اخبار
حضور مدیر عامل جامعه تعلیمات اسلامی و جمعی از مدیران مدارس و کارشناسان دفتر مرکزی
در همایش یکصدمین سال تألیف مفاتیحالجنان
در این مراسم با حضور حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و دبیر همایش یکصدمین سالگشت مفاتیحالجنان، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسؤولان از تمبر یادبود این همایش مزین به تصویر شیخ عباس قمی رونمایی شد. همچنین کتابهای مفاتیحالجنان شمارهگذاری شده، مقالات همایش، منتخب ادعیه دانشجویی، منتخب ادعیه دانشآموزی، حکایتهای انگشت و استکان، داستانهای مفاتیحالجنان، میراث محدث هم از آنها در این مراسم رونمایی به عمل آمد.
| |
در پایان این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله هاشمی علیا، آیت الله تحریری و حجت الاسلام و المسلمین رمضانی از خادمان و اساتید در حوزه دعا و مفاتیح تجلیل شد. از آیت الله مکارم شیرازی آیت الله جوادی آملی، آیت الله تحریری، حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان، ماشاالله عابدی، منصور ارضی، سید رسول موسوی و جمعی از خانواده از شهدا تجلیل به عمل آمد.حجت الاسلام و المسلمین میثم امرودی، مدیر عامل جامعه تعلیمات اسلامی به همراه جمعی از مدیران مدارس جامعه تعلیمات اسلامی و برخی کارشناسان دفتر مرکزی در این همایش حضور داشتند.
پیام جامعه تعلیمات اسلامی به مناسبت دوازدهم اردیبهشت ماه
عید سعید فطر مبارک باد
عید فطر روزی است، که انسان به فطرت پاک خود باز می گردد؛ روز تولد دوباره انسان و فصل تازه شکفتن ایمان در روح و جان های پاک و بیدار است. عید فطر، عید فطرتهای روشنی است که پس از گذشت ماه مبارک رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را تنها در قرب الهی جستجو می کنند.
عید سعید فطر، تحفه خداوند متعال به مؤمنانی است که با روزه به غبارروبی خانه دل پرداخته، پلیدی را از جان خود بیرون رانده و به جای آن اخلاص و ایمان را جایگزین کرده اند. حقیقتاً این عید خجسته روز تولد و شکفتن دوباره انسان است.
فرا رسیدن عید سعید و فرخنده فطر، عید عاشقان عبودیت و پرستش را به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) و مدیران، معلمان، دبیران، همکاران محترم و دانش آموزان گرامی جامعه تعلیمات اسلامی و کلیه خدمتگزاران علم و تحصیل صمیمانه تبریک و تهنیت و شاد باش عرض کرده و سلامتی و توفیق روز افزون هموطنان مؤمن و روزه دار و عزت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از خداوند سبحان مسألت داریم.
حضور هیأت وزارت امورخارجه در مراسم بزرگداشت امروز شهدای حادثهی تروریستی شاهچراغ در شیراز
آمریکا، صهیونیسم جهانی، تکفیریها و برخی کشورهای مرتجع حامی آنها، وحدت، یکپارچگی، انسجام و باورهای ملت ایران را هدف قرار دادند. اقدامات تروریستی در شاهچراغ را در امتداد تحرکات خشونت طلبانه و هرجومرج طلبانهای میدانیم که متأسفانه کشور ایالات متحدهی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، حامی و مروج آن بودهاند.
به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا)، حجتالاسلام والمسلمین میثم امرودی مشاور فرهنگی وزیر امورخارجه به عنوان یکی از اعضای هیأت شرکتکننده در مراسم امروز شیراز، در گفتگویی کوتاه با قدسنا، با اشاره به حادثه تروریستی در حرم مطهر احمدبن موسی شاهچراغ و محکوم کردن آن، از سرویسهای اطلاعاتی و جاسوسی سیا، موساد و دیگر سرویسهای جاسوسی غربی بعنوان پشتپردهی اصلی این حوادث نام برد.
وی افزود: آمریکا و صهونیسمجهانی و تکفیریها و برخی کشورهای مرتجع حامی آنها، وحدت، یکپارچگی، انسجام و باورهای ملت ایران را هدف قرار دادهاند و حرکتهای تروریستی علیه زنان و کودکان، جز بیداری ملتها و تقویت جریان مقاومت نتیجهای ندارد.
امرودی؛ تحریمهای مضاعف علیه ملت ایران را نوعی حرکت تروریستی خاموش درمقابل مردم ایران دانست که مغایر با موازین حقوقبشری ادعایی آنهاست.
وی هدف اینگونه اقدامات را در شرایط حساس کنونی اعتبارزدایی از اقتدار سیاسی و دستاوردهای ایران در منطقه دانست.
میثم امرودی همچنین با اشاره به حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران از حق اعتراض، اغتشاش را زمینهساز اینگونه ناامنیها دانست و با اشاره به تراکم و حجم فشار رسانههای معاند در مدیریت تحولات اخیر افزود: از همان آغاز مشخص بود که پروژه ناامنسازی ایران در دستور کار غرب و اتاق فکر رسانهای صهیونیستی قرار گرفته است.
مشاور فرهنگی وزیر خارجه گفت که هدف اصلی دور کردن تهران از تاثیرگذاری بر تحولات منطقهای و تامین امنیت رژیم صهیونیستی است.
وی اقدامات تروریستی در شاهچراغ را در امتداد تحرکات خشونت طلبانه و هرج و مرج طلبانه ای دانست که متاسفانه برخی کشورهای اروپایی و آمریکا حامی و مروج آن بودهاند.
تقدیر از نفرات برتر مسابقات قرآنی، علمی و فرهنگی دانشآموزی استانی و منطقهای دبیرستان دوره اول احمدیه اسلامی
روز دوشنبه سوم مرداد ماه طی مراسمی از نفرات برتر مسابقات قرآنی، علمی و فرهنگی دانشآموزی استانی و منطقهای دبیرستان دوره اول احمدیه اسلامی تقدیر بعمل آمد.
ابلاغ حکم مشاور اجرایی و مشاور در امور فنی ، مهندسی و عمرانی مدیر عامل محترم جامعه تعلیمات اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی، مدیر عامل محترم جامعه تعلیمات اسلامی طی احکامی جداگانه آقای دکتر ابوالفضل صومعلو را به عنوان مشاور مدیرعامل در امور فنی، مهندسی و عمرانی و آقای اسماعیل علی اکبری مجید را به عنوان مشاور اجرایی مدیرعامل منصوب کردند.
مراسم تجلیل و معارفه مدیر عامل محترم جامعه تعلیمات اسلامی
مراسم تجلیل از آقای دکتر حسن حیدری و معرفی جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی به عنوان مدیرعامل محترم جدید جامعه تعلیمات اسلامی روز چهارشنبه بیست و دوم تیرماه ساعت 11 در سالن همایشهای دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی برگزار گردید.
در این مراسم که با حضور مدیران محترم مدارس استان تهران و نمایندگان حقوقی محترم مدارس جامعه تعلیمات اسلامی برگزار گردید، ضمن تجلیل و قدردانی از تلاش های آقای دکتر حسن حیدری، جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی طی حکمی که از سوی حجت الاسلام والمسلمینحاج علی اکبری ریاست محترم هیئت امناء صادر و توسط حاج محمود لولاچیان قیومی در جلسه قرائت و به ایشان اهدا شد، به عنوان مدیر عامل جدید این مجموعه منصوب شدند.
ابلاغ مدیرعامل جدید جامعه تعلیمات اسلامی، حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای میثم امرودی
آغاز ثبت نام سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دبستان و پیش دبستان ریحانه الزهرا (س) شعبه۲ (زرگنده)
ثبت نام سال تحصیلی آینده در شعبه دوم دبستان ریحانه الزهرا (س) از روز ۲۰ خرداد ماه آغاز گردید.
لطفاً جهت پیش ثبت نام فرزندان عزیزتان به سایت مدرسه مراجعه نمایید:
Reyhanezahrasch.ir
ثبت نام در دو پایهی پیش دبستان ۲ و اول دبستان در این شعبه صورت می پذیرد.
راههای ارتباطی:
خیابان شریعتی، خیابان زرگنده، خیابان سیما شمالی، کوچه جوانمرد، پلاک ۸ تلفن تماس: ۰۹۱۲۰۲۴۹۸۸۲
کانال مدرسه در ایتا:
https://eitaa.com/reyhanehzahra
آی دی ادمین در ایتا:
@rayhanehzahraa
کانال مدرسه در آپارات:
https://www.aparat.com/reyhane_zahra_school
تقدیر از دکتر حیدری در جلسه هیئت امناء جامعه تعلیمات اسلامی
.روز سه شنبه ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۱ طی مراسمی که با حضور اعضای محترم هیئت امناء در سالن همایشهای دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی برگزار گردید، از آقای دکتر حیدری توسط ریاست محترم هیئت امناء و ریاست محترم هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی، تقدیر به عمل آمد.
ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر مبارک باد.
حضرت امام خميني (ره) در قصيده اي كه شامل 44 بيت است حضرت معصومه (س) را با حضرت زهرا (س) مقايسه كرده که در بخشي از آن آمده است:
دختر چون اين دو در مشيمه قدرت
نــامد و نايـد دگــر هماره مــقدر
آن يك امواج علــم را شده مبــدا
ويـن يك افواج حلم را شده مصدر
آن يــك درعالـــم جلالـت كـعبه
وين يك در ملك كبريايـي مشــعر
لم يلـــدم بستـه لـب و گرنه بگفتم
دخــت خدايـند اين دو نــور مطهر
آن يــك خـاك مدينـه كـرد مزين
صفــحه قم را نمود اين يـك انــور
خاك قم ايـن كرد از شـرافـت جنت
آب مــدينه نـمـوده آن يك كــوثر
شهادت رئیس مذهب تشیع حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) تسلیت باد.
سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) را تسلیت باد.
کتاب پیشوای صادق یکی از تولیدات مدیریت فرهنگی حرم امام رضا(علیه السلام) در مورد زندگانی امام صادق(علیه السلام) است که به صورت خلاصه و با بیانی ساده و روان به آن پرداخته است. شما مخاطبان عزیز میتوانید در سالروز شهادت امام صادق(علیه السلام) این کتاب را دانلود و مطالعه کنید
روح آیتالله فاطمینیا به ملکوت اعلی پیوست.
استاد سید عبدالله فاطمی نیا خطیب برجسته و شخصیت سرشناس حوزوی بامداد دوشنبه ۲۶ اردیبهشت به دیار معبود شتافت.
سخنرانی های استاد فاطمی نیا در طی سالها از پر مخاطب ترین سخنرانی های مذهبی بود. محتوا، ادبیات، لحنِ خطابه ها به همراه ویژگی های شخصیتی و اخلاقی و جذابیت های دیداری این استاد، او را از بسیاری دیگر از سخنرانان و خطبای مذهبی متمایز ساخته و جایگاه منحصر بفردی به او بخشیده بود.
جامعه تعلیمات اسلامی رحلت این عالم وارسته، دانشمند معظم و استاد برجسته حوزه علمیه را به محضر حضرت بقیةاللهالاعظم (عج)، نایب برحقش حضرت آیتالله خامنهای (مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید، حوزههای علمیه، خاندان مکرم ایشان و به مردم شریف و متدین ایران اسلامی تسلیت و تعزیت عرض مینماید. روحش شاد و یادش گرامی باد.
برنامه امتحانات نهایی پایه دوازدهم روزانه و بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد
بر اساس اعلام مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، امتحانات نهایی سال جاری از تاریخ اول خرداد ماه آغاز و تا بیست و هشتم همین ماه ادامه دارد و به شیوه حضوری با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و طبق آیین نامههای آموزشی و ارزشیابی برگزار میشود.
به گزارش ایسنا، امتحانات نهایی پایه دوازدهم روزانه و بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد رشتههای شاخه نظری دوره دوم متوسطه در نوبت دوم خردادماه سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۰ به این شرح اعلام شده است:
محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی درباره برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی توضیحاتی ارائه کرده که به طور خلاصه به آن اشاره میشود:
- با توجه به استمرار آموزش حضوری دانش آموزان در سال تحصیلی جاری و تدریس تمام محتوای کتب درسی، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نوبت دوم تمام دوره های تحصیلی به شیوه «حضوری» و بر اساس آیین نامههای آموزشی و ارزشیابی انجام می شود.
- سؤالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم مدارس روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه نظری در نوبت خردادماه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مطابق بارم بندی تعیین شده توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بدون حذفیات طراحی و به صورت الکترونیکی به حوزههای امتحانی سراسر کشور ارسال می شود.
- از اولیای دانشآموزان انتظار میرود با فراهم کردن شرایط مناسب در ایام باقیمانده سال تحصیلی در به ثمر رساندن تلاش فرزندانشان و خدمات آموزشی و پرورشی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ همکاری و همراهی بیشتری مبذول کنند و بدیهی است دانش آموزان هم لازم است با برنامه ریزی و پشتکار از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند.
- دانش آموزان مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا در محلی مجزا (قرنطینه) امتحان میدهند که برای همین منظور در همان حـوزه برگــزاری امتحانات پیش بینی و تجهیز انجام شده و آنها با حضـور مراقبین، در امتـحانات شرکت میکنند و از این بابت هم نگرانی وجود ندارد.
- بارمبندی دروس دوره دوم متوسطه و برنامه امتحانات نوبت خرداد، در پایگاه اطلاعرسانی رسمی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانی www.aee.medu.ir قابلمشاهده است.
سیر تا پیاز برگزاری امتحانات پایان سال دانشآموزان/ بانک کشوری سؤالات امتحانی ایجاد شد
به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با بیان اینکه امتحانات پایان سال همه دانشآموزان حتی دانشآموزان بیمار به صورت حضوری برگزار میشود، گفت: سامانه بانک سؤالات به صورت سراسری و کشوری را راهاندازی کردیم که در این سامانه همه دبیران کشور در طراحی سؤال سهیم میشوند.
شیوهنامه ارزشیابی دورههای تحصیلی با عنوان "برنامهریزی، طراحی سؤالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیرنهایی سال 1401-1400" نوزدهم اردیبهشت ماه 1400 به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ شد؛ بر این اساس قرار است در دوره اول ابتدایی پایههای اول، دوم و سوم در دو درس فارسی و ریاضی و در دوره دوم ابتدایی پایههای چهارم و پنجم در دروس فارسی، ریاضی و علوم، علاوه بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی ـ توصیفی، در پایان سال تحصیلی، آزمونهای کتبی برگزار شود. این آزمون به صورت کلاسی بوده و تمام فرایندهای آن اعم از طراحی سؤالات، اجرای آزمون و تصحیح اوراق بر عهده معلم مربوطه است.
در پایه ششم نیز بر اساس مصوبه جلسه ۸۵۹ مورخ ۲۲ فروردین ۹۱ شورای عالی آموزش و پرورش، علاوه بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی ـ توصیفی، آزمون هماهنگ منطقهای برای تمام دروس با سؤالات واحد و برنامه معین و به طور همزمان از سوی اداره آموزش و پرورش منطقه، در مدرسه برگزار میشود. امتحانات پایه دوازدهم نیز به صورت هماهنگ کشوری برگزار میشود.
**میزان پایایی، روایی و ضریب دشواری سؤالات را تحلیل میکنیم
امتحانات دانشآموزان پایه ششم در مدرسه تحصیل برگزار میشود؟
بله، در مدرسه خودشان است و حوزه اجرا نداریم. سؤالات پایه ششم، هماهنگ منطقهای است اما در مدرسه خودشان آزمون برگزار میشود. البته در پایه نهم طراحی سؤال به صورت استانی صورت میگیرد اما باز امتحانات در مدرسه محل تحصیل دانشآموزان برگزار میشود.
پس امتحانات پایه ششم، هماهنگ منطقهای و امتحانات پایه نهم، هماهنگ استانی است.
بله، برای پایه نهم سالجاری، برنامهای را پیشبینی کردیم که تحلیل آزمونها را داشته باشیم. یعنی بعد از طراحی سؤال که توسط استانها صورت میگیرد، میزان پایایی، روایی و ضریب دشواری سؤالات را تحلیل کنیم و میزان پیشرفت دانشآموزان در دروس را داشته باشیم.
هرچند آزمون پایه نهم، هماهنگ کشوری نیست اما طراحی سؤال متناسب با اهداف دروسی که از سازمان پژوهش درخواست میکنیم، انجام میشود؛ به عبارت دیگر طراحان سؤال مبتنی بر اهداف دروس و بارم بندی استانداردی که توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تعریف میشود، طراحی سؤالات را انجام میدهند.
این اتفاق، وحدت رویه را ایجاد میکند یعنی درست است طراحان در استانهای مختلف هستند ولی مبنایشان یکی است و طراحی سؤالات را بر اساس بارمبندی و اهداف سؤالات مشخص انجام میدهند و فقط شکل سؤال متفاوت است. در این حالت، در کلان کشوری هم میزان پیشرفت قابل رصد میشود. تاکنون به جز پایه دوازدهم نمیتوانستیم این تحلیل را داشته باشیم.
** تعیین تکلیف دانشآموزان بیمار در امتحانات
امتحانات دانشآموزان در متوسطه دوم به چه شکلی است؟
در متوسطه دوم و پایه دوازدهم به صورت هماهنگ کشوری هست. حوزههای آزمونی جدا از مدرسه محل تحصیل دانشآموزان است. به عبارت دیگر حوزه تعریف میشود و بر اساس حوزه، دانشآموز باید در زمان امتحان در حوزه حضور پیدا کند و امتحان دهد.
امتحانات پایههای هفتم، هشتم، دهم و یازدهم چگونه است؟
داخلی است یعنی توسط معلم کلاس و مدرسه برگزار میشود.
سه دسته از دانشآموزان شامل دانشآموزانی که بیماری زمینهای دارند، به بیماری کرونا مبتلا هستند و یا مشکوک به بیماری هستند، از آموزش مجازی استفاده میکنند. در مورد این دانشآموزان، امتحانات چگونه برگزار میشود؟
در آزمونهای هماهنگ چون مجبورند آزمون را در یک ساعت مشخص برگزار کنند، آنهایی که مشکوک به بیماری کرونا هستند یا بیماری زمینهای دارند، در یک فضای جداگانه یعنی در یک اتاق جداگانه به صورت قرنطینه امتحان میدهند. در هر صورت همه باید به صورت حضوری امتحان دهند. مگر بیماری به حدی باشد که دانشآموز متأسفانه بستری باشد که در این حالت غیبت موجه میشود و به ناچار موکول به آزمون شهریور میشود.
دانشآموزان بیماری که امتحان هماهنگ ندارند هم باید حضوری امتحان دهند؟
بله، امتحانات آنها هم حضوری است اما چون امتحانات هماهنگ نیست، دست معلمان است و میتوانند به طور جداگانه امتحان بگیرند.
**سامانه بانک سؤالات به صورت سراسری و کشوری را راهاندازی کردیم
امتحانات دانشآموزان، بچهها بعضا به سؤالات سخت خیلی گلایهمند هستند، برای بحث مواقع کار به جایی می رسد، سوال را حذف میکنند؟
در بحث طراحی سؤال در سالجاری هم سازمان پژوهش و هم معاونت متوسطه را درگیر کردیم. البته سالهای قبل هم این اتفاق افتاده بود ولی به صورت غیر مستقیم بود اما امسال به صورت مستقیم انجام شد.
سامانه بانک سؤالات به صورت سراسری و کشوری را راهاندازی کردیم که در این سامانه همه دبیران کشور در طراحی سؤال سهیم میشوند. یعنی از تمام دبیران مجرب کشور خواهش کردیم که در طراحی سؤالات به ما کمک کنند و در این سامانه برایشان فضایی به صورت شخصی تعریف شده است که سؤالات را بر اساس اهدافی که در دروس تعیین شده، بارمبندی سؤالات و تحلیل سؤالات سالهای گذشته طراحی میکنند.
نکته اول این است که سؤالات سالهای گذشته بارگذاری شده، تحلیل شده، میزان پایایی، روایی و ضریب دشواری آن مشخص شده است تا معلم بداند هدف درس که قبلا مورد ارزیابی قرار گرفته است چه اشکالی داشته است و این اشکالات دوباره تکرار نشود. نکته دیگر این است که همه دبیران را درگیر طراحی سؤال میکنیم یعنی دبیری که تدریس میکند، سهیم است و ما نظر او را اعمال میکنیم.
بر روند کار نظارت صورت میگیرد؟
دو مرحله بازبینی برای سؤالات گذاشتیم؛ یک مرحله گروههای آموزشی استانها هستند که درباره سؤالاتی که دبیران طراحی میکنند، نظر میدهند و اگر نیاز به اصلاح داشته باشد، اصلاح میکنند وگرنه تأیید میکنند.
مرحله دوم دبیرخانه دروس به صورت کشوری است که خروجی گروههای آموزشی را ارزیابی کرده و تأیید نهایی میکنند مبنی بر اینکه این سؤال، سؤالی است که استانداردها را دارد و میتواند اهداف را به خوبی مورد ارزشیابی قرار دهد و در نتیجه در خروجی بانک سؤال قرار میگیرد و در نهایت تیم نهایی طراح و بازبین را داریم که با استفاده از بانک سؤال و خروجی که این مراحل را طی کرده، سؤال نهایی را تدوین میکند.
** امسال حذفیات کتاب درسی نداریم
امسال در امتحانات، حذفیات کتاب درسی هم داریم؟
خیر، امسال هیچ حذفیاتی نداریم. اعلام هم کردیم که سؤالات از تمام کتاب درسی طراحی میشود.
والدین میگویند در ایام کرونا خیلی به ما سخت گذشته است و دو سال دانشآموزان به صورت مجازی امتحان دادند و درخواست دارند که سؤالات امتحانات سختگیرانه طراحی نشود. چرا که اگر قرار باشد سؤالات و امتحانات به روال سالهای قبل باشد، سطح نمرات تفاوت چشمگیری را نشان خواهد داد. نظر شما چیست؟
ببنید ما در ارزشیابیهای پایانی، دو هدف را دنبال میکنیم یک بحث گذر تحصیلی است یعنی یک دانشآموز با موفقیت یک پایه را یاد گرفته و شرایط ارتقا به پایه بعدی را دارد. امسال تأکیدمان این است که دنبال صرفا این هدف نباشیم که بخواهیم صرفا گذر تحصیلی و ارتقای پایه را برای دانشآموزان دنبال کنیم.
این هدفی است که دنبال میشود ولی هدف اصلی این باشد که بر اساس شرایطی که حاکم بر کشور بوده و موردی هم نیست، بتوانیم یک ارزشیابی از میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان داشته باشیم. خیلی روی این مسأله کار شد و سناریوهای مختلفی مطرح شد. مثلا عنوان شد یک آزمون پیشرفت تحصیلی هماهنگ کشوری برگزار کنیم که این میزان پیشرفت را تشخیص دهیم ولی تصمیم بر این گرفته شد که به خود سیستم اعتماد کنیم و با ارزشیابی پایانی بتوانیم خروجی بگیریم.
در بخشنامهای که به استانها ابلاغ شد، درخواست شد تا حتما نتایج ارزشیابی دانشآموزان در جلسات شورای معلمان تجزیه، تحلیل و بحث شود؛ با این دید که چه دسته از دانشآموزان نیاز دارند آموزشهای جبرانی ببینند و نکته دیگر این است که معلمان دانشآموزان بتوانند آموزشهای جبرانی را انجام دهند. یعنی خود معلم بهتر از هر کسی میتواند تشخیص دهد که سطح دانشآموز به چه صورتی است و کجای کار نیاز دارد ترمیم اتفاق بیفتد.
از سوی دیگر باید خانوادهها را درگیر کنند؛ در این مدت خانوادهها خیلی زحمت کشیدند و پشتیبانی از تحصیل دانشآموزان داشتند. همیشه می گفتیم محیط یادگیری شامل هم مدرسه و هم خانواده هست و اگر این همراهی باشد میتواند دانشآموز موفق باشد و انتظار داشته باشیم که یادگیری به نحو صحیحش اتفاق میافتد یعنی عامل ذیمدخل در یادگیری همهشان ایفای نقش میکنند پس والدین را فراموش نکنیم.
پس نتیجه جلسات شورای معلمان و بازخوردها باید به والدین داده شود. یعنی به والدین بگوییم این ضعف ها در یادگیری فرزندتان هست و با همکاری هم باید ضعفها را پوشش دهیم و بتوانیم دانشآموز را برای آینده آماده کنیم. هدف ما در ارزشیابی، این شکلی است نه اینکه امتحانات را ساده بگیریم تا نمراتمان آسیب نبیند.
باید دنبال حل مسأله باشیم و میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را به صورت واقعی بتوانیم گزارش کنیم و بر اساس آن برنامهریزی کنیم و هم برای امسال این جبرانی را انجام دهیم و هم در ابتدای، شروع سال تحصیلی آینده یک بخشی تمرین و یادآوری مباحث سال قبل و پایه قبلی انجام شود تا دانشآموزان آمادگی را برای دریافت مطالب جدید داشته باشند.
**توجه به مراقبت های بهداشتی در امتحانات/ مشکل قطع برق حل شد
توجه به مسائل بهداشتی و سلامت در امتحانات دانشآموزان چقدر لحاظ شده است؟
در شیوهنامه تأکید شده است که توجه به مراقبت های بهداشتی شامل گندزدایی فضا و تجهیزات مدارس، تهویه مناسب هوا، پیشبینی و تدارک ماسک، مواد شوینده و ضدعفونی کننده و... و نظارت مدیران مدرسه بر رعایت کامل آنها در ایام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی الزامیست.
در امتحانات سال قبل، مشکل قطع برق خیلی امتحانات را با چالش مواجه کرد؟ در این خصوص چه اقداماتی اندیشیدید؟
به موضوع احتمال قطع برق در مدارس محل برگزاری امتحانات هماهنگ منطقه پایه ششم و استانی پایه نهم توجه شده و به ادارات کل آموزش و پرورش استانها تأکید شده است که لازم است بهگونهای برنامهریزی شود که در صورت امکان، ساعت برگزاری امتحانات این پایهها در تمام مدارس به ۸ تا ۱۰ تغییر یابد و در صورت عدم امکان برگزاری امتحانات در زمان مذکور، به منظور پیشگیری از اختلالی که با قطع برق در دریافت رمز سؤالات و تکثیر به موقع اوراق امتحانی رخ میدهد، مناطق اقدام به تشکیل حوزه متمرکز تکثیر و توزیع پاکت سؤالات به مدارس نمایند.
همچنین تأکید شده است که آدرس محل برگزاری امتحانات، جهت هماهنگی در اختیار شرکت توزیع نیروی برق استان قرار گیرد. همچنین تا حد امکان مدارس برگزار کننده امتحانات و حوزههای تکثیر به دستگاه تأمین برق اضطراری (مولد برق و ...) تجهیز شوند.
دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان با رهبرمعظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار صدها تن از معلمان و فرهنگیان، آموزشوپرورش را تربیتکننده نسلی تمدنساز خواندند و با تجلیل از تلاشهای معلمان بهویژه در دوران کرونا و تأکید بر بهبود مسائل معیشتی آنان گفتند: نسل نوجوان و جوان، باید دارای هویت ملی و اسلامی- ایرانی، معتمد به نفس، مقاوم، آگاه از اندیشههای امام و آرمانها، دانشمند و کارآمد پرورش یابد.
* کشور از لحاظ قانون، سند و تصمیمات خوب، هیچ چیز کم ندارد
ایشان معلمان را مفتخرین به هدایت نسلهای آینده خواندند و افزودند: هدف از دیدار با معلمان برجسته شدن نقش آنان و تثبیت و ماندگار شدن ارزش معلمی در افکار عمومی است تا هم معلم و خانوادهاش به شغل او افتخار کنند، هم جامعه به معلم به چشم یک فرد مفتخر نگاه کند.
رهبر انقلاب با تشکر از نکات خوب سخنان وزیر آموزشوپرورش افزودند: کشور از لحاظ قانون، سند و تصمیمات خوب، هیچ چیز کم ندارد، مهم این است که این تصمیمات و قوانین با کار جدی و مجاهدانه پیگیری و اجرا شوند.
ایشان در تبیین دو کاربرد مفهوم معلمی گفتند: معلم به معنای تعلیمدهندگی، ارزش بسیار بزرگی است زیرا خداوند به استناد آیات قرآن، تعلیمدهنده است و پیامبر و همه حکما، علما، دانشمندان و شخصیتهای برجسته نظیر استاد شهید مطهری نیز دارای این ارزش بسیار والای معلمی هستند.
حضرت آیت الله خامنهای افزودند: در کاربرد دوم که منطبق با کار آموزشوپرورش است، علاوه تعلیمدهندگی، ارزش بالاتری نیز وجود دارد زیرا مخاطب این تعلیم در بهترین سنین تأثیرپذیری و تربیتپذیری هستند و تعلیم آنها، تأثیرگذاری بسیار بیشتری از تعلیم دیگر قشرها دارد.
ایشان با اشاره به هدف بلند مدتِ ایجاد تمدن نوین و شکوفای اسلامی گفتند: منابع انسانی، زیرساخت هر تمدنی به شمار میرود و برپاکنندگان تمدن نوین اسلامی نسلی هستند که اکنون در اختیار معلمان قرار دارند، بنابراین اهمیت و ارزش کار معلمی را باید از این زاویه درک کرد.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: این نسل با این هدف بسیار بزرگ باید دارای هویت ایرانی- اسلامی، اعتقادات محکم و عمیق، دارای اعتماد به نفس، خودساخته، هوشیار در برابر تمدنهای منسوخ شده شرق و غرب، دانشمند و کارآمد باشد تا بتواند آن تمدن عظیم را شکل دهد.
* تربیت عناصر برجسته در آموزشوپرورشِ بعد از انقلاب
حضرت آیت الله خامنهای با اشاره به تربیت عناصر برجسته در آموزشوپرورشِ بعد از انقلاب افزودند: به برکت تلاش معلمان در چهار دهه اخیر، عناصری کارآمد در عرصههای مختلف رشد یافتهاند اما کافی نیست و برای آن تمدن شکوفا، باید اینگونه پرورشها فراگیر شود.
ایشان فرصت دوازده ساله آموزشوپرورش را برای تربیت چنین نسلی، بینظیر برشمردند و گفتند: سازمانِ گستردهی آموزشوپرورش در همه شهرها و روستاها، زمینه مناسبی دارد تا در پرتو تلاش و مجاهدت معلمان، ارزشها و آرمانهای انقلاب را بهدرستی به دلها و گوشهای آمادهی فرزندان ملت منتقل، و هویت اسلامی- ایرانی را در آنها نهادینه کند.
* از امروزِ آموزشوپرورش میتوانیم فردای کشور را حدس بزنیم
رهبر انقلاب، وزارت آموزشوپرورش را دستگاهی بسیار پر عظمت و آیندهساز خواندند و افزودند: از امروزِ آموزشوپرورش میتوانیم فردای کشور را حدس بزنیم.
ایشان با تأکید بر تمجید واقعی از زحمات معلمان افزودند: البته برای رسیدن به وضع مطلوب، مشکلات موجود باید با تدبیر، دانایی، همت، مجاهدت و شکیبایی حل شود.
حضرت آیتالله خامنهای در تشریح مسائل لازم برای حل مشکلات، به تدوین متنهای مناسب آموزشی و تأمین کمّی معلمِ مورد نیاز آموزشوپرورش اشاره کردند و افزودند: کیفیت معلم و تدیّن، اخلاق و مهارتهای او بسیار مهم است و نباید بهگونهای باشد که رتبههای پایین کنکور سراغ معلمی بروند، البته امروز هم مثل برهههای مختلف معلمان متعهد و دلسوز کم نداریم.
* دانشآموز باید دارای هویت ملی باشد
رهبر انقلاب در بیان چند نکته درباره آموزشوپرورش گفتند: دانشآموز باید دارای هویت ملی باشد و در کنار اهتزار پرچم علم، با اعتماد به نفس، پرچم «هویت ملی و پر افتخار اسلامی ایرانی» را هم به اهتزار در آورد.
ایشان با انتقاد از ناآشنایی دانشآموزان با افتخارات کشور از جمله عناصر پر تلاش بعد از انقلاب، بیاطلاعی آنان از افکار راهگشای امام خمینی(ره) و آرمانهای سرنوشتساز انقلاب و ناآگاهی آنان از حوادث انقلاب گفتند: معلمان علاوه بر آگاه کردن نسل نوجوان و جوان، باید اینگونه مسائل را با دل و جان آنان آمیخته سازند.
ایشان درک ارزش ایستادگی و مقاوم بودن را از دیگر نیازهای دانشآموزان دانستند و افزودند: در جهانی که هر کس، چه شرق چه غرب، زور میگوید نسل آینده باید ارزش و اهمیت ایستادگی را از هماکنون بیاموزد تا در پرتو این آموزهها تمدنساز شود و ملت و کشور را عزتمند سازد.
رهبر انقلاب، وزارت آموزشوپرورش را به تفکیک «علم نافع» از «علم غیرنافع» در برنامه درسی دانشآموزان توصیه کردند و گفتند: علم نافع علمی است که استعدادهای نوجوان و جوان را شکوفا میکند و با سرمایهسازی برای آینده او، موجب پیشرفت و تعالی کشور میشود.
* دانشهای بیفایدهای را که در مدارس تدریس میشود شناسایی و حذف کنید
ایشان در این زمینه افزودند: بعضی مطالب در برنامه درسی کنونی، صرفاً محفوظاتی است که بدون هیچ سودی برای حال یا آینده دانشآموزان به ذهن آنها سرازیر میشود که باید این موارد شناسایی و از آموزشها حذف شود.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اختصاص ساعاتی به آموزشهای مهارتی بجای مطالب غیرنافع گفتند: مسائلی همچون سبک زندگی اسلامی، تعاون و همکاری اجتماعی، مطالعه و تحقیق، فعالیتهای جهادی، مبارزه با آسیبهای اجتماعی و نظم و قانونگرایی از جمله مهارتهایی است که باید در مدرسه آموزش داده، و از دوران کودکی و نوجوانی در افراد نهادینه شود.
ایشان میزان تحقق سند تحول آموزشوپرورش را خرسند کننده ندانستند و گفتند: با گذشت بیش از ۱۰سال از تنظیم سند و رفتوآمد وزیران متعدد که البته این تعدد مدیریتها نیز نوعی آسیب و آفت است، به این سند بهعنوان یک مجموعه کامل و بهم پیوسته عمل نشده است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر سند نیاز به اصلاح و تکمیل دارد، مسئولان این کار را انجام دهند، ضمن اینکه برای سنجش پیشرفت سند نیز باید شاخصهای کمّی معیّن شود.
حضرت آیتالله خامنهای سپس در بیان چند نکته درباره مسائل معلمان، سنگینی بار اجرای مسائل مهم نظام تعلیم و تربیت را بیش از همه بر دوش معلمان دانستند و گفتند: معلمان عزیز که در مقاطع مختلف همچون دوران انقلاب، دفاع مقدس و حوادث گوناگون سیاسی با نقشآفرینی درست خود، نوجوانان و جوانان را هدایت میکردند امروز نیز باید بیش از همیشه متوجه نقش مهم و مسئولیت بزرگشان باشند و مسائلی همچون مشکلات معیشتی نباید موجب خسته و ملول شدن یا تحقیر و کوچکانگاشتن کار بزرگ آنها شود.
* نوجوانان و جوانان امانتهایی بزرگ در دست معلمان
ایشان، نوجوانان و جوانان را دُردانههای کشور و امانتهایی بزرگ در دست معلمان خواندند و افزودند: این امانتهای گرانسنگ باید در اثر تربیت معلمانِ دینباور و دینمدار، به افرادی با ارزشافزودهی بالاترِ علمی، اخلاقی و رفتاری تبدیل شوند.
رهبر انقلاب دانشگاه فرهنگیان و همه مراکز تربیت معلم را دارای وظایف سنگین و نیازمند تقویت همهجانبه دانستند و گفتند: این مراکز باید از لحاظ امکانات سختافزاری، مدیریت، اساتید، متون آموزشی و فعالیتهای تربیتی بهگونهای تقویت شوند که بتوانند «معلم مطلوب» تربیت کنند.
ایشان با توصیه به هماهنگیِ رشته تحصیلی معلمان با تدریس آنها تا حدّ امکان، به دشواریهای آموزش در دوره کرونا و زحمات معلمان نیز اشاره و خاطرنشان کردند: در این دوره، زحمات معلمان مضاعف شد که در این خصوص باید صمیمانه از همه معلمان تشکر کنیم.
* به مسائل معیشتی، بیمه، بازنشستگی و درمان معلمان توجه ویژه شود
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر سفارش همیشگی خود به بهبود معیشت معلمان، افزودند: با وجود مشکلاتِ امکانات دولتی، اما به مسائل معیشتی، بیمه، بازنشستگی و درمان معلمان توجه ویژه شود.
ایشان در پایان سخنانشان، به معلمان توصیه کردند با وجود انتظارات زیادی که از وزارت آموزشوپرورش برای عمل به وظایفش وجود دارد، منتظر تحقق آن توقعات نمانند و با ابتکارهای شخصی و روحیه خیرخواهی و دلسوزی خود، برنامههای تربیتی دانشآموزان و کارهای بزرگ را پیش ببرند.
در ابتدای این دیدار، نوری وزیر آموزشوپرورش گزارشی از اقدامات و برنامههای این وزارتخانه درخصوص اجرای سند تحول، استفاده از ظرفیت فضای مجازی و فناوریهای نوین در عرصه تعلیم و تربیت، توسعه عدالت آموزشی، مهارتآموزی، پرورش استعدادهای درخشان، رتبهبندی و معیشت معلمان و تحول در منابع درسی بیان کرد.
هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی تشکیل جلسه داد
هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی روز یک شنبه هجدهم اردیبهشت ماه از ساعت 15 تشکیل جلسه داد.
در این جلسه که با حضور اعضای محترم هیئت مدیره در سالن کنفرانس دفتر مرکزی برگزار گردید در مورد مسائل مختلف از جمله برگزاری اجلاس سالانه مدیران مدارس جامعه تعلیمات اسلامی بحث و تبادل نظر صورت گرفت
دیدار حاج آقا لولاچیان با کارشناسان و کارکنان دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی به مناسبت عید سعید فطر
حاج آقا لولاچیان ظهر شنبه هفدهم اردیبهشت ماه پس از نماز ظهر و عصر با حضور در دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی با کارشناسان و کارکنان دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی دیدار کردند
عید سعید فطر مبارک باد.
اللهمَّ اِنِّی اَسْأَلُک خَیرَ ما سَأَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ وَ اَعُوذُ بِک مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُک المُخْلَصُونَ
پایان هر عبادتی، عیدی است که برازنده آن عبادت است. رمضان، فصل وصل است و فطر ضیافتگاه وصال
عید سعید فطر، تحفه خداوند متعال به مؤمنانی است که با روزه به غبارروبی خانه دل پرداخته، پلیدی را از جان خود بیرون رانده و به جای آن اخلاص و ایمان را جایگزین کرده اند. حقیقتاً این عید خجسته روز تولد و شکفتن دوباره انسان است.
خوشا به حال آنهایی که در پرتو فرصت نورانی ماه مبارک رمضان و در سایه لیالی پرفیض قدر توشه ای از تقوی بر گرفته وبا ذکر اللهم اهل الکبریا والعظمه به استقبال این عید فرخنده آمده اند.
جامعه تعلیمات اسلامی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان ،عید سعید فطر را به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله تعالی ،و همه مسلمین جهان تبریک و تهنیت عرض نموده و از خداوند سبحان پیروزی اسلام و مسلمین و رفع غصه و اندوه برای مسلمانان و رستگاری عزت و کرامت همگان را مسئلت می نماید .