اخبار اخبار

بازدید آقای دکتر حیدری  از دبستان پسرانه امام علی (علیه السلام)

صبح روز چهارشنبه مدیرعامل جامعه تعلیمات اسلامی در دبستان پسرانه امام علی (ع) حضور یافته و ضمن دیدار با مدیریت مدرسه و کارکنان، در یکی از کلاس های آنلاین این دبستان شرکت نمودند و از نزدیک با نحوه اجرای آموزگار این دبستان آشنا شدند.با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و لزوم اجرای آموزش ها از طریق فضای مجازی و به توصیه دفتر مرکزی جامعه در راه اندازی استودیوی مجهز و استاندارد در مدارس، نحوه برگزاری کلاس ها نسبت به روزهای اولیه آموزش از راه دور بسیار موفق تر بوده است و مدارس با تجهیز امکانات خود و به کارگیری نیروهای متخصص در این زمینه توانسته اند غنای بیشتری در آموزش غیر حضوری ایجاد نمایند.

 

به اطلاع می رساند والده مکرمه جناب آقای سید عبدالهادی آل طعمه (از اعضای محترم هیئت امنا جامعه تعلیمات اسلامی) به دیدار حق شتافتند. دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی  فقدان این مادر گرانقدر که عمر با برکت خویش را صرف همراهی و یاری زنده یاد مرحوم عبدالمهدی آل طعمه (از اعضای فقید هیئت امناء جامعه) نمود را به بیت شریف ایشان و بازماندگان تسلیت عرض نموده ، از خداوند متعال حشر با ائمه معصومین (ع) و غفران واسع برای آن فقیده سعیده مسئلت دارد.

جلسه شورای برنامه ریزی برگزار گردید

روز دوشنبه جلسه شورای برنامه ریزی با حضور اعضای دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی برگزار گردید.

در این جلسه پیرامون برگزاری اجلاس سراسری مدیران مدارس جامعه سراسر کشور تصمیم گیری شد. هر ساله در اواخر مرداد ماه اجلاس سراسری مدیران مدارس جامعه تعلیمات اسلامی در شهر مقدس مشهد برگزار می گردید که در سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا این اجلاس بصورت مجازی و با مرکزیت دفتر جامعه تهران برگزار خواهد شد.

 

دیدار با حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری

روز جاری و همزمان  با دهه باشکوه امامت و ولایت؛ آقای دکتر حیدری ، آقای جوانشیر و سرکار خانم جواد زاده به دیدار حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج علی اکبری رفتند. در این دیدار مسئولین دفتر مرکزی ضمن عرض تبریک و تهنیت اعیاد قربان و غدیر به حضور رییس هیئت امنای جامعه تعلیمات اسلامی، گزارش عملکرد دفتر مرکزی را در خصوص فعالیت های آموزشی پرورشی و قرآنی به ایشان ارائه نمودند. از دیگر دستاوردهای این دیدار هماهنگی و استفاده از نظرات ارزشمند رییس هیئت امنای جامعه تعلیمات اسلامی پیرامون برگزاری اجلاس سراسری مدیران در مرداد ماه می باشد.

دریافت فایل صوتی جلسه آموزش خانواده استاد حجت الاسلام والمسلمین بهشتی با موضوع تربیت دینی فرزندان (8 مرداد 99)

برای دریافت فایل صوتی اینجا کلیک نمایید

جلسه آموزش خانواده با موضوع تربیت دینی فرزندان  برگزار گردید

جلسه آموزش خانواده با موضوع تربیت دینی فرزندان روز چهارشنبه برگزار گردید. در این نشست که با حضور روسای انجمن اولیا و مربیان مدارس جامعه تعلیمات اسلامی برگزار شد ، حاضرین در جلسه از بیانات استاد حجت الاسلام والمسلمین آقای سید جواد بهشتی از طریق فضای مجازی بهره مند شدند.

انالله و انا الیه راجعون

به اطلاع می رساند حاج نجات اله ایمانی والد گرانقدر آقای ایمانی (مسئول انجمن اولیا و مربیان جامعه تعلیمات اسلامی) دارفانی را وداع گفتند.دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی ضمن عرض تسلیت به ایشان و بازماندگان  ازخداوند متعال علو درجات را برای آن فقید سعید مسئلت دارد.

 

برگزاری جلسه غیرحضوری با عنوان تربیت دینی فرزندان با حضور حجت الاسلام والمسلمین آقای سید جواد بهشتی

 روز چهارشنبه هشتم مرداد ماه  1399 جلسه ای با حضور روسای محترم انجمن اولیاء و مربیان مدارس جامعه تعلیمات اسلامی برگزار خواهد شد . این جلسه که بصورت غیر حضوری و در فضای وب برگزار میگردد،استاد سید جواد بهشتی به سوالات تربیتی اولیاء دانش آموزان پاسخ خواهند گفت.

هفتم ذی الحجه سالروز شهاد امام محمد باقر (علیه السلام)

سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، شکافنده علم و دانش و مخزن معرفت و آگاهی، حضرت امام محمدباقر علیه السلام را به دوستداران آن بزرگوار و تمامی شیفتگان دانش، پرهیزگاری و خداشناسی تسلیت و تعزیت می گوییم و امیدواریم پیروان صدّیقی در راه ارزش های انسانی آن حضرت باشیم.

ـ سه شنبه هفتم مرداد ماه ، مصادف با سالروز شهادت امامی از تبار راهیان نور و هدایت، امام پنجم شیعیان حضرت امام محمدباقر علیه السلام است. شهادت این امام همام را به پیروان آن حضرت و همه فرهیختگان و دوستاران دانش و پژوهش تسلیت عرض می کنیم.

ـ در چنین روزی، مدینه درغم فقدان مردی بزرگ از سلاله پیامبر صلی الله علیه و آله و در اندوه غروب خورشیدی تابناک از تبار امامان بزرگوار فرورفته بود. همهمه حزن آلود شهر از شهادت امام محمدباقر علیه السلام حکایت می کرد. غمی سنگین بر دل های شیفتگان خاندان رسالت نشسته بود. همه در سکوت حزن آلوید به یکدیگر تسلیت و تعزیت می گفتند. ما نیز شهادت امام محمدباقر علیه السلام ، شکافنده علم و دانایی را به همه شیعیان و طالبان دانش تسلیت عرض می کنیم.

شهادت

امام محمدباقر7 در هفتم ذی الحجه سال 114 ه. ق، در سن 57 سالگی و در زمان هشام بن عبدالملک مسموم شد و به فیض بزرگ شهادت رسید. به روایتی آن حضرت به دست ابراهیم بن ولید بن عبدالملک مروان مسموم شد و چون پدران بزرگوارش به جوار حق تعالی شتافت.

زندگی امام محمدباقر علیه السلام

امام محمدباقر علیه السلام در 57 سالی که در جهان زندگی کردند، چهار سال با جد بزرگوارش امام حسین علیه السلام و 35 سال در کنار پدر عزیزشان، امام زین العابدین علیه السلام به سر بردند و هجده سال نیز پس از پدر به رهبری و ارشاد خلق مشغول بودند و سرانجام با قلبی رنجدیده اما آکنده از خشنودی خدا، دعوت حق را لبیک گفتند و به جوار حق تعالی شتافتند.

محل دفن

چون حضرت امام محمدباقر علیه السلام درگذشت، مدینه یکپارچه غرق درشیون و ماتم شد و غمی بزرگ سراسر شهر را فرا گرفت. مردم جمع شدند و پس از آن که پیکر مطهر آن حضرت راشتسشو دادندو کفن کردند، ایشان را به قبرستان بقیع آورده، در کنار مرقد مطهر پدر بزرگوارش، امام زین العابدین علیه السلام و نیز در جوار مرقد پاک عمویش، امام حسن مجتبی علیه السلام به خاک سپردند. درود خدا بر او باد روزی که به دنیا آمد و روزی که به زهر جفا از دنیا رفت و آن روز که برانگیخته خواهد شد.

گزیده‌ای از احادیث ایشان را در اینجا بخوانید.

حدیت اول 

إنَّ جَمیِعَ دَوابِّ الأرضِ لَتُصَلِّی عَلی طالِبِ العِلمِ حَتَّی الحِیتانِ فی البَحرِ.

همه جنبندگان زمین، حتی ماهیان دریا، بر جوینده دانش درود می‌فرستند.

)بصائر الدّرجات، ج. ۴، ص. ۲۴(

حدیث دوم

الکَمالُ کُلُّ الکَمالِ التَّفقُّهُ فِی الدِّینِ و الصَّبرُ عَلَی النّائِبَهِ و تَقدیرُ المَعیشَهِ.

همه کمال در شناخت عمیق دین و شکیبایی در پیشامد‌های ناگوار و اندازه نگاه داشتن در زندگی است.

)تحف العقول، ص. ۲۱۳(

حدیث سوم 

إیّاکَ و التَّفریطَ عِندَ إمکانِ الفُرصَهِ فَإنَّهُ مَیَدانٌ یَجری لأِهلِهِ الخُسرانُ.

مبادا فرصت‌های به دست آمده را از دست بدهی که در این میدان آن که وقت را ضایع کند، زیان می‌بیند.

)تحف العقول، ص. ۲۸۶(

حدیث چهارم 

تَذاکُرُ العِلمِ دِراسَهٌ و الدِّراسَهُ صَلاهٌ حَسَنَهٌ.

گفت و گوی علمی درس است و درس نمازی نیکو است.

)الکافی، ج. ۱، ص. ۴۱(

فراخوان تهیه و ارسال پوستر فرهنگی ورزشی به مناسبت دهه امامت و ولایت

قابل توجه مدیران و همکاران محترم  و دانش آموزان عزیز مدارس جامعه تعلیمات اسلامی

ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید قربان و عید سعید غدیر به اطلاع می رساند کارشناس تربیت بدنی جامعه تعلیمات اسلامی در نظر دارد  "آثار فرهنگی ورزشی مدارس را در قالب پوستر"  دریافت نماید و به بهترین آثار ارائه شده جوایز ارزنده ای اهدا گردد.

مهلت ارسال تا پایان روز هجدهم مرداد ماه

ارسال از طریق یکی از پیام رسان های  ایتا ،  واتساپ ،  تلگرام به شماره  09301103334

کارشناس تربیت بدنی جامعه تعلیمات اسلامی

ازدواج از منظر قرآن به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع)‌و حضرت فاطمه(س)

در دیدگاه قرآن، زندگی زناشویی و خلقت انسان بر مبنای «زوجین» (زن و شوی)، از نشانه های خداوند در آفرینش به شمار می رود. در سوره روم، شش مسأله در عالم خلقت به عنوان نشانه های وحدانیت خداوند در ربوبیت و الوهیت شمرده شده که یکی از آنها، خلقت «زوج» برای آدمی است:

»وَ مِنْ آیاتِهِ انْ خَلَقَ لَکمْ مِنْ انْفُسِکمْ ازْواجاً. ..«[1]

و از نشانه های او این [است ] که همسرانی از نوع خودتان برای شما آفرید. ...

جفت آفرینی زن و مرد، از اهدافِ بلندِ آفرینش و زمینه رشد و کمال آنهاست، چه اینکه، هر یک از زن و مرد، به تنهایی ناقص بوده و به دیگری نیازمند است و همین نقص و احتیاج است که آنها را به سوی هم جذب می کند و با رسیدن به یکدیگر به آرامش و سکون دست می یابند.

این امر، اختصاص به انسانهای عادی و معمولی ندارد، بلکه پیامبران نیز- که وارستگان جامعه هستند- برای رعایت اصولی تکوینی خویش و ارضای مشروع نیازهای جنسی، به ازدواج روآورده، جامعه کوچک «خانواده» را تشکیل می دادند. قرآن کریم، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را مخاطب قرار داده، می فرماید:

»وَ لَقَدْ ارْسَلْنا رُسُلًا مِنْ قَبْلِک وَ جَعَلْنا لَهُمْ ازْواجاً وَ ذُرِّیةً»[2]

پیش از تو (نیز) پیامبرانی فرستادیم؛ و برای آنها همسران و فرزندانی قرار دادیم.

ازدواج، از نظر قرآن از چنان ضرورت و اهمیتی برخوردار است که هیچ چیز، حتّی تهیدستی نمی تواند مانع انجام آن شود:

»وَ أَنْکحُوا الْأَیامی مِنْکمْ وَالصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکمْ وَ امائِکمْ انْ یکونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ«[3]

مردان و زنان بی همسر و غلامان و کنیزان درستکارتان را همسر دهید؛ اگر تنگدست باشند، خداوند به لطف خود آنان را بی نیاز می سازد، خداوند گشایش دهنده ای آگاه است.[4]

 پی نوشت ها:

[1] - روم( 30)، آيه 21

[2] - رعد( 13)، آيه 38

[3] - نور( 24)، آيه 32

[4] اخلاق خانواده، ج 2، ص: 23

                                                                                                                                                                      منبع: https://hawzah.net

 

انتصاب آقای مهندس سعید دادگستر نیا

روز دوشنبه مهندس سعید دادگستر نیا به عنوان معاونت فنی و عمران جامعه تعلیمات اسلامی معرفی شدند.

در ابتدای این معارفه، دکتر حیدری مدیریت عمران و فنی مدارس جامعه را از نیاز های اساسی برشمردند و با ابراز خشنودی از حضور مهندس سعید دادگستر نیا در دفتر جامعه نسبت به بهبود مدیریت مسائل عمرانی و فنی مدارس اظهار امیدواری نمودند.

مهندس دادگستر نیا در طراحی و  ساخت بسیاری از پروژه های ملی مشارکت داشته است . ایشان از دانش آموختگان مدارس جامعه تعلیمات اسلامی بوده اند.

 

 

 

افتتاح استودیو تولید محتوای الکترونیکی در دبیرستان جعفری اسلامی

روز جاری استودیو آموزشی دبیرستان جعفری اسلامی افتتاح گردید. در این مراسم که با حضور آقای دکتر حیدری مدیر عامل جامعه تعلیمات اسلامی برگزارشد در ابتدا آقای جهانی مدیریت دبیرستان توضیحاتی را پیرامون تجهیز دبیرستان به امکانات جدید آموزشی ارائه نمودند ایشان شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس را فرصتی دانستند که بتوان از فضای آموزش از راه دور استفاده کرد. آقای جهانی افزودند: تعطیلی مدارس به دلایل مختلف اعم از شرایط جوی و یا آلودگی هوا نمی تواند باعث تعطیلی آموزش گردد و با برنامه  که در این دبیرستان تدوین گردیده است در ایام تعطیل، دانش آموز موظف به تحصیل از طریق فضای اینترنت می باشد.

در ادامه این مراسم استودیو تولید محتوای الکترونیک توسط مدیر عامل جامعه تعلیمات اسلامی آقای دکتر حیدری و آقای گراوند ریاست آموزش و پرورش منطقه 11 افتتاح گردید.

 

برگزاری سومین جلسه آموزش خانواده غیر حضوری (مجازی)

سومین روز جلسه آموزش خانواده غیر حضوری (مجازی) با حضور استاد جناب آقای علی اصغر احمدی و روسای انجمن های اولیاء و مربیان مدارس جامعه تعلیمات اسلامی برگزار شد.

در این جلسه شرکت کنندگان سوالات و پرسش های خود را در زمینه تربیت جنسی فرزندان مطرح نمودند و پاسخ های لازم توسط جناب دکتر احمدی ارائه گردید، ایشان موکدا از اولیاء محترم خواستند تا اصول پیشگیری از آسیب های جنسی را مد نظر قرار دهند، ثانیا در صورت مواجه شدن با آسیب های جنسی ضمن خونسردی از خدمات مشاوره ای استفاده نمایند، همچنین تاکید نمودند والدین در حضور فرزندان در منزل از پوشش مناسب استفاده نمایند و از پدران خواستند در بدو ورود به منزل با اظهار مهر و محبت و روبوسی اعضای خانواده سطح بهداشت روانی را ارتقاء دهند و در زمان استراحت حتما درب اطاق را ببندند و به کودکان آموزش دهند که برای ورود از والدین اجازه بگیرند. ایشان ضمن انتقاد به ارتباط و دوستی با جنس مخالف نسبت به پیامد های اخلاقی روحی و روانی آن به خانواده های دانش آموزان هشدار دادند. چهارمین جلسه غیر حضوری آموزش خانواده نیز به دلیل استقبال شرکت کنندگان بزودی به صورت پرسش و پاسخ برگزار خواهد شد.

 

دریافت فایل سخنرانی آقای دکتر حیدری با موضوع اصول موفقیت در جلسه مدیران مدارس جامعه

برای دریافت اینجا کلیک نمایید

 

پیش‌بینی تهیه تبلت ارزان برای محصلان/ مذاکره برای اختصاص اینترنت دانش‌آموزی

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شکل شروع سال تحصیلی متناسب با شرایط کرونا متفاوت است، گفت: گفت‌وگوهایی انجام شده است تا تبلت ارزان‌ در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

 

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه نگاه یک، ضمن آرزوی سلامتی برای همه بیماران به ویژه بیماران مبتلا به کرونا، با اشاره به بازگشایی مدارس در 15 شهریور، اظهار کرد: آگاه هستیم چه مسؤولیت خطیری برای سال آینده به عهده داریم؛ از یک سو خانواده‌ها عزیزترین خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهند تا آموزش ببیند و از سوی دیگر، آینده حکومت در دست آموزش و پرورش است و از این جهت آموزش تعطیل شدنی نیست.

وی ادامه داد: سال تحصیلی آینده به این دلیل زودتر شروع می‌کنیم تا بتوانیم هم کاستی‌های آموزش از سال قبل را جبران کنیم و هم زمان وسیع‌تر در اختیار داشته باشیم که اگربحران کرونا شدت گرفت و ناگزیر شدیم که از بستر مجازی کار آموزش را ادامه دهیم، آماده باشیم.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه شکل شروع سال تحصیلی متفاوت است، گفت: بستگی به نوع شرایط و وضعیت کرونا، روش‌های شروع سال تحصیلی متفاوت است؛ در شرایط قرمز امکان حضور در مدرسه نیست و آموزش مجازی است؛ در وضعیت زرد، کلاس‌ها به صورت حضوری و مجازی یعنی به صورت ترکیبی است.

وی تصریح کرد: در 40 درصد مدارس، تعداد دانش‌آموزان به‌گونه‌ای است که با رعایت فاصله می‌تواند کلاس‌ها دایر شود یعنی تعداد دانش‌آموزان در مدرسه زیر 30 تا 50 نفر است؛ در مدارس دارای تعداد بالای دانش‌آموز، گروهی در روزهای زوج و گروهی در روزهای فرد به مدرسه می‌روند که پنج‌شنبه‌ها در این نوع مدارس دایر است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در مناطق دارای وضعیت سفید، کلاس‌های درس حضوری است و امیدواریم به این سمت برویم که وضعیت همه مناطق سفید باشد و کلاس‌ها حضوری شود؛ وقتی با وضعیت عدم‌ قطعیت مواجه می‌شویم، تصویر روشنی از آینده نداریم و موظف هستیم برنامه‌ریزی‌های منعطف طراحی کنیم و متناسب با وضعیت استان برنامه‌ریزی کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «برخی مدارس خاص کلاس حضوری دارند؟، در این خصوص چه کردید؟»، گفت: در مدارس دولتی به طور قطع انجام نمی‌شود و شاید در برخی مدارس غیردولتی باشد که به دلیل عدم آگاهی انجام شده است که با تذکر، انجام نداند و اگر مواردی باشد، شورای نظارت بر مدارس غیردولتی برخورد می‌کند و مجازات متعدد تا لغو امتیاز وجود دارد.

- 2 هزار برنامه آموزش دروس از مدرسه تلویزیونی پخش شد

حاجی‌میرزایی درباره تأثیر آموزش‌های تلویزیونی اظهار کرد: کمک تلویزیون بسیار مؤثر، به موقع و مسؤولانه بود؛ بیش از 2 هزار برنامه ضبط و پخش شد و قالبا به صورت زنده بود؛ ضمن اینکه جدا از اینکه دانش‌آموزان می‌توانستند به صورت زنده درس را ببینند، امکان دانلود نیز فراهم بود.

وی ادامه داد: بعد از اینکه شبکه شاد را راه ‌انداختیم، این محتواها را روی شبکه «شاد» بارگذاری کردیم و این محتوای آماده شده را در دسترس دانش‌آموزان قرار دادیم و معتقدیم عدالت آموزشی در این راستا میسر شد یعنی استفاده از توان یک دبیر توانمند برای همه دانش‌آموزان فراهم شد

وزیر آموزش و پرورش به ارزیایی آموزش‌های تلویزیونی پرداخت و گفت: از طرق مختلف می‌توانیم بفهمیم که این آموزش‌ها چگونه است که یک اقدام، نظرسنجی است و راه دیگر، میزان دانلود از برنامه‌هاست؛ به عنوان مثال یک درس ریاضی بیش از 100 هزار بار دانلود شده بود و مجموع دروس بیش از 27 میلیون بار دانلود شده بود. مشکلی که در آموزش‌های تلویزیونی داشتیم این بود که عرضه گسترده داشتیم اما نمی‌دانستیم چقدر مخاطب استفاده کرده و برای رفع اشکال چه می‌کند.

وی درباره آموزش مجازی بیان کرد: وقتی مدارس به دلیل کرونا تعطیل شد و دانش‌آموزان نمی‌توانستند حضور پیدا کنند، باید تدبیر می‌کردیم که از چه راه‌هایی می‌توان برای تداوم آموزش استفاده کرد؛ یکی دیگر از اقدامات استفاده از شبکه‌های اجتماعی اعم از داخلی و خارجی بود اما مشکل اینجا بود که ما نمی‌دانستیم چه اتفاقی در این آموزش‌ها می‌افتد و متعهد بودیم که به همه دانش‌آموزان آموزش دهیم و بر این اساس سامانه «شاد» را راه‌اندازی کردیم.

حاجی میرزایی اضافه کرد: هر راه‌حلی با نواقصی همراه است؛ تلویزیون تعاملی نیست و سامانه شاد تعاملی است اما دسترسی عام را ندارد؛ به مسؤولان آموزشی در سراسر کشور گفتیم که وظیفه شما آموزش همه دانش‌آموزان است و هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل عدم دسترسی به امکانات از آن محروم بماند؛ در مناطقی که دسترسی به اینترنت و تلویزیون نبود، بسته‌های خودآموز در دوره 10 روزه و دو هفته‌ای تدوین شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته و رفع اشکالات می‌شد.

وی افزود: در برخی از مناطق هم از رادیو و تلویزیون استانی استفاده می‌شد؛ همچنین در مناطقی از 11 استان مثل عشایری و روستایی که تعداد دانش‌آموزان کم بود و منطقه سفید از نظر کرونا بود، در فضای باز کلاس‌های درس را دایر کردیم تا مطمئن شویم که همه دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش هستند.

- افزایش نیم نمره دانش‌آموزان در امتحانات نهایی نسبت به سال قبل

وزیر آموزش و پرورش گفت: در نهایت در پایان سال، کلاس‌های درس را دایر کردیم و به تمام معلمان گفتیم در مدارس حاضر شوند تا اگر دانش‌آموزان نیاز به رفع اشکال داشتند، مراجعه کنند؛  آخرین ارزیابی که داشتیم این بود که در روستاها حدود 20 درصد و در شهرها 15 درصد دانش‌آموزان برای رفع اشکال مراجعه کردند و وقتی اطمینان که پیدا کردیم که مشکلی نیست، امتحانات را برگزار کردیم.

وی با اشاره به شاخص نمره امتحانات نهایی در تأثیر میزان یادگیری در آموزش مجازی و تلویزیونی، بیان کرد: امتحانات نهایی به صورت سراسری و حضوری برگزار شد و نتایج آن نشان می‌دهد که نسبت حضور دانش‌آموزان کمتر نشد و در نتایج درسی هم نشان می‌دهد نیم نمره، میانگین نمره دانش‌آموزان افزایش یافته است

حاجی‌میرزایی در خصوص مشکلات شبکه «شاد»، اظهار کرد: اگر فرصت کافی در اختیارمان بود که همه اجزا را کامل کرده و به صورت آزمایشی اجرا می‌کردیم، اشکالات کمتر بود؛ تمام تعطیلات عید را همه همکاران سرکار بودند تا بتوانند سامانه شاد را راه‌اندازی کنند؛ حدود 100 نفر را گذاشته بودیم که اشکالات را از سراسر کشور بگیرند و تیم فنی برطرف کند

وی افزود: در روزهای اول، شبکه شاد یک شکلی شبیه پیام رسان بود که معلم، محتوا را در آن دانلود کرده و به رفع اشکال می‌پرداخت اما برای شروع سال تحصیلی آینده، ظرفیت‌های بیشتری را فراهم می‌کنیم

- پیش‌بینی برای تهیه تبلت ارزان 

وزیر آموزش و پرورش درباره دانش‌آموزانی که دسترسی به تلفن همراه برای استفاده در شبکه شاد را ندارند، بیان کرد: یک فعالیتی را شروع کردیم و گفت‌وگوهایی انجام شده است تا تبلت ارزانی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم همچنین در زمینه اینترنت، مناطقی که تحت پوشش نیستند، شناسایی کرده و پیگیری می‌کنیم تا تحت پوشش قرار گیرند.  

وی در خصوص آسیب‌های حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی، گفت: آیا ما افراد را به سوی اینترنت فرستادیم یا بودند؟؛ بخش مهمی از دانش‌آموزان در این فضا حضور داشتند و ما فضای امنی را در اختیارشان قرار دادیم و ارتباطات نیز آموزشی است اما برای رفع این نگرانی برای اینترنت دانش‌آموزی مذاکراتی را داشتیم.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: فرصت‌های فرهنگی و پرورشی را نیز در شبکه شاد ایجاد کردیم که برخی برنامه‌ها تا حدود 10 هزار بار بازدید شده است

وی تأکید کرد: با وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی گفت‌و‌گوهایی شده است و مصمم هستیم تا فضای ایمن‌تری را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص شائبه درآمدزایی از «شاد» گفت: به هیچ وجه اینچنین نیست؛ ابتدا بنا این شد که از طریق شبکه‌های پیام رسان داخلی استفاده کنیم و اما بعضا دیدیم که محیط برخی شبکه‌ها، محیط مورد پسند ما نیست و مشکلاتی دارد و گفتیم هر کسی که محیط ایزوله و اختصاصی دارد، در اختیار ما قرار دهد؛ بلاخره همراه اول از ترافیک استفاده از این محل، قطعا بهره می‌برد اما ما برای 14 میلیون نفر، استفاده رایگان از این فضا را فراهم کردیم.

وی در خصوص آموزش معلمان برای اهتمام و حضور در شاد، بیان کرد: در ابتدا برخی معلمان مترصد باز شدن مدرسه بودند و فکر می‌کردند که شاد فقط امکانی است که می‌توانند استفاده کنند یا نکنند اما اگر دانش‌آموزان در شاد نباشند، الزامی نیست ولی معلمان باید تدریس را انجام دهد و اگر دانش‌آموزان نیایند، معلمان باید از طرق دیگر به آنها آموزش دهند

- ارائه وام به مدارس غیردولتی

حاجی‌میرزایی درباره شهریه مدارس غیردولتی در شرایط کرونا گفت: همه ساله در سازمان مدارس غیردولتی با هماهنگی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و ستاد تنظیم بازار، شهریه متناسب با وضعیت مدارس پیش‌بینی میشود و همه تنوع‌ها روی سایت سازمان مدارس غیردولتی در دسترس است؛ در ازای خدمات آموزشی، وجه دریافت می‌شود و سقف و کف آن مشخص است. برای خدمات اضافه هم مانند کلاس زبان، کنکور، المپیاد، سرویس مدارس، تغدیه نیز سقف و کف مشخص است و استفاده از آن به تفاهم بین مدارس و خانواده بر می‌گردد.

 وی ادامه داد: مدارس باید هزینه آن خدماتی که ارائه نکردند را پس دهند؛ در تهران برخی مدارس مقاومت کردند که چند مدرسه لغو امتیاز شدند؛ البته این حق را دادیم که برخی مدارس که پول را دریافت کرده بودند، با تفاهم خانواده می‌توانستند وجه اضافه را به عنوان شهریه سال آینده در نظر بگیرند

وزیر آموزش و پرورش درباره کمک به مدارس غیردولتی نیز گفت: خوشبختانه در ستاد ملی کرونا، حدود 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تمام مراکز آموزشی و فرهنگی در نظر گرفته شد که می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌نام کرده و استفاده کنند و اگر نیروهای خود را تعدیل نکرده باشند، به ازای هر نیرو، 16 میلیون تومان وام کم بهره دریافت کنند

- افزایش حقوق در 4 نوبت برای معلمان 

حاجی‌میرزایی درباره سند تحول نیز گفت: سند تحول مهم‌ترین مأموریت آموزش و پرورش است و کسانی که این سند را نوشتند تجربیات چند ساله آموزش و پرورش، مطالعات جهانی و فلسفه تعلیم و تربیت را مورد مداقه قرار دادند تا مشخص شود که آموزش و پرورش چه مسیری را باید طی کند و غایت کار آموزش و پرورش چیست.

وی اضافه کرد: سند 9 سال پیش تصویب و ابلاغ شد و اقدامات متعدد و زمینه‌ساز، انجام شد؛ تحقق سند مستلزم تحقق زیرنظام‌هاست و باید جهت‌گیری‌هایی درباره آن رعایت شود؛ در بحث محتوای آموزشی دانش‌آموزان متناسب با سند تحول، اینکه چه چیزی یاد دهیم باید بسته یادگیری باشد که کتاب جزوی از بسته یادگیری است.همچنین به جای کلاس، موقعیت یادگیری است و کلاس جزوی از موقعیت یادگیری است. باید محتوای یادگیری براساس اهداف مصوب سند تدوین شود و مدرسه را برای یک چنین کارکردی آماده کنیم که زمان‌بر است

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جهت‌گیری‌ها قبل از من در همان سال‌های ابلاغ سند، تحت عنوان همسوسازی و سازگار کردن محتوا با اهداف سند بود که ما تولید بر اساس سند را در پیش گرفتیم و راهنمای یادگیری بر اساس سند تحول در حال آماده‌سازی است و از سال بعد شروع به تولید می‌کنیم.

وی درباره افزایش حقوق معلمان اظهار کرد: درباره حقوق معلمان هر گاه صحبت کردم بعدا مورد انتقاد قرار گرفتم اما چون سوال می‌شود، پاسخ می‌دهم؛ با قاطعیت عرض می‌کنم بیشترین افزایش دولت که در فاصله سال‌های 92 تا 99 در حقوق کارکنان اعمال کرده است درباره فرهنگیان است، البته نمی‌گویم از حقوق کارکنان دولت بیشتر شده است.

حاجی‌میرزایی در پاسخ به این پرسش که گفتند «این افزایش برای کارکنان اداری بود؟»، گفت: همه کارکنان را شامل شده است و یک ضریب 50 درصد اضافه شده است که چون کارکنان اداری هیچ افزایشی از قبل نداشتند، 50 درصد اضافه شد و برای معلمان هم در 4 نوبت افزایش حقوق داشتیم

- اهدای 25 هزار مسکن به فرهنگیان تا پایان دولت

وزیر آموزش و پرورش در خصوص مسکن فرهنگیان بیان کرد: حدود 25 هزار مسکن مشخص شده است که فکر می‌کنم تا پایان دولت تحویل می‌دهیم؛ در خصوص مسکن به همه معلمان شاغل و بازنشسته اعلام کردیم که هر کسی مسکن ندارد و از تسهیلات مسکن هم تاکنون استفاده نکرده است، ثبت‌نام کند که 320 هزار نفر ثبت‌نام کردند اما فعلا 75 هزار نفر فرم «ج» آنها سبز شد و اولویت دارند.

وی در خصوص معلمان خرید خدمت گفت: قانون خرید خدمت اجازه داده است جایی که معلم نداریم و  می‌توانیم معلم تأمین کنیم اما چون نقد زیادی متوجه این روش بود، از توسعه آن جلوگیری کردیم.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: اشکالش در برخی جاهاست که کسانی که قرارداد بستند اهلیت کافی برای انجام کار نداشتند. به جهت اینکه منابع زیاد در اختیارشان نیست و نمی‌توانند به موقع حقوق معلمان را بدهند؛ ما هم در پرداخت به این بخش چون جزو بند سایر است نمی‌توانیم ماهانه پرداخت کنیم و آن افراد هم چون توانایی مالی ندارند با پولی که داده‌ایم فقط می‌توانند خرج اجاره واحد و بیمه را بدهند و در نتیجه حقوق معلمان خرید خدمات دیر پرداخت می‌شود که در نظر داریم آن کسانی که توانایی ندارند را از این بخش خارج کنیم

وی، وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش را یک قصه پرغصه ذکر کرد و گفت: در قانون گفته است منحصرا استخدام در آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باشد اما در سال 88 قانونی تصویب شده است که افراد حق‌التدریس استخدام شوند که 60 هزار نفر را شامل می‌شد اما این قانون 11 بار اصلاح شد و تاکنون 197 هزار نفر استخدام شوند و 100 هزار نفر دیگر ماندند؛ این روش استخدام، روش مناسبی نیست و نمی‌گویم این افراد خوبی نیستند اما اینگونه نیست که ما انتخاب کرده باشیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره جذب این نیروها ادامه داد: امسال 25 هزار نفر به ترتیب امتیاز استخدام می‌شوند و سال بعد به اندازه سهمیه و بودجه، استخدام انجام خواهد شد

 

جلسه هم اندیشی با مدیران مدارس جامعه برگزار گردید

روز جاری در جلسه ای که با حضور مدیران مدارس برگزار گردید پیرامون برگزاری همایش سالانه مدیران مدارس جامعه در مشهد مقدس تصمیم گیری شد. در ابتدای جلسه که با قرائت قرآن آغاز گردید آقای دکتر حیدری پیرامون راهکارهای موفقیت مطالبی را عنوان نمودند و در ادامه آقای جوانشیر اهداف نشست امروز را برای مدیران بیان نمودند.با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی جلسات و همایش ها و رعایت شیوه  نامه های بهداشتی از مدیران مدارس پیرامون چگونگی برگزاری این همایش سالانه نظرخواهی شد.

 

 

ویدئوی آموزش ریاضی ارسالی توسط دبستان جعفری اسلامی

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش از راه دور جدیت بیشتری به خود گرفت و باعث شد مدارس در این راه گام های بهتر و بزرگتری بردارند تا آنجا که با رعایت حداقل استانداردهای یک استودیو آموزشی و بهره گیری از تجهیزات به روز آموزشی دست به تولید محتواهای با کیفیت بزنند. در همین راستا دبستان جعفری اسلامی با مدیریت آقای آتش دست توانست با تجهیز یکی از فضاهای مدرسه و با بهره گیری از امکانات  سخت افزاری و نرم افزاری یک استودیو آموزشی راه اندازی نماید. ویدئوی آموزش ریاضی دبستان جعفری اسلامی بعنوان یک نمونه تولید محتوای الکترونیکی در صفحه آرشیو ویدئو قابل مشاهده است.

مجموعه فایلهای سخنرانی آقای دکتر حیدری در جلسه شورای برنامه ریزی 23 تیر ماه

برای دریافت فایل ها اینجا کلیک نمایید

جلسه شورای برنامه ریزی برگزار گردید

روز دوشنبه بیست و سوم تیر ماه جلسه شورای برنامه ریزی برگزار گردید. در این نشست که با حضور آقای دکتر حیدری، آقای دادگستر نیا و کارشناسان دفتر مرکزی برگزار شد، مصوبات جلسه قبل پیگیری گردید. در ابتدای این نشست آقای دکتر حیدری با ذکر یک حدیث، توصیه هایی نسبت به شکر گزاری نمودند و در ادامه کارشنان دفتر مرکزی به تشریح فعالیت های  برنامه های خود پرداختند.

در پایان این نشست که با رعایت شیوه نامه های بهداشتی منعقد گردید از زحمات آقای عاملی تقدیر به عمل آمد. آقای عاملی از همکاران پیشکسوت دفتر مرکزی می باشند که با توجه به تجربیات بسیار ناب و ارزشمند خویش سالیان متمادی در دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی اسلامی مشغول فعالیت بودند.