اخبار اخبار

معرفی خانم وجیه بهزادی نیا به عنوان مدیر نمونه استان سمنان

طی حکمی سرکار خانم وجیه بهزاد نیا  از سوی مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان به عنوان مدیر نمونه معرفی گردیدند .خانم بهزاد نیا در حال حاضر مدیریت دبیرستان تزکیه اسلامی شهرستان دامغان که از مدارس جامعه تعلیمات اسلامی است را بر عهده دارند. به همین منظور دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی انتخاب ایشان به عنوان مدیر نمونه سال تحصیلی 1400-1399 را به تمامی همکاران ،دانش آموزان و اولیای دانش آموزان مجتمع آموزشی تزکیه اسلامی دامغان تبریک و تهنیت عرض نموده و از خداوند متعال برای ایشان عافیت و توفیقات روز افزون مسئلت دارد.   .

روز جاری و در بیست و پنجمین روز از ماه مبارک رمضان طرح قرارگاه فرزندان رمضانی در دبستان نرگس اجرا شد در این برنامه دانش آموزان به اجرای برنامه های خود پرداختند در ادامه این برنامه آقای دکتر حیدری سخنرانی نمودند که اهم صحبت های ایشان در جمع دانش آموزان و خانوادههای ایشان و همچنین همکاران مدارس مرور می گردد.

«لا يُدرَكُ العِلمُ بِراحَةِ الجِسمِ »

«با تن پروری جسم، علم به دست نخواهد آمد»

 

1)    زیبا ترین زینت انسان         =   ادب است؛

نشانه های ادب:

سلام کردن

اجازه گرفتن

تشکر کردن

معذرت خواهی کردن

2)زیبا ترین کتاب            =      قرآن است؛

مَنِ اتَّخَذَ قَولَ اللهَ دَلیلًا، هُدِیَ اِلَی الَّتی هِیَ اَقوَم؛     ( امام علیعلیه السلام)

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ؛                 ( اسراء/9)

3)زیبا ترین کلمه         =         محبت است؛

خوش خلقی ، خوش رفتاری محبت می آورد و دوستی را پایدار می نماید.

جَليسُ الْخَيْرِ نِعْمَةٌ، جَليسُ الشَّرِّ نِقْمَةٌ؛            همنشین خوب، نعمت و همنشین بد، بلا و مصیبت است؛

4) زیباترین سرمایه          =       زمان است؛

الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ                          فرصت، وقت همچون ابر می گذرد؛

5) زیبا ترین انسان         =         نبی مکرم اسلامصلی الله و علیه و آله وسلم، اخلاق محمّدی؛

لَقَد کانَ فی رسول الله اسوه حسنه. الگو

وَ اِنَکَ لَعَلی خُلقِ عَظیم.

6) زیبا ترین هدیه مشترک خداوند به انسانها         =        عقل است؛

7) زیبا ترین ستون           =      نماز است.

۲۰ جمله از رهبر معظم انقلاب درباره «فلسطین»

 

مساله‌ی فلسطین و مبارزه برای آزادسازی آن از شرِ رژیم غاصب صهیونیستی یکی از موضوعات کلیدی و پرتکرار در بیانات رهبر انقلاب اسلامی و از مهم‌ترین دستورکارهای انقلاب و نظام اسلامی است.
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت سخنرانی اخیر تلویزیونی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیرامون فلسطین، در این گزیده بیانات مهم‌ترین کلیدواژه‌های نظام فکری ایشان در این زمینه و جملات برگزیده‌ی هر موضوع را منتشر می‌کند:


 
۱. مساله فلسطین
مسئله‌ى فلسطین، مسئله‌ى اوّل دنیاى اسلام است. ۱۳۹۳/۰۶/۱۶

۲. اشغال فلسطین
فلسطین یک کشور اسلامى بوده است که صهیونیستهاى غاصب، به کمک قدرتهاى جهانى، سالهاى متمادى است آن‌جا را گرفته‌اند و مردم فلسطین مشغول مبارزه‌اند تا آن‌جا را باز پس بگیرند. ۱۳۷۱/۰۱/۱۵

۳. سیاست غربی‌ها درباره فلسطین
سیاست عمده‌ی استکبار و صهیونیسم، کمرنگ کردن مسئله‌ی فلسطین در ذهنیّت جوامع مسلمان و به سَمت فراموشی راندن آن است. ۱۳۹۹/۰۳/۰۲


۴. سیاست یهودی‌سازی
شهرک‌سازی‌های غیر قانونی و ظالمانه، ویران کردن خانه‌های مردم، دستکاری در شهر الخلیل و در شهر قدس با هدف یهودی‌سازی، برای این است که ریشه‌ی اسلام را به خیال خودشان از کشور فلسطین قطع کنند. ۱۳۸۹/۰۳/۱۴

۵. حمایت آمریکا از اسرائیل
حمایت آمریکا از رژیم تروریست صهیونیستی در کشور غصب شده فلسطین، بزرگترین حمایت از تروریسم است. ۱۳۷۲/۰۳/۱۴

۶. معامله قرن
ترفند معامله‌ی قرن که به ‌وسیله‌ی آمریکای ظالم و همراهان خائنش زمینه‌سازی میشود، جنایتی در حقّ جامعه‌ی بشری و نه ‌فقط ملّت فلسطین است. ۱۳۹۸/۰۵/۱۹


۷. بیت‌المقدّس
شهر مقدّس بیت‌المقدّس پایتخت فلسطین و قبله‌ی اوّل مسلمانها برای مسلمانها باقی خواهد ماند. ۱۳۹۷/۴/۲۵

۸. روز قدس
روز قدس یکی از آن جلوه‌ های حقیقی اتحاد و انسجام دنیای اسلام است. ۱۳۸۷/۰۷/۱۰

۹. مبارزه برای آزادی فلسطین
 هدف مبارزه برای آزادی فلسطین، آزادی همه‌ی سرزمین فلسطین -از بحر تا نهر- و بازگشت همه‌ی فلسطینیان به کشور خویش است. ۱۳۹۹/۰۳/۰۲

۱۰. حمایت از فلسطین
هر جا هر ملتی، هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش میکنیم و هیچ ابائی هم از گفتن این حرف نداریم. ۱۳۹۰/۱۱/۱۴

۱۱. راه‌حل مساله فلسطین
نظر ما نسبت به مسائل فلسطین روشن و واضح است. ما راه‌حل فلسطین را نابودی رژیم اسرائیل می‌دانیم. ۱۳۷۰/۰۵/۲۸

۱۲. همه‌پرسی فلسطین
تنها راه‌حلّ مسأله فلسطین این است که مردم واقعی فلسطین چه آنهایی که در داخل فلسطین ماندند، چه آنهایی که در بیرون فلسطین هستند، خود نظام حاکم بر کشورشان را تعیین کنند. ۱۳۸۱/۰۳/۱۴

۱۳. محو اسرائیل
«محو اسرائیل» یعنی مردم فلسطین که صاحبان واقعی آن سرزمینند -چه مسلمانشان، ‌چه مسیحی‌شان، چه یهودی‌شان- خود صاحبان اصلی دولت خودشان را انتخاب بکنند؛ بیگانه‌ها و اراذل و اوباشی مثل نتانیاهو و مانند اینها را که واقعاً اراذلند، از بین خودشان بیرون کنند. ۱۳۹۸/۰۸/۲۴

۱۴. مبارزه مسلحانه با رژیم صهیونیستی
اسرائیل ثابت کرده است که جز زبان زور، چیز دیگری نمی‌فهمد. با او جز با زبان قدرت یک ملت و قدرت یک امت اسلامی در سراسر عالم، نمی‌شود حرف زد. ۱۳۷۰/۰۷/۲۷

۱۵. تسلیح کرانه باختری
کرانه‌ى باخترى هم باید مثل غزّه مسلّح بشود و آماده‌ى دفاع باشد. ۱۳۹۳/۰۹/۰۴


۱۶. جبهه مقاومت
جنگ ۳۳ روزه‌ی لبنان و جنگهای ۲۲ روزه، ۸ روزه و ۵۱ روزه در غزّه، همگی صفحات درخشانی از کارنامه‌ی مقاومت است که موجب ‌افتخار تمام ملّتهای منطقه، جهان اسلام و همه‌ی انسانهای آزادی‌خواه‌ جهان است. ۱۳۹۵/۱۲/۰۳

۱۷. شهیدان قدس
شهیدان قدس، از شیخ احمد یاسین و فتحی شقاقی و سیّد عبّاس موسوی، تا سردار بزرگ اسلام و چهره‌ی فراموش نشدنی مقاومت، شهید قاسم سلیمانی و مجاهد بزرگ عراقی، شهید ابومهدی المهندس و دیگر شهدای قدس را گرامی میدارم. ۱۳۹۹/۰۳/۰۲


۱۸. مقاومت و سازش در تجربه فلسطین
فرصتی که به روند سازش داده شد، آثار مخرّبی در مسیر مقاومت و مبارزه‌ی ملّت فلسطین به همراه داشت. در مقابل روند سازش، الگوی مقاومت قهرمانانه و مستمرِ انتفاضه‌ی مقدّس قرار دارد که دستاوردهای عظیمی برای این ملّت داشته است. ۱۳۹۵/۱۲/۰۳

۱۹. سرنوشت فلسطین
ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود و بیت‌المقدس و مسجدالاقصی و سایر نقاط آن سرزمین اسلامی به آغوش جهان اسلام باز می‌گردد؛ ان‌شاالله. ۱۳۸۰/۰۲/۰۴

۲۰. زوال اسرائیل
ان‌شاءالله همه‌ی شماها زوال دشمنان بشریّت، یعنی همین تمدّنِ آمریکاییِ منحط و زوال اسرائیل را به لطف الهی خواهید دید.

گرامی داشت هفته مقام معلم در دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی

در جلسه ای که با حضور اعضای دفتر مرکزی جامعه برگزار گردید ضمن گرامی داشت ایام شهادت مولی الموحدین حضرت علی (ع) ، از مقام معلم تجلیل گردید. در ابتدای این جلسه آقای دکتر حیدری با یادآوری اهمیت ایام پیش رو و تسلیت شهادت مولی الموحدین حضرت علی (ع) و همچنین نکو داشت هفته معلم سخنان خود را آغاز نمودند. ایشان شهادت حضرت علی (علیه اسلام) و شهادت امام حسین (ع) و همچنین ثروت حضرت خدیجه سلام الله علیها را باعث تقویت اسلام و زنده ماندن تشیع دانستند. آقای حیدری در ادامه سخنان خود همگان را به رعایت پنج فضیلت اخلاقی توصیه نمودند که باعث بهبود عملکرد افراد در محیط کاری می گردد.

1-      انتقادی نگریستن به خویشتن

2-      بالابردن سطح سازگاری با دیگران

3-      افزایش تعهد و تخصص

4-      به جا گذاشتن رد پای مثبت در کارها   

5-      بالابردن جلب اعتماد و حمایت ذینفعان نسبت به خودمان

در ادامه این نشست آقای حاج حسین لولاچیان عضو هیئت امنا و هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی به ایراد سخن پرداختند.

آقای لولاچیان محفل و مجلس حاضر را محفل انس محبت دانستند و افزودند: امروز برای پیشبرد اهداف عالی جامعه تعلیمات اسلامی باید تلاش و کوشش بهتری داشته باشیم و چشم اندازی بهتری در آینده نزدیک داشته باشیم. ایشان حضور در جامعه و فعالیت در فضای علمی و برخورداری از مصاحبت با علما را از توفیقاتی دانستند که در در این مجموعه ایجاد شده است.

آقای لولاچیان در ادامه افزودند: شجره طیبه جامعه تعلیمات اسلامی با نقش بزرگان تشکیل شده است و ما امانتی که در دست داریم باید به مقصد برسانیم و تا جایی که می توانیم در این راه تلاش کنیم،  باید در نظر بگیریم که هر کجا هستیم در مرکز عالم قرارداریم و دائما نسبت به عملکرد خود مراقبت داشته باشیم.ایشان در پایان سخنان خود، نسبت به رشد و شکوفایی جامعه تعلیمات اسلامی در  سال  1400 اظهار امیدواری نمودند.

این نشست که با حضور اعضای محترم دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی برگزار تا ساعت 11/30  ادامه داشت

قرارگاه فرزندان رمضانی

حدود 15 ماه است که مدارس به خاطر شیوع ویروس مرگبار کرونا تعطیل شده است و بسیاری از فعالیت ها و برنامه های مراکز آموزشی متوقف شده است. هرچند آموزگاران و مربیان در شرایط سخت آموزشی همچنان با قوت به کار خود ادامه می دهند اما با وجود بروز بیماری منحوس کرونا و توقف برگزاری مراسم و جشنواره های پرورشی مجالی برای به نمایش گزاردن فعالیت های خلاقانه و ایده های ناب خود ندارند و همین امر باعث شده است که ارتباط بین مدارس و استفاده از تجربیات ناب همکاران پرورشی در مدارس مختلف با اختلال روبرو گردد.

امری که سالهای گذشته با وجود جشنواره های درون مدرسه ای محقق می گشت.

قرارگاه فرزندان رمضانی از جمله پیشنهادهای ابلاغی واحد قرآن و عترت دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی به مدارس جامعه است که با استقبال بسیار خوب مواجه شده است این برنامه که بصورت درون مدرسه و در فضای وب برگزار می گردد توانسته نیروی بالقوه مدارس را در زمینه پرورشی و در عرصه های قرآنی به فعلیت برساند.

در این طرح دانش آموزان با اجرای برنامه های خود بصورت زنده و در فضای وب توانسته اند مخاطب های بسیاری را جذب کنند.

قرائت قرآن، تواشیح ، اجرای سرود های دسته جمعی ، بهره مندی از سخنرانی های مذهبی ، خاطره گویی و گرامی داشت شعائر دینی و ملی  از جمله برنامه های اجرا شده در این طرح بین مدرسه ای می باشد.

قرارگاه فرزندان رمضانی از سی ام فروردین ماه آغاز و تا 22 اردیبهشت ماه ادامه دارد، مدارس در این طرح به صورت مشخص در روزهای خاص خود به اجرای برنامه از طریق فضای وب می پردازند.

 

تصاویر اجرای دانش آموزان دبستان جعفری اسلامی اردیبل در بیست و دومین  روز از ماه مبارک رمضان

دریافت لیست مدارس حاضر در طرح فرزندان رمضانی

بسم الله الرحمن الرحیم

پیام دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی  بمناسبت شهادت مولای متقیان حضرت علی بن ابیطالب (ع)

" والله لقد تهدمت ارکان الهدی قد قتل علی مرتضی " 

این صدای محزون و گریه آلود کیست که میان زمین و آسمان پیچیده است ؟ این مویه ، مویه  ی کسی است که جان ذرات را می لرزاند . گرد غم بر فرق عالم و آدم می افشاند و موج موج و فوج وفوج درد و داغ بر عرش و فرش می ریزد .

این کیست که می خواند پایه های هدایت فرو ریخت ، به خدا سوگند فرق قرآن را شکافتند ودریغا  دریغ ، علی مرتضی را کشتند . این کیست که هفت آسمان سوگمندانه و مرثیه خوان ، نام بلند او را در اندوه و درد و گریه فریاد می کشند ؟ این کیست که در غروب او دریا پریشان و طوفانی سر بر ساحل می کوبد ، باد ، طوفان می شود و هفت پشت آسمان می شکند .

ای خورشید ! سر از دریچه ی صبح بر نیاور که آفتاب بر شانه های غریبانه و مظلومانه ی شب تشییع می شود ودر تاریک شهر خواب زده ، همه ی بیداری با اشک تا مزاری نا پیدا بدرقه می شود .

ای نسیم ، سراغ گل ها را مگیر ، ای ماهتاب به نوازش سبزه ها و دشت ها مرو که بهار خدا را در بهار قرآن کشتند ، قرآن گویا را به ضربت شمشیری ورق ورق بر سجده گاه افکندند و همراه صمیمی پیامبر و همدم عزیز کوثر را به نیرنگ و شمشیر شرنگ دیده ، به خون کشیدند .

این جبرئیل است که میخواند :"والله لقد تهدمت ارکان الهدی ، به خدا سوگند ستون های هدایت را بر شکستند آن گاه که علی مرتضی را سر شکستند " .

مگر جبرئیل کدام لحظه را به یاد آورده است که ارکان هدایت را منهدم می بیند ؟ یاد هم نفسی علی(ع) در حرا با پیامبر افتاده است؟  یاد " لیله المبیت " می کند و خوابیدن علی در بستر خوف و خطر ؟ یاد نود زخم که بر تن علی در احد دهان باز کرده بودند ؟ یا  یاد دستی که در غدیر با دست پیامبر افراشته شد و مولای همیشه ی مردم ، مولای همه هستی شناسانده شد ؟

جبرئیل کدام لحظه را مرور می کند که چنین می گوید ؟

لحظه ای که برق شمشیر بر فرق علی فرو نشست ؟ و علی از فوز و پیروزی سرود ؟

از زمزمه های دیشب که علی از پشت ابر خون برآسمان می نگریست و می گریست و در خون و اشک می سرود :

" اللهم بارک لی فی الموت : خدایا مرگ را بر من مبارک گردان " .

امشب  شام غریبان کوفه است و در آمیختن اشک و گریه ی حسن و حسین و زینب . کودکان کوفه می خوانند : پدر یتیمان رفت ، پناه دردمندان همسایه ی خاک شد و در گوش خانه ی غمگین علی صدایی آشنا پیچیده است :

خوش آمدی علی ، منتظرت بوده ، هجران به پایان شد ، خوش آمدی علی فاطمه ، خوش آمدی .

دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی شهادت مظلومانه امام علی (ع) اول مظلوم عالم  را به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم  ( ارواحنا فداه ) و مقام معظم رهبری حضرت آیه الله العظمی خامنه ای ( زید عزه) و همکاران ارجمند و اولیاء معزز و دانش آموزان عزیز مدارس جامعه تعلیمات اسلامی تسلیت عرض نموده و از ایزد منان مسالت می نمائیم توفیق رهروی و تحقق تعالیم    و آموزه های  حضرتش را در مسیر تعلیم و تربیت اسلامی  مرحمت فرماید ( انشاء الله ) .

                                                                                                             والسلام علی عبادالله الصالحین

                                                                                                          دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی

                                                                                                     21 رمضان 1442 مطابق 14 اردیبهشت 1400

جزئیات برنامه‌های هفته معلم اعلام شد

معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جزئیات برنامه‌های هفته معلم گفت: روز یکشنبه ۱۲اردیبهشت پیام رهبر انقلاب به فرهنگیان را خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ علی الهیار ترکمن در نشست خبری با رسانه‌ها به مناسبت هفته معلم اظهار کرد: رهبر انقلاب در ۱۱شهریور ۹۹درباره جایگاه نظام تعلیم و تربیت صحبتهای مهمی داشتند و معلمان را افسران سپاه پیشرفت نامیدند. براساس صحبتهای ایشان برنامه‌های هفته معلم امسال را تدوین کردیم و مهمترین هدف انعکاس زحمات معلمان در دوران کرونا برای جلوگیری از ایجاد وقفه در آموزش است.

وی افزود: به موازات ستاد مرکزی مقام معلم، ستادهای استانی را به ریاست استاندار و دبیری مدیران کل آموزش و پرورش داریم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: هفته معلم از ۱۲اردیبهشت تا ۱۸اردیبهشت هفته معلم است،

یکشنبه ۱۲اردیبهشت به نام معلم، مطهری معلم ماندگار،

دوشنبه، معلم، قدر و منزلت معلمی،

سه شنبه، معلم، افسران سپاه پیشرفت،

چهارشنبه، معلم، مرجعیت تربیتی و اجتماعی،

پنجشنبه، معلم، زیست بوم جدید چالش ها و فرصت ها،

 جمعه، معلم، خانواده و مشارکت اجتماعی،

 شنبه، معلم، پیشکسوتان و چهره های ماندگار نامگذاری شده است.

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه شنبه ۱۱اردیبهشت دیدار فرهنگیان با رئیس جمهور را داریم که هشت نفر از فرهنگیان به صورت حضوری هستند، ادامه داد: یکشنبه ۱۲اردیبهشت پخش پیام و بیانات رهبر انقلاب، دوشنبه ۱۳اردیبهشت دیدار مجازی وزیر با فرهنگیان در سراسر کشور و در روز ۱۶اردیبهشت دیدار با رئیس مجلس را خواهیم داشت.

وی متذکر شد: امسال شناسایی و معرفی جلوه‌های معلمی را داریم، معلمانی که عملکرد ماندگار از کار معلمی داشتند شناسایی شده و به جامعه معرفی می‌ شوند و در هفته معلم تقدیر خواهند شد، با مستندسازی عملکرد آنها یک الگوسازی برای فرهنگیان انجام می‌شود. ۲۰شاخص را در ۱۰مولفه و سه حیطه شناسایی و از معلمان خواسته شد یک خودارزیابی از خود داشته باشند و بعد مدیر مدرسه معلمان را ارزیابی و به شهرستان معرفی کرده و پس از بررسی به استان معرفی و در آنجا پس از امتیازبندی به سطح ملی معرفی شدند و از ۵استان خواستیم داوری این معلمان را انجام دهند.

الهیار ترکمن ادامه داد: ۳۰۵هزار و ۹۱۱معلم در خودارزیابی شرکت کردند و ۳۸۳نفر وارد ارزیابی کشوری شدند و توسط ۵استان مورد داوری قرار گرفتند.


 

بسم الله الرحمن الرحیم

پیام دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی بمناسبت گرامیداشت هفته معلم

"اقراء باسم ربک الذی خلق ....." (آیه 1 سوره علق )

در سپیده دم ازل آن زمان که سازندگی کائنات آغاز می گردید و کتاب تکوین گشوده می شد نخستین کلمه ایی که با قلم تقدیر بر دیباچه قاموس هستی نقش بست واژه ی زیبا ی "استاد" بود و سرفصل این کتاب کهن به تعلیم و تربیت اختصاص یافت . تا خدا بوده و هست معلم بوده و هست و هرروز  روز معلم هست . معلمی هنر است ، عشقی است آسمانی ، ای که الفبای زندگی را از سرچشمه نگاهت آموختیم . ای که همچون باران بر کویر خشک اندیشه ها باریدی سپاست می گوییم . تو را به اندازه تمام مهربانی هایت سپاس می گوییم . ای نجات بخش آدمیان از ظلمت جهل و نادانی ، ای لبخندت امید زندگی و غضبت مانع گمراهی ؛ تورا سپاس می گوییم . ای تویی که با دستان پر عطوفتت گلهای علم و ایمان را درگلستان وجود می پرورانی و شهد شیرین دانش را به کام تشنگان می ریزی . پس تو را ای معلم به وسعت نامت سپاس می گویم .

سلام بر معلمی که هرسال نمونه است و یک عمر ماندگار ، معلم عزیز روزت مبارک  که جهانی از نورت مبارک گشته است .

دوازدهم اردیبهشت ماه سالروز شهادت متفکر ، فیلسوف و استاد فرزانه شهید مرتضی مطهری و آغاز هفته بزرگداشت مقام معلم است . معلمان طلایه داران پیشرفت و تعالی در هر کشور و جامعه  هستند و همچون خورشیدی تابناک بر تارک جوامع بشری می درخشند  و پیامبر گونه رسالت خطیر هدایت و روشنگری را بر عهده دارند .

دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری ،آغاز هفته معلم که مقارن ماه مبارک رمضان گشته است را به قاطبه فرهنگیان بویژه  همکاران معززمدارس جامعه تعلیمات اسلامی  تبریک  و تهنیت عرض نموده و ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در این ضیافت الهی توفیق این قشر فرهیخته  را در راه دستیابی به اهداف مقدس و نورانی تعلیم و تربیت اسلامی تحت توجهات حضرت بقیه الله الاعظم ( ارواحنا له فداه ) و رهنمود های مقام معظم رهبری ( دام عزه)  از درگاه حضرت دوست مسالت می نماید .

 

والسلام علی عبادالله الصالحین

دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی

اردیبهشت ماه 1400 -- رمضان 1442

جلسه شورای برنامه ریزی با حضور اعضای این شورا برگزار گردید

روز دوشنبه جلسه شورای برنامه ریزی تشکیل گردید . در ابتدای این نشست آقای دکتر حیدری ضمن گرامیداشت سالروز ولادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و عرض تبریک به همکاران و همچنین آرزوی قبولی طاعات و عبادات  در ایام ماه مبارک رمضان با ذکر حدیثی از امام حسن مجتبی (ع) به اهمیت علم و دانش اشاره نمودند و در ادامه چند فضلیت را که از توصیه های کریم اهل البیت (ع) است را عنوان نمودند.

1-      تشکر و قدردانی از دیگران

2-      مشورت کردن با دیگران و استفاده از نظرات دیگران در انجام امور

3-      پرسیدن آنچه را که نمی دانی و روحیه پرسشگری داشتن

4-      صبر و شکیبایی در امور

5-      عقل محور بودن

6-      فراگیری علم و دانش

7-      گزاردن نماز در مسجد و خواندن قرآن

این جلسه تا ساعت 11 ادامه داشت و در پایان برنامه قرارگاه رمضان که در مدارس جامعه تعلیمات اسلامی در حال برگزاری است  بصورت زنده مورد بازدید همکاران قرارگرفت.

در حاشیه این جلسه  آقای دکتر حیدری مدیر عامل جامعه تعلیمات اسلامی از زحمات جناب آقای بختو و جناب آقای طالقانی که سالیان متمادی در دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی مشغول خدمت بودند قدردانی نمودند.

 

امام دوم شیعیان واولین فرزند امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه‍.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.

فضایل و مناقب امام حسن مجتبی علیه السلام

از برجسته ترین فضایل امام مجتبی علیه السلام این است که او جزو اصحاب کساء و آل عبا و از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم است؛ اهل بیتی که آیات فراوانی در شأن ایشان نازل شده است. آیه تطهیر از جمله آن آیات است: عمر بن ابی سلمه (پسر همسر رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم) می گوید: پیامبر در خانه امّ سلمه حضور داشت که این آیه نازل شد: «انّما یُریدُ اللّه لیُذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یطهّرکم تطهیراً»؛ خداوند اراده کرده است که از شما اهل بیت، پلیدی را بزداید و پاکیزگیتان بخشد. در این هنگام حضرت، دخترش فاطمه و پسرانش حسن و حسین را فراخواند و عبائی را بر سرآنها افکند و در حالی که علی پشت سر او ایستاده بود، فرمود: «اللّهمّ هؤُلاء اهلُ بیتی فَاَذْهَبْ عَنهُمُ الرّجسَ و طَهِّرْهُم تَطهیراً؛ پروردگارا! اینان اهل بیت من هستند، پس پلیدی را از آنان دور فرما و آنان را پاکیزه گردان». امّ سلمه از آن حضرت پرسید: آیا من نیز جزو آنان هستم؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم پاسخ داد: «تو در جایگاه خودت هستی، جایگاه تو بسیار نیکو است».

حضور امام مجتبی علیه السلام در جریان «مباهله» نیز نشانه اعتبار و اهمیّتی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم برای امام مجتبی علیه السلام قائل شده است. و نیز حضور آن حضرت در «بیعت رضوان» و بیعت نمودن پیامبر با او، جایگاه رفیع آن امام همام را نشان می دهد.

سیره اخلاقی امام حسن مجتبی علیه السلام

روش، منش، رفتار و کردار امام مجتبی علیه السلام نمونه روزگار بود. در یک جمع بندی کلّی، می توان چنین نتیجه گرفت که تاریخ نویسان مهم ترین برجستگی های اخلاقی آن حضرت را «بخشنده ترین، بزرگمنش ترین، با سخاوت ترین، حلیم ترین، زاهدترین، راستگوترین، پارساترین، عابدترین، گرامی ترین، پرگذشت ترین و دارای گشاده ترین سینه در میان مردم» ثبت و ضبط کرده اند.

امام مجتبی علیه السلام بنده خاکسار خدا بود. در هنگام عبادت از قفس تنگ دنیا می رهید و تا شاخساران ملکوت پر می کشید. طعم عبادت، شهد دیگری در کامش می نشاند و جوهر جانش را قبضه می کرد. همواره در انتظار فرارسیدن ساعات نماز و لحظات عبادت می ماند و چون وقت فرایض نزدیک می شد، روح و روانش متغیّر می گشت و رنگ از رخسارش می پرید.

با آنکه مرکبهایی در اختیار داشت، مسافت 450 کیلومتری مدینه تا مکّه معظّمه را زیر اشعه سوزان آفتاب حجاز و روی سنگریزه های داغ بیابان، پیاده می پیمود و به این شکل 25 مرتبه پیاده به زیارت کعبه شتافت تا رضایت خدای خویش را بیشتر فراهم آورد.

آغاز مرحله سوم پویش مردمی «ایران همدل»

سومین مرحله‌ی پویش مردمی «ایران همدل» به‌منظور جمع‌آوری مشارکت‌های نقدی و غیر نقدی هموطنان عزیز برای کمک به تهیه‌ی بسته‌های افطاری نیازمندان آغاز به کار کرد.

هریک از هم وطنان برای این همدلی میتوانند از طریق شماره‌گیری #۱۴* و یا واریز مبلغ کمک خود به شماره کارت ۷۷۷۷-۷۷۷۷-۶۰۷۷-۶۲۷۷ در این پویش مشارکت کنند.

در این مرحله نیز همانند دو دوره‌ی قبل مبالغ جمع شده از سوی این پویش توسط کمیته‌ی امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور در قالب بسته‌های افطاری ساده به نیازمندان تقدیم می‌شود.

پویش «ایران همدل»، بزرگترین حرکت جمعی و مردمی برای مواسات و کمک مؤمنانه است که از سال گذشته و پس از بیانات رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر شکل‌گیری نهضت تعاون و احسان و تداوم رزمایش همدلی و نهضت کمک مؤمنانه در کشور آغاز به کار کرد.

جلسه هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی برگزار گردید

روز یکشنبه جلسه هیئت مدیره با حضور اعضای محترم این هیئت در دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی برگزار گردید. در این نشست ضمن پیگیری مصوبات گذشته پیشنهاداتی ارائه گردید که به تصویب رسید. این جلسه بصورت نیمه حضوری و با شرکت برخی از اعضا در فضای وب برگزار گردید.

نمایشگاه قرآن در رمضان 1400

هر ساله در چنین روزهایی و در گرماگرم روزهای ماره مبارک رمضان نمایشگاه قرآن در مصلی تهران برگزار می گردید.در این نمایشگاه از یک طرف شرکت ها و موسسات قرآنی آخرین محصولات اعم از کتب و تجهیزات قرآنی خود را به معرض دید عموم قرار می دادند و از دیگر سو غرفه هایی برای مدارس درنظر گرفته شده بود که دانش آموان به همراه مربیان قرآنی خود فعالیت ها و برنامه های  قرآنی خود را به نمایش می گذاشتند. از جمله این فعالیت ها  می توان سرود های دسته جمعی ، تواشیح ، قرائت قرآن ، پژوهش های قرآنی که همه و همه توسط دانش آموزان صورت گرفته بود را عرضه می داشتند. شور و شعف بسیاری در فضای مصلی بزرگ تهران حاکم بود و از فعالیت کودکان قرآنی تا دانش آموزان بزرگ سال که هرکدام در نوع و روش انجام ،نشان از تلاش های مربیان و آموزگاران قرآن در مدارس داشت.

دو سال است که از این فضای پر نشاط خبری نیست . ظهور ویروس کرونا و همه گیری این بیماری منحوس بسیاری از برنامه های رسمی و فعالیت های درسی را به تعطیلی کشاند، نمایشگاه قرآن نیز مانند بسیاری از اجتماعات مذهبی با وجود و ظهور این بیماری به جهت رعایت بهداشت محیط و فرد به تعطیلی گرایید و دومین سال رمضان است که این نمایشگاه به صورت حضوری برگزار نمی گردد و با توجه به تصمیم مسئولین، نمایشگاه قرآن بصورت مجازی برگزار می گردد مانند آنچه امسال در نمایشگاه کتاب اتفاق افتاد.

تصاویر زیر گویای حضور پرشور دانش آموزان مدارس جامعه تعلیمات اسلامی در مصلی تهران در سال های گذشته است. به امید آنکه در سال های آتی با رفع این بیماری شاهد حضور دانش آموزان در اجتماعات اینچنین باشیم.

آشنایی با ملاک و معیار ها و ویژگی های  حاکمان اسلامی

با عنایت به نزدیک شدن ایام انتخابات ریاست جمهوری وظیفه خود می دانیم تا آحاد جامعه بویژه فرهیختگان فرهنگی وخانواده های معزز و دانش آموزان عزیز مدارس جامعه تعلیمات اسلامی دیگر بار با بهره گیری از متون دینی با خصوصیات و ویژگیهای حاکمان اسلامی آشنا گشته تا در امر انتخاب بر اساس موازین عقلی و شرعی اقدام به انتخاب اصلح نمایند .

بدین منظور در نظر است مخاطبان ارجمند و خوانندگان محترم به صورت تدریجی  با این ملاک و معیار ها بیشتر آشنا گردند و در این فرصت با بخشی از توصیه های اول حضرت علی (ع) در باب اوصاف حاکمان  اسلامی آشنا می شویم :

پرواپیشگی

"والْصَقْ بِاَهْلِ الْوَرَعِ والصِّدْق"

" به اهل ورع و صدق و راستی بپیوند و آنان را برگزین".

پرواپیشگی و تقوا والاترین ارزش های اخلاقی و برترین کرامت های انسانی است و هیچ چیزی همانند آن آدمی را از لغزشها و هلاکتها حفظ نمی نماید و سعادت هر فردی در گرو میزان تقوای اوست و به همین جهت است که حاکم اسلامی نیز باید بهره کافی را از این امر داشته باشد.

کسی که خود، راه یافته نباشد، چگونه می تواند افراد جامعه و تحت حکومت خویش را به سعادت برساند.

و از طرف دیگر، قوی ترین عاملی که زمامداران را از مبتلا شدن به غرور و فساد و تباهی بازداشته و آنان را به اجرای دقیق وظایف خویش وامی دارد، تقوای الهی است. از این رو، هر شخصی که مسؤولیتش در جامعه و حکومت، بیشتر باشد، نیازمندی او به تقوا بیشتر خواهد بود.

بر همین اساس است که مولای متقیان علی (علیه السلام) معیار گزینش کارگزاران و والیان خویش را پرهیزکاری و تقوای الهی قرار داده2 و پیوسته از آنان می خواهد که تقوای الهی را معیار عمل خود قرار دهند.3

 فرهیختگی

" فَاصْطَفْ لِوِلایَةِ أَعْمالِکَ أَهْلَ الوَرَعِ والعِلْمِ والسّیَاسَةِ "

" برای سرپرستی کارهایت پرواپیشگان و فرهیختگان را برگزین".

فرهیختگی که همان دانایی و تربیت یافتگی است، بالاترین فضیلت های آدمی و کارآمدترین عنصر، در نظام اداری است؛ زیرا راه بردن درست امور در گرو علم و اخلاق می باشد.

یک مسؤول و حاکم جامعه، هر چه قدر داناتر و عالم تر و از طرف دیگر، هر چقدر نفس خود را بیشتر تربیت کرده باشد، از ادب و اخلاق اداری و روحیه خدمتگزاری بیشتری بهره مند خواهد بود؛ و این امر در نظامِ اداری از اصلی ترین امور است. دولتی می تواند به اهداف والای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، و اخلاقی دست یابد که به وسیله کارگزاران و کارمندان فرهیخته اداره شود. در سخنان نورانی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) چنین وارد شده است:

«مَنْ ساسَ نَفْسَهُ أَدْرَکَ السِّیاسَةِ»

«هر کس که نفس خود را سیاست و تربیت نماید، سیاست و مدیریت را دریابد

و همچنین:

" رَأْسُ الْفَضائِل العِلْم "

" برترین فضیلت ها، علم و دانایی است".

با تجربه بودن

" وَ تَوَخَّ مِنْهم أَهْلَ التَّجْرِبَةِ " 

" و از میان آن ها افرادی که با تجربه ترند، برگزین." تجربه کاری از مهمترین عوامل موفقیت در امور است و آنان که تجربه های خود را اندوخته و از آن به خوبی استفاده کرده اند، از امور پیچیده و مشکل، سرفراز بیرون آمده اند؛ و بر عکس آنان که فاقد تجربه کافی بوده اند، در رویارویی با مشکلات و نابسامانی ها دچار تزلزل و آشفتگی شده اند. در کلمات نورانی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)چنین وارد شده است:

" هر کس تجربه اش بسیار باشد، فریب خوردن او اندک است."

اساسا میزان تجربه بر میزان قوّت و پختگی تصمیم گیری و عمل درست، تأثیری بسزا دارد.

به بیان امام علی (علیه السلام):

" رأی و اندیشه انسان به قدر تجربه اوست."

با حیا بودن

" وَ تَوخّ منهم اَهْلَ التَّجربةِ وَالحیاءِ"

" و از میان آن ها افرادی که با تجربه تر و پاکترند، برگزین" .

از اسباب مؤثر در موفقیت یک تشکیلات، آن است که مدیر و مسؤول آن، انسان باشرم و حیایی باشد که شؤون جامعه، افراد و همچنین شؤونات خود را حفظ نماید؛ و از دریدگی و درندگی خودداری نموده، احترام متقابل افراد را نگهدارد و با اشخاص مختلف در حد خودشان برخورد نماید که اینگونه رفتار، تأثیر بسزایی در رضایت و جذب افراد جامعه و از طرف دیگر، مقبولیت و محبوبیت حاکم آن جامعه دارد. و در مقابل، هیچ چیز به اندازه اصلاح امور، درست کاری و پاک دامنی از انسان های بی حیا دور نیست و آن که حیا ندارد، هر عملی را برای خود مجاز می شمارد. چه نیکو فرموده است امیرالمؤمنین علی (علیه السلام:(

" چه دور است صلاح و درستی از صاحب شرّ بی حیا."

مدیریت اشخاص بی حیا، مدیریتی است ویرانگر و برباد دهنده دنیا و آخرت، که هیچ حریمی در آن راه ندارد.

" با حیا بودن" ، دارای مراتبی است، که اوج آن حیا از باری تعالی نسبت به معصیت اوست و درجات پایین آن حیا از «خلق» است؛ و هر چه انسان مراتب بالاتری از حیا را داشته باشد، شایستگی بیشتری به جهت هدایت و مدیریت جامعه خواهد داشت.

پاکی و صلاحیت خانوادگی

" مِنْ أَهل البُیُوتاتِ الصّالِحَه "

" کارگزاران دولتی را...از خاندان های پاکیزه و با تقوا...انتخاب کن."

همچنان که در علم روانشناسی نیز ثابت شده است، پاکی و فضایل اخلاقی و انسانی خانواده اثر بسزایی در تربیت افراد و فرزندان خواهد داشت. آنانکه در خانواده های پست، تنگ نظر، کوته بین، کینه ای و بدخلق و...تربیت و بزرگ شوند، خواه ناخواه اگر مسؤولیتی را بپذیرند، با تنگ نظری و کوته بینی و دیده پست و کینه توزانه با افراد تحت امر یا مافوق خود برخورد خواهند نمود. برخلاف کسی که در خانواده ای بلند مرتبه، دارای فضائل انسانی و اخلاقی و... رشد و نمو کرده باشد؛ طبیعی است چنین شخصی در هر پست و مقامی که باشد، آثار نیک او به زیردستان و بالادستان تراوش و سرایت خواهد کرد و به همین جهت است که امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)، این نکته را از معیارهای گزینش حاکمان جامعه قرار داده و بر آن تأکید نموده اند.

 سابقه مسلمانی و دلبستگی دینی

«من اهل...القَدَم فی الاسلامِ المُتُقَدِّمَة»

" و از میان آن ها افرادی را که...پیشگامتر در اسلامند، برگزین."

امام (علیه السلام) از جمله معیارهای گزینش حاکمان را دلبستگی به اسلام و مسأله سابقه اسلامی برشمرده اند. سزاوار نیست حاکم و زمامدار جامعه اسلامی از تازه مسلمانان باشد.

آنان که در زیر فشار اهل کفر و طاغوت، حقیقت را پیدا نموده و با رضایت، قلب خویش را به اسلام و ایمان منوّر کرده و اندیشه ای جز اعتلای پرچم توحید نداشتند و در این راه از جان و مال و آبروی خویش مایه گذاشته اند، با آنان که از روی ناچاری و برای حفظ جان خویش و یا در پی کسب منافعی، بر سفره آماده نشسته اند، قابل مقایسه نمی باشند.

کارایی و تأثیر گذاری

" فَاعْمِدْ لِأَحْسَنِهِمْ کان فِی العَامَّةِ أَثَرا "

" ...بر کسانی اعتماد کن که در میان مردم آثاری نیکو گذاشته و..."

امیرالمؤمنین (علیه السلام) در گزینش و انتخاب کارکنان و کارگزاران، بر کارایی آنان تأکید می نمایند و سفارش مؤکّد می نمایند که کسانی برگزیده شوند که با توجه به استعدادها و مقبولیت آن ها در دل مردمان، بیشترین کارایی و تأثیر را در اداره امور داشته باشند؛ زیرا هدف از بکارگیری آنان، خدمات شایسته آنان نسبت به جامعه و افراد می باشد.

امانت داری

"...و أَعْرَفِهم بِالأَمانة وَ جْها"

" بر کسانی اعتماد کن که...در امانتداری معروفترند".

طبیعی است که بسیاری از مسائل حیاتی جامعه و افراد آن همچون اموال، ناموس، حیثیّت و شرف، آبرو، دین و فرهنگ و... در اختیار کارگزار جامعه قرار می گیرد و وظیفه حفظ و نگهداری آن ها به او سپرده شده است؛ و حتی منصب ولایت و حکومتی که به کارگزار سپرده اند نیز امانتی است که وی باید از آن پاسداری نماید. اگر شخصی که اداره جامعه را به وی سپرده اند، امانتدار باشد، تمام همّ و غمّ خویش را جهت پاسداری از دنیا و آخرت جامعه تحت فرمانش مبذول می دارد و حتی جان و مال خویش را در این راه فدا می کند؛ بر همین اساس، امام (علیه السلام)یکی از شرایط کارگزار حکومت را «امانتداری» قرار داده اند.

امام علی (علیه السلام) علاوه بر معیارها و شرایط فوق، ویژگی های دیگری برای کارگزاران جامعه اسلامی ذکر نموده اند؛ که برخی از آن ویژگی ها عبارت است از: «عدم همکاری با دولت های ستمکار»، «عدم همیاری در ستم و گناه»، «بی توقعی در انجام دادن کارها»، «کوشایی و مسؤولیت پذیری با تمام وجود»، «صراحت بیان در حقگویی و صداقت پیشگی» و... .

امام (علیه السلام) آنچنان، سلامت و صلاح بدنه سیاسی و اداری حکومت را در صلاح و سعادت جامعه مؤثر می دانستند که حتی برای انتخاب مسؤولان دفتری و کاتبان و دبیران حکومتی نیز معیارها و شرایط ویژه ای را مطرح نموده و بر آن تأکید کرده اند.

آن حضرت در عهد نامه خود خطاب به مالک اشتر، زمانی که او را به سوی مصر روانه کردند، توصیه می نمایند که بهترین و شایسته ترین اشخاص را که برخوردار از فضائل و مکارم اخلاقی بوده و از تخلّف و غرور به دور باشند و توانایی شناخت خود و جامعه خویش و پی گیری و اجرای قراردادها و فسخ و لغو آنچه لازم است را داشته باشند و...، به دبیری و امور دفتری خویش بگمار.

آنچه ذکر شد، معیارها و اصول انتخاب کارگزاران، مسؤولین و کارکنان بدنه سیاسی حکومت اسلامی از دیدگاه امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)بود.

بکارگیری نیروهای موجود

بیان شد که امام (علیه السلام) با عزل کارگزاران فاسد منصوب از سوی عثمان، درصدد برآمد افراد شایسته و لایقی که کلّیه شرایط لازم را داشته باشند، به عنوان حاکمان و والیان مناطق مختلف، انتخاب کند؛ ولیکن با توجه به شرایط سیاسی قبل از حکومت امیرالمؤمنین (علیه السلام)، زمینه و شرایط برای پرورش نیروهایی که از هر جهت شایسته برای منصب های حکومتی باشند، مناسب نبود، به همین سبب هنگامی که آن حضرت حکومت را به دست گرفتند، تعداد اصحاب با وفا و شایسته جهت کادر حکومت علوی، بسیار اندک بود؛ و از سوی دیگر، قلمرو حکومت اسلامی در زمانِ خلفای پیشین علاوه بر شبه جزیره عربستان و عراق به مناطق شامات و فلسطین و مصر و از طرف دیگر تا ایران گسترش یافته بود، و طبیعی است که امام (علیه السلام)، به عنوان خلیفه مسلمین، باید والیان و حاکمانی برای هر یک از این مناطق انتخاب و اعزام می نمود و گریزی از این امر نبود، به همین جهت آن حضرت مجبور شدند علاوه بر اندک افرادی که از یاران مخلص ایشان به شمار می آمدند، از افراد دیگری که دارای حدّ مطلوبی از شرایط مورد نظر آن حضرت نبودند، استفاده نمایند؛ و حتی گاه مجبور می شدند از نزدیکان و مشاوران خود که در مرکز حکومت به آنان احتیاج بود، استفاده نمایند و آنان را برخلاف میل خویش به مناطق مختلف اعزام کنند.

از این رو است که می توان کارگزاران حکومتی امیرالمؤمنین (علیه السلام) را به چند گروه تقسیم نمود:

گروهی از آنان دارای ایمان های راستین بوده و علاوه بر آن، با توجه به شخصیت استواری که داشتند، از توانایی مدیریتی و اداری و سیاسی نیز برخوردار بودند. اینان تا آخرین لحظه همراه امام (علیه السلام)ثابت قدم ماندند و نقش مؤثری در تثبیت حکومت آن حضرت داشتند. از جمله آن ها می توان از مالک اشتر، عمار یاسر، ابن تیّهان، عدی بن حاتم طائی، عبداللّه بن عباس و قیس بن سعد نام برد.

عده ای دیگر افرادی بودند که گرچه با تقوا و با ایمان بودند، لیکن توانایی اداری و سیاسی لازم را نداشتند. از جمله این افراد می توان از ابوایّوب انصاری و محمد بن ابی بکر نام برد.

گروه دیگر کسانی بودند که دارای عقیده راسخ و ایمان عمیقی نبودند، گرچه از توانایی های سیاسی و مدیریتی برخوردار بودند.

امیرالمؤمنین (علیه السلام) گرچه بناچار مجبور به استفاده از این گروه افراد می شدند، ولیکن با مراقبت های دقیق بر عملکرد آنان و برخوردهای قاطع با متخلفان تا جایی که امکان داشت، مانع از سوءاستفاده آنان می شدند.

برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مدیران محترم مدارس جامعه تعلیمات اسلامی

سلام علیکم

موضوع: ارتقاء منزلت و بزرگداشت مقام معلم

« هنر شگفت معلمی از آن خداوند عالم است»

« عالی ترین نوع کرامت پروردگار نسبت به انسان با والاترین مقام و جایگاه او یعنی علم و دانش هم طراز است»

ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه بخشیده شدن گناهان امت پیامبر اکرمصلی الله و علیه و آله و سلم؛

روز معلم، روز بزرگداشت عشق و ایثار است.تجلیل از کسانی که علم را جرعه جرعه در جان ها جاری می کردند و خود لحظه لحظه می سوختند و با دانش خویش جامعه را می ساختند  و فردایی با شکوه را نوید می دادند و امروز ، روز یاد کردن آن گمنامان آشنا ست، آنان که دفترهای خاطرات از عطر یادشان آکنده است.

لذا به استناد هدف عملیاتی شماره 10 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اعتلای فرهنگ عمومی تکریم مقام معلم در جامعه و به پاس ارج نهادن به زحمات آن عاشقان تعلیم و تربیت ، بدینوسیله با ارسال پیام تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم از سوی دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی ، مستدعیست ضمن انجام اقداماتی که بر اساس شیوه نامه ستاد بزرگداشت مقام معلم وزارت متبوع با عنوان شناسایی و معرفی جلوه های ویژه معلمی در زیست بوم جدید اعلام گردیده است و همچنین انجام برنامه های آن مدیریت مدرسه به پاس قدردانی از معلمان خود ، انتظار می رود نسبت به برنامه های پیشنهادی دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی که به شرح ذیل اعلام می شود، اقدام گردد.

1)     ارسال خاطره یا تجربه ای آموزشی  یا تربیتی در دوران آموزش کرونا  از سوی همکاران حداکثر در یک صفحه A4با خط و فونت مناسب؛

2)     ارسال عکسهایی از موقعیت های تدریس آموزشی یا تربیتی با فرمت jpgو با کیفیت dpi300در اندازه 30*20 ؛

3)     ارسال فیلم از موقعیت های تدریس آموزشی یا تربیتی با استفاده از روش های متنوع و خلاقانه تدریس  و توانایی به چالش کشیدن دانش آموزان و با ایفای نقش تسهیل گری و هدایت دانش آموزان در مسیر تولید فکر، مفاهیم آموزشی در قالب های مختلف محتوایی اعم از متنی، صوتی، تصویری، موشن گرافی، اینفوگرافی، و کلیپ های با صدا و تصویر خود باشد؛

( فیلم ها با فرمت MP4و حجم 20 مگابایت به مدت 10 تا 15 دقیقه متناسب با موضوع و محتوای آموزشی و تصاویر ثابت و متحرک و صدای با کیفیت و متناسب باشد)

4)     آثار همراه با مشخصات کامل همکار ، نام مدرسه، نام درس و پایه مورد تدریس حداکثر تا تاریخ 1400/02/25 به نشانی الکترونیکی jte.1322@gmail.comارسال گردد؛

**توجه**

1-    در قسمت موضوع ایمیل ارسالی خود عبارت « جشنواره تولید محتوای الکترونیکی، گرامیداشت هفته معلم» را درج نمایید.

2-    آثار برگزیده و منتخب از سوی دفتر مرکزی در سایت جامعه تعلیمات اسلامی بارگذاری خواهد گردید.

نقش والدین در تربیت دینی فرزندان در ماه مبارک رمضان بویژه روزه اولیها

1)       والدین حداقل 10 روز قبل از ماه مبارک رمضان یا درایام ماه مبارک فرزندان را به حرم های اهل بیت (ع) ببرند ( با رعایت پروتکل های بهداشتی )  .

2)       والدین داستانهایی از علمای ربانی که تقید به روزه داشتند در منزل بخوانند .

3)       سعی کنیم ماه مبارک رمضان را برای فرزندان زیبا جلوه دهیم .مانند: اهداء جوایز به فرزندان بخاطر روزه داری و ...

4)       سعی کنیم در محیط خانه همواره لبخند بر لب داشته و خوش اخلاق باشیم ، اگر لازم است کمتر کار کنیم ، زودتر به منزل برویم و خوب استراحت کنیم تا با نشاط و سرحال باشیم . نباید با بد اخلاقی کاری کنیم که فرزندانمان از ماه رمضان زده شوند .

5)       در هنگام افطار ابتدا غذا را به فرزندان کوچک بدهیم و آنها راتشویق نماییم .

6)       در احوالپرسی ها بویژه در منزل خود را با نشاط و شاداب نشان دهیم .

7)       والدین در این ماه ، با صفا و صمیمت رفتار نموده  و نباید اجازه بد قلقی و کج خلقی و کج رفتاری ناشی از خستگی روزه به خود دهند .

8)       والدین همیشه و بویژه در ماه مبارک رمضان مقید به نماز اول وقت باشند .

9)       والدین از ابراز مهر و محبت منطقی به فرزندان دریغ ننمایند و مبدآ محبتشان باید خدایی باشد  ." المومن من کان حبّه لله و بغضه لله و اخذه لله و ترکه لله –مومن کسی است که دوست داشتنش برای خدا ، نفرت داشتنش برای خدا ، گرفتنش برای خدا و رها کردنش برای خدا باشد ( غرر الحکم : ج 2 ص 37 ح 1742)

امام صادق (ع) : " هل الایمان الاّ الحبّ و البغض –آیا ایمان چیزی جز حبّ و بغض است ؟"               

10)    والدین در این ماه بر روی تنظیم موارد زیر در فرزندان و خودشان کار کنند : الف) شخصیت  ب) ظاهر و باطن  بویژه " صداقت " ( صداقت یعنی ظاهر و باطن ما یکی باشد ) ج)ارتباطات اعم از رابطه با خالق ومخلوق  ( حتی با اولیاء الهی هم اگر بخواهیم در ارتباط باشیم باید از طریق خدا باشد )

11)   در این ماه والدین جهت آموزش روزه باید از ترغیب و تشویق به روزه داری و باقی مسائل دینی بیش از ابزار مواخذه و تنبیه استفاده کنند .

12)   والدین  خوب است برای فرزندان روزه اولی خود از تجربیات خودشان در اولین سال های روزه داری تعریف کنند تا آنها هم با احساسات خالص معنوی و روحانی شما شریک شده و تشویق شوند تا این حس و حال را خودشان تجربه کنند .

13)   گاه از بچه ها بخواهید که مسئولیت بیدار کردن پدر و مادر را در هنگام سحر بر عهده بگیرند ، همین امر باعث اشتیاق بیشتر و مسئولیت پذیری شان می شود چرا که بچه ها در سن وسال بلوغ علاقه زیادی به پذیرش مسئولیت ها در منزل دارند و چه خوب است که برخی کارها را از آماده کردن سفره تا بیدار کردن اعضای خانواده را به آنها بسپارید .

14)   از آنجا که برخی از بچه ها نگران هستند که اگر بیمار شدند یا ضعیف بودند و نتوانستند روزه بگیرند چه اتفاقی می افتد و یا خداوند آنها را مجازات می کند ، بهتر است پدر و مادر در این زمینه برای بچه ها شفاف سازی کنند و توضیح دهند که با وجود اینکه فرزندشان به سن تکلیف رسیده اما خداوند مهربان فرموده است که اگر دچار بیماری یا ضعف هستی ، لازم به روزه گرفتن نیست و بعدا آن روزه را قضا کنید .

15)   از آنجا که روزهای اول ماه مبارک شاید نخوردن و نیاشامیدن پانزده ساعته برای بچه ها سخت باشد و آنها را دچار سختی کند ، اما والدین باید برایشان توضیح دهند که به مرور بدن عادت می کند و خوب است که در فاصله بین افطار تا سحر به بچه ها در زمینه تامین آب مورد نیاز بدن ، ویتامین ها و غذای مورد نیاز همراهی نموده و آنها را به حال خود رها نکنند.

16)   یکی از نکات مهم ماه رمضان دعاها و نیایش های دسته جمعی با اعضای خانواده است ، حال که شاید به خاطر کرونا ، رفتن به مساجد و حسینیه ها سخت تر شده باشد ، خوب است از ابتدای ماه مبارک برای دعا و نیایش دسته جمعی در خانه همراه شوید و لذت معنوی آن را به بچه ها بچشانید و از این شرایط  ، خانه  را برای روزه اولی ها بدون دغدغه فراهم کنید .

17)   با توجه به ثمراتی که روزه گرفتن به لحاظ سلامتی جسمی و روانی برای انسان دارد ، بهتر است والدین به بچه ها توضیح دهند که روزه از لحاظ معنوی ، اطاعت خدا و نزدیک شدن به او و کنترل امیال نفسانی و به لحاظ جسمانی استراحت دستگاه گوارش و پاک سازی آن را به همراه دارد .

18)   بهتر است والدین از این فرصت ماه مبارک رمضان استفاده کرده و به تحکیم مسائل مذهبی و اعتقادی بچه ها بپردازند و فرصتی مطالعاتی برای بچه ها در این ایام فراهم کنند تا به دور از تلفن های همراه و فضای مجازی

 در این زمینه با هم تحقیق داشته باشند .

19)   درست است که روزه داری از 9 سالگی بر دختران و 15 سالگی بر پسران واجب می شود اما هر مرجع تقلیدی برای بنیه ضعیف برخی بچه ها در فصل بهار و تابستان که روزها بلند تر است ، فتوایی دارد که والدین می توانند به آن ها مراجعه کنند .

20)   برای نوجوانانی که سال های اول روزه داری را می گذرانند  یا سال اولی هستند ، نکات تغذیه ای زیادی وجود دارد  مثلا اینکه حتما افطارهای غذای مقوی همراه شیر و لبنیات مصرف کنند مثل شیر همراه خرما یا پنیر و گردو ، میوه و آب میوه و مصرف زولبیا و بامیه به خاطر شیرینی زیاد کمتر شود و به جای آن از عسل و خرما و مربا تغذیه شود .

21)   والدین سعی کنند تا فرزندان روزه اولی از خوردن نوشابه و مواد غذایی بدون پروتئین خودداری کنند و سعی کنند از غذاهای مقوی در وعده سحری مثل تخم مرغ و خرما مصرف کنند . برای وعده افطار هم غذاهای آبدار و میوه هایی چون هندوانه و سبزیجات ی مانند کاهو بدون سس مصرف کنند .

22)    والدین حتما سعی کنند بچه ها را هنگام سحر بیدار کنند تا یک وعده غذایی کافی (بدون عجله و خوردن سریع که سیستم گوارششان را دچار مشکل کند  ) میل کنند .

______________________________________________________

 تهیه و تنظیم : کارشناس انجمن اولیاء و مربیان جامعه تعلیمات اسلامی

 

روز دوشنبه آقای لولاچیان با حضور در دفتر مرکزی ، ضمن دیدار با آقایان دادگستر نیا و حیدری، در مورد مسائل جاری جامعه تعلیمات اسلامی به بحث و تبادل نظر پرداختند. در ادامه کارشناسان املاک و حقوقی جامعه تعلیمات اسلامی گزارش فعالیت های خود را ارائه نمودند.

شورای برنامه ریزی تشکیل جلسه داد

روز سه شنبه جلسه شورای برنامه ریزی با حضور اعضای دفتر مرکزی تشکیل شد. در ابتدا آقای دکتر حیدری مدیر عامل جامعه با اشاره به فضای صمیمی و معنوی حاکم بر جامعه تعلیمات اسلامی از همه افراد درخواست داشتند که قدر این حضور و کار در این مجموعه یزرگ را بدانند و با ایجاد خلاقیت و پشتکار بیش از پیش نسبت به انجام امور محوله اقدام نمایند.در ادامه اعضای جلسه به بیان گزارش فعالیت های صورت گرفته در حوزه مربوط به خود پرداختند. این جلسه با ارائه نقطه نظرات و پیشهادات کارشناسان ، مصوباتی به همراه داشت  .

 

هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی تشکیل جلسه داد

روز یکشنبه جلسه هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی برگزار گردید. در این جلسه ضمن پیگیری مصوبات جلسات قبل، پیشنهاداتی ارائه گردید و به تصویب رسید.جلسات هیئت مدیره جامعه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی بصورت هفتگی و نیمه حضوری برگزار می گردد

بسم الله الرحمن الرحیم

پیام جامعه تعلیمات اسلامی بمناسبت حلول ماه مبارک رمضان (1442)

شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی والفرقان - (آیه 185 سوره بقره )

السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه

رمضان بهترین فرصت برای بدست آوردن کمال و معنویت ؛ ماهی که می توان در آن به تقرب رسید و حقایق را آنگونه که هست نظاره کرد ، در این ماه شریف ، روحانیت خاصی برجسم و روح انسان حاکم است و آدم خاکی به واسطه تاثیر این حالات احساسی آسمانی دارد ،رمضان ؛ ماه رحمت و غفران الهی است که دریای بیکران لطف و عنایت حضرت دوست در آن جوشش و تلاطم دیگری دارد . ماه رمضان ، ماه مفروش کردن قدوم شب قدر با اشکهای شوق برای درک " زیباترین لحظه حیات انسانی " است . هرچه داریم از خداست و هرچه توان داریم برای خدا باید خرج کنیم و با ادب خاص خود وارد این میهمانی بی مانند شویم . دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی حلول ماه مبارک رمضان ، بهار قرآن ، ماه عبادتهای عاشقانه  نیایشهای عارفانه و بندگی خالصانه را به محضر مبارک حضرت حجه ابن الحسن العسکری ( ارواحنا له فداه) ،مقام معظم رهبری حضرت آیه الله خامنه ای و مسلمانان عالم بالاخص شیعیان جهان و قاطبه فرهنگیان معزز بویژه همکاران محترم و اولیاء ارجمند و دانش آموزان عزیز مدارس جامعه تعلیمات اسلامی تبریک و تهنیت عرض نموده و در این ماه پرخیر و برکت قبولی طاعات و عبادات را از درگاه ربوبی حضرت دوست مسالت می نماید .

 

والسلام علی عبادالله الصالحین

دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی