهنمایی خواهد کرد. قرآن کریم میگوید: «هدی للمتقین»(2)؛ نمیگوید «هدی للمؤمنین». «هدی للمتّقین»؛ یعنی اگر یک نفر باشد که دین هم نداشته باشد، اما تقوا داشته باشد - ممکن است کسی دین نداشته باشد، اما به همین معنایی که گفتم، تقوا داشته باشد - او بلاشک از قرآن هدایت خواهد گرفت و مؤمن خواهد شد. اما اگر مؤمن تقوا نداشته باشد، احتمالاً در ایمان هم پایدار نیست. بستگی به شانسش دارد: اگر در فضای خوبی قرار گرفت، در ایمان باقی میماند؛ اگر در فضای خوبی قرار نگرفت، در ایمان باقی نمی‌ماند.
 
بنابراین، اگر بتوانیم از آن سه خصوصیّت باتقوا کار بکشیم و درست هدایت شود، به نظرم خیلی خوب میشود جوانان در شکلی که اسلام میپسندد، زندگی کنند؛ بخصوص که خوشبختانه امروز کشور ما کشوری اسلامی است. این، امر خیلی مهمّی است. حکومت - یعنی اقتدار ملی - در اختیار اسلام است. کسانی که زمامهای امور در دستشان است، عمیقاً به اسلام معتقدند. مردم هم که ایمان در عمق جانشان جا دارد. لذا زمینه برای مسلمان شدن و مسلمان زیستن خیلی زیاد است.
 
من یک مثال کوتاه هم بزنم و پاسخ سؤال شما را به پایان ببرم. در دوره جنگ که شما متأسّفانه اعتلای آن دوره را درک نکردید - البته جنگ را درک نکردید و این تأسّف ندارد؛ اما آن خصوصیات بی‌نظیر را شما درک نکردید و آدم افسوس میخورد - جوانان هجده و بیست ساله‌ای که در سنین شما بودند، از لحاظ لطافت و صفای معنوی، گاهی به حدّ عارفی که چهل سال در راه خدا سلوک کرده بود، میرسیدند! آدم این را در وجود آنها احساس میکرد. کم هم نبودند؛ فراوان بودند. من همان وقتها در مقابل چنین جوانانی که قرار میگرفتم، احساس خضوع حقیقی میکردم؛ نه این‌که بخواهم تواضع کنم. دیده‌اید انسان در مقابل بزرگی که قرار میگیرد و کمالات او را که میبیند، ضعف خودش را میفهمد! من همان احساس را در مقابل یک جوان بسیجی و یک جوان رزمنده در خودم میدیدم و مییافتم. آن فضا، چنان فضایی بود که میتوانست یک جوان معمولی را این‌گونه متحوّل کند.

برگرفته از سایت مقام معظم رهبری khamenei.ir

در گذشت آقای سید حمید رضا آل طعمه

به اطلاع می رساند آقای سید حمید رضا آل طعمه فرزند سید عبدالمهدی( از خیرین بنام و بزرگان جامعه تعلیمات اسلامی) به دیار باقی شتافتند دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی این مصیبت را به خانواده محترم و خصوصا به برادر گرامی شان جناب آقای سید عبدالهادی آل طعمه (از اعضای محترم هیئت امناء ی جامعه تعلیمات اسلامی) تسلیت عرض می نماید و از خداوند متعال همنشینی با اجداد طاهرینش را مسئلت دارد.

دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی 

بسمه تعالی

حضور محترم جناب آقای حاج محمود لولاچیان دامت توفیقاته

درگذشت سیده علویه‌ی مکرمه مادر شهید و همسر گرامی را به جنابعالی و فرزندان محترم و دیگر بازماندگان تسلیت عرض میکنم و رحمت واسعه‌ی الهی را برای ایشان و صبر و آرامش برای  همه‌ ی  بازماندگان از خداوند مسألت میکنم.
 
 سیدعلی خامنه‌ای

۱۳۹۹/۰۱/۰۴

 

انا لله و انا الیه راجعون


امروز مادر شهيد بزرگوار محمد رضا لولاچيان و همسر مکرمه جناب آقای حاج محمود  لولاچيان (از اعضای هیئت امناء و رییس هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی) ، بانوي مومنه و نجيبه خادمه اهل البيت عليهم السلام "حاجیه خانم عزت السادات خاموشی"  ازموسسین مدارس اسلامی نرگس ، مادر همسر گرامی حجت الاسلام والمسلمین آقای سیدمیثم خامنه ای دعوت حق را لبیک گفت و پیکر مطهر ایشان درجوار رحمت الهی آرمید.
این مصیبت جانکاه راخدمت سرور ارجمند و عالیقدرمان جناب آقای لولاچیان وخاندان معزز لولاچیان و خاموشی تسلیت و تعزیت عرض نموده و برای آن مرحومه آرزوی علودرجات وبرای بازماندگان صبرواجررا ازدرگاه ایزدمنان خواستاریم.

جامعه تعلیمات اسلامی

1399/1/4

 

انالله و انا الیه راجعون

به اطلاع می رساند ام الشهید، حاجیه خانم سیده عزت خاموشی (همسر مکرمه حاج محمود لولاچیان) که عمر پر برکت خود را شریک مجاهدتها و تلاش های آقای حاج محمود لولاچیان بود به دیدار حق شتافت. رحمت واسعه الهی را برای آن فقیده سعیده و صبر و اجر الهی را برای خاندان معزز لولاچیان و خاموشی از خداوند متعال مسئلت داریم .

دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی

اطلاع رسانی؛ بخش مهم مهار ویروس کرونا

ویروس کرونا که اکنون به تمام کشور ها سفر کرده افراد بسیاری را به خود مبتلا نموده و قربانیان بسیاری نیز را داشته است این ویروس در ابتدا در کشور چین و سپس به کشورهای دیگر سرایت کرده است که تاکنون هیچ دارویی برای آن یافت نشده است هرچند که بنابر گفته متخصصین امر بهداشت و درمان این ویروس کمترین موارد مرگ و میر را نسبت به ویروس های هم خانواده خود داشته است اما از جهت سرایت،سرعت بسیار بالایی دارد و افراد را به راحتی درگیر می کند. این ویروس با همه آنچه در مورد آن گفته می شود به راحتی قابل پیشگیری و کنترل است که حتی با شستن دست با آب و صابون به سرعت از بین می رود.رعایت نکات بهداشتی ساده در از بین بردن و مهار این ویروس بسیار اثر بخش و مفید است . پوستر های طراحی شده می تواند کمک بسیار شایانی به اطلاع رسانی و هشدار به افراد باشد و نصب آنها در محل های خاص و همچنین بازارسال آن در فضاهای مختلف اینترنت می تواند به جهت شیوع کمتر آن راه گشا باشد.

برای دریافت فایل با کیفیت پوستر های پیشگیری از ویروس کرونا اینجا کلیک کنید

 بعثت نبی مکرم اسلام  و هفتادوهفتمین سالروز تاسیس جامعه تعلیمات اسلامی تبریک وتهنیت باد

بعثت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)یا برانگیخته شدن آن حضرت به مقام رسالت، مهمترین فراز از تاریخ اسلام بوده و نزول قرآن کریم نیز از این زمان آغاز می‌گردد. کلمه بعثت به معنای «برانگیخته شدن» بوده و در اصطلاح به مفهوم فرستاده شدن انسانی از سوی خداوند متعال برای هدایت دیگران می‌باشد.

همانطور که از روایات اسلامی و مطالعات تاریخی برمی‌آید، مسأله بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)در ادیان الهی با برخی از خصوصیات و نشانه‌ها، قبل از ظهور آن حضرت، مطرح بوده و بسیاری از اهل کتاب و پاره‌ای از اعراب مشرک نیز با آن آشنایی قبلی داشته‌اند. نوید و بشارت ظهور پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم)، به تصریح قرآن در تورات و انجیل ذکر گردیده و حضرت عیسی (علیه السلام)نیز پس از تصدیق توراتی که به حضرت موسی (علیه السلام)نازل شده بود، به برانگیخته شدن رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)بشارت داده است. همچنین در این کتب، حتی به خصوصیات رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)و یارانشان نیز اشاره شده است.

بنابر این بعثت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)، حادثه‌ای بس بزرگ در سرنوشت هدایت بشری بوده و عظمت این امر سبب می‌شد که خداوند متعال به عنوان مقدمه این امر بزرگ، تربیت و پرورش آن حضرت را به عهده داشته و ایشان را برای آینده دشواری که در پیش رو داشتند، آماده سازد. به دنبال همین تربیت الهی بود که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)در سالهای قبل از بعثت نیز حالات فوق العاده معنوی و مشاهدات روحانی داشته و نتیجتاً ایشان تمام این دوران را با پاکی و طهارت و معنویت سپری کرده‌اند. حضرت علی (علیه السلام)می‌فرمایند: "خداوند بزرگترین فرشته خود را از خردسالی پیامبر، همدم و همراه ایشان ساخت. این فرشته در تمام لحظات شبانه روز با آن حضرت همراه بود و او را به راههای بزرگواری و اخلاق پسندیده و شایسته رهبری می‌کرد."

امیرالمومنین علی -علیه السلام- در باره بعثت نبی مکرم اسلام در فرازی از مجموعه نهج البلاغه میفرمایند:

سپس خداوند سبحان حضرت محمد (ص) را هنگامی مبعوث فرمود که دنیا به مراحل پایانی رسیده، نشانه های آخرت نزدیک و رونق آن به تاریکی گراییده و اهل خود را به پاداشته، جای آن ناهموار، آماده نیستی و نابودی، زمانش در شرف پایان، و نشانه های نابودی آن آشکار ، موجودات در آستانه مرگ، حلقه زندگی آن شکسته ، و اسباب حیات درهم پیچیده، پرچمهای دنیا پوسیده و پرده هایش دریده و عمرها به کوتاهی رسیده بود. در این هنگام خداوند پیامبر را ابلاغ کننده رسالت، افتخار آفرین امت، چونان باران بهاری برای تشنگان حقیقت آن روزگاران ، مایه سربلندی مسلمانان و عزت و شرافت یارانش قرار داد.

مبعث سالروز تولد جامعه تعلیمات اسلامی

در چنین روزی و در سال 1322 خورشیدی سلسله مدارس جامعه تعلیمات اسلامی به همت حاج شیخ عباسعلی اسلامی بنیان نهاده شد و این مجموعه عظیم پس از هفتادوهفت سال و با گذر از  فرازو نشیب های بسیار پیشرو در تربیت دینی و علمی دانش آموزان سراسر کشور می باشد.

بعثت نبی مکرم اسلام  و هفتادوهفتمین سالروز تاسیس جامعه تعلیمات اسلامی تبریک وتهنیت باد

وزارت بهداشت : مردم در سامانه غربالگری کرونا ثبت نام کنند

با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح کشور وزارت بهداشت و درمان سامانه ای طراحی نموده است که هموطنان با ثبت نام در این سامانه از وضعیت جسمانی خود آگاهی پیدا کرده و همچنین به  بانک اطلاعاتی این مجموعه می پیوندند . آدرس سایت :

salamat.gov.ir

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ هجری شمسی، با اشاره به تقارن روز اول سال با سالروز شهادت حضرت موسی‌بن‌جعفر (علیه‌السلام) به پیشگاه مقدس آن حضرت سلام و درود فرستادند و با تبریک عید سعید مبعث و عید پر طراوت نوروز به همه ملت بویژه خانواده‌های معظم شهیدان و جانبازان، جهادگران عرصه سلامت و همه خدمتگزاران سختکوش، سال جدید را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تسلیت و تبریک به خانواده‌های شهدای سال ۹۸ از جمله شهدای دفاع از حرم و مرزها و در رأس آنان شهید بزرگوار سردار سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همراهان آنها و همچنین شهدای حادثه کرمان و حادثه هواپیما و شهدای سلامت، سال ۹۸ را سالی پر تلاطم برای ملت ایران خواندند و خاطرنشان کردند: سال قبل با سیل آغاز و با کرونا تمام شد و در طول سال نیز حوادث گوناگونی مانند زلزله و تحریم‌ها پدید آمد اما اوج این حوادث، جنایت تروریستی آمریکا و شهادت سردار نامدار ایران و اسلام، شهید سلیمانی بود.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: سال قبل، سال سختی بود و گرفتاری‌های مردم نیز کم نبود اما در کنار سختی‌ها، سربلندی‌های بعضاً بی‌سابقه‌ای وجود داشت و ملت ایران واقعاً خوش درخشید.
ایشان روانه شدن سیل مردم مؤمن و با همت برای کمک به مناطق آسیب‌دیده در قضیه سیل اول سال را از جمله زیبایی‌های سال ۹۸ برشمردند و افزودند: هیجان عمومی و حضور دهها میلیونی مردم در حادثه شهادت بزرگ شهید سلیمانی و خلق اجتماعات شکوهمند در تهران، قم، اهواز، اصفهان، مشهد و کرمان که در دنیا و در تاریخ کشورمان بی‌نظیر بود، جلوه دیگری از سربلندی مردم و مایه آبروی کشور و عزت ملت بود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای فداکاری‌های چشمگیر و تحسین‌برانگیز مردم در قضیه کرونا را نمونه دیگری از درخشش ملت در سال ۹۸ خواندند و گفتند: زحمات مجموعه‌های درمانی یعنی پزشکان، پرستاران، بهیاران، مدیران و کارکنان مراکز درمانی و در کنار آنها خدمات مجموعه‌های داوطلب مردمی مانند دانشجویان، طلاب و بسیجیان، همگی مایه عزت و آبرو است.
رهبر انقلاب اسلامی با برشمردن مصادیقی از همکاری و تعاون اجتماعی مردم در این روزها مانند تولید و توزیع اقلام بهداشتی، ضدعفونی کردن معابر، کمک به افراد سالمند، بخشودگی اجاره‌ها و به تأخیر انداختن دریافت مطالبات، افزودند: ملت ایران زیبایی‌ها و فضائل خود را در خلال حوادث سخت نشان داد و من قلباً و صمیمانه از همه این فعالیتها و افراد تشکر می‌کنم و مژده می‌دهم که پاداش الهی در انتظار آنها است.
ایشان آزمونهای سال ۹۸ را آزمونهایی دشوار خواندند و با تأکید بر اینکه هیچ ملتی با راحت‌طلبی و رفاه‌جویی محض به جایی نمی‌رسد، گفتند: غلبه بر دشواریها و عبورِ با روحیه از آنها موجب قدرتمند شدن یک ملت و کسب اقتدار و اعتبار است، همچنانکه ملت ایران تاکنون به این شکل بر مشکلات غلبه کرده و بعد از این نیز خواهد کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درس دیگر حوادث مختلف را شناخت ضعف‌های درونی، خارج شدن از غرور و غفلت و لزوم توجه به پروردگار دانستند و با درخواست از خداوند برای قرار دادن سال ۹۹ به‌عنوان سال پیروزی‌های بزرگ و با استمداد از پیشگاه حضرت بقیة‌الله برای حمایت از مردم مؤمن ایران گفتند: ملت همچنانکه در طول سالهای متمادی، شجاعانه و با روحیه با حوادث مواجه شدند، از این پس نیز با روحیه و امید با همه حوادث برخورد کنند و مطمئن باشند که تلخی‌ها می‌گذرد و یُسر و آسانی در انتظار ملت ایران خواهد بود چرا که اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرا.
ایشان با اشاره به جریان داشتن کار و تلاش در بخشهای مختلف کشور از جمله در بخشهای علمی، تحقیقی، اجتماعی، دولتی و قضایی، افزودند: خداوند متعال به همه این تلاشها برکت می‌دهد و ملت را از این گذرگاه با عافیت و سربلندی عبور خواهد داد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه به ارزیابی میزان پیشرفت شعار سال ۹۸ یعنی رونق تولید پرداختند و با اشاره به گزارشهای موثق از بازگشت به کار برخی از کارخانه‌های راکد یا تعطیل، افزایش ظرفیت تولید بعضی از واحدها، به میدان آمدن شرکتهای دانش‌بنیان و برداشتن گام‌های جدی در پژوهش و تحقیق به‌عنوان سرچشمه تولید، گفتند: این گزارشها نشان می‌دهد در سال ۹۸ علاوه بر استقبال صاحبنظران از شعار رونق تولید، در عمل نیز از آن استقبال شد و با کار و تلاش دستگاههای مختلف، تولید تا حدودی به راه افتاد البته اثر آن در زندگی مردم محسوس نشد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه باید با کار ده برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد، افزودند: مسائل اقتصادی کشور متعدد است از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ضمناً ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد.
ایشان افزودند: تحریم تاکنون در کنار ضررهایش، سودهایی نیز داشته و ما را وادار کرده است که به فکر تهیه لوازم زندگی و نیازهای کشور از طریق امکانات داخلی باشیم که این حرکت بسیار مغتنم ان‌شاءالله ادامه خواهد یافت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با جمع‌بندی سخنانشان در خصوص نیاز قطعی کشور به تولید، سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید.
ایشان افزودند: البته لازمه تحقق این هدف برنامه‌ریزی است و بخشهای مختلف مانند سازمان برنامه، مجلس و مرکز تحقیقات آن، قوه‌قضائیه، مجموعه‌های دانش‌بنیان و گروههای پر شمار جوان، مبتکر و فعال باید در این برنامه‌ریزی‌ها شرکت کنند.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان با تبریک مجدد سال جدید و عید مبعث و آرزوی جلب توجهات الهی، از ملت ایران خواستند به‌طور روزافزون به توجهات، توسلات و معنویات خود بیفزایند.

بسمه  تعالی

نقش تربیتی و نظارتی والدین نسبت به فرزندان

بویژه

درایام مدیریت بحران ویروس " کورنا "

 

پژوهش ها نشان می دهد پدر و مادر و خانواده نقش مهمی در آموزش و تربیت و تربیت دانش آموز دارد . گرایش مثبت دانش آموزان به کسب علم و دانش و رشد پیشرفت درسی ، احساس امنیت ،پیدا کردن اعتماد به نفس ، نگرش بهتر به تحصیل از نتایج مشارکت بیشتر و نقش والدین در امر آموزش است .مهمترین نقش والدین در آموزش کودکان و نوجوانان تعامل و گفتگو است ." ارتباط " محور اصلی این نقش است و باید به تنوع و سختی این نقش توجه خاص شود . " گفتگو" نیز تنها شفاهی نیست بلکه در متن نوشتاری نیز اتفاق می افتد .

وظایف تربیتی والدین نسبت به فرزندان :

1-مراقبت و حمایت حمایت و مراقبت ، از کارکردهای مهم خانواده است که شامل حمایت اقتصادی از اطفال ، سالمندان و زنان ، مراقبت از کودکان و سالمندان و حمایت از اعضای خانوده در برابر خطرها و مشکلات نظیر " ویروس کورنا " و .....می باشد .

2-تربیت و هدایت

در دین اسلام نیز توصیه های بسیاری به پدر و مادر درباره ی تعلیم و ترببیت فرزندان شده است . علاوه بر تربیت دینی ، جنبه های دیگر از تعلیم و تربیت فرزندان نیز مورد توجه واقع شده است ، از جمله همبازی شدن با فرزندان  آموزش ورزش ، آموزش خواندن و نوشتن و ...

نکته ی بسار مهم این است که تربیت فرزندان از سنین خردسالی باید آغاز شود و پدر و مادر موظف

 اند تا بزرگسالی و در همه ی مراحل زندگی ، فرزندان خود را هدایت کند .

3- نظارت

در حقیقت نظارت ، مکمل وظایف حمایتی و هدایتی والدین است . در کنار حفاظت و حمایت از فرزندان و هدایت آنها در راستای زندگی سالم و هدفمند ، در مراحل گوناگون زندگی ، والدین باید از وظایف نظارتی خود غافل نشوند ؛ چرا که همین هدایت و نظارت است که انسجام و سلامت خانواده را تضمین خواهد کرد .

خداوند متعال می فرماید : " خود و خانواده ی خود را از آتش دوزخ نگه دارید ."

مفهوم " نگه داری خانواده از آتش " ، که ائمه ی اطهار آن را به انجام امر به معروف و نهی از منکر تفسیر کرده اند ، نقش نظارتی والدین نسبت به فرزندان را در برمی گیرد .

امام باقر ( علیه السلام ) فرمودند : " حفظ فرزندان از خطرات و انحراف ها در صلاحیت و شایستگی ( وظیفه ی ) پدران آن هاست . "

در دیدگاه اسلامی ، در مقوله ی تربیت فرزندان ، اصل اعتدال و میانه روی بسیار مورد تاکید قرار گرفته است . به موجب این اصل ، توجه و رسیدگی به فرزندان در ابعاد مختلف ، هرچند جزء وظایف والدین است ، نباید به افراط کشیده شود .

آسیب های حمایت بدون نظارت و هدایت

1-کاهش اقتدار والدین ، انسجام خانواده

از آنجا که والدین در خانواده بیشترین و مهم ترین وظایف را بر عهده دارند ، باید از اقتدار کافی و بیش از دیگران برخوردار باشند .اگر این سلسله  مراتب در خانواده رعایت نشود و  والدین از اقتدار کافی برخوردار نباشند و در تصمیم گیری های مهم به خواسته های فرزندان تن دهند یا هر عضو جدا از دیگران تصمیم گیری کند ، خانواده انسجام لازم را از دست خواهد داد ؛ زیرا محور خانواده ، یعنی والدین ، قادر به حل مشکلات نخواهند بود و خانواده ممکن است در اثر خواسته های غیر منطقی فرزندان دچار آسیب های جدی شود .

2-فرزند سالاری

متاسفانه رعایت نکردن اصل اعتدال در تربیت فرزندان و حمایت صرف والدین از آن ها ، آسیب های مهمی را در خانواده به دنبال داشته است که مهم ترین آن ها گسترش فرزند سالاری دربرخی از  خانواده ها ی ایرانی است .

3-نارضایتی والدین

یکی از مهم ترین پیامدهای این امر ، نارضایتی خود والدین از فرزندان و زندگی خانوادگی است . در بسیاری از موارد که والدین تمام توجه خود را صرف فرزندان کرده باشند ، این مساله می تواند منجر به کاهش میزان رضایتمندی  همسران از زندگی زناشویی گردد . از طرف دیگر ، رواج فرزند سالاری و افزایش روحیه ی خود محوری و فرد گرایانه در فرزندان ، مشکلاتی را در روابط آن ها با والدین ایجاد می کند که یکی از مهم ترین پیامد های منفی ان ، احساس بیهودگی و خسران در پدر و مادر ، به ویژه در قدر ناشناسی فرزندان نسبت به آنان خواهد بود .

4-بروز آسیب های اجتماعی

کاهش اقتدار والدین و کم رنگ شدن نقش نظارتی و هدایتگر آن ها ، منجر به بروز آسیب هایی در خانواده خواهد شد .

اقتدار در خانواده زمانی معنا پیدا می یابد که خانواده در عین حمایت و خدمت رسانی به اعضایش ، تا حدودی قدرت مراقبت از خود را در قبال هجمه های بیرونی داشته باشد ؛ اما با از دست رفتن اقتدار والدین و انسجام خانواده این نهاد دیگر روی پای خود نیست که چنین قدرتی داشته باشد . 

5-نهاد های جایگزین

با کم رنگ شدن نظارت والدین بر فرزندان ، طبیعی است که نهادهای دیگری در زمینه ی کنترل و نظارت بر فرزندان تاثیر گذار خواهند بود . در حقیقت قصور خانواده در این حوزه ، پررنگ شدن نقش نهادها و عواملی چون رسانه ها( ملی و فراملی ) ، مهد کودک ، مدرسه ، هم سالان ، و گروه دوستی و... را به دنبال خواهد داشت . 

نقش و وظایف والدین در دوره مدیریت بحران " ویروس کرونا"

1-کمک به فرزند ان نسبت به داشتن برنامه منظم و منسجم روزانه و هفتگی و ماهانه

 این برنامه شامل فعالیتهای تحصیلی –پژوهشی –ديني و مذهبي –مهارتهاي زندگي -  ورزشی –تفریحی –اجتماعی خانوادگی واوقات فراغت و....از زمان بیداری تا خواب فرزندان خواهد بود .

2-نظارت والدین بر فعالیتهای تحصیلی

نظارت پدران و مادران بر فعالیتهای تحصیلی اعم از برنامه هایی که از سوی مدارس ارائه شده است نظیر :

شرکت در کلاسهای مجازی و انجام تکالیف درسی و ارائه آن به آموزگار یا دبیران محترم یا مربیان پرورشی  یا فعالیتهای درسی که از سوی رسانه ملی پخش می شود یا برنامه های تحصیلی که دانش آموزبرای خود در نظر گرفته  است .

3-نظارت بر فعالیتهای تحقیقی و پژوهشی

حضور دانش آموزان در منزل فرصت مناسبی است که والدین با مشورت آموزگاران و دبیران و مسئولین محترم مدارس زمینه های لازم برای فعالیتهای تحقیقی و پژوهشی در حوزه های درسی یا سایر زمينه ها به صلاحدید والدین صورت گیرد .

5-نظارت بر فعاليتهاي ديني و مذهبي والدين گرامي مي بايست  از فرصت پيش آمده براي تربيت ديني و مذهبي فرزندان حداكثر استفاده را بعمل آورند وضمن آشنا نمودن آنها با فرايض ومناسك و آيينهاي ديني و مذهبي زمينه لازم را براي تحقق اين امر فراهم نمايند .

 اولياء محترم مي توانند تهديد " ويروس كرونا " را به فرصتي بي نظير براي تربيت ديني و مذهبي

فرزندان بويژه در مواجهه با سختي ها و مشكلات و نهراسيدن از آن  تبديل نمايند و با ايجاد فضاي

معنوي  در خانه و ارتباط هرچه بيشتر با خداوند و استمداد از آستان ربوبيش و  پناه بردن به قادر متعال و انس هرچه بيشتر با خداوند و قرآن مجيد و ادعيه  و اذكارو توسل به ائمه طاهرين  ( عليهم السلام) و قرائت  زيارت عاشورا در منزل و...  شرايط را برا ي تحقق موارد فوق و تقويت روحيه توكل و اميد در فرزندان و....فراهم نمايند  و با بيان حكايات و داستانهايي از زندگي پيامبران و حضرات معصومين  (عليهم السلام ) و نحوه مواجهه ايشان با حوادث تلخ و ناگوار اين امر را تقويت نمايند.

5-نظارت بر فعالیتهای ورزشی در منزل

تشویق فرزندان به انجام فعالیتهای ورزشی در منزل (متناسب با محل زندگی ) با مشورت دبیران محترم تربیت بدنی مدارس یا مراجع ذیصلاح  نیز یکی دیگر از وظایف والدین بشمار می رود تا از بی تحرکی و کم تحرکی فرزندان و نشستن بیش از حد در برابر تلویزیون و کامپیوتر پیشگیری شود.

بازیهایی نظیر: انجام حرکات ژیمناستیک –پرتاپ توپ داخل سبد بسکتبال (خانگی ) –دارت ( که موجب بالابردن تمرکز فرزندان می شود ) و...... مناسب می باشد .

6-نظارت بر فعالیتهای تفریحی و اوقات فراغت فرزندان

با عنایت به اینکه تعداد قابل توجهی از فرزندان در منزل با پدیده های نوظهور همچون تلفن همراه –کامپیوتر وبازيهاي كامپيوتري و ويدئويي و ...سر و کار دارند لذا نظارت و مدیریت والدین نسبت به استفاده از این وسایل امری ضروری  و اجتناب ناپذیر می باشد.

دراین زمینه توصیه هایی برای انتخاب محتوای مناسب بازیهاي ويدئويي و كامپيوتري  –مشارکت در انجام بازی – زمان و مکان بازی بشرح زیرتقديم می شود :

الف)انتخاب محتوای مناسب بازی :

اگر درعنوان و عكس هاي روي بسته بندي بازي موارد خشونت و موضوعات غير اخلاقي وجود دارد ، مي توان انتظار داشت كه چنين مواردي در بازي هم وجود داشته باشد .

1-الف)در جستجوي بازي هايي باشيد كه مستلزم سر و كار پيدا كردن بازيكن با راهبرد ها باشد و تصميم گيري را در فضايي از بازي انجام دهد كه پيچيده تر از ضربه زدن ، دويدن يا پريدن باشد .

2-الف)با كادر آموزشي و پرورشي مدرسه يا ساير اولياء و كارشناسان ذيربط در زمينه محتواي بازيها و نرم افزار ها مشورت نماييد .

3-الف)درباره محتواي بازي با فرزند خويش گفتگو و مشورت كنيد كه چه بازي را دوست دارد و علت آن چيست ؟

         و در صورت  نامناسب بودن نظراتش مانند: درخواست بازيهاي خشن و... وي را متقاعد نماييد .

4-الف)چنانچه فرزند شما از فروشگاه بازي هاي رايانه اي در محل زندگي تان بازي اجاره مي نمايد از مسئول فروشگاه بخواهيد كه تا قبل از در اختيار نهادن بازي به فرزندتان با شما مشورت نمايد .

5-الف)درجه بندي بازي ها و همچنين ساير منابع محتوايي كه در انتخاب بازي به شما كمك مي كنند را بكار بريد .

        از درجه بندي به عمل آمده در مورد بازي هاي رايانه اي و ساير ملاحظات مربوط استفاده نماييد و بازي مورد نظر را بشناسيد .

6-الف)قبل از در اختيار نهادن بازي به فرزند حتما آن را تماشا ومورد بررسي قرار دهيد .

7-الف)چنانچه احتمال مي دهيد انجام بازي موجب وابستگي رواني فرزند به آن مي شود آن را در اختيار وي قرار ندهيد

8-الف) در صورتيكه انجام بازي موجب اختلال در خواب فرزند مي شود و اورا  دچار كم خوابي مي نمايد ،بايد از انجام بازي منع شود .

9-الف)اگر انجام بازيهاي كامپيوتري و ويدئويي موجب كم تحركي و عدم فعاليتهاي جسماني و ورزشي  وي گردد نبايد اينگونه بازيها را در اختيار وي قرار داد.

ب)توصيه هايي براي مشاركت در انجام بازي :

1-ب)با فرزندتان بازي كنيد تا ضمن آشنايي بيشتر با بازي ويدئويي ارتباط صميمي شما با فرزندتقويت شود .

2-ب)براي تشويق فرزند به فعاليتهاي گروهي بدنبال  بازيهايي باشيد كه نياز به دو بازيكن داشته باشد .

3-ب)چنانچه از شيوه بازي اطلاع نداريد ، حداقل در هنگام بازي فرزندتان در كنار او قرار گيريد و در مواردي او را در انتخاب مسير راهنمايي كنيد .

ج) توصيه هايي درباره زمان بازي

1-ج)زمان بازي رايانه اي را محدود كنيد ( توصيه مي شود بيش از يك ساعت در روز نباشد )

2-ج)از فرزند تان بخواهيد نخست به انجام تكاليف درسي و مطالعه دروس پرداخته و سپس براي

       رفع خستگي مدتي محدود بازي نمايد و در صورتيكه از قانون منزل و ساعت تعيين شده تخلف

     و تخطي نمايد بايد به عنوان جريمه وي را از بازي نمودن در فرصتهاي ديگر منع نمود .

3-ج) لازم است والدين به همان اندازه كه در خصوص ( تماشاي تلويزيون ) آگاهي و هشدار مي دهند ،

        در مورد بازي هاي ويدئويي و زمان استفاده از آن نيز هشدار دهند ودر اين زمينه زمان محدودي را تعيين كنند  .

د) توصيه هايي در زمينه مكان بازي

1-د)حتي المقدور فرزندتان را به بازي در خانه تشويق نماييد .

2-د)دستگاه بازي يا رايانه را در اتاق نشيمن يا مكاني كه همگان از آن استفاده مي كنند قرار دهيد .

3-د) از قرار دادن رايانه يا دستگاه بازي ويدئويي در اتاق بچه ها و جايي كه بتوانند درب را بسته و به تنهايي بازي كنند اجتناب نماييد .

چند پیشنهاد برای سرگرم کردن  کودکان درخانه

1-حفظ آیات قرآن مجید و احادیث اخلاقی  و دعاهای حضرات معصومین (ع) .

2-آموزش احکام شرعی متناسب سن فرزندان

3-ارائه  اطلاعات و دانستنیهای قرانی به فرزندان

4-پاسخگویی به سوالات و شبهات  دینی و مذهبی فرزندان با کمک کارشناسان مذهبی

5-ساخت کار دستی

انجام کارهای هنری و ساخت کاردستی برای ساعت ها می تواند بچه ها را مشغول نگه دارد . از ساده ترین فعالیت ها شروع کنید مثلا برای فرزندان دوره ابتدایی از آن ها بخواهید نقاشی بکشند یا قسمت هایی از نقاشی را رنگ آمیزی کنند و در خشهای دیگر نقاشی پولک یا خرده کاموا اهای رنگارنگ استفاده کنند . برای فرزندان بزرگتر هم ساخت کاردستی با وسایل دور  ریختنی و یا ساخت اوریگامی بهترین گزینه است چون نیاز به مواد اولیه آن چنانی ندارد که

برای تهیه آن مجبور باشید منزل را ترک کنید . برای دانش آموزان دوره متوسطه فعالیتهایی در زمینه  " کیت های الکترونیکی " " رباتیک " و"طراحی وب " و ... نیز مناسب است.

6-مطالعه کتاب یا گوش دادن کتابهای صوتی

مطالعه کتابهای داستان ،علمی، تاریخی ومهارتهای زندگی .... یا گوش دادن به کتابهای صوتی بچه ها را با هنر داستان نویسی یا قصه گویی یا مطالب مفید علمی و سرگذشت پیشینیان ومهارتهای زندگی مانند : " مهارت  نه  گفتن " و " اعتماد به نفس " و " ارتباط با دیگران " و " مدیریت بحران و مواجهه با سختی و مشکلات " و " تاب آوری " و....آشنا می سازد . 

7-تماشای فیلم های آموزشی –اخلاقی –خانوادگی و طنز

8-پرورش گل و گیاه

کاشت دانه در گلدان و رسیدگی به آن نظیر آب دادن یا قرار دادن در مکان مناسب جهت  نور -... یا رسیدگی به گیاهان

و آموزش آن به فرزندان بویژه در آستانه سال نو  و درست کردن سبزه برای سفره هفت سین از افعالیتهای مفید و موثر بشمار می رود .

9-آموزش آشپزی

با توجه به سن فرزندتان با آن ها به آشپزی کردن بپردازید . بر ای بچه های کوچک تر  پیمانه کردن و اندازه گیری را در نظر بگیرید و با در اختیار قرار دادن پیمانه از آن ها بخواهید تا حبوبات و برنج و یا ماکارونی را اندازه گیری کنند وبرای  بچه های بزرگتر هم پخت غذاهای ساده ؛ کیک یا شیرینی پزی و درست کردن ژله های رنگارنگ مناسب است .

10-آموزش خیاطی

 آموزش های اولیه خیاطی نظیر: " نخ نمودن سوزن خیاطی" و " دوختن بخشی از لباس یا جوراب  پاره" و ... از جمله آموزشهای مفید برای فرزندان می باشد .

11-خانه تکانی

در این روزهای پایانی سال که بیشتر خانواده ها مشغول خانه تکانی و نظافت خانه های خود هستند یکی از بهترین کارها برای مشغول نگه داشتن فرزندان سهیم کردن آن ها در انجام کارهای خانه است . کارهای سبک مانند گردگیری تمیز کردن کمد اسباب بازی ها و لباس ها ، شستن و تمیز کردن وسایل سبک و سنگین را متناسب با سن فرزندان  می توان به  آنها واگذر نمود تا علاوه بر سرگرم کردن ، حس مسئولیت پذیری فرزندان نیز تقویت گردد.

نقش اولیاء در کاهش استرس " کرونا " درخانواده

1-مدت زمان خواندن و شنیدن و دیدن اخبار مربوط به بیماری رابرای خود و اعضای

   خانواده محدود کنید .

2-اگرخود و اعضای خانواده در معرض خطر هستید به اخبار صحیح و درست دسترسی

   پیدا کنید و خودتان را در برابرآن محافظت کنید برای مثال در سایت " کرونا "می توانید

   به اطلاعات آموزشی صحیح دسترسی داشته باشیدیا از منابع معتبر  اطلاع رسانی

 همچون روابط عمومی های وزارت بهداشت ، سازمان نظام پزشکی یا دانشگاه های علوم

 پزشکی استفاده کنید  .

3-از روش های عملی برای کاهش استرس استفاده کنید :

-        - ارتباط خود را با خداوند ازطریق انجام عبادات و تلاوت قرآن مجید و ادعیه و

-          واذکار و کمک به دیگران تقویت نمایید .

-        - نفس های عمیق بکشید.

-        -حرکات کششی انجام دهید .

-        - شستن دست و صورت یا با آب ولرم استحمام کنید.

-        - در برنامه های سرگرم کننده مجازی شرکت کنید .

-        - میزان شادابی و نشاط  را از طریق ارتباط با افراد شادو با نشاط و.... افزایش دهید. –سعی کنید بین اتفاقات استرس زا وقفه بیندازید ، یعنی بعد ازیک کار و فعالیت

-           سخت و دشوار کمی شادی کنید .

-        - از هر فرصتی برای کسب آرامش استفاده کنید مثلا به تلاوت آیات قران مجید یا مناجات یا سخنرانی مفید گوش فرا دهید یا به آرامی غذای سالم بخورید ،   خواب ، ورزش و فعالیت جسمی مناسب داشته باشید .

-        - با دوستان و آشنایان از طریق تلفن یا ایمیل یا فضای مجازی در تماس باشید .

-        - تا آنجا که می توانید با اعضای خانواده یا مشاوران گروه بهداشت و درمان گفتگو

-          نمایید .

-        -از استعمال دخانیات مانند سیگار –قلیان و مصرف داروهای محرک خودداری      کنید.

-        - برای رفع نیازهای احتمالی جسمی و روحی خود و اعضای خانواده برنامه داشته باشید که در صورت لزوم کجا بروید و از چه کسی و چگونه کمک بگیرید بنابراین:

-        1- علائم زودرس استرس را بشناسید.

-        2-به یاد آورید که چگونه تجربیات قبلی موفق زندگی مان می توانند برای حل مشکلات کنونی ما کمک کنند و با کمک آنها احساسات و هیجانات خودمان را در وقایع ناخواسته به خوبی کنترل کنیم .

-        3- بدانید که احساس استرس ، افسردگی ، احساس گناه یا عصبانیت برای همه ما بعد از همه گیری بیماری های عفونی یک اتفاق طبیعی است و بهتر است با دوستان و آشنایان که آنها هم دچار استرس شده اند در مورد نگرانی ها صحبت کنیم و اطلاعاتی را جمع آوری کنیم که با کمک آنها به درستی بتوانیم احتمال خطر را حدس بزنیم و احتیاط لازم را داشته باشیم .

-        4-خود و اعضای خانواده را از شنیدن و دیدن اخبار نگران کننده و آسیب رسان فضای مجازی حفظ کنیم .

-        5-سعی کنید در مورد چیزهایی غیر از بیماری صحبت کنید و به یاد خودمان بیاوریم که موارد مهم و مثبت زیادی در زندگی هستند که باید به آنها توجه کرد .

6-حتی الامکان اوقات فراغت خود را با فعالیت های مفید و سودمند پر کنید

تهیه و تنظیم:  کارشناس انجمن اولیاء و مربیان جامعه تعلیمات اسلامی

 سرآغاز سال 1399 همراه است با سالروز شهادت امام موسی (ع) جزوه ای که معرفی می گردد بمناسبت تقارن اولین روز سال نو خورشیدی با شهادت امام هفتم ، حضرت باب الحوائج موسی بن جعفر علیه السلام می باشد که توسط کارشناس قرآن و عترت دفتر مرکزی جامعه تهیه و تدوین شده است.

جهت دانلود این دفترچه اینجا کلیک نمایید.

 

ورزش را در روزهای کرونایی کنار نگذاریم

تهران - ایرنا - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، انجام ورزش‌های بی‌خطر، ساده و راحت در منزل را برای دوری از گسترش ویروس کرونا و حفظ سطح آمادگی جسمانی مناسب دانست.

امید فاطمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: مطالعات موجود درخصوص اثرات ورزش با شدت‌های مختلف بر پاسخ سیستم ایمنی نشانگر آن هستند که فعالیت جسمانی با شدت متوسط اثرات مثبتی بر پاسخ‌های سیستم ایمنی در برابر عفونت‌های تنفسی ویروسی دارند.

وی اظهار داشت: فعالیت فیزیکی با شدت متوسط، هورمون‌های مرتبط با استرس را افزایش می‌دهد که به کاهش التهاب منتهی می‌شوند، این امر باعث تقویت سیستم ایمنی در برابر عفونت ویروسی از طریق ایجاد تغییر در واکنش‌های سلول‌های دفاعی می‌شود. در افرادی که در زندگی روزمره خود سطوح متوسط فعالیت فیزیکی را انجام می‌دهند، ۲۰ تا ۳۰ درصد باعث کاهش در عفونت‌های تنفسی فوقانی می شود.

این پزشک ادامه داد: به خاطر خطر بالای گسترش ویروس کرونا از فرد به‌ فرد یا از طریق سطوح آلوده، فعالیت فیزیکی و ورزش در محیط خلوت و اختصاصی مانند منزل با قابلیت تهویه کافی و استفاده از تجهیزات و وسایل شخصی و غیرمشترک مناسب‌تر است و  این برنامه می‌تواند شامل ورزش‌های هوازی (راه رفتن در منزل)، قدرتی، کششی و تعادلی یا ترکیبی از همه آنها باشد.
فاطمی تصریح کرد: همچنین، ورزش هوازی با شدت متوسط مانند پیاده روی در محیط‌های روباز و خلوت با توجه ویژه به حفظ فاصله مطمئن با سایر افراد و دوری از تماس با سطوح (از جمله وسایل ورزشی بوستان‌ها) می‌تواند به‌عنوان یک جایگزین مناسب در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: مضرات انجام ورزش و به‌ خصوص ورزش شدید در باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی عمومی و شلوغ به‌ مراتب بیشتر از فواید آن است و باید پرهیز شود.

این متخصص طب فیزیکی در پاسخ به اینکه آیا افرادی که دارای علائم شبیه سرماخوردگی دارند، می‌توانند به فعالیت فیزیکی بپردازند؟ گفت: اگر علائم و نشانه‌های بیمار محدود به بالای گردن بود (مثل عطسه، آبریزش بینی یا گلودرد) از بیمار خواسته می‌شود نرم دوی ملایم را به مدت ۱۰ دقیقه انجام دهد. اگر در هر لحظه از انجام این کار یا پس از پایان آن، حال عمومی و یا علائم بیمار بدتر شدند، ورزشکار باید تا بهبودی کامل از انجام فعالیت فیزیکی منع شود. اگر حال عمومی و علائم بیمار پس‌ازاین مدت تغییری نکرد، مجاز خواهد بود که ورزش‌های ملایم تا متوسط را انجام دهد. اگر علائم در پایین‌تر از گردن هم وجود داشته باشد (مثل تب، درد عضلانی و علائم گوارشی)، انجام فعالیت فیزیکی ممنوع است و باید تا زمان بهبودی به تعویق انداخته شود.

فاطمی خاطرنشان کرد: با توجه به نوپدید بودن ویروس کرونا و اثرات احتمالی منفی آن بر سیستم ایمنی در بیماران علامت‌دار ممکن است احتیاط بیشتری در خصوص فعالیت فیزیکی موردنیاز باشد.

آخرین جلسه اداری در سال 1398 در دفتر مرکزی برگزار گردید

روز یکشنبه آخرین جلسه کارکنان دفتر مرکزی برگزار گردید در این نشست مدیر عامل جامعه تعلیمات اسلامی ضمن تاکید مجدد بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و توصیه نمودن آن به دیگران موضوع شیوع بیماری عفونی را جدی عنوان کردند و رعایت مسائل بهداشتی و توسل به خداوند و ائمه را مجددا متذکر شدند. این دیدار که با توجه به  آغاز سال 1399 برگزار گردید کارکنان دفتر مرکزی برای یکدیگر آرزوی سلامتی و توفیق نمودند

پیام جامعه تعلیمات اسلامی به مناسبت فرارسیدن سال نو 1399

((بسم الله الرحمن الرحیم ))

به نام خدای بهار آفرین                         بهار آفرین را هزار آفرین

" یا مقلّب القلوب و الابصار ، یا مدبّر الّیل و النّهار ،  یا محوّل الحول و الاحوال ، حوّل حالنا الی احسن الحال "

قال رسول الله (ص) : اغفل الناس من لم یتعظ بتغیّر الدّنیا من حال الی حال

پیامبر (ص) فرمودند : غافلترین مردم کسی است که از دگرگونی اوضاع و احوال دنیا پند نگیرد.

بهار آمد که تا گل بازگردد           سرود زندگی آغاز گردد

بهار آمد که دل آرام گیرد       ز درد و غصه ها فرجام گیرد

 خدایا ! ما را در این سال نو از این حالی که داریم عوض کن ، ما گرفتار هوای نفسانی هستیم و تو میدانی و تو میتوانی ما را نجات بدهی .  

   (  امام خمینی "ره" )

خدای رحمان نوید میلاد سال نو را بر دوش نسیم بهاری گذاشت تا این امانت سبز را به رسم آغاز به خالق سپارد .

فرا رسیدن سال نو همیشه نوید بخش افکار نو ، کردار نو و تصمیم های نو برای آینده است ، آینده ای که همه امیدواریم بهتر از گذشته باشد .

حلول سال نو و تولد دوباره  طبیعت  پیام آور دوستی ، عشق و محبت با لطافت گیاه و خرمی طبیعت و تحول به مراحل نیکوتر وبرتر است؛  باید راز نو شدن و تحول  را  دانست و اگر تحولی در دل و زندگی روی داد مبارک است  وگرنه  " بهار"  فصلتکراریست و گذشت عمر تبریک ندارد بلکه صافی دلها و نو شدن ها تبریک دارد .

جامعه تعلیمات اسلامی پیشاپیش فرارسیدن عید سعید علوی و بهار طبیعت و تقارن سال نو  با ماه رحمت الهی"رجب المرجب " و خجسته میلاد باسعادت امیر مومنان علی بن ابیطالب (ع)  را به عموم مسلمانان و بویژه شیعیان و  رهروان وعاشقان ولایت و آن فرهیخته گرامی تبریک و تهنیت عرض می نماید و از درگاه ربوبیش مسئلت  دارد تا در  سال جدید که ملت شهید پرور ایران همچنان داغدار فقدان سردار رشید اسلام و مالک اشتر زمان سردار سپهبد قاسم  سلیمانی و یاران با وفایش می باشند رسالت و مسئولیت خطیر خویش را  نسبت به ایفای نقش درعرصه " تعلیم و  تربیت دینی  نونهالان " میهن اسلامی  و تحقق منویا ت مقام معظم رهبری ( دامت توفیقاته ) بویژه بیانیه " گام دوم  انقلاب " و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای گرانقدرانقلاب اسلامی و پاسداری از خط سرخ شهادت  و ترویج مکتب و اندیشه های نورانی سردار شهیدمان را به شایستگی ادا نماید  .

والسلام علی عبادالله الصالحین

جامعه تعلیمات اسلامی

 

 

 

  

جزوه شناخت ماه رجب و بزرگداشت ایام پرخیر و برکت آن

ماه رجب شعبان و رمضان از ماه های متوالی می باشند که دارای شرف و فضیلت بسیاری هستند . رسول خدا (ص) فرمود : ماه رجب شهرالله اعظم است. هیچ ماهی به منزلت و فضیلت او نمی رسدحتی جنگ با کفار در این ماه حرام است. جزوه ای که در اختیار مربیان قرآنی قرار می گیرد توسط واحد قرآن و عترت جامعه تعلیمات اسلامی تهیه و تنظیم شده، ضمن یادآوری اعمال و فضائل ماه رجب ویژگی های این ماه اعظم الهی را بیان می دارد که می تواند مورد استفاده همکاران ، اولیا و دانش آموزان قرارگیرد.همچنین با توجه به وضعیت و شرایط کنونی تعطیلی مدارس می توند بعنوان یک منبع آموزشی برای استفاده دانش آموزان مورد بهره برداری قرارگیرد .

در پایان این جزوه سوالاتی طراحی گشته که می تواند مورد استفاده مربیان و معاونین پرورشی و همچنین همکاران قرآنی قرار گیرد.

برای دانلود جزوه "شناخت ماه رجب و بزرگداشت ایام پرخیروبرکت آن" اینجا کلیک کنید.

دانلود جزوات آموزشی مناسب آموزش از راه دور

با توجه به تعطیلی مدارس بر اثر شیوع بیماری و امکان استمرار تعطیلات لزوم آموزش از راه دور بیش از پیش احساس می شود و به جهت عقب نماندن دانش آموزان از دروس خود، مربیان و آموزگاران می باید نسبت به استفاده هرچه بهتر از امکانات و نرم افزار های آموزشی توانایی داشته باشند از این رو دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی به همت معاونت آموزش  جـــامعه و کارشناس فناوری جزواتی را طراحی و تدوین نموده اند که برای دانلود و بهره برداری در سایت قرارگرفته است.

جزوه آموزش طراحی اسلاید و ویدئوی آموزشی مناسب برای مربیان و آموزگاران

دریافت جزوه طراحی اسلاید آموزشی

دریافت جزوه آموزشی تهیه فیلم آموزشی

جزوه آشنایی با زندگینامه علی (ع) و اجرای مسابقه

ضمن تبریک خجسته میلاد مولای متقیان علی (ع) به پیوست  جزوه مربوط به زندگینامه امیر المومنین (ع) بمناسبت یکشنبه های علوی و سیزدهم رجب المرجب ( میلاد با سعادت مولود کعبه ) بانضمام سوالات و پاسخنامه مربوط جهت بهره برداری (بویژه برای دانش آموزان و خانواده های معزز و همکاران محترم ) ارسال می گردد و پیشنهادمی شود در صورت صلاحدید هدایایی  نیز برای برندگان مسابقه از سوی مدارس در نظر گرفته شود .  

برای دریافت جزوه اینجا کلیک نماید