اخبار دفتر مرکزی اخبار دفتر مرکزی

داده نما - سخنان رهبر معظم انقلاب پیرامون جوان

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، غلامحسین حیدری معلم ماندگار و معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش عصر روز گذشته بر اثر سکته قلبی درگذشت.

مرحوم حیدری در سال 1322 در شهر مقدس مشهد متولد شد؛ وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته زبان و ادبیات انگلیسی تحصیل کرد و با درجۀ ممتاز فارغ‌التحصیل شد. سپس در دانشگاه تهران، دوره کارشناسی ارشد را گذراند و در محضر علما و روحانیون بزرگواری همچون آیات عظام حجج اسلام درافشان، شوشتری، مولوی، حکیمی، شهید هاشمی‌نژاد با معارف و فرهنگ اسلامی آشنا شد.

وی در سال 1344 وارد سنگر حیات‌بخش معلمی شد و در مقاطع مختلف تحصیلی، مراکز تربیت معلم و در دانشگاه‌ها تلاش مجاهدانه داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سمت‌های رئیس آموزش‌ و پرورش اسفراین، بجنورد، مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان زنجان و خراسان، معاون تأمین و تربیت نیروی انسانی وزارت آموزش‌ و پرورش، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی و قائم مقام وزیر انجام وظیفه کرد.

مرحوم حیدری پس از آن به عنوان مدیر امور فرهنگی و روابط بین‌الملل آستان قدس رضوی و خادم افتخاری حرم مطهر رضوی به خدمت در آن بارگاه نورانی پرداخت و در سال 1392 نیز به عنوان «معلم ماندگار» در سطح کشور انتخاب و معرفی شد.

از جمله تألیفات وی می‌توان به «ژاپن، تیشه‌ها و ریشه‌ها»، «شهید دکتر باهنر و تحول بنیادین در تعلیم‌ و تربیت اسلامی»، «مدیریت مراکز شبانه‌روزی»، «سر دلیران رضوی» و کرامات حضرت رضا(ع) (6 جلد) اشاره کرد.

جامعه تعلیمات اسلامی ضمن عرض تسلیت به جامعه معلمین فداکار و پرتلاش کشور و همچنین عرض تعزیت به خانواده محترم این فقید سعید از خداوند متعال برایاین معلم ماندگار علو درجات را مسئلت دارد.

ضمنا به اطلاع می رساند مراسم ترحیم حاج غلامحسین حیدری روز چهارشنبه از ساعت 16  الی 17/30 در مسجد نور واقع در میدان جهاد  برگزار می گردد.

بسم الله الرحمن الرحیم

پیام جامعه تعلیمات اسلامی بمناسبت اقدام خصمانه و حماقت بار دولت آمریکا نسبت به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

امام سجاد(ع) : خدارا شکر می کنیم که دشمنان ما را از احمق ها قرار داد .

بار دیگر دستان پلید شیطان بزرگ  و سرکرده تروریست های جهان آمریکا از آستین به در آمد و در اقدامی خصمانه  و احمقانه  درشرایطی که سپاه مقتدر پاسداران به عنوان امید مستضعفان در سطح جهان نور افشانی می کند و سردار سلیمانی و سپاه قدس رهبریجبهه مقاومت را در دست داشته و خواب راحت را از استکبار جهانی و صهیونیستها سلب کرده است ، این  نهاد انقلابی راتروریست معرفی می کند ، این در حالی است که دولت آمریکا به عنوان تروریست دولتی در تمام جنایات ضد بشری دست  داشته و در پرورش داعش و تمام گروههای تروریستی شریک است .

این تصمیم جنون آمیز ، تمام قطعنامه های بین المللی در خصوص عدم دخالت در حاکمیت کشورها و تهدید نکردن آنها را نقض  می کند و ماهیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که برخاسته از قلب توده های ایرانی است و برای حمایت از دستاوردهای انقلاب  اسلامی و حفظ امنیت ایران ، شکل گرفته را نادیده می گیرد .

جامعه تعلیمات اسلامی ضمن محکوم نمودن این اقدام شوم و غیر انسانی دولت آمریکا به رهبری ترامپ حمایت قاطعانه خود را از جند الله سپاه پاسداران  و سایر نیروهای مسلح جهموری اسلامی ایران بعمل آورده  وهمچون گذشته  ضمن پاسداری از حریم  ولایت وآرمانهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران رهبرکبیر انقلاب امام خمینی ( ره) ؛  پیروی از منویات مقام معظم رهبری  حضرت  آیه الله العظمی خامنه ای ( مدّ ظله العالی ) را سرلوحه برنامه های خویش قرارداده  و از درگاه ایزد منان مسئلت دارد تا تمامی مساعی و اهتمام خویش را درراه تحقق اهداف نورانی  تعلیم و تربیت اسلامی و مذهب شیعه اثنی عشر و تربیت نسلی ظلم  ستیز و مدافع مظلومان  و محرومان جهان مصروف داشته و از هیچ تلاش و مجاهدتی در این مبارزه خستگی ناپذیر دریغ نورزد .

 

ولینصرنّ اللّه من ینصره ، انّ اللّه لقوی عزیز

جامعه تعلیمات اسلامی

فروردین 1398 مطابق شعبان المعظم 1440

 

 

حمایت اعضای دفتر مرکزی از نیروهای انقلابی و فداکار سپاه پاسداران

نیروهای فداکار سپاه همواره در جهت تامین امنیت ایران اسلامی از جان و مال خویش گذشته اند و در طول چهل سال پس از انقلاب با روبرو شدن با تهدیدها و مخاطرات از مرزهای انقلاب اسلامی دفاع نموده اند.کارکنان دفتر مرکزی جامعه تعلیمات  اسلامی ضمن محکوم ساختن اقدام دولت جنگ طلب آمریکا در قراردادن نیروهای مردمی و فداکار سپاه در لیست سیاه خود با نصب نشان مقدس این سازمان مردمی و پرتلاش حمایت بیش از پیش خود را از این نیروهای انقلابی اعلام نمودند

در گذشت ام الشهید خانم زبیده غفوری مادر خانم سلیمانی مدیریت مجتمع تزکیه شهرری را به اطلاع می رساند

به اطلاع می رساند مادر سرکار خانم سلیمانی مدیریت مجتمع تزکیه شهرری دارفانی را وداع گفتند به همین مناسبت مراسم گرامی داشت آن فقیده سعیده که در دامان خود فرزند برومندی را پرورش داده و تقدیم انقلاب نموده بود را منعقد می نماید..

 

دفتر مرکزی جامعه ضمن عرض تسلیت فقدان این مادر فداکار از خداوند متعال برای آن مرحومه علو درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارد.

تشکیل ستاد بحران در دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی

با توجه به حوادث سیلاب اخیر لزوم کمک رسانی هرچه سریعتر به خسارت دیدگان بیش از پیش احساس می شود. چهار استان درگیر در سیل همچنان نیازمند کمک های نقدی و غیر نقدی می باشند و با توجه به تخریب منازل و از بین رفتن زیرساخت های شهری از قبیل آب ، برق و گاز و دیگر امکانات شهری در برخی از مناطق آسیب دیده و فعالیت گروه های جهادی در این مناطق و همچنین کمک های مردمی می تواند کمی از نیاز های این عزیزان را برآورده کند.دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی همچون گذشته و با توجه به حضور پررنگ خود در زلزله کرمانشاه که توانست با بسیج مدارس به جمع آوری نیازهای هموطنان آسیب دیده شتاب کند، در حوادث غمبار اخیر نیز با همکاری مدارس خود و تجمیع کمکهای آنها که شامل آذوقه و آب آشامیدنی و کمک های نقدی نیاز های این عزیزان را تا حد امکان برآورده کند .بر همین اساس با تشکیل جلسات مستمر و برنامه ریزی و بهره گیری از ظرفیت مدارس جامعه نسبت به ارسال اقلام مورد نیاز خسارت دیدگان اقدام نموده است.

پیام تسلیت جامعه تعلیمات اسلامی به مناسبت درگذشت استاد دکتر محمد حسن آموزگار

بسمه تعالی

کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام

 

و هر از گاه درگذر زمان، در گذر بیصدای ثانیه های دنیای فانی جرس کاروان از رحیل مسافری خبر می دهد که در سکونی آغاز بی پایان را می سراید.

ضایعه در گذشت استاد فرزانه و عالم فرهیخته جناب آقای دکتر حسن آموزگار عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و هیئت امنای جامعه تعلیمات اسلامی را که عمر شریف خویش را در راه خدمت به اسلام و مسلمین و پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سپری نمود به عاشقان علم و دانش و قاطبه فرهیختگان و عموم خیرین و بویژه بیت معزز ایشان تسلیت و تعزیت عرض نموده و برای آن فقید سعید از درگاه خداوند متعال غفران و رحمت واسعه الهی و علو درجات و برای مازماندگان آن مرحوم صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نماییم. اعضای هیئت امنا و هیئت مدیره و کارکنان مدارس جامعه تعلیمات اسلامی برخود فرض و واجب می دانند به پاس خدمات ارزشمند این استاد فرهیخته با حضور خویش در مراسم یادبود ایشان که در روز سه شنبه مورخ 20/1/98 ساعت 15  الی  30/16  در مسجد امام صادق (ع) واقع میدان فلسطین برگزار خواهد شد موجبات تسلی خاطر بازماندگان آن مرحوم را فراهم نمایند.

 

هیئت امنا و هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی

با نهایت تاسف و تاثر در گذشت استاد ارجمند دکتر محمد حسن آموزگار را به اطلاع می رساندبه همین مناسبت مجلس یادبودی در روز سه شنبه 20 فروردین ماه از ساعت 3  الی  4/30  بعد از ظهر در مسجد امام صادق (علیه السلام) برگزار می گردد

**ثَلاثٌ تُورِثُ المُحَبَّه

سه چیز محبت می آورد

1-     الدَّین = قرض دادن

2-     التَواضُع = فروتنی

3-     البَذل     = بخشش

                                    امام صادق (ع) تحف العقول / ص 316

 

**من طَلَب شیئاً نالَهُ اَو بَعضَه    امام علی (علیه السلام)

هر کس برای رسیدن به چیزی تلاش کند یا به همه آن می رسد یا به قسمتی از آن چیز

 

**من رَضی مِن الناس بِالمسالمه سلم من غوائلهم

هر که از مردم به نرمی و آشتی خوشنود گردد از کید و کین آنان آسوده گردد

علی (ع) /غررالحکم

 

**ثلاث تورث المحبه

سه چیز است که آنها موجب محبت اند

1-     حسن الخلق = خوش خوئی

2-     و حسن الرفق = خوش رفیقی

3-     و التواضع = افتادگی

علی (علیه السلام)/غرر الحکم/ص 365

سه ضلع هویت دانش آموزان

 

1-     ضلع اسلامی و دینی

2-     ضلع انقلابی و اجتماعی

3-     ضلع ایرانی و تاریخی

اولین جلسه شورای اداری دفتر مرکزی جامعه در سال جدید با حضور آقای حاج محمود لولاچیان برگزار گردید

اولین جلسه شورای اداری کارکنان دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی با حضور رییس هیئت مدیره جناب آقای لولاچیان برگزار گردید. در این نشست در ابتدا مدیر عامل محترم جامعه ضمن خیر مقدم به همکاران و تبریک حلول سال 1398 به ذکر دو روایت از ائمه پرداختند. ایشان در ابتدا با ذکر حدیث "صِلو ارحامکم و لو با السلام" ( با خویشاوندان صله رحم کنید گرچه با ادای سلام باشد) همگان را به رعایت و بجا آوردن این فریضه دعوت نمودند و و در ادامه با تشریح ابعاد هویت دانش آموزی، افزودند: سه ضلع هویت دانش آموزی عبارت است از 1- ضلع اسلامی و دینی 2- ضلع انقلابی و اجتماعی 3- ضلع ایرانی و تاریخی و در ادامه به تاثیر محبت و مهربانی پرداختند و با اشاره به وقوع حوادث سیلاب اخیر که باعث خسارات بسیاری به مناطق و خانواده ها شد توجه همگان را به این حدیث نورانی از امام صادق (ع) جلب نمودند که می فرماید: سه چیز محبت می آورد 1- قرض دادن 2- فروتنی 3-بخشش و با این تذکر که باید برای رسیدگی به امور سیل زدگان اخیر اقدام عاجل صورت پذیرد به همکاران توصیه هایی نمودند.

در ادامه جلسه جناب آقای لولاچیان با توصیه حاضرین به رشد معنوی و روحی خود افزودند: در روایات آمده است که بدترین انسانها افرادی هستند که نسبت به آنچه نیاز دارد برای رشد معنوی بی رغبت باشد یعنی نسبت به نماز و مهمات دین بی رغبت باشد و هریک از ما باید درون خود را بکاویم و ببینیم نسبت به نماز، دعا، کارخوب و قرآن و سخاوت چه مقدار رغبت داریم و اگر بی میل و رغبت هستیم جزو بدترین انسانها هستیم و برای انجام کار نیک مسابقه بدهیم لذا یک سال دیگر از عمرمان گذشت و بازگشتی در آن نیست و نسبت به الباقی عمر خود متوجه باشیم. و انشالله در سال جدید این توفیق را داشته باشیم که یک امتیاز بالاتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم. ایشان در ادامه سخنان خود حادثه سیلاب اخیر را که باعث ویرانی و خسارت به خانواده های بسیاری را گردید را تسلیت گفتند و افزودند: این حادثه که یک بلای طبیعی بوده است قطعا از الطاف خفیه الهی است که ما نمی دانیم و به طور یقین از نعمات الهی است و اگر ما دور از این مناطق در رفاه و سلامتی به سر می بریم دچار ابتلاء و امتحان الهی هستیم و باید با تمام وجود به کمک این افراد در مناطق سیل زده شتاب کنیم. ایشان در ادامه با بیان حدیثی از امیرالمومنین علی (ع) که می فرماید: شرافت انسان کامل نمی شود مگر با سخاوت و فروتنی، همگان را به این دو فضیلت و صفت انسانی دعوت نمودند.

 

تجلّی خداوند در طبیعت

امّا بهار. ما از آیات کریمه‌ی قرآنی استفاده می‌کنیم که خداوند تبارک و تعالی در هستی تجلّی کرده است و خدای متعال توقّع دارد که انسان از این جلوه‌ها بهره‌مند شود تا به مقام شامخ انسانیّتش برسد. تغذیه‌ی فطرت انسان به جلوه‌های الهی است. شما درباره‌ی کتاب تدوین، یعنی قرآن کریم، این بیان نورانی را از امیرالمؤمنین (عَلَیهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَام) شنیده‌اید که فرمودند: «لَقَدْ تَجَلَّی اللهُ فِی کِتَابِهِ ولكنّهم لا يُبصرون؛[۱] خداوند براي خلقش در قرآن تجلّي كرد، ولي مردم نمي‌بينند». در کتاب تکوین هم همین‌طور است؛ چون خود قرآن کریم جهان تکوین و عالم خلقت را «کَلِمَاتُ الله» و «آیَاتُ الله» معرّفی می‌کند. «کَلِمَاتُ الله» خیلی تعبیر زیبایی است. «کَلِمِة» یعنی آشکارساز، یعنی آنجایی که یک امر پنهان، آشکار می‌شود و جلوه می‌کند. در نگاه وحی، هرچه که خلق شده، «کَلِمَةُ الله» است و مجموعش می‌شود «کَلِمَاتُ الله» که از شمارش خارج است: وَ لَوْ أَنَّمَا فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَالْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللهِ؛[۲] و اگر آنچه درخت در زمين است قلم باشد و دريا را هفت درياى ديگر به يارى آيد سخنان خدا پايان نپذيرد، قطعاً خداست كه شكست‏ناپذير حكيم است». جالب‌تر اینکه ما خود نیز کلمه‌ای از این کتاب هستی، هستیم و منصوب به حقّ. یعنی در وجود ما پیام و الهام و سخن نهفته است. خداوند تبارک و تعالی در کنار همه‌ی مجموعه هستی، ما را مستقلاً ذکر کرده است. بیرون ز تو، می‌شود آفاق، و تو عالم نفْس هستی که خودش مستقل است و جلوه‌گاه آیات الهی است.

 

تفاوت آیه و کلمه

تعبیر «کَلِمَاتُ الله» به ما این پیام را می‌دهد که هرچه که پیرامون ما است، معنای الهی دارد و سرّ آفرینش با شما حرف می‌زند. تعبیر آیَات هم تعبیر لطیفی است. قرآن می‌فرماید: «إنَّ فِي خَلْقِ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُوْلِي الْأَلْبَابِ؛[۳] مسلماً در آفرينش آسمانها و زمين، و در پى يكديگر آمدن شب و روز، براى خردمندان نشانه‏هايى است». آیه با کلمه تفاوت‌هایی دارد که من الان در مقامش نیستم؛ امّا نکته‌ای را اشاره کنم. آنجایی که می‌شود کلمه، بیشتر تعقّل می‌خواهد؛ آنجایی که می‌شود آیه، تماشا می‌خواهد؛ چنان‌که قرآن می‌فرماید: «سَنُرِیهِم آَيَاتِنَا فِي الْآَفَاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ؛[۴] به زودى نشانه‏هاى خود را در افق‌ها[ى گوناگون] و در دلهايشان بديشان خواهيم نمود تا برايشان روشن گردد كه او خود حق است. آيا كافى نيست كه پروردگارت خود شاهد هر چيزى است؟». پایانش چه سؤال تکان‌دهنده‌ای دارد؟ از آن منظر که ارائه می‌شود، آیه است و خداوند از تو توقّع رؤیت دارد؛ لذا قرآن کریم هم خیلی جاها به تماشا دعوت می‌کند. البتّه این تماشا به چشم خِرَد است. بعد از اینکه تو با همین چشم ظاهریت هم دیدی، یا با حسّ شنوایی شنیدی، وقتی دریافت کردی، به رؤیت چشم دل می‌رسد و آنگاه کلمه است که با حقیقت وجود تو سخن می‌گوید. این منطق قرآن کریم است. آیه‌ای که الان خواندم و اشاره شد، جزء آیات مشهور قرآن کرم است و پیش پیغمبر و اولیاء خدا (سَلَامُ الله عَلَیهِمْ أَجْمَعِین)، مخصوصاً نزد امیرالمؤمنین (عَلَیهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَام) بسیار محبوب است. این آیات، برگزیده‌ی امیرالمؤمنین برای سحرهایش است. نُوفِ بُکالِی و حَبِّه‌ی اَرْنِی[۵] برشی از سحر امیرالمؤمنین (عَلَیهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَام) را گزارش کرده‌اند. آنها دیدند که آقا به آسمان نگاه می‌کند، این آیات[۶] را می‌خواند و اشک می‌ریزد و حالی دارد.[۷]

عبارت «لَآيَاتٍ لِأُوْلِي الْأَلْبَابِ» خطاب به ما گفته ‌شده است. ای صاحبان مغز! اینها برای لبّ شما، و ذات شما و برای خِرَد شما حرف دارند.

در چمن هر ورقی دفتر حالی دگر است                                                        حیف باشد که ز کار همه غافل باشی

 

آسمان، آیه عجیب پروردگار

پروردگار متعال در قرآن کریم بر آسمان تأکید فوق‌العاده‌ای دارد. در آیه‌ای که خواندم نیز این تأکید را مشاهده می‌کنید. در جریان آمد و شد شب و روز، خدای متعال نکته‌ای را به ما یادآوری کرده و آن نکته عبارت است از: يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَ يُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ؛[۸] شب را در روز درمى‏آورد و روز را [نيز] در شب درمى‏آورد». در این آیه، علاوه بر آنکه لیل و نهار پیش چشمش شما است و نشانه است، طول شب و روز نیز مورد نظر قرار گرفته است. در آیه دیگر می‌خوانیم: قُلِ اللَّهُمَ مالِکَ المُلکِ تُوتِی الْمُلکَ مَن تَشَاءُ وَ تَنزِعُ الْمُلکَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشَاء وَ تَذِلُّ مَنْ تَشاءَ بِیَدِکَ الْخَیرُ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرً تُولِجُ اللَّيْلَ فِي الْنَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الَمَيَّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَن تَشَاء بِغَيْرِ حِسَابٍ؛[۹] بگو: بار خدايا، تويى كه فرمانفرمايى هر آن كس را كه خواهى، فرمانروايى بخشى و از هر كه خواهى، فرمانروايى را باز ستانى و هر كه را خواهى، عزت بخشى و هر كه را خواهى، خوار گردانى. همه خوبيها به دست توست، و تو بر هر چيز توانايى. شب را به روز درمى‏آورى، و روز را به شب درمى‏آورى و زنده را از مرده بيرون مى آورى، و مرده را از زنده خارج مى‏سازى و هر كه را خواهى، بى‏حساب روزى مى‏دهى». در اختلاف فصل پدیده‌ای در عالم پیرامون ما رخ می‌دهد که اسمش بهار است. این دو بخش در کنار هم است: «اِخْتِلافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ» و «تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَ تُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ». کدامش بهارساز است؟ «تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ» بهار می‌آورد یا «تُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ»؟ ‌وقتی که روز وارد شب می‌شود، یعنی به شب تعدّی می‌کند، شب را کوتاه می‌کند و بهار شروع می‌شود. اگر «تُولِجُ اللَّيْلَ» بشود، زمستان می‌شود.

دیشب آسمان تهران خیلی زیبا بود. به خاطر بادهایی که آمده بود، هوا خیلی صاف بود و خیلی چیزها را توانستیم ببینیم؛ از جمله زهره دیشب خیلی تماشایی و فوق‌العاده جذّاب بود. هم زمان او در غروب بود، ماه در طلوع بود. بعد ستاره شباهنگ، بعد شعرای یمانی، شعرای شامی و... . دیشب ستاره‌ی قطبی را دیدم. ستاره‌ی قطبی در امتداد محور زمین است و بیست و سه درجه میل دارد. هشتاد سال نوری با ما فاصله دارد. ستاره‌های حول قطب و صور فلکی حول قطب هم خیلی جذّاب هستند؛ از جمله دُبّ اکبر ملاقه‌ای که در همه‌ی شب‌ها می‌شود در ساعات مختلف آن را دید. ولی سمتُ الرّأس شما دائم در فصل تغییر می‌کند؛ چون سیّاره ما منازل گوناگونی را در فراسوی دید شما قرار می‌دهد. کیست که ببیند؟! قرآن اعتراض می‌کند و می‌گوید: «وَكَأَيِّن مِّن آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ؛[۱۰] و چه بسيار نشانه‏ها در آسمانها و زمين است كه بر آنها مى‏گذرند در حالى كه از آنها روى برمى‏گردانند». خدا نکند ما جزء این آیه باشیم!

هستی برای شما است و با شما کار دارد، آن‌وقت شما از همه‌ی آنها غافل هستید.

 

بهار، مجمعُ الْآیات الهی

بهار در بین آیات، مجمعُ الْآیات است؛‌ یعنی یک آیه نیست. به تعبیر ما نمایشگاه بزرگی از «آیَاتُ الله» و «کَلِمَاتُ الله» است. این ویژگی بهار است. جالب است که از بین همه‌ی این نشانی‌ها، این مجمعُ الْآیات بیشتر از همه مورد تأکید خدای متعال است برای تماشا. از حالات زمین، آنی که مورد عنایت خاصّ خالق زمین است، عبارت است از بهار. در بهار چه می‌شود؟ خدای متعال در یک کلمه مسئله را جمع‌بندی کرده و رویش تأکید می‌کند، و آن کلمه عبارت است از: «حیات». این تغییر و تحوّل در معرض دید بیشتر ساکنان زمین است. آیه زنده شدن زمین بعد از اینکه مرده بود، یعنی بعد از زمستان، برای ماها قابل درک است. بعضی از بخش‌های زمین نمی‌توانند این آیات را خوب بفهمند؛ باید سفر کنند تا بفهمند؛ چنان‌که ما هم برای تماشای برخی دیگر از آیات الهی باید سفر کنیم.

آنچه از قرآن کریم استفاده می‌شود، این است که پروردگار متعال می‌خواهد ما او را در آینه‌ی بهار ببینیم؛ بهار فصلی است در خداشناسی و معرفتِ الله. کسانی که به دنبال معرفت حق هستند، بیایید ببینید و تماشا کنید. در این فصل آنچه بیشتر رویش تأکید شده، عبارت است از مسئله‌ی حیات و توجّه به نام مقدّس، «اَلْمُحْیِی». چه زیبا قرآن می‌فرماید: «وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ؛ و زمين را خشكيده مى‏بينى و [لى‏] چون آب بر آن فرود آوريم به جنبش درمى‏آيد و نمو مى‏كند و از هر نوع [رستنيهاى‏] نيكو مى‏روياند». زمین افسرده وقتی نفس باد بهار به آن می‌خورد، مثل نفس مسیحا است که به مرده می‌خورد. به اهتزاز و جنبش درمی‌آید. اینها برای شماست. این سبز شدن و رستن را بببینید که خدا جلوی چشم شما چه می‌کند!! پس «اَلْمُحْیِی» که از نام‌های خداوند است، جلوه‌ی خاصّ بهار است.

اسم مقدّس «بَدِیع»، «لَطِیف» و «جَمِیل» را نیز می‌شود در آیه‌ی بهار تماشا کرد.

 

ضرورت دقت در طبیعت به هنگام بهار

آیا تا به حال شکوفه‌ی گیلاس یا شکوفه‌ی بادام را دیده‌اید؟ حقیقتاً انسان را سرمست می‌کند. انسان یاد این روایت می‌افتد که فرمود: گل را ببوبید، بعد بگذارید روی چشمتان و بر محمّد و آل محمّد صلوات بفرستید. آن‌وقت آن زیبایی را ببینید. کسی از صفحه‌ی تلویزیون این چیزها را ببیند، نه!! باید از نزدیک ببینید و حسّش کنید. صفحه‌ی تلویزیون مثل گل مصنوعی می‌ماند. البتّه برای کسی که تنبل است، باز هم خوب است و بد نیست. ولی باید تفرّج صُنْع کرد. باید رفت، تو باید تفاوت شکوفه‌ی هلو با شکوفه‌ی سیب، با شکوفه‌ی گیلاس، با شکوفه‌ی گلابی، با شکوفه‌ی آلبالو را بفهمی و درک کنی. اینها سفر می‌خواهد تا اصلاً بفهمید بهار یعنی چه.

دیدن و احساس کردن طبیعت زیبا در بهار، عقل را به جوش می‌آورد و فطرت را به خروش. زبان مترنّم به ذکر می‌شود، منتها این ذکر، ذکر دیگری است. این همه که خدای متعال دعوت کرده، برای این است که تو به این ذکر برسی؛ لذا فرمود: إنَّ فِي خَلْقِ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُوْلِي الْأَلْبَابِ، اَلَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللهَ قِيَاماً وَ قُعُوداً وَ عَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ؛[۱۱]مسلّماً در آفرينش آسمانها و زمين، و در پى يكديگر آمدن شب و روز، براى خردمندان نشانه‏هايى است. همانان كه خدا را [در همه احوال‏] ايستاده و نشسته، و به پهلو آرميده ياد مى‏كنند، و در آفرينش آسمانها و زمين مى‏انديشند». این پیک کیست و این سخن عاشقانه از کجاست؟ حالا در همان حسّی که شما داری، نسیمی هم بیاید و اگر این شکوفه‌ها خوشه‌ای دور و بر شما را هم گرفته باشد، آن‌وقت حرف‌های دیگری هم به میان می‌آید. اصلاً ما به این فکر کرده‌ایم که خدای متعال که در قرآن کریم راجع به فرستادن نسیم و باد بهاری صحبت می‌کند، اینقدر با دقّت اینها را برای چه کسی گفته؟! بروید تماشا کنید ببینید چه خبر است. این نسیم به تو چه می‌گوید و چه حرف‌هایی می‌زند در آن شرایط خاصّ. همین‌طور پرده‌ها را یکی پس از دیگری پیش چشم شما کنار می‌زند و جلوه‌گری می‌کند.

این تماشا است. حالا اگر در همین شرایط اتّفاق اصلی هم بیفتد، اتّفاق اصلی هم این است که باران هم بیاید، چه می‌شود؟! بنابراین مجموعه‌ای از أسماءُ الْحُسنی پیش چشم شما قرار می‌گیرد، از خَالِق و مُحْیِی و لَطِیف و بَدِیع و قَادِر و مُدَبِّر. همه‌ی اینها کنار هم قرار گرفته است. اینجا ذکر در وجود انسان می‌جوشد.

استاد ما می‌فرمودند: چه خوب است که انسان رفیق‌های ذکری‌اش زیاد باشند. تک‌تک درخت‌ها با شما صحبت می‌کنند؛ نه، برگ‌برگش، مخصوصاً برگ‌های نو که تازه سر می‌زند. واقعاً چه حرف‌هایی با ما دارند. این مطلب اوّل.

 

بهار، ماه رحمت الهی

مطلب دوم اینکه خدای متعال در قرآن کریم، در آیه‌ی بهار، انسان را به مبدأ متوجه می‌کند. قبل از اینکه دراین باره سخن بگویم، با یک جمله عرض قبلی را تکمیل می‌کنم. خداوند تبارک و تعالی در آیه‌ی بهار، آثار رحمت به ما ارائه می‌کند؛ یعنی بهار تجلّی نام مقدّس «اَلرَّحْمَن» است. چه زمانی؟ زمانی که «يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا» است. اینجا جای چشم‌چرانی و نظربازی است. غضّ بصر مال جای دیگر است. اینجا اینجا جای نظربازی و چشم‌چرانی است؛ پس «فَانْظُرْ إِلَی آثَارِ رَحْمَتِ اللهِ، كَيْفَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا». این آثار رحمت، پرده‌ی دیگری است که اینجا ساز می‌شود. یعنی همه‌ی آیات بهار کنار هم قرار می‌گیرند و بهار آغوش مهر خداوند برای بنده‌ی عاقل و فهیمش می‌شود. آنجایی که انسان احساس می‌کند که در آغوش رحمت خداست، بهار است. چون اینجا بلافاصله پیوستش این همه عنایت و لطف و احسان و محبّت از سوی خدای متعال در دسترس شما قرار می‌گیرد. وسط آن صحنه یک دفعه دلت می‌ریزد پایین و می‌گویی: آن بهار حقیقی و حقیقت بهار کجاست؟ آن کسی که تمام این بهار نشانه‌هایی از او و از وجود اوست، او کجاست؟

 

بهار، یادآور معاد

بهار از آیات مبدأ شما را به آیات معاد می‌برد. جالب است خداوند تبارک و تعالی به صورت بسیار جدّی از شما توقّع دارد این سفر را در بهار داشته باشید و قیامت را ببینید.

رو قیامت شو، قیامت را ببین                                                                                         دیدن هر چیز را شرط است این

خدای متعال می‌گوید من قیامت را آوردم جلوی چشم شما، ببینید. برایتان قابل مشاهده کردم، قابل لمس، قابل احساس، قابل دیدن. قیامت الان جلوی چشم شماست، در جایی می‌فرماید: «يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا» یا «قَدْ فَصَّلْنَا الْآیَات» بعد روی این کلمه تأکید می‌شود: «کَذَلِکَ الْخُرُوج»، «کَذَلِکَ النُّشُور». اینها در آیات بهار است. قیامت نیز همین‌طور است. دیدی همه‌ی دانه‌هایی که در زمین بودند و در زمستان نشانی از آنها نبود، حالا همه سر از زمین بلند کردند؟ همه‌ی ما همانند دانه‌ها در زمین کاشته می‌شویم و یک روز، روزیی که در صور دمیده شود، همانند گیاهان سر از خاک برمی‌داریم. گیاهان چطور از زمین بیرون می‌آیند، برای ما هم همین اتّفاق می‌افتد.

 

اهمیت یاد معاد

ما به یاد معاد خیلی نیاز داریم. هر روز که از عمر من و شما بگذرد، نیاز ما به یاد معاد بیشتر می‌شود. لذا در آن نقل مشهور پیغمبر اکرم، البتّه این نقل خیلی تحقیق شده نیست، فرمودند: «إِذَا رَأَیْتُمُ الرَّبِیع فَأَکْثِرُوا ذِکْرَ النُّشُور؛ هنگامی که بهار را دیدید، زیاد به یاد قیامت باشید».

این بهار نو ز بعد برگ‌ریز                                                                             هست برهان برای وجود رستحیز

خدای متعال الان قیامت را به شما نشان می‌دهد. بیدار شوید و قیامت را ببینید. به این دیدن نیاز داریم. بهار، مصداق این آیه است: «يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ؛[۱۲] آن روز كه رازها [همه‏] فاش شود». چون زمین هرچه را در درون خود دارد، بیرون می‌ریزد و این تنوّع درست می‌شود. در قیامت هم هرچه که در حقیقت وجود تو باشد، بیرون می‌ریزد؛ چنانکه فرموده‌اند: «یُحْشَرُ النَّاسُ عَلَی نِیَّاتِهِم؛[۱۳] مردم بر نیاتشان محشور می‌شوند». اگر کسی وجودش یک سرزمین پاک باشد، در آن بهار چه گلستانی می‌شود؟ چه تماشایی است! مثل همین سرزمین پاک و تمیز و مستعدّی که در بهار این همه گل‌ها و گیاهان متنوّع و مفید را در دسترس قرار می‌دهد، وجود انسان مؤمن نیز در قیامت و نفخه‌ی صور، زیبا و دیدنی می‌شود. اما انسان ناپاک بدون هیچ دستاوردی است. همانند صحرا است که گوشه و کنارش یک گیاهی سر زده؛ تازه آن گاهی هم خاری بیش نیست. تفاوت گل و خار در بهار است؛ لذا گل‌ها منتظر بهار هستند و خارها نه. می‌گویند کاش هیچ‌وقت بهار نشود.

حالا جمله‌ای را که گفتم، با انتظار برای آن بهار تطبیق دهید و ببینید چرا ما منتظر نیستیم. کسی که گل است، منتظر بهار است و برایش لحظه‌شماری می‌کند.

این هم نکته‌ی دوم. فصل معادشناسی، خیلی رویش تأکید شده. همین حالا، وقت دیدنش است.

 

اهمیت دنیاشناسی در بهار

قران کریم بر دنیاشناسی نیز تأکید دارد. جالب است که خداشناسی، معادشناسی، و دنیاشناسی، بسیار مهم است. آیه‌اش کدام است؟ «وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلَ الْحَیاةِ الدُْنْیا کَمَاءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ فَأَصبَحَ هَشِیماً تَذْرُوهُ الرِّیَاحُ وَ کَانَ اللهُ عَلى کلِّ شىْءٍ مُّقْتَدِراً؛[۱۴] و براى آنان زندگى دنيا را مثل بزن كه مانند آبى است كه آن را از آسمان فرو فرستاديم. سپس گياه زمين با آن درآميخت و [چنان] خشك گرديد كه بادها پراكنده‏اش كردند و خداست كه همواره بر هر چيزى تواناست». این هم آیه‌ی دنیاشناسی بهار. حیات دنیا را می‌خواهی برای آنها مثال بزنی، مثالش باران بهار و باران پاییزی است. باد بهار و باد پاییز و فاصله‌ی یک بهار تا پاییز می‌شود دنیا. لذا جالب است که این احساس را شما فقط در بهار می‌توانید پیدا کنید که شکوفه‌هایی که امروز قابل مشاهده هستند، یک‌دفعه همه‌اش از بین می‌رود. گل عمرش کوتاه است و به مانشان می‌دهد که دنیا چقدر کوچک و کم است. این را در بهار می شود فهمید.

بهار آمد به صحرا و در و دشت                                                                            جوانی هم بهاری بود و بگذشت

من وقتی این شعر را می خواندم، خودم جوان بودم. هنگام خواندن آن به پیرمردان و پیرزنان نگاه می‌کردم؛ ولی فهمش نمی‌کردم که چه می‌خوانم. ولی الان به شما عرض می‌کنم، در حالی که از جوانی بهره‌مند شوید. طراوت، نشاط، استعداد، شادابی، قوّت، اینها ویژگی‌های جوانی است که همه‌اش در معرض تاراج خزان عمر است که زود می‌رسد، مثل همین بهار که زود از دست می‌رود.

کلّ قصّه‌ی دنیاشناسی، تطبیقش به بهار جوانی است. اَلْحَمْدُلِلَّه اکثر اهل مجلس ما جوانان هستند. این را به شما جدّی می‌گویم، خیلی، خیلی، خیلی قدر جوانی خود را بدانید.

 

چند نکته پراکنده

۱. پیغمبر اکرم فرمود: «إِغْتَنِمُوا بَرْدَ الرَّبِیع؛ خنکای بهار را دریابید». خیلی‌ها ظاهر این روایت را گرفتند؛ حال آنکه معنای دقیق‌تری دارد. مولانا در مثنوی می‌گوید معنی‌اش این است که خودت را در معرض نسیم انسان الهی قرار بده تا بهاری شوی. البتّه از مصاحب ناجنس بپرهیزید.

نخست موعظت پیر مِی فروش این است                                                         که از مصاحب ناجنس اهتراز کنید

از مصاحب ناجنس اهتراز کن؛ چون مصاحب ناجنس مثل باد خزان شما را پژمرده می‌کند؛ ولی جلیسِ الهی نفسش به شما بخورد، بهارتان می‌کند.

۲. به نظر من یکی از بهترین فصل‌ها برای توبه، بهار است. دیشب با خودم حدیث نفْس می‌کردم، گفتم: خدایا چیزی که به نظر ما محال می‌رسد، در برابر تو ممکن است. این مطلب در این فصل بیشتر احساس می‌شود. یک دانه آنجا افتاده، چه کسی فکر می‌کند که رویش داشته باشد؟ ولی تو آن را زنده می‌کنی. زمین می‌میرد، تو زنده‌اش می‌کنی. خب، من دل‌مرده اینجا امیدوار می‌شوم. به حسب ظاهر، این‌طور که حساب می‌کنم، دیگر محال است به درد بخورم؛ امّا پیش تو ممکن است. غرض آنکه توبه در بهار خیلی حسّ خوبی دارد. به من و شما هم گفتند اگر این حالت بهاری را برای دل‌مردگی و پژمردگی‌های خودتان می‌خواهید، بروید سراغ قرآن و سحر. جالب است که در کلمات اولیای خدا، هر دو را «رَبِیع» گفته‌اند. بهار مؤمن در دل سحر است. درباره‌ی قرآن هم فرمودند که برای انسان مؤمن، ربیعُ القلب است.

جمله‌ی پایانی هم، یک نکته‌ی بسیار اساسی است که فرمود: «إِعْلَمُوا أَنَّ اللهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا؛[۱۵] بدانيد كه خدا زمين را پس از مرگش زنده مى‏گرداند». باخبر باشید که این زمین مرده و زمینه‌ی مرده و جامعه‌ی مرده، زنده خواهد شد. این زمستان دوام ندارد، این خواست خدا است. این آیه درباره‌ی ظهور است. بهار حقیقی و حقیقت بهار، خواهد آمد.

به نظر من هم بهترین فصل برای اینکه انسان بیشتر از همه به یاد مربّی آیات باشد و مربّی آیات را ببیند، همین بهار است.

من احساس می‌کنم الان جامعه‌ی بشری روزهای پایان اسفندش را سپری می‌کند. نگویید فلانی هم دارد پیشگویی می‌کند. نه! علائم، نشانه‌ها و آثار، حکایت از این دارد. احساس می‌شود روزهای پایان اسفند است. این را می‌شود فهمید.

خدایا مسلمانان مظلوم را در سراسر عالم، مخصوصاً در یمن و بحرین، مورد عنایت و نصرت خاصّ خودت قرار بده.

ارواح مطهّر شهدا، امام راحل عظیم الشّأن، از همه‌ی ما راضی بفرما.

رهبر عزیزتر از جان ما تا ظهور حضرت بهار، به سلامت بدار.

دشمنان اسلام، آمریکاری جهانخوار، رژیم صهیونیستی، انگلیش خبیث، داعش پلید و آل‌ سعود ملعونِ خبیثِ کثیف را ای خدای بزرگ، به حقّ محمّد و آل محمّد و به حقیقت محمّد و آل محمّد و به جلال و جبروت محمّد و آل محمّد، بیش از این خوار و ذلیل و منکوب بفرما.

موانع ظهور امام زمان را مرتفع بفرما.

به زودی زود چشمان ما را به جمال عدیم المثال آن حضرت روشن بفرما.

این سال را برای همه‌ی دوستان محمّد و آل محمّد، در پرتو عنایات حضرت زهرا (سَلَامُ الله عَلَیهَا)، سال برکت و عافیت و خیر قرار بده. اهل مجلس ما را اهل بهشت قرار بده.

پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۸

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۸، سال جدید را سال «رونق تولید» نام‌گذاری کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
یا مقلّب القلوب و الابصار یا مدبّر اللّیل و النّهار یا محوّل الحول و الاحوال حوّل حالنا الی احسن الحال.

 خدا را شکرگزارم که مقدّر فرمود امسال هم عید نوروز را که با میلاد مسعود امیر مؤمنان و مولای متّقیان همزمان شده است، به ملّت عزیز ایران تبریک عرض کنم؛ عیدتان مبارک هم‌میهنان عزیز! امیدوارم همه‌ی شما با سعادت، با سلامت جسمی، با دل شاد و با توفیقات روزافزون مادّی و معنوی ان‌شاءالله این سال جدید را بگذرانید. تبریک ویژه عرض میکنم به خانواده‌ی معظّم شهیدان و به جانبازان عزیز و خانواده‌های آنها، و درود فراوان میفرستم به روح مطهّر امام بزرگوار و ارواح مطهّر شهیدان.

 سال پُرماجرایی را گذراندیم. در این سالی که گذشت، ملّت ایران به معنی واقعی خوش درخشید. دشمنان نقشه‌ها کشیده بودند، نقشه‌ها داشتند برای ملّت ایران. صلابت ملّت و بصیرت ملّت و همّت جوانان، نقشه‌های دشمنان را خنثی کرد. در مقابلِ تحریمهای شدید و به قول خودشان بی‌سابقه‌ی آمریکا و اروپا، ملّت ایران، هم در عرصه‌ی سیاسی، هم در عرصه‌ی اقتصادی یک واکنش محکم و مقتدرانه‌ای از خود نشان داد.

 در عرصه‌ی سیاسی، مظهر این واکنش راه‌پیمایی عظیم بیست‌ودوّم بهمن و موضع‌گیری‌های مردم در طول ماه‌های این سال بود. مظهر موضع‌گیریِ تقابل اقتصادی، [عبارت است از] افزایش ابتکارات علمی و فنّی، افزایش چشمگیر شرکتهای دانش‌بنیان، افزایش تولیدات زیربنائی و اساسی داخلی که از جمله همین چند روز قبل از این، افتتاح فازهای متعدّد گاز جنوب کشور و قبل از آن، افتتاح پالایشگاه بزرگ بندرعبّاس و از این قبیل کارهایی که انجام گرفته، بود. بنابراین ملّت در مقابل دشمنیِ دشمنان و خباثت دشمنان توانست قدرت خود، هیبت خود، و عظمت خود را نشان بدهد و آبروی ملّت ما و آبروی انقلاب ما و آبروی نظام جمهوری اسلامی ما بحمدالله افزایش پیدا کرد.

 مشکل اساسی کشور، همچنان مشکل اقتصادی است؛ بخصوص در این ماه‌های اخیر، مشکلات معیشتی مردم زیاد شد. بخشی از اینها مربوط است به مدیریّتهای نارسا در زمینه‌ی مسائل اقتصادی که اینها حتماً بایستی جبران بشود. برنامه‌هایی وجود دارد، تدابیری اندیشیده شده که ان‌شاءالله این تدابیر در طول سال جاری، سالی که امروز از این لحظه شروع میشود -سال ۹۸- بایستی به ثمر بنشیند و مردم آثار آن را احساس بکنند. آنچه من عرض میکنم، این است که مسئله‌ی فوری کشور و مسئله‌ی جدّی کشور و اولویّت کشور فعلاً مسئله‌ی «اقتصاد» است. در مسئله‌ی اقتصاد مسائلی که داریم زیاد است: بحث کاهش ارزش پول ملّی یک مسئله‌ی مهم است، بحث قدرت خرید مردم همین جور، بحث مشکل کارخانه‌جات و کم‌کاری و احیاناً تعطیل بعضی از کارخانه‌جات از این قبیل است. اینها مشکلات است. آنچه من مطالعه کردم و از نظر کارشناس‌ها استفاده کردم، کلید این همه، عبارت است از «توسعه‌ی تولید ملّی».

 سال ۹۷ را ما سال «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردیم. نمیتوانم بگویم که این شعار به طور کامل عملی شد، امّا میتوانم بگویم این شعار به صورت وسیعی مورد توجّه قرار گرفت و در بسیاری از موارد، این شعار از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت و عمل شد و همین قطعاً تأثیر خواهد داشت. امسال مسئله‌ی «تولید» مطرح است. میخواهم مسئله‌ی تولید را به عنوان محور فعّالیّت قرار بدهم. مقصود خود از تولید را ان‌شاءالله در سخنرانی روز اوّل سال توضیح خواهم داد که منظور از تولید چیست. تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم میتواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم میتواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، هم میتواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی میتواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند. لذاست که مسئله‌ی تولید به نظر من مسئله‌ی محوری امسال است؛ لذا من شعار را امسال این قرار دادم: «رونق تولید». باید همه تلاش کنند تولید در کشور رونق پیدا کند. از اوّل سال تا آخر سال ان‌شاءالله این معنا به صورت چشمگیری در کشور محسوس باشد. اگر این [طور] شد، امیدواریم که ان‌شاءالله حلّ مشکل اقتصادی راه بیفتد.

 سلام و صلوات و درود قلبی خودم را به پیشگاه ولیّ‌عصر (ارواحنا فداه) عرض میکنم و دعای آن بزرگوار را برای شما ملّت عزیز مسئلت میکنم و سعادت ملّت ایران و همه‌ی ملّتهایی که نوروز را گرامی میدارند، از خدای متعال مسئلت میکنم.

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته

پیام تبریک جامعه تعلیمات اسلامی به مناسبت فرا رسیدن سال 1398

برگزاری جشنواره علمی در مجتمع احمدیه اسلامی

بیست و چهارم اسفند ماه

برگزاری جشنواره علمی و دستاوردهای پژوهشی دبستان دخترانه امام علی  علیه السلام

 

تصاویر برگزاری جشنواره قرآن و عترت در مجتمع محبان الحسین(علیه السلام)

برگزاری جشنواره قرآن و عترت در دبیرستان کوثر

دیدار با دکتر محرمی در موسسه سرم سازی رازی

موسسه سرم سازی رازی از دیرباز تاکنون به عنوان یک مرکز تحقیقاتی و در جهت برقراری سلامت عمومی در جامعه شناخته می شود این موسسه با قدمتی طولانی در زمینه ساخت سرم و واکسن های انسانی و دامی به خودکفایی رسیده و از این رو با حضور نخبگان و کارشناسان زبده در این موسسه، این مرکز تنها مرکز تولید کننده داروهای مختلف بیماری های دام و انسان و نیز بیماری های مشترک می باشد  که همچنان با وجود واحد تحقیقات در حال به روز آوری داروهای بیماری های جدید می باشد. در دیداری که با آقای دکتر محرمی صورت گرفت ایشان ضمن بیان تاریخچه این مرکز از اهم فعالیت های این موسسه نکاتی را بیان نمودند.دکتر محرمی که از دانش آموختگان دبیرستان جعفری اسلامی می باشند در حال حاضر معاونت تحقیقات و فناوری موسسه سرم سازی رازی مشغول فعالیت می باشند