اخبار دفتر مرکزی اخبار دفتر مرکزی

هفته دفاع مقدس گرامی باد

 

دفاع مقدس، نام آشناترین واژه در قاموس حماسه های عزت آفرین ایران است که خاطرات دلاوری های آن، در تاریخ شکوهمند این دیار به یادگار خواهد ماند.

زیباترین فصل این فرهنگ، خالقان این حماسه عظیم اند که با صلابت اراده و نور ایمان، رهنورد راه مقدّسی شدند که پاداش آن، جاودانگی و بقا بود.

برخی از پرفروش ترین کتب دفاع مقدس

 خط تماس  نوشته محمد بایرامی  با محوریت شهید احمد کاظمی

سلام بر ابراهیم با  محوریت خاطرات و زندگی نامه شهید ابراهیم هادی

پیغام ماهی ها با محوریت زندگی نامه و خاطرات شهید حسین همدانی

خداحافظ سالار نوشته همسر شهید حسین همدانی

با دست های خالی خاطرات شهید تهرانی مقدم

وقتی مهتاب گم شد خاطرات شهید علی خوش لفظ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ و رحمه الله و برکاته.

پیام جامعه تعلیمات اسلامی بمناسبت بازگشایی مدارس - سال تحصیلی (98-97)

(( مهر حسینی ))

تقارن ماه مهر ، ماه مهربانی مهتاب ؛ ماه میزبانی نیمکت های عاشق درس و مدرسه ؛ ماه شکوفایی نیلوفران در دعای نم نم باران های عاشقانه پاییز با ماه محرم ، ماه پیروزی خون بر شمشیر ؛ ماه پاسداری از حرمت انسان ؛ ماه حریم ایمان و حصار قرآن  بر رهروان صدیق حضرت ابا عبدالله الحسینعلیه السلام، گرامی باد .

ماه محرم یادآور درس عزت و آزادگی و شجاعت و افتخار است و در چنین ماهی حضرت سیدالشهداء علیه السلام، پیامهای شفا بخشش را همه ساله بر بالهای سرخ شهادت می نویسد و پیک های رهایی را بر موج های محرم و عاشورا سوار می کند .

کلاسهای کربلا  در همه جا به من و تو و به همه آنانکه  به نجات " انسان " می اندیشند درس " آزادی "  و "رهایی" از اسارت نفس و طاغوت های زمان  می آموزد که نمونه هایی از درسهای زیبای حضرت سید الشهداء علیه السلام، در هفته دفاع مقدس جلوه گر گشته است .

هفته دفاع مقدس یادآور عشق و ایثار و از خودگذشتی و وفاداری به مقام عظمای ولایت است . در ایام هشت سال دفاع مقدس رزمندگان اسلام با بهره گیری از مکتب سرور و سالارشهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام، همچون مولای خویش "مرگ سرخ را به عنوان "پل عبور " به آخرت برگزیدند و " بقای خویش " را در "فنا " و " ماندن " را در " رفتن " و " حضور " را در" غیبت" و " شهادت" را حضور جاودانه در تاریخ یافتند .

مدارس جامعه تعلیمات اسلامی  با الهام از تعالیم نورانی قرآن مجید و مکتب اهل بیت علیهم السلام،  و با بهره گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیه الله العظمی امام خامنه ای،  در سال تحصیلی جدید  که با عنوان  " مهر حسینی "  آغاز گر آن می باشند، مصمم هستند تا جلوه هایی از تحقق مراتب حیات طیبه را به صورت های زیر به منصه ظهور رسانند :

1-توسعه فرهنگ و سواد قرآنی با تاکید بر انس با قرآن؛

2-استقرار مدیریت برنامه محور ، کیفیت مدار و تعالی بخش و دانش آفرین ؛

3-تربیت دانش آموزانی  فرهیخته و آشنا به هویت اسلامی و ملی خود و برخوردار از مدارج معنوی اخلاقی علمی و...؛

4-تاکید بر تفکر پژوهشی جهت پرورش روحیه پرسشگری ، تفکر خلاق و ایده پرور؛

5-تقویت روحیه الگو پذیری از ائمه طاهرین ( علیهم السلام ) و بویژه حضرت سید الشهداء  با شعار "رفتار حسینی نشاط یادگیری " در میان دانش آموزان ؛

6-اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی ؛

خدایا چنان کن سرانجام کار              تو خشنود باشی و ما رستگار

                                                                                 

                                                                                 والسلام علی عبادالله الصالحین

                                                                                   جامعه تعلیمات اسلامی

تشريح لايحه نظام رتبه بندي معلمان

به گزارش  مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش،احمد عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره چگونگی اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: بعد از تدوین نظام رتبه بندی معلمان باید بخشی از محتوا را که جنبه قانون‌گذاری داشت، در قالب برخی از مواد قانونی و احکام به دولت پیشنهاد می‌دادیم که بعد از مصوبه دولت، این طرح به مجلس ارسال شود .

 طرح رتبه‌بندی معلمان شاه‌بیت سند تحول بنیادین است

وی با اشاره به اینکه لایحه طرح جدید رتبه‌بندی معلمان تدوین‌شده است، ادامه داد: به‌زودی لایحه به دولت ارسال می‌شود و بعد از کارهای کارشناسی در دولت نمایندگان مجلس باید برای تصویب آن تصمیم‌گیری کنند .

عابدینی با اشاره به اینکه طرح به‌طور کامل تدوین‌شده و لایحه آن تنظیم‌شده است، ‌گفت: با توجه به اینکه این طرح یکی از مهم‌ترین موضوعات در نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شود و شاه‌بیتی در سند تحول بنیادین است که می‌تواند تحول در معنای واقعی را در تمامی ابعاد محقق کند بر همین اساس تأخیر در تدوین پیش‌نویس طرح رتبه‌بندی معلمان،‌ چندان مشکلی ایجاد نمی‌کند چراکه کار کارشناسی روی این مسئله اهمیت بیشتری دارد .

 استفاده از مطالعات تطبیقی بیش از 40 کشور در تهیه لایحه رتبه‌بندی

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش بابیان اینکه برای تدوین طرح جدید رتبه‌بندی معلمان مطالعات تطبیقی از 40 کشور موردبررسی قرارگرفته است،‌ اظهار کرد: بر اساس این مطالعات سازوکار اجرای طرح در کشورهای مختلف، تدوین ملاک‌ها، شاخص‌ها،  ‌نظام مالی و پاداش موردتوجه قرار گرفت همچنین تجربیات پیشین خودمان را هم مرور کردیم و برای اعتباربخشی از صاحب‌نظران در سراسر کشور نظرخواهی شد بنابراین از زمان‌بندی در نظر گرفته‌شده تجاوز کردیم تا کار را دقیق‌تر انجام دهیم البته به دلیل تغییر و تحولاتی که در وزارت خانه انجام شد، کار مقداری به تعویق افتاد .

وی از تقویت پشتوانه پژوهشی برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان خبر داد و گفت: در تدوین طرح واقعیت‌های موجود جامعه و شرایط موردتوجه قرار گرفت تا در مرحله اجرا دچار مشکل نشویم .

عابدینی درباره تأمین اعتبار لازم برای این طرح اظهار کرد: یکی از دلایل اینکه اصرار داشتیم این طرح به دولت و پس‌ازآن به مجلس برود، موضوع اعتبارات است، چراکه آموزش‌وپرورش خود نمی‌تواند ردیف اعتباری برای خودش تأمین کند .

ارسال طرح توجیهی برای تأمین اعتبار نظام رتبه‌بندی معلمان

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش ادامه داد: قاعدتاً پیش‌بینی اعتبار به نهادهای مربوطه همچون سازمان مدیریت، سازمان امور استخدامی، دولت و مجلس است .

وی افزود: پیش‌بینی و برآوردهای لازم برای اعتبارات و مراحل موردنیاز طرح را انجام داده‌ایم اما وقتی لایحه در دولت و مجلس به تصویب برسد، اعتبار لازم به‌طور قطعی تأمین خواهد شد .

عابدینی تصریح کرد: وظیفه آموزش‌وپرورش بررسی و پیش‌بینی اعتبار موردنیاز است که به همراه همین لایحه طرح توجیهی آن‌هم به دولت فرستاده می‌شود .

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در اجرای اولیه طرح رتبه‌بندی معلمان 3 هزار میلیارد اعتبار پیش‌بینی‌شده بود که 50 درصد آن برای 6 ماه اختصاص پیدا کرد، گفت: البته طرح اولیه رتبه‌بندی معلمان نبود و بیشتر طرحی برای افزایش حقوق محسوب می‌شد .

وی افزود: در طرح جدید رتبه‌بندی معلمان به برخی مسائل و شاخص‌هایی توجه شده است که نیاز به اعتبار چندانی ندارد تا دولت و مجلس نتوانند از عهده آن بربیایند .

 ارتقای رتبه‌ها یک‌شبه انجام نمی‌شود

عابدینی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین مواردی که در اجرای این طرح بر آن تأکیدداریم، اجرای فازبندی شده طرح است،‌ گفت: این کار به این معناست که اولویت‌های مربوط به مدرک تحصیلی، سابقه کاری، تجارب و مواردی از این قبیل موردتوجه قرار گیرد .

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش ادامه داد: بر اساس منطق رتبه‌بندی معلمان تغییر و تحول همه افراد یک‌شبه صحیح نیست، هر فرد باید پرونده‌اش بررسی شود و اگر استحقاق داشت، از مزایای رتبه‌بندی معلمان بهره‌مند شود .

زمینه‌های اجرای طرح آماده است و مشکل اجرایی نداریم

وی با اشاره به اینکه بر اساس منطق فازی/ مرحله‌ای در نظر گرفته‌شده نگرانی بابت تأمین اعتبار نداریم، بیان کرد: زمینه‌های اجرای طرح کاملاً آماده است و مشکلی از این نظر نداریم .

عابدینی گفت: تأکید بر این است که اصول رتبه‌بندی معلمان در همه سازمان‌ها به‌گونه‌ای باشد که هیچ‌کس نتواند به‌یک‌باره تمامی رتبه‌ها را طی کند و حتماً باید روند پلکانی را بگذراند البته ممکن است زمانی یک فرد بسیار توانمند بوده و رتبه استحقاقی را به‌جای 5 سال در 2 سال طی کند اما منطق اصلی با 5 سال در نظر گرفته‌شده است البته این بدان معنا نیست که در این 5 سال هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد بلکه پرونده فرد در طول 5 سال تکمیل می‌شود .

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش تصریح کرد: نقطه آغاز بهره‌برداری از مزایا در سال پنجم است اما فرآیند رتبه‌بندی معلمان همچنان در جریان خواهد بود و از زمانی که فرد رتبه‌ای اخذ می‌کند تا 5 سال بعدی فرآیند حرکت به سمت رتبه‌بندی معلمان وجود خواهد داشت و درواقع هر رتبه شروع و پایانی دارد همچنین حکم معلمان از زمانی که استحقاق رتبه مشخص‌شده زده می‌شود تا در دریافتی مشکلی ایجاد نشود .

 صلاحیت‌های کسب شدنی؛ ملاک طرح رتبه‌بندی معلمان

عابدینی اظهار کرد: در طرح رتبه‌بندی معلمان جدید،  این نظام در معنای واقعی طراحی‌شده است و به چندین سؤال اساسی ازجمله چیستی رتبه‌بندی معلمان، ملاک و معیار رتبه‌بندی معلمان و مواردی دیگر از این قبیل پاسخ‌داده‌شده است .

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش بابیان اینکه برای تعیین شاخص‌ها، 400 ملاک اولیه موردتوجه قرار گرفت، ‌گفت: از این تعداد و با توجه به غربالگری شاخص‌ها، درنهایت 12 ملاک اصلی برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شد و عمدتاً تأکید بر این بود که صلاحیت‌های کسب شدنی را موردتوجه قرار دهیم .

وی افزود: شاخص‌ها به‌گونه‌ای در نظر گرفته‌شده‌اند که افراد امکان دستیابی به آن را داشته باشند نه اینکه جزء ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها را موردتوجه قرار دهیم .

رتبه‌بندی معلمان مبتنی بر صلاحیت‌ها و عملکرد است

عابدینی تصریح کرد: مبنای رتبه‌بندی معلمان بر ۲اصل اساسی شامل صلاحیت‌های کسب‌شده و عملکرد افراد در نظر گرفته‌شده است و سعی شده است ملاک‌های عینی را مدنظر قرار دهیم یعنی مبتنی بر مستندات امتیازدهی می‌شود .

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش گفت: علاوه بر شاخص‌های در نظر گرفته‌شده، آزمونی سراسر برای سنجش صلاحیت‌های علمی و حرفه‌ای در نظر گرفته‌شده است .

وی اظهار کرد: افراد علاوه بر اینکه مهارت‌های لازم را کسب می‌کنند درصورتی‌که روش تدریس خاصی را به‌کارگیرند، نگارش مقاله داشته باشند، گواهی صلاحیتی مرتبط را کسب کرده باشند،‌ باید در رشته تخصصی خود هم به‌روز بوده و توانایی لازم را داشته باشند .

 رتبه‌ها در ۵رتبه طبقه‌بندی می‌شوند

عابدینی اظهار کرد: در طرح رتبه‌بندی معلمان جدید افراد در ۵رتبه طبقه‌بندی می‌شوند و این موضوع هر ۵سال یک‌بار اتفاق می‌افتد و ترفیع از یک رتبه به رتبه بالاتر صرفاً در همین بازه زمانی میسر است البته در شرایط خاص استثنائاتی ممکن است قائل شویم .

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه برای ارزیابی هرکدام از شاخص‌های در نظر گرفته‌شده، معیاری تعریف کردیم،‌ گفت: با توجه به حساسیت موضوع حتی افرادی هم که این معیارها را ارزیابی می‌کنند موردتوجه قراردادیم تا صلاحیت لازم برای این کار را داشته باشند .

وی تصریح کرد: برای اجرایی کردن کار،‌ سازمانی پیش‌بینی کردیم که افراد را بر مبنای ویژگی‌های لازم کار انتخاب کنیم همچنین روش‌های صحیح و ارزیابی را به‌کارگیرند که کار به‌درستی طی شود .

عابدینی به تشریح رتبه‌ها و عناوین طرح اشاره کرد و گفت: رتبه 5 بانام «معلم پایه»، رتبه 4 «معلم مربی»، رتبه 3 «معلم حرفه‌ای»، رتبه 2 «معلم سرآمد» و رتبه یک «معلم راهبر» است .

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش ادامه داد: معلمان پس از دستیابی به هرکدام از این رتبه‌ها، ضریبی برای افزایش حقوق را کسب می‌کنند که برای این منظور 2 مدل پیشنهاد داده‌ایم؛ مدل اول با تأثیر ضریب افزایش حقوق در اعدادی مشخص برای هر رتبه است و مدل دیگر اعمال ضرایب  نیم تا 3 درصدی در حق شغل و شاغل برای هر رتبه است .

وی اظهار کرد: افزایش حقوق با توجه به پیشنهادهای در نظر گرفته‌شده مبالغ قابل قبولی خواهند بود و به افزایش انگیزه معلمان کمک می‌کند .

 اعطای تسهیلات در قالب فوق‌العاده ویژه رتبه‌بندی معلمان

عابدینی درباره مزایایی که طرح رتبه‌بندی معلمان برای معلمان به دنبال دارد، ‌گفت:‌ برای این موضوع چارچوب مالی پیش‌بینی‌شده است و افزایش مالی تحت عنوان فوق‌العاده ویژه رتبه‌بندی معلمان نام‌گذاری می‌شود .

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش افزود: معلمان آسوده‌خاطر باشند که بر میزان حقوق پایه  و فعلی آن‌ها تأثیری ندارد و برابر صلاحیتی که کسب می‌کنند،‌ فوق‌العاده ویژه‌ای رتبه بندی معلمان کسب می‌کند که از رتبه 5 تا یک این طبقه‌بندی صورت می‌گیرد .

عابدینی گفت: پیش‌بینی ما این است که فرد دارای سابقه  30 سال فعالیت یا در سابقه 25 سال امکان دستیابی به رتبه یک وجود دارد و می‌توانند از تمام مزایای این طرح استفاده کنند همچنین افرادی هم ممکن است وجود داشته باشند که به دلیل برخی توانایی‌هایشان زودتر به این مرحله دست پیدا کنند

جلسه شورای برنامه ریزی برگزار گردید

روز یکشنبه 25 شهریور جلسه شورای برنامه ریزی با حضور اعضای محترم این شورا برگزار گردید در این نشست که هر دو هفته یکبار برگزار می گردد تصمیمات و پیشنهادات جدیدی مصوب گردید و مصوبات قبلی نیز پیگیری شد.

جلسه هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی  با حضور اعضای محترم برگزار گردید

 روز شنبه 24 شهریور ماه جلسه هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی با حضور اعضای محترم برگزار گردید. در این نشست مصوبات جلسه قبلی پیگیری شد . این جلسه مصوباتی را نیز به همراه داشت

کارگاه آموزشی آسیب های فضای مجازی برگزار گردید

روز سه شنبه دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی شاهد حضور پررنگ معاونین آموزشی مدارس جامعه شهر تهران بود .در نشستی که با موضوع فضای مجازی و راه کارهای مقابله با تهدیدات آن برگزار شد استاد مدعو جناب آقای سرهنگ محمدی که از اساتید مجرب و کارآزموده دانشگاه بودند در این جلسه پیرامون فضای مجازی و مقابله با تهدیدات آن شیوه هایی را بیان نمود. دکتر محمدی در ابتدای سخنان خود نحوه شکل گیری اینترنت و گسترش آن را توضیح دادند و با اشاره به اینکه وجود اینترنت در حقیقت فضای حقیقی است و فضای مجازی را نمی توان به آن اطلاق نمود و به همین سبب در همین فضای به ظاهر مجازی تهدیدات بسیار حقیقی و واقعی وجود دارد که پلیس بطور عملی با این تهدیدات و عملیاتهای مجرمانه دست به گریبان است دکتر محمدی افزود فضای مجازی برخلاف آنچه تصور می شود می تواند یک تهدید بزرگ برای همه کاربران باشد که با استفاده از آن مجرمان اینترنتی نسبت به اعمال خلاف و کلاهبرداری های خود اقدام می کنند. سرهنگ محمدی در ادامه سخنان خود  به مثالهای بسیار فراوانی از رفتارهای مجرمان در این فضا اشاره  کرد که با توجه به عدم رعایت موارد امنیتی از سوی کاربران اینترنت بوجود آمده بود.

گزارش تصویری از زائر سرای جامعه تعلیمات اسلامی 

زائر سرای جامعه تعلیمات اسلامی در مشهد مقدس بعد از چندین ماه بالاخره فعالیت خود را آغاز نمود.نصب آسانسور، تجهیز اتاق ها و به روز آوری فضاهای مورد استفاده زائرین علی ابن موسی رضا(ع)، بازپیرایی فضای داخلی ساختمان و سرویس ها و نیز تجهیز اتاق ها به وسایل جدید از جمله تغییراتی است که در فضای سالن ها و اتاق های این ساختمان انجام شده  که با پیگیری های بسیار مسئولین امر در دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی از جمله مدیر عامل محترم جامعه دکتر حیدری و نیز حاج آقا دادگستر نیا و مسئول تعاون و رفاه جامعه  آقای حاتمی صورت پذیرفته است. زائر سرا در حال حاضر آماده پذیرایی از زائرین حضرت ثامن الحجج (ع) می باشد. تصاویر زیر مربوط به فضای داخلی این ساختمان می باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت:در سال تحصیلی پیش رو 14 میلیون و 7 هزار و 736 دانش‌آموز در مقاطع مختلف مدرسه می‌روند.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان، سید محمد بطحایی در همایش نکوداشت خدمات فرهنگی و عمرانی محمدرضا حافظی رییس مجمع خیرین مدرسه ساز کشور در بروجرد بیان کرد: سال تحصیلی پیش رو 14 میلیون و 7 هزار و 736 دانش‌آموز در مقاطع مختلف مدرسه می‌روند که این آمار در مقایسه با سال قبل رشد حدود 6 درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: در مهر ماه سال تحصیلی پیش رو حدود 8 هزار کلاس درس به کلاس‌های کشور افزوده می‌شود که البته این عدد تا پایان سال 97 به حدود 10 هزار کلاس می‌رسد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: سهم خیرین در احداث این تعداد کلاس درس تقریبا به اندازه سهم دولت است که این خود نقش خیرین را در راه‌اندازی کلاس‌ها و فضاهای آموزشی و پرورشی می‌رساند.

وی از نیروی انسانی به عنوان یکی از مهمترین عوامل یک آموزش و پرورش پیشرفته یاد و خاطرنشان کرد: فضای آموزشی از مهمترین عوامل دیگر برای دست یابی به آموزش و پرورش پیشرفته است.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: چنانچه بتوانیم از معلمان شایسته و توانمند در نظام آموزش‌وپرورش بهره ببریم، وجود این معلمان حرفه‌ای و علاقه‌مند می‌تواند بسیاری از کاستی‌های دیگر را پوشش دهد و رفع کند

بطحایی با اشاره به ابن که بخشی از کاستی‌ها در نظام آموزش‌وپرورش به فضای آموزشی و پرورشی بر می‌گردد، تأکید کرد: اگر امروز آموزش‌وپرورش ما در جهاتی مورد انتقاد است، بخشی از این نقایص به فضاهای آموزشی برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه فضاهای آموزشی در کشور ما با مشکلات بسیار عدیده‌ای مواجه هستند، افزود: دولت‌های پیشین به دلیل کمبود منابع اعتباری و تنگناهایی در بخش‌های مختلف نتوانسته‌اند آن‌گونه که باید به این مهم توجه کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: در حالی امروزه سرانه فضای آموزشی ما حدود ۵مترمربع به ازای هر دانش‌آموز و در برخی استان‌ها حدود ۳مترمربع است که میانگین استاندارد در این زمینه ۸مترمربع است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سهم تأثیرگذار و غیرقابل‌انکار خیرین مدرسه‌ساز در احداث فضاهای آموزشی در کشور گفت: مدارس امروز به‌شدت به کمک خیرین نیاز دارند، چراکه اگر نتوانیم فضای آموزشی پرنشاط را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم افراد بزرگ و فرهیختگان تأثیرگذار بر تمدن کشور از آن‌ها بیرون نخواهند آمد.

بطحایی با تأکید بر اینکه باید همبستگی معنی‌دار و مثبتی بین فضای آموزشی با میزان توسعه یافتگی کشور تعریف کنیم، تأکید کرد: اینجاست که نقش خیرین مدرسه‌ساز خودش را هرچه بیشتر نشان می‌دهد.

وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه به اهمیت فضاهای آموزشی و ضرورت بالا بردن سرانه آن در مدارس اشاره و اظهار کرد: در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به حوزه تربیت‌بدنی و ورزش مدارس صورت گرفته اما همچنان فاصله با نیاز دانش‌آموزان بسیار زیاد است.

بطحایی به مشکلات ورزشی دانش‌آموزان دختر اشاره کرد و گفت: به‌شدت نیازمند توسعه و گسترش فضاها و امکانات ورزشی به‌ویژه برای دانش‌آموزان دختر هستیم.

وی بیان کرد: تربیت‌بدنی تنها به معنای تربیت جسم دانش‌آموزان نیست، بلکه به معنی پرورش روحیه و بالا بردن تحمل و صبوری آن‌ها در برابر شرایط زندگی است و دانش‌آموزان باید این مهم را در مدرسه تمرین کنند که البته یکی از مهم‌ترین امکانات موردنیاز براز این منظور وجود فضاهای آموزشی و پرورشی است.

بطحایی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: آئین تکریم از رئیس انجمن خیرین مدرسه‌ساز کشور تکریم از مردی است که تواضع، خضوع و صداقت در کار مهم‌ترین عامل موفقیت او است.

 

تجلیل از سرکار خانم شفیعی و معارفه خانم عبدالپور در مجتمع تزکیه اسلامی شهر ری

روز دوشنبه دوازدهم شهریور ماه از خدمات مدیریتی سرکار خانم شفیعی تجلیل به عمل آمد خانم شفیعی که مدت 8 سال مدیریت دوره دوم دبیرستان تزکیه اسلامی را به عهده داشت در سال تحصیلی جاری امر مدیریت این دبیرستان را به خانم عبدالپور سپردند.در جلسه ای که به این منظور در دبیرستان تزکیه اسلامی دوره دوم برگزار شد، آقای حیدری آقای دادگستر نیا و آقای جوانشیر حضور داشتند آقای دکتر حیدری مدیر عامل جامعه تعلیمات اسلامی در ابتدای جلسه با بیان اینکه امروز همه ما در عرصه تعلیم و تربیت به عنوان یک خانواده نیازمند استفاده از راهنمایی ها و تجربه گذشتگان هستیم باید آنچه که در مسیر تعلیم و تربیت در این مدرسه به عنوان نکات قوت ذکر می شود با قوت بیشتر ادامه یابد و مشکلات موجود نیز با کمک و مشاوره افراد با تجربه مرتفع گردد.در ادامه جلسه آقای دادگستر نیا ضمن اهداء هدیه به خانم شفیعی از زحمات ایشان قدردانی نمودند..

 روز شنبه دهم شهریور ماه جلسه هیئت مدیره با حضور اعضا برگزار گردید. در این نشست که با بررسی مصوبات جلسه قبل همراه بود تصمیمات و مصوباتی را نیز به همراه داشت.

چهار  ویژگی مدارس حیات طیبه

چهار ویژگی مدارس حیات طیبه که توسط حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج علی اکبری در همایش مدیران جامعه تعلیمات اسلامی (مشهد مقدس) عنوان گردید.

مدرسه کرامت : تشویق ها و تنبیه ها با برقراری اصل تکریم و حفظ کرامت شخصی دانش آموز است  که به خود اکتشافی دانش آموز کمک می کند تا خود دانش آموز عامل اصلی  در خود سازی باشد.

مدرسه ذکر و عبادت: مدرسه ای است که از ظاهر و کالبد آن ذکر می بارد و در آن نماز با کیفیت، تعظیم شعائر مذهبی، آشنایی با منابع ذکر و توسل به ائمه و شیوه های آن آشنا می شوند

مدرسه اندیشه و حکمت: سوال و حُسن سوال در آنجا رسمیت دارد.آزاد اندیشی، قدرت تحلیل، همکاری های جمعی، روش های صحیح تفکر و تفکر جمعی در آن رشد پیدا می کند

مدرسه رحمت و محبت: مدرسه ای است که در آن احسان، ایثار، برون شدن از منیت،ایجاد فضای اخوت، صفا، مهر، گره گشایی و خدمت از شاخصه های آن است.

با عنایت به نامه شماره ص/101/562 که جهت دریافت فایل تجارب ناب و اقدام پژوهی مدارس جامعه تعلیمات اسلامی ارسال گردید، فعالیت ها و تجارب برتر برخی مدارس ذیلا به جهت دریافت و استفاده دیگر همکاران منتشر می گردد.

دریافت فایل اقدام پژوهی و تجارب ناب مدارس

اولین دوره بازآموزی زبان انگلیسی تخصصی

روز سه شنبه ششم شهریور 1397 اولن دوره بازآموزی زبان انگلیسی تخصصی با رویکرد دینی و مذهبی با مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی و موسسه کوثر در دفتر مرکزی برگزار خواهد شد. این دوره از کلاسهای زبان انگلیسی ویژه دبیران زبان انگلیسی و داوطلبان آزاد (خواهران) از ساعت   9/30 صبح در دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی برگزار خواهد شد. 

بسم الله الرحمن الرحیم

قبل از هرچیز برخود لازم می دانم از همه شما مدیران محترم جامعه تعلیمات اسلامی و از تشکیل دهندگان این گردهمایی صمیمانه تشکر کنم. در دوران تاریک حکومت رضاخان که برنامه های اسلامی در مدارس بسیار ضعیف و کمرنگ شده بود و حتی گاهی در کتابهای درسی اسلام به سخریه گرفته می شد، مردی وظیفه شناس و شجاع و با احساس به نام حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ عباسعلی اسلامی به پا خاست تا در برابر آن مدارس آلوده و تاریک مدارسی نورانی تحت عنوان جامعه تعلیمات اسلامی بوجود آورد. فراموش نمی کنم، از خود ایشان شنیدم که می فرمود در آغاز کار به قدری دست من خالی بود که حتی توان اجاره کردن خانه ای برای شروع این کار را نداشتم و از خانه خود برای آن استفاده کردم و آنرا در اختیار این کلاسها گذاردم.بعدا که خیرین به اهمیت این کار و حفظ فرزندان خود در آن فضای تاریک پی بردند به این کار کمک نمودند تا آنجا که در مناطق مختلف، در مرکز و شهرستانها مدارس جامعه تعلیمات اسلامی تاسیس شد و پناهگاهی برای فرزندان خانواده های متدین بود. الحمدلله این شجره طیبه همچنان برقرار است و به مصداق "تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا" {ميوه‏ اش را هر دم به اذن پروردگارش مى‏ دهد} (سوره مبارکه ابراهیم آیه 25) میوه های شیرین آن پیوسته به علاقه مندان می رسد. در زمان ما نیاز به اینگونه مدارس بسیار بیشتر از سابق شده است. زیرا خطرات ناشی از برنامه ریزی های دشمن از درون و برون بسیار افزایش یافته است. اینجانب از شما مدیران محترم در سراسر کشور صمیمانه تشکر می کنم و امیدوارم در این جهاد مقدس پیروز باشید و بتوانید این برنامه ها را از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت گسترش دهید و پناهگاهی برای فرزندان این آب و خاک مخصوصا خانواده های مذهبی فراهم سازید.

والسلام علیکم و رحمت الله

قم – ناصر مکارم شیرازی

1397/5/25

روز نخست همایش مدیران جامعه تعلیمات اسلامی در مشهد مقدس

روزهای 27 الی 29 مرداد ماه سال جاری همایش بزرگ مدیران جامعه تعلیمات اسلامی در شهر مشهد الرضا (ص) برگزار گردید .در روز نخست این همایش که با حضور رییس محترم هیئت امنا و رییس محترم هیئت مدیره ، مدیر عامل محترم و همچنین قائم مقام محترم ایشان و با دعوت از مدیران گرانقدر مدارس جامعه ونیز مدیران و معاونان محترم نواحی آموزش و پرورش شهر مشهد برگزار گردید، در ابتدا  جناب آقای لولاچیان  ضمن عرض خیر مقدم به حضار در جلسه بیانات و رهنمون هایی را ارائه نمودند  و در ادامه سرکار خانم علم الهدی پیرامون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سخنرانی نمودند. پس از آن حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج علی اکبری رییس محترم هیئت امنا جامعه تعلیمات اسلامی درباره حیات طیبه و نقش مدارس و مدیران و آموزگاران در این زمینه را تشریح نمودند

دومین جلسه کارگاه آموزشی سواد فضای مجازی برگزار گردید

روز دوشنبه هشتم مرداد دومین کارگاه سواد فضای مجاز با حضور خانم دکتر موسوی برگزار گردید این جلسات برای توانمند سازی معلمین و مربیان دروس سواد رسانه ای در نظرگرفته شده است و با توجه به توافق صورت گرفته با شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دومین جلسه پی در پی در حال برگزاری است 

جلسه هیئت مدیره برگزار گردید

روز شنبه 6 مرداد جلسه هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی برگزار گردید در این جلسه که با حضور اعضای محترم هیئت مدیره برگزار گردید مصوبات جلسه قبلی پیگیری شد و مدیرعامل جامعه تعلیمات اسلامی جناب آقای حیدری گزارش فعالیت های انجام گرفته در فاصله جلسه گذشته تا امروز را ارائه نمودند.