اخبار دفتر مرکزی اخبار دفتر مرکزی

پنج‌شنبه ۱۰ مرداد ۹۸ جمعی از نمایندگان گروههای جهادی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار بر «پیشرفت بدون حد در اندیشه و کار جهادی»، «لزوم تبدیل حرکتهای جهادی به گفتمان عمومی» و «لزوم ثبات قدم در صراط مستقیم» تأکید کردند.
رهبر انقلاب اسلامی یک روز پس از این دیدار صمیمی نیز نکاتی را در قالب پیام به جوانان گروههای جهادی و بسیج سازندگی مرقوم کردند که این پیام امروز (چهارشنبه) در مراسمی با حضور ۱۵۰۰ تن از اعضای گروههای جهادی در مصلای حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی قرائت شد.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسمه‌تعالی

جوانان عزیز گروههای جهادی و بسیج سازندگی
افزون بر چند کلمه‌ئی که دیشب حضوراً گفته شد:
- اولاً: کارتان با ارزش است. سپاس امثال من حق آن را ادا نمیکند؛ سپاس خدا نصیبتان باد، شکر الله مساعیکم.
- ثانیاً: کار جهادی، به معنی کار برخاسته از ایمان و به کار گیرنده‌ی هر چه بیشتر از ظرفیت وجودی انسان است، و این دو هیچیک نقطه‌ی پایان ندارد. پس کار جهادی امروز شما میتواند دهها و صدها برابر، کیفیت و ارتقاء و گسترش یابد.
- ثالثاً: ارتقاء فکری و عملی جهادگران (که گزارش آن را دادید) آنها را از خدمت‌رسانیهای ابتدائی و یَدی غافل و دور نکند. تعمیر دیوار و بام و خانه‌ی آن پیرزن روستائی، به شما و کارهای بزرگتان برکت و نورانیت می‌بخشد.
- رابعاً: شعار «خدمت‌رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت» را همگانی کنید. منظومه‌ی معرفتی اسلام در این‌باره را که مشتمل بر صدها درس از لزوم انفاق و لزوم تعاون در بِرّ و تقوا و لزوم نفع رساندن به مردم و لزوم قیام به قسط و امثال اینها است در برابر میلیونها جوان کشور بگذارید.
- خامساً: جهاد خدمت‌رسانی پیش از سود رساندن به گیرنده‌ی خدمت، به خود خدمت‌رسان سود میرساند. دل‌کندن از بهره‌های شخصی برای بهره‌رساندن به دیگران، دل را روشنی و ذهن و اندیشه را ارتقاء و اراده را قوّت می‌بخشد و فراتر از همه، رضای الهی را جلب میکند.
این را با قول و عمل خود به کسانی که هنوز قدم در وادی خدمت‌رسانی نگذاشته‌اند، نشان دهید.
- سادساً: در محیط خدمت‌رسانی با اخلاق نیکو و عمل مؤمنانه؛ اجتناب از محرمات، تقید به مستحبات، فضای پیرامون خود را آکنده از عطر ایمان و عمل صالح کنید.
- سابعاً: حتماً خودِ مردم منطقه‌ی خدمت‌رسانی، بویژه جوانان را در کار خدمت‌رسانی شریک کنید. این نیز خدمتی بزرگ به آنها است.
- ثامناً: به ارتباط گروههای جهادی با یکدیگر و ارتباط آنها با دستگاههای قادر بر پشتیبانی، بپردازید بی‌آنکه دچار ارتباطهای اداری مرسوم و دست‌وپاگیر شوید.
- تاسعاً: کارهای خود، پیشرفتهای خود، موقعیتهای خود، توانائیهای روزافزون خود را به شکل هنرمندانه به اطلاع همگان برسانید. نشان دهید که جهاد موفق شما که فقط بر گوشه‌ئی از ظرفیتهای انسانی کشور متکی است، چقدر زیبا و شوق‌انگیز است.
صلوات و سلام خدا بر روح مطهّر حضرت امام ابی‌جعفر الجواد سلام‌الله‌علیه.

سیّد علی خامنه‌ای
جمعه ۳۰ ذی‌قعده، ۱۱ مرداد ۱۳۹۸

بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی

بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در روزهای شنبه 26  الی 28 مردادشاهد حضور مدیران و نمایندگان حقوقی مدارس جامعه تعلیمات اسلامی خواهد بود . این همایش که همه ساله در مشهد مقدس برگزار می گردد برای دومین سال پیاپی در محل پژوهشگاه آستان قدس رضوی به آدرس فوق برگزار خواهد گردید.

پیام دفتر مرکزی جامعه به همکاران مشرف به بیت الله الحرام

بسمه تعالی

 ((حج بزرگترین رزمایش ایدئولوژیک جهان اسلام است بر علیه شیاطین و طواغیت ))

"حجکم مقبول و سعیکم مشکور "

 

اینک  که دیده تان منور به نور مسجد النبی ، قدومتان متبرک به خاک پر برکتبقیع و روحتان سرشار از معرفت طواف حرم امن الهی گشته است مقدمتان را که آمیخته به غبار کعبه ، صفای مدینه و معطر به عطر قبور ائمه بقیع می باشد را به خاک گلگون میهن اسلامی مان گرامی داشته وضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در این سفر معنوی از درگاه حضرت دوست برای آن همکارفرهیخته عافیت وتوفیق روز افزون در راه خدمت به اسلام و مسلمین را مسئلت می نماییم .

 

 

دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی

ذی الحجه 1440 مطابق با  مرداد 1398

جناب آقای عاملی

همکار پیشکسوت دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی، درگذشت همشیره گرامی تان را خدمت شما و خانواده آن فقیده سعیده تسلیت عرض نموده و از خداوند سبحان علو درجات برای آن مرحومه و صبر و شکیبایی برای بازماندگان مسئلت داریم - دفتر مرکزی جامعه

تقدیر از مدیران و معلمان پیشکسوت دبیرستانهای احمدیه و کمال

روز شنبه 19 مرداد ماه در حسینیه کاشانی ها از مدیران و معلمان پیشکسوت دبیرستانهای احمدیه و کمال توسط هیئت مدیره آن مدارس تقدیر و تجلیل به عمل آمد .جایگاه مربی و مدیران با تجربه در عرصه علم و تربیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از همین رو تقدیر از ایشان می تواند روحیه و انگیزه ای مضاعف ایجاد نماید.در این برنامه جناب آقای لولاچیان از مدیران و معلمان با سابقه احمدیه و کمال با اهداء هدایایی تقدیر نمودند.

درگذشت پدر گرامی آقای آبایی معاونت محترم تربیتی جامعه تعلیمات اسلامی  یزد

بدینوسیله در گذشت پدر آقای آبایی معاونت تربیتی جامعه تعلیمات اسلامی یزد را به اطلاع می رساند . دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی تهران ضمن عرض تسلیت به ایشان از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارد.

جلسه شورای برنامه ریزی برگزار گردید

روز دوشنبه 14 مرداد جلسه شورای برنامه با حضور اعضای دفتر مرکزی برگزار گردید.در این جلسه آقای دکتر موذن مولف کتاب "ترس زشت و زیبا" حضور داشتند و در جلسه فوق به معرفی کتاب پرداختند در پایان جلسه آقای دکتر موذن به سوالات حاضرین پاسخ دادند.

جلسه هیئت مدیره با حضور اعضای محترم برگزار گردید

روز شنبه جلسه هیئت مدیره با حضور اعضای محترم برگزار گردید اعضای محترم در این نشست مصوبات گذشته را پیگیری و پیشنهادات جدید را به تصویب رساندند.

 گفتمان «نه جنگ، نه مذاکره» اثر خود را گذاشته است/ رفتار خنده‌دار آمریکایی‌ها در تحریم ظریف

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز جمعه امروز تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن اشاره به ماه ذی القعده و شهادت حضرت امام جواد (ع) اظهار داشت: در سراسر میهن اسلامی جامعه ارادتمندان آن حضرت به ساحت گرانقدر این امام عزیز و مظلوم عرض ارادت می کنند. امام آنقدری که نور ولایت و برکت آن حضرت سفره سود و سخاوت و عطای آن بزرگوار هم اهالی دنیا و هم آخرت را در بر می گیرد.

وی با اشاره به پیش رو بودن ماه ذی الحجه و انجام فریضه حج توسط حجاج بیت الله الحرام خاطرنشان کرد: انشاالله حجاج به سلامت باشند و موفق شوند و حجی که خداوند بپسندد و ولی خدا را از خودشان راضی کند دست یابند و با حضور در آن مواقع و انجام شایسته مناسک شان و با اعلام برائت که در عرفات خواهند داشت حجی مقبول و سعی مشکور داشته باشند. پسندیده است که سایر مومنین هم حالت تهاجمی به خود بگیرند حجاج بیت الله الحرام در ذکر و یاد و توسل تضرع همراهی کنند. در روز عرفه با آن لحظات پرشور و نشاطم را شوند و با وسیله ای بلند و عارفانه حضرت امام حسین علیه السلام با حضرت عقد مناجات کنند.

امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه امروز وی با اشاره به مسئله فساد اقتصادی خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد و به ویژه فساد اقتصادی گام بسیار بلندی در تحقق عدالت علوی یعنی آرمان بزرگ انقلاب اسلامی ماست.

حاج علی اکبری با اشاره به دلیل مطرح کردن مسئله فساد در خطبه های نماز جمعه کرد: دلیل اول اهمیت و جایگاه مسئله اقتصاد است که صلاح و فلاح اقتصاد ب همه حوزه‌های فرهنگی، اخلاقی، تربیتی و سیاسی منتشر می‌شود. چنانکه قرآن کریم فرمود مال شما و نظام اقتصادی شما ستون فقرات شما و عامل قوام و دوام شماست باید مراقب باشید.

وی افزود: یکی از آرمان های اصلی ملت عزیز ما مبارزه با فساد و به ویژه فساد اقتصادی بود که در رژیم ستم شاهی نهادینه شده بود. همچنین تحقق عدالت و به ویژه عدالت اقتصادی و تشکیل یکی نظام پاک و طاهر دیگر آرمان ملت ایران بود و در تمام سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزه با فساد اقتصادی و تحقق عدالت اقتصادی و علوی صدر مطالبات امام راحل عظیم الشأن رهبر حکیم و القدر و امام امت ما بوده و هست.

حجت الاسلام حاج علی اکبری ضمن تاکید بر اینکه پرچمداری مبارزه با فساد در همه سال‌های رهبری به دست رهبر عزیز و حکیم ما بوده است، گفت: از نگاه حضرت ایشان تحقق عدالت با مبارزه با فساد به صورت مستمر امکان پذیر است. در مجموع سخنان و نوشته های رهبر عزیزمان در طی سه دهه گذشته همواره شما این موضوع را به صورت برجسته و جدی می بینید که مورد مطالبه و تاکید امام مسلمین و در کانون اهتمام رهبری عالیقدر بوده است و شاید بیش از ۴ هزار بار مسئله مبارزه با فساد اقتصادی در کلمات و نوشته های رهبر انقلاب موجود است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به فرمان ۸ ماده ای رهبر انقلاب اسلامی برای مبارزه مسئولین با فساد، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب این بیانیه را در سال ۱۳۸۰ صادر کردند و این فرمان سند علوی جاودانی برای نظام جمهوری اسلامی است و امروز که شما آن فرمان هشت ماده ای را که برای سران قوا صادر فرمودند مطالعه می‌کنید انگار برای امروز و نیازهای امروز ما صادر شده است.

حاج علی اکبری ادامه داد: در بیانیه گام دوم هم که سند مبنای الگوی پیشرفت ما در افق چله دوم انقلاب اسلامی است چهارمین ماموریت و توصیه راهبردی که رهبر عزیزمان به آن اشاره کرده‌اند عدالت و مبارزه با فساد است و در آن جا مطلب را به صورت بسیار دقیق و با همان تعابیر هوشمندانه تبیین کرده اند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه تحقق عدالت و مبارزه با فساد اقتصادی مطالبه همواره و منسجم و جدی امام مسلمین بوده است گفت: امروز محاسبه می‌کنیم که ای کاش این یاد آوری ها و تذکرات و این هدایت ها جدی گرفته می شد و کاش آن فرمان ۸ ماده‌ای جدی گرفته می شد و کاش مسئولین عزیز ما در تمام ادوار به سیره رهبر عزیزمان زندگی شخصی و خانواده ایشان اقتدا می کردند و در آن صورت وضع ما بهتر از این بود

وی افزود: البته در تمام سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات بسیار گسترده و جدی توسط فرزندان انقلاب اسلامی در بخش های گوناگون برای تحقق عدالت و مبارزه با فساد انجام گرفته که همه اقدامات مشکور است و سرمایه برای ادامه راه و اقدامات نظام اسلامی برای تحقق عدالت همچنان که در بیانیه گام دوم ذکر شده است. اقدامات نظام اسلامی مجموعه اقداماتی است که مایه افتخار و مباهات است و خداوند متعال راهم شاکریم.

حاج علی اکبری با بیان اینکه علاوه بر این مبارزه فساد به ویژه فساد اقتصادی یک مطالبه عمومی توسط مردم عزیز ما و ویژه مومنین به خانواده های شهدا و نخبگان و جوانان مومن و انقلابی ما تبدیل شده است،  تصریح کرد: وقتی مسیر طی شده را نگاه می کنیم با صحنه های تلخی از ویژه خواری ها دست اندازی به منابع عمومی و انفال و ثروت‌های بادآورده مواجه می شویم.

امام جمعه موقت تهران وی با اشاره به جلوه های آزاردهنده از فساد، اختلاس، رشوه، اشرافی‌گری و امثال اینها که مردمان عزیز ما و مومنین یک مطالبه عمومی و جدی در ارتباط با این مسئله را دارند و توقع دارند که مسئله به صورت بسیار جدی تا رسیدن به شرایط مطلوب دنبال شود، گفت: البته در شرایط ویژه ای که در آن قرار داریم توجه به مسئله فساد اقتصادی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و آن عبارت است از اینکه گزینه اصلی دشمنان انقلاب برای جنگ انقلاب اسلامی همچنان که بارها رهبر عزیزمان فرموده‌اند گزینه اقتصادی است. 

وی با تاکید بر اینکه جنگ امروز جنگ اقتصادی است، خاطرنشان کرد: علاوه بر تحریم ها آشفته سازی وضعیت اقتصادی کشور و نفوذ و کمک به مفسدان اقتصادی و اتهام به نظام اسلامی در مورد فساد سیستمی در دستور کار دشمنان انقلاب است و از سویی دیگر راهبردهای اقتصاد مقاومتی دستور کار مشترک همه فرزندان انقلاب اسلامی در شرایط کنونی است و سال رونق تولید ذیل اقدامات مربوط به اقتصاد مقاومتی هم الهام‌بخش همین مسئله است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری تاکید کرد: اگر بخواهیم گفتمان مقاومت در عرصه اقتصاد اقتصاد مقاومتی و رونق تولید راه حل مشکلات اقتصادی به نقطه مطلوبی برسد راهی نداریم جز اینکه حتماً با فساد اقتصادی به صورت گسترده و روشمند مبارزه کنیم و دستور کار جدی همه نهادها و مجموعه‌های کشور عزیزمان باید باشد.

امام جمعه موقت تهران افزود: علت ها و عوامل آنچه که ما به عنوان ناهنجاری های اقتصادی به ویژه در بخش سو استفاده از اموال عمومی با استفاده از مناسب و امانت هایی که در اختیار بعضی ها بوده شاهدش هستیم، علل اعتقادی، ایمانی، تربیتی، اخلاقی، ساختاری، قانونی، مدیریتی و بخش‌های نظارتی را کاملا مشاهده کنیم.

وی با بیان اینکه آنچه جامعه ما را رنج می دهد پیامدهای که از فساد اقتصادی در بخش های گوناگون از جمله بخش اختلال اقتصاد کشور مشاهده می شود، بیان داشت: همچنین در بخش مسائل اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی و رضایت عمومی و رواج قانون ستیزی و قانون گریزی دیده می شود و اینها ناشی از فساد اقتصادی است. ناامیدی تولیدکنندگان توسعه فقر کاهش کیفیت کالا، رکود و تعطیلی بسیاری از کارگاه ها و در حوزه های اخلاقی و تربیتی هم پیامدهای فساد اقتصادی را می توانیم مشاهده کنیم.

حجت الاسلام حاج علی اکبری تاکید کرد: اثر شگفت‌انگیزی که نان حرام بر زندگی مردم دارد و اختلافات و درگیری ها و تولید انواع و اقسام و ناهنجاری های اخلاقی و از بین رفتن برکت و آسیب زدن به مشروعیت نظام و کاهش اعتماد به مسئولین تکان‌دهنده است. رهبر عزیز و عالیقدر مانع از فساد اقتصادی گاه به عنوان شجره خبیثه گاه به عنوان دام مهلک و گاهی به عنوان بیماری فلج کننده که مثل خوره و ایدز و سرطان به جان جامع می‌افتد و مایه ورشکستگی مادی و معنوی جامعه و نابود کننده دستاورد های انقلاب و زلزله ویرانگر در تعابیر گوناگون شان یاد می کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید مسئله به صورت جدی مورد توجه همه قرار گیرد و باید یک مبارزه همه جانبه، هوشمندانه، عالمانه و عاقلانه، با صلابت، مستمر و مجاهدانه در دستور کار همه قوا و مردم عزیز قرار گیرد تصریح کرد: یک تبصره مهم و شنیدن البته اینجا است که باید به آن عنایت کرد. این نکته بسیار مهم این است که در تحلیل وضعیت کشور و مسیر طی شده در پرتو انقلاب اسلامی باید واقع بین باشیم.

امام جمعه موقت تهران افزود: اولاً اقدامات گسترده و با عظمت و پر افتخار انقلاب اسلامی و نظام اسلامی در تحقق عدالت را باید ببینی و شاکر باشیم. این توجه داشته باشیم چه چیزی به نام فساد سیستمی در جمهوری اسلامی عزیز ما به رغم تبلیغات دشمن نظیر آنچه که در نظام های طاغوتی هست وجود ندارد. قواره نظام اسلامی فساد ستیز است نه اقبال به فساد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری ادامه داد: با عنایت امیرالمومنین و به لطف آن بزرگوار فساد فراگیر عمومی در بین همه فعالان اقتصادی و همه مسئولین نیست بلکه برعکس اکثریت جامعه ما به خاطر ایمان و تعلق خاطر و تعهدشان و اکثر مسئولین و مدیران ما در سطوح مختلف کشور مردمانی پاکدست مومن هستند و خود آنها از وجود این فساد ها رنج می‌برند و دلزده هستند. به تعبیر رهبر عزیزمان ممکن است به هر رودخانه پاک و تمیزی هم چند جریان آلوده از این سو و آن سو وارد شود.

وی با تاکید بر اینکه فساد موجود عارضی و موردی و تحمیلی است خاطرنشان کرد: البته متاسفانه به دلیل خطاها و تأخیرها و غفلت ها جدی، قابل توجه و خطرناک است، اظهار داشت: نکته دیگر این که بر اساس مطالعات و پژوهش شرافت شکاف ادراکی بین آنچه که از واقعیت فساد اقتصادی هست با آنچه که مردم عزیز ما احساس می کنند قابل توجه است. مثل خود امنیت و احساس امنیت که این هم ناشی از ضعف اطلاع‌رسانی مسئولان از یک سو و عملیات بسیار سنگین دشمن برای سیاه نمایی در جامعه ما از سوی دیگر است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه این بیماری وجود دارد و این غده های سرطانی وجود دارند و خطرناک شده است و در بعضی موارد ریشه دوانده است، تاکید کرد: لطف حق قابل معالجه است و الان نوبت اقدام شایسته‌ای به صورت همه جانبه است. اولاً باید نگاه پیشگیرانه جدی گرفته شود به هم در گزینش مدیران طهارت اخلاقی بیشتر ملاحظه شود و هم تربیت فضای معنوی و اخلاقی و معاد باوری و مرگ آگاهی در بین صاحب منصبان و در ارتباط با خانواده های آنها و مخصوصاً مراعات هایی که باید خود عزیزان داشته باشند و ساده زیستی و ارتباط دائم با بدنه مردم و تنظیم روش زندگیشان مطابق با عموم مردم باید دستور کارشان قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید از هر نوع اشرافیگری در خانواده و محیط کارشان اجتناب کنند گفت: باید ساختارهای نظارتی همچنان که در بیانیه گام دوم مطالبه صریح رهبر عزیزمان هست در همه قوا و دستگاهها به صورت بسیار قوی تعبیه شود و از نفوذ مرفهان بی درد و ویژه خواران انحصار طلب در دستگاه‌ها جلوگیری شود. ساز و کارهای شفاف‌سازی درآمدها در ارتباط با مسئولین و خانواده های آنها که به حمدالله بشارتش داده شده کاملاً وسیع و با سرعت اجرا شود و قوانین مربوط بود که کم هم نیست اجرا شود.

حاج علی اکبری در همین راستا خاطرنشان کرد: قوانین متعددی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به اجرای این قوانین را دنبال کند و در فضای کسب و کار و مبارزه با پولشویی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد اداری وجود دارد و باید این قوانین با جدیت توسط مسئولین محترم دنبال شود و مجلس محترم هم نظارت کند.

 امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: از بهترین راه ها برای ریشه کم شدن فساد اقتصادی این است که سامانه‌های هوشمند در همه دستگاه‌های کشور به ویژه حوزه های اقتصادی مستقر شود. بحمدالله در این زمینه مقدمات انجام شده و به تکمیل نیاز دارد اگر بخواهیم جلوی امضاهای طلایی که متاسفانه تولید فساد می کند گرفته شود باید این هوشمندسازی در همه مجموعه‌های مرتبط جدی گرفته شود و این مطالبه جدی رهبر عزیز و عالیقدر ما از همه این مجموعه های دستگاههای مرتبط است و این مطالبه قانون است.

وی افزود: از طرف دیگر کاهش مداخلات بیش از حد دولت در مسائل اقتصادی و اصلاح ساختارهای معیوب مثل اصلاح وضعیت بانک کشور و بودجه ریزی و بهبود معیشت خانوارها و کاهش فقر و اجرای اصل ۴۴ به دستور شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور با حضور سران قواست باید جدی گرفته شود.

حاج علی اکبری با بیان اینکه علاوه بر پیشگیری نکته دیگری نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است بیان داشت: روی دیگر سکه برخورد قاطع، صریح، بدون تبعیض، عادلانه، موثر و بازدارنده که نهادهای امنیتی و قضایی با مفسدان اقتصادی است. مردم عزیز ما باید به این اطمینان برسند که با مفسدان در هر سطحی بدون اغماض برخورد می شود و تیغ عدالت علوی آنها را ادب خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اطلاع رسانی مناسب از اقدامات هوشمندانه و بهنگام و شفاف و هماهنگ چه در بخش پیشگیری و چهل بخش درمان باید در دستور کار باشد و مردم ما حق دارند که به صورت مناسب با خبر شوند و افکار عمومی باید اقناع شود بسته رسانه‌های مناسب باید در اختیار آنها قرار گیرد. از افکار عمومی که مطالبه گره عدالت و مبارزه با فساد هستند باید استقبال شود از سطحی نگری و شعار زدگی و اقدامات غیر ضروری است باید به شدت پرهیز کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه مبارزه با فساد به ویژه فساد اقتصادی باید به صورت جدی فراگیر در دستور کار همه قوای کشور قرار داشته باشد، گفت: باید خالصانه و عاقلانه و عالمانه و مجاهدانه و منصفانه و با صلابت و دائمی و بدون وقفه این مسیر را ادامه دهند و بدانند همانطور طلیعه این مسئله در قوه قضاییه با مجاهدت مشاهده می شود و در جامعه برانگیخته است و در دستگاه اجرایی کشور خبرهای خوبی می شنویم اقدامات بانک مرکزی به اقدامات برخی دستگاه ها در ارتباط با مبارزه با فساد اطلاع رسانی می شود را به فال نیک می‌گیریم.

امام جمعه موقت تهران افزود: نظام ما ظرفیت اصلاح مفاسد را دارد و انشاالله با همت مسئولین و با مطالبه پی‌گیر مردم عزیزمان شاهد روزهای بهتر و بهترین خواهیم بود.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به تحریم ظریف توسط آمریکا گفت: بار دیگر یک رفتار سبک، بچه گانه و خنده‌آور را از مسئولین آمریکایی در تحریم وزیر خارجه محترم و عزیزمان دیدیم. البته برای آقای ظریف و وزارت خارجه باعث افتخار است که آمریکایی‌ها آنها را تحریم کنند، اما این روش نشان دهنده سقوط و افول بیش از حد دستگاه دیپلماسی هیئت حاکمه آمریکا است و می‌بینید که گفتمان مقاومت و «نه جنگ، نه مذاکره» اثر خود را کرده است.

وی افزود: دیپلماسی التماسی آمریکایی‌ها هم به جایی نرسید و حالا این رفتارهای مذبوحانه را هم انجام می دهند و ظاهراً دل آنها را خوش می‌کند. این باعث آبروریزی و رسوایی آمریکایی‌ها و نشان دهنده سرگردانی استراتژیک دستگاه حاکمه آمریکاست.

امام جمعه موقت تهران در پایان تاکید کرد: امیدواریم خداوند تبارک و تعالی مقاومت را با پرچمداری ملت عزیز ایران بیش از این سربلند قرار دهد و دشمنان ما را بیش از این خار و ذلیل و رسوا کند.

شهادت حضرت جواد الائمه (علیه السلام) بر شیعیان جهان تسلیت باد

تولد

حضرت امام جواد(عليه السلام) در شهر مدينه و در سال 195 هجرى قمرى در شب جمعه نوزدهم ماه مبارك رمضان ديده به جهان گشود. پدر آن حضرت امام على بن موسى الرضا، و مادرش خانمى بود به نام سبيكه، از اهالى نوبه كه يكى از مناطق آفريقاست، و بعضى نيز گفته اند كه نام مادر آن حضرت خيزران بود، و بعضى گفته اند كه مادر آن بزرگوار از طائفه ماريه قبطيّه همسر رسول خدا و مادر ابراهيم فرزند رسول الله بوده است.

بحار الانوار جلد 50 صفحه 1

اسماء و القاب امام جواد(عليه السلام)

اسم آن حضرت محمد، و بعض القاب آن بزرگوار عبارت است از : تقى، منتجب، جواد، و مرتضى، و كنيه ايشان أبوجعفر بوده است كه به ايشان در زبان اهل حديث أبوجعفر دوم مى گويند، زيرا أبوجعفر اول حضرت امام محمد باقر(عليه السلام) بوده است.

اولاد آن بزرگوار

اولاد آن حضرت عبارت بودند از : 1ـ امام هادى عليه السلام 2ـ موسى مبرقع، 3 و 4 دو دختر به نامهاى فاطمه و امامه.

سلاطين زمان آن حضرت

آن حضرت در زمان مأمون و معتصم عباسى زندگانى مى كردند، و دختر مأمون به نام ام الفضل همسر ايشان بودند، كه بنا بر بعضى از نقل ها حضرت به وسيله ام الفضل و به دستور معتصم با زهر به شهادت رسيدند. البته تذكر اين نكته لازم است كه امام جواد(عليه السلام) از ام الفضل داراى اولادى نشدند و مادر امام هادى(عليه السلام) خانم بزرگورى بودند به نام «سمانه مغربيّه» .

نصّ بر امامت حضرت جواد(عليه السلام)

صفوان بن يحيى كه يكى از بزرگان اسلام و يكى از راويان حديث از امامان معصوم است مى گويد :
به حضرت رضا(عليه السلام) گفتم : پيش از آنكه خداوند حضرت أبا جعفر را به شما عنايت كند از شما درباره امام بعد از خودتان مى پرسيديم و شما مى فرموديد : خداوند پسرى به من عنايت خواهد كرد، خداوند اين فرزند را به شما داد و چشم ما روشن شد، خدا نياورد آن روزى را كه شما از دنيا برويد، اما اگر چنين روزى آمد چه كسى امام ما است؟ حضرت با دست اشاره به امام جواد كرد كه آنجا ايستاده بود.
گفتم : قداى شما شوم اين سه ساله است! حضرت فرمود : اين به او ضررى نمى رساند، عيسى كمتر از سه سال داشت كه قيام بر حجت نمود.

ارشاد شيخ مفيد ج 2 ص 266 .

در روايت ديگر معمربن خلاّد كه يكى از روات شيعه است نقل مى كند كه از امام رضا(عليه السلام) شنيدم كه فرمود : اين أبو جعفر است كه جانشين من است و مقام من از آن اوست، و سپس فرمود : ما اهل بيتى هستيم كه خردسالانمان از بزرگسالان ارث مى برند، كه مقصود آن حضرت ارث امامت و علوم اسلامى است.
البته به دو نكته بايد توجه داشت، اول : آنكه اسامى و اوصاف امامان بزرگوار شيعه بر زبان پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) جارى شده كه در كتب روائى موجود است، و نكته دوم آنكه مشابه دو روايتى كه در بالا ذكر شد روايات زياد ديگرى كه تصريح به امامت امام جواد(عليه السلام)دارد وارد شده كه ما به علت رعايت اختصار از آنها صرف نظر كرديم، كسانى كه طالب باشند مى توانند به مجلّد 50 ـ از كتاب بحار الانوار مراجعه فرمايند.

معجزات و كرامات حضرت جواد(عليه السلام)

آنچه مسلم است آن است كه افراد با معرفت مى توانند امام را از راه علم و دانش او بشناسند، لكن گاهى لازم است تا افراد خفته به وسيله اعجاز و يا كرامتى متنبّه شوند، در مورد امام جواد(عليه السلام) اين مسأله بيشتر مورد نياز بوده است، زيرا آن حضرت در سنين كودكى قرار داشت و براى افرادى خاص پذيرفتن امامت آن حضرت مشكل بود، گرچه افرادى از بزرگان و پيران قوم كفش آن حضرت را جلوى پايش جفت مى كردند، لذا در زندگى آن بزرگوار كرامات زيادى واقع شده و نوشته اند كه ما مختصراً به چند مورد اشاره مى كنيم.
1ـ على بن اسباط ـ از راويان معروف ـ مى گويد : امام جواد(عليه السلام) را ديدم كه به طرف منى مى آيد، نگاه دقيق به او دوختم و به سراپاى او نگاه مى كردم تا براى مصريان قياقه او را توصيف كنم. آن بزرگوار به سجده افتاد و سپس گفت : همانا خداوند متعال در امامت احتجاج كرده به مثل آن چيزى كه در نبوت احتجاج نموده است، خداوند فرموده است : « وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيّاً » ما در كودكى پيامبرى به او داديم، و نيز فرموده است : زمانى كه به منتهى درجه قدرت خود رسيد، و نيز فرموده است : زمانى كه چهل ساله شد، بنابراين جائز است كه خداوند حكمت را به او بدهد در حالى كه كودك است، و جائز است كه اين كار در چهل سالگى انجام پذيرد. كه دراين روايت امام (عليه السلام) از ضمير راوى اطلاع داشته و جواب او را داده است.

بحار الانوار جلد 50 صفحه 37

2ـ شخصى به نام امية بن على القيسى مى گويد : من و حماد بن عيسى به خانه امام جواد(عليه السلام) در مدينه رفتيم تا با آن بزرگوار وداع كنيم، آن حضرت فرمود : امروز بيرون نرويد بلكه فردا براى مسافرت حركت كنيد، وقتى از خانه آن حضرت بيرون
آمديم، حمّاد گفت : من مى روم زيرا بار و اساس من حركت كرده است، من گفتم : لكن من مى مانم. سپس حمّاد رفت و در آن شب در ميان دره اى كه قافله در آن حركت مى كرد سيل آمد و حمّاد غرق شد، و قبر او نيز در همان مكان است.

بحار الانوار جلد 50 صفحه 43

3ـ شخصى به نام ابن حديد مى گويد : با عدّه اى براى حج خانه خدا عازم شديم، در راه زندان قافله ما را غارت كردند، وقتى به مدينه رسيدم در راه با امام جواد(عليه السلام) برخوردم. پس با او به منزل رفتيم و داستان را براى آن حضرت گفتم، ايشان دستور دادند لباس براى من آوردند، و خود مقدارى دينار دادند و فرمودند : اين دينارها را بين رفقايت به همان مقدار كه از دست داده اند تقسيم كن، مى گويد : وقتى پول مال باخته ها را دادم نه چيزى از آن دينارها كم آمد و نه زيادى باقى ماند.
در اين جا به همين اندازه اكتفا مى كنيم، علاقمندان مى توانند به جلد 50 بحارالانوار مرحوم مجلسى مراجعه فرمايند.

فضائل و مناقب امام جواد(عليه السلام)

مرحوم مجلسى در بحارالانوار ج 50 ص 91 داستانى را از كتاب كشف الغمّه اربلى (ره) نقل كرده است كه ترجمه آن چنين است.
ايشان از شخصى به نام محمد بن طلحه نقل مى كند كه گفت : بعد از شهادت امام رضا(عليه السلام) مأمون به بغداد آمده بود، اتفاقاً روزى به شكار مى رفت، از كوچه ها كه مى گذشت افراد به كنارى مى رفتند و راه را باز مى كردند، اتفاقاً در يكى از كوچه ها نوجوانان ايستاده بودند كه كاروان مأمون آمدند، همه آنها با شتاب گريختند جز امام جواد(عليه السلام) كه در آن هنگام سن ايشان در حدود يازده ساله بود.
مأمون نزديك آن حضرت آمد و پرسيد : چرا وقتى بچه ها رفتند تو نرفتى؟ آن حضرت بلافاصله فرمود : نه كوچه تنگ بود كه من با رفتن خود راه تو را باز كنم ، و نه كار خلافى مرتكب شده بودم كه از تو بترسم ، و گمان نمى كنم تو بدون سبب بى گناهى را بيازارى.
مأمون را از كلام آن حضرت خوش آمد و از او پرسيد : اسم تو چيست؟ فرمود : محمد. دوباره پرسيد : فرزند كه هستى؟ فرمود : من فرزند على بن موسى الرضا هستم.
منقبت ديگرى كه بايد جزء كرامات آن حضرت شمرده شود چيزى است كه مرحوم مجلسى(ره) در بحار از ارشاد شيخ مفيد(قدس سره) نقل كرده است. و آن اين كه وقتى حضرت جواد(عليه السلام) از بغداد به طرف مدينه مى رفتند به دروازه كوفه رسيدند، عده زيادى از مردم هم براى بدرقه آن حضرت آمده بودند، نزديك غروب آفتاب به محلى رسيدند و از مركب فرود آمده و داخل مسجد شدند، و در صحن مسجد درخت سدرى بود كه ميوه نمى داد، حضرت امام جواد(عليه السلام) كوزه آبى خواست و سپس پاى درخت با آن آب وضو گرفتند.
نماز مغرب را با مردم خواندند، در ركعت اول سوره حمد و إذا جاء نصرالله، و در ركعت دوم حمد و قل هوالله احد، و
پس از نماز نوافل را خوانده و دو سجده شكر بجاى آورده و از مسجد خارج شدند.
وقتى حضرت در صحن مسجد به درخت سدر رسيدند مردم نگاه كردند و ديدند كه درخت بارآور شده و ميوه تازه داده است، مردم از آن ميوه ها تناول كردند و آن را شيرين و گوارا يافتند.
لازم به ذكر است كه فضائل امامان معصوم و از جمله حضرت جواد الائمه(عليه السلام) بقدرى زياد است كه احصاء آن مشكل است و آنچه در اين مناسبتها ذكر مى شود به عنوان نمونه و مثال است. و اين نكته را نيز بايد توجه داشته باشيم كه فضائل بزرگى همچون علم فراوان، بندگى تام و تمام خداوند، سجاياى برگزيده اخلاقى، و امثال اينها است كه امامام معصوم را سرآمد همه انسانهاى شريف و بزرگوار قرار داده است.

شهادت امام جواد(عليه السلام)

معتصم عليه اللعنة و العذاب آن حضرت را از مدينه به بغداد احضار كرد و آن حضرت در اواخر محرم سال دويست و بيست به مدينه وارد شدند و در آخر ذوالقعده همان سال از دنيا رفتند، آنچه مرحوم مفيد نوشته است اشعار به آن دارد كه شهادت آن حضرت ثابت نيست، لكن علاوه بر قرائن كه عبارت از احضار جبرى آن حضرت از مدينه و وفات آن بزرگوار پس از مدت كوتاهى «كمتر از يك سال » است، مرحوم مجلسى در جلد 50 بحار الانوار صفحه 17 از كتاب عيون المعجزات نقل كرده است كه به دستور معتصم و به وسيله امّ الفضل دختر مأمون آن حضرت را مسموم نمود، و العلم عندالله.
آن حضرت در 27 ذى القعده سال 220 در سن 24 سال و چند ماه به شهادت رسيد.
سلام ما بر تو اى امام جواد روزى كه به دنيا آمدى، و روزى كه به شهادت رسيدى، و روزى كه در قيامت براى شفاعت امت جدّت به پاى مى خيزى. و
سلام ما بر پدران بزرگوار، و فرزندان معصومت باد.

برگرفته از سامانه اطلاع رسانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی

دوره آموزشی مهارت های بدو خدمت در دفتر مرکزی در حال برگزاری است

دوره آموزشی بدو خدمت در دفتر مرکزی با حضور اساتید مجرب و توانمند در حال برگزاری است . این دوره آموزشی به مدت 54 ساعت تا روز یکشنبه 20 مرداد ماه در دفتر مرکزی ادامه خواهد داشت. در دو هفته گذشته این کارگاه آموزشی با حضور آقای دکتر حسین نژاد و آقای دکتر محبی برگزار گردید و  در هفته آینده از روز یکشنبه 13 مرداد ماه با حضور آقای دکتر کبیری با موضوع سنجش و ارزیابی پیشرفت تحصیلی ادامه دارد.

برگزاری اولین دوره مسابقات پژوهشی مدارس جامعه تعلیمات اسلامی در مجتمع 22 بهمن شهرری 

دبستان جعفری اسلامی برگزار می نماید

اجلاس سراسری مشهد از جمله نشست هایی است که در سطح مدیران و نمایندگان حقوقی جامعه تعلیمات اسلامی و نیز با حضور اعضای هیئت مدیره و هیئت امنا هر ساله در مشهد مقدس برگزار می گردد و اکنون کمتر از یک ماه به این اجلاس مهم مانده است این همایش با بهرهمندی از حضور  سخنرانان و اساتید دانشگاه می تواند جهت به روز آوری و مبادله تجربیات ناب شرکت کنندگان باشد از این رو به جهت بهره برداری هرچه بیشتر از حضور مدعوین و اساتید نیاز است تا با مشورت گیری و بهره مندی ازصاحبان تجربه، نکات و برنامه های این اجلاس مورد بررسی و مداقه بیشتری قرارگیرد. از همین رو روز شنبه با برگزاری جلسه ای در دفتر مرکزی جامعه و با حضور جناب آقای حاج علی اکبر رئوف برنامه ها و مطالب مورد مطرح توسط سخنرانان بررسی قرارگرفت و اعضای محترم این نشست نقطه نظرات خود را بیان نمودند. در این نشست جناب آقای رئوف جهت هرچه بهتر اجرا شدن این همایش مشهد نقطه نظرات خود را بیان نمودند.

برنامه درسی ملی به یک اندیشه در سپهر نظام آموزش و پرورش تبدیل شده است

 

 حجت الاسلام علی ذو علم سه شنبه 25 تیرماه 98 در جلسه شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: برنامه درسی ملی مبتنی بر سند تحول بنیادین کارآمدترین نقشه راه مجموعه تعلیم و تربیت کشور است و می بایست به عنوان نقشه راه متولیان تعلیم و تربیت تلقی شود.
وی با بیان اینکه برنامه درسی ملی به یک اندیشه در سپهر نظام آموزش و پرورش کشور تبدیل شده است؛ خاطرنشان کرد: می بایست بستر لازم برای اندیشه محوری و ایجاد نگرش های تربیتی در بین دانش آموزان و فرهنگیان ایجاد شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی کشور در عین حال با اظهار اینکه هویت کلید واژه اصلی سند تحول بنیادین است؛ توضیح داد: تربیت به عنوان یک فرآیند دو سویه و تعاملی تنها با توجه به مقوله هویت بخشی در بین دانش آموزان محقق می شود.
حجت الاسلام ذو علم در ادامه با برشمردن پنج عنصر هویت بخش بر مبنای سند تحول، تصریح کرد: تفکر فعال، باور دینی، عمل به رفتار، دانش و معرفت و ارزش های اخلاقی عناصر هویت بخش هستند که بدون توجه به این عناصر سنجش میزان موفقیت آموزش و پرورش در نیل به اهداف عملکردی امکان پذیر نخواهد بود.
وی همچنین با تاکید بر لزوم تقویت ارزش مداری در بین دانش آموزان، خاطرنشان کرد: با ایجاد نگاه تحولی در بین ارکان تعلیم و تربیت می توان شاهد تحقق بسترسازی برای ترویج ارزش محوری، خودسازی، تربیت پذیری و نگاه تحولی در بین متولیان امر تعلیم و تربیت اعم از مدیر و معلم بود.
حجت الاسلام ذو علم در پایان یادآور شد: همه فعالیت های آموزش بر مبنای سند تحول بنیادین به عنوان شاکله اصلی نظام تعلیم و و تربیت قرار دارد. همه ارکان مجموعه آموزش و پرورش کشور می بایست بر مبنای برنامه درسی ملی گام بردارند.

طرح"بوم" چیست؟

 

اولین همایش تبیین برنامه ویژه مدارس( بوم) در باشگاه فرهنگیان تهران در حال برگزاری است اما برنامه ویژه مدارس چیست؟

حدود یکصد و اندی سال از شکل‌گیری نظام آموزشی رسمی در شکل معاصر آن در کشورمان می‌گذرد؛ در این مدت مدارس و معلمان ما، به اقتضای تغییر و تحولات سیاسی- اجتماعی، سیاست‌های کلان آموزشی و رشد و توسعه دانش و فناوری‌ها، نقش‌ها و مسؤولیت‌های متفاوتی در عرصه تعلیم و تربیت برعهده داشته‌اند.

در برهه‌هایی از زمان مسؤولیت تهیه و تدوین برنامه‌های درسی، اجرا و آموزش آنها به میزان زیادی برعهده مدارس و معلمان بوده و در مقاطعی نیز این مسؤولیت منحصر بر اجرای برنامه‌های از پیش تعیین شده و آموزش کتاب‌های درسی شده است و در زمان‌های دیگری عمدتا هم گونه‌ها و ترکیب‌های مختلفی از این دو وضعیت را شاهد بوده‌ایم.

اما در حال حاضر و بر اساس آخرین تغییرات و مصوبات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی، مدارس و معلمان ما قرار است چه نقش و مسؤولیت جدیدی برعهده داشته باشند؟ و نقش مدیران به عنوان رهبر برنامه درسی مدرسه در این باره چیست؟

خاستگاه‌های قانونی برنامه ویژه مدارس(بوم) راهکارهای 5-5، 2-6، ، 6-11، 1-16 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مصوبه 2-13 برنامه درسی ملی در خصوص زمان آموزش، تکالیف قانونی متعددی پیش‌روی آموزش و پرورش قرار داده است، از جمله تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری، متناسب‌سازی برنامه‌های درسی با نیازها و شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان‌ها، جلب مشارکت حداکثری خانواده‌ها، دستگاه‌های فرهنگی، هنری، خدماتی، مذهبی و تولیدی در طراحی و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های خارج از کلاس و مدرسه و ارتقای توانمندی‌های معلمان برای مشارکت مؤثر آنان در برنامه ریزی درسی در سطح مدرسه است.

 این برنامه، براساس رویکرد فرهنگی تربیتی و با تأکید بر آموزش‌های مهارت محور و بسط گستره فعالیت‌های پرورشی در سطح مدارس به اجرا در می‌آید و طراحی و اجرای بخشی از زمان آموزش را طبق ضوابط و چارچوبی معین، به مدرسه واگذار می‌کند به این معنا که مدرسه می‌تواند با توجه به خواست و نیازسنجی داخلی خود و با سنجش امکانات بالفعل و بالقوه اجتماع پیرامونی‌اش برنامه‌های خاص و ویژه خود را تدارک ببیند.

در این برنامه‌ها امکان ویژه‌سازی آموزش بر اساس نیازها و علایق دانش‌آموزان، خانواده‌ها و اجتماع محلی مدرسه فراهم می‌شود؛ در واقع این برنامه تلاش دارد فرصتی فراهم آورد تا مدیران و فرهنگیان در مدرسه فضایی منعطف برای ظهور و بروز ابتکار عمل‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای خود در زمینه رهبری برنامه درسی و برنامه‌ریزی درسی در اختیار داشته باشند و مدرسه محیطی جذاب و یادگیرنده برای دانش‌آموز، به دلیل پرداختن به نیازها و علائقشان شود که رنگ و بوی امکانات و شرایط محلی و بومی را به خود و تمام کارکنان مدرسه بگیرد.

بدون معلمان بینشی، ارزشی، علمی و مهارتی راه به جایی نخواهیم برد

 

 به گزارش واحد خبر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش در نشست یک روزه هم‌اندیشی در دستیابی به برنامه عمل و استقرار دوره‌های تحصیلی و حوزه های تربیت و یادگیری

حجت‌الاسلام حمید محمدی معاون سازمان پژوهش ضمن تبریک هفته کرامت گفت : قرآن کریم است چون نازل از سوی کریم و کتاب کرامت است و پیامبر هم رسول کریم است و نبوت، جریان کرامت و تربیت انسان کریم است، پس هم طراح و هم محتوا و هم مربی در برنامه درسی هدایت انسان‌ها کریمند و این الگوی کرامت برای ما چنین رقم می‌خورد که اولاً جراحان برنامه درسی و نگارندگان متون آموزشی ما باید" کراماٌ کاتبین" باشند و سازمان پژوهش هم سازمان کرامت بوده و روابط انسانی و رفتارهای ما کریمانه باشد تا محصول تربیت ما انسان‌هایی کریم شوند. رسالت ما در سازمان ابلاغ پیام و برنامه "رشد" است و این ابلاغ پیام رشد دارای سه مطلوبیت عالمانه، مؤمنانه و هنرمندانه است و این سه یعنی این که: اولاً برنامه درسی ما باید در نهایت علمیت و دقت طراحی و تدوین شود، دوماً دلمایه مؤمنانه در برابر سرمایه عالمانه موجب تأثیرگذاری این ابلاغ در سراسر زندگی دانش‌آموز امروز و جوان فرد اشود .دلپذیری کلام به واسطه ایمان است و سبب اتصال کلام بنده به خداوند است . در بعد سوم نیز برای ساختن و پروراندن انسان، بهترین و مطمئن‌ترین راه استفاده از هنر، تمثیل و روش غیرمستقیم در تربیت و ابزارهای مطلوب انتقال پیام است. رابطه هنر و تربیت رابطه‌ای دیرین است و از اینجاست که دو مقوله جداگانه اما به هم پیوسته رخ می‌نماید: تربیت هنری و هنر تربیتی.

باید در برنامه‌های درسی به سمت و سوی شناور بودن، چندسطحی و اختصاصی بودن گام برداریم.

وی تأکید کرد: ما باید در برنامه‌های درسی به سمت و سوی شناور بودن، چندسطحی و اختصاصی بودن گام برداریم. از این رو لازم است تا سرمایه فکری و اجرایی ما درکشور و البته در سازمان پژوهش آینده مطلوب را، در کنار تحول موجود، توجه نماید تا در جهان پیچیده امروز غافلگیر نشویم. مهیا نمودن زیرساخت ایجاد تعاملات بهینه با مجموعه های بیرون از سازمان و کیفی سازی هر چه تمامتر تعاملات درون سازمانی دو فعالیت اصلی ما در راستای این امر خواهند بود.

مشکل اصلی وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش در حال حاضر مبحث "دوره‌های تحصیلی" است و نه حوزه‌های یادگیری

محمدی گفت: ما همواره دغدغه حوزه‌ها را کم و بیش در گروه‌های درسی و دانشی و تولید محتوا داشته‌ایم و به آن پرداخته شده است و با نظارت دکتر حسن ملکی نیز ما در این زمینه قطعاً شاهد تحولات جدیدی خواهیم بود. اما آنچه مهم است این نکته می‌باشد که سازمان همیشه خودش تولید و توزیع داشته ولی بازخورد نظام‌مند و اصولی از عملکردش نداشته و رصد و پایش درستی را در پیش نگرفته است و این بزرگترین معضل آموزش و پرورش است که ما باید در سازمان پژوهش و در طراحی اثربخش دوره‌ها به آن بپردازیم. ما در دوره‌ها قرار نیست به‌جای مجریان و معاونان اجرایی در متوسطه و ابتدایی وارد عمل شویم اما از آن‌جا که آنان ممکن است توجیه به محتوا و اهداف سازمانی ما نباشند باید همکاری و همراهی تنگاتنگی با آنها داشته باشیم. دوره ها وظیفه دارند به‌منظور عینیت بخشیدن به مفاد برنامه‌های درسی موضوعی تولید شده توسط حوزه‌های یادگیری، تلاش منظم، قانونمند و هدف‌داری را متناسب با نیاز، توان و علائق مخاطب جهت تولید محتوای درسی در راستای ظهور مراتبی از حیات طیبه در متن زندگی دانش‌آموز انجام دهند.

وی همچنین به ویژگی‌های محتوای درسی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: برنامه درسی باید در سه محور اصلی بستر ارتقای دانش‌آموزان را فراهم نماید:

1ـ تقویت تفکر، تعقل و خلاقیت دانش‌آموزان  2ـ ایجاد انس، علاقه و ایمان آنها نسبت به موضوع درسی 3ـ ظهور انگیزه‌های لازم جهت ارتقای علمی و عملی به‌منظور درک اخلاق حسنه

حمید محمدی ضمن بیان مأموریت اصلی دوره که آن را : تلاشی نظام‌مند در جهت استقرار، نگه‌داشت، توسعه برنامه درسی در مدرسه و مراقبت از فرایند تحقق آنها در قالب تولید و تبیین محتوا و انتظام اولیا مدرسه در راستای تحقق مراتبی از اهداف اسناد تحولی، خاصه سند برنامه درسی ملی می دانست، بیان داشت: پنج عنصر اصلی در برنامه درس ملی شامل برنامه درسی و سیاست‌گذاری، معلم، دانش‌آموز، محتوای درسی و امکانات و ابزار می‌باشد که اگر همگی مهیا و به بهترین نحو هم عمل نموده باشند بدون معلمان بینشی ارزشی، علمی و مهارتی راه به جایی نخواهیم برد.

برگزاری دوره آموزشی بدو خدمت در دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی

 

کارگاه توانمند سازی مربیان قرآن مدارس اسلامی در دبستان پیام غدیر در حال برگزاری است

کارگاه توانمند سازی ویژه مربیان قرآن مدارس اسلامی در دبستان پیام غدیر در حال برگزاری است این کارگاه با حضور استاد محسنی که از اساتید بنام قرآنی است تا پنجشنبه ادامه دارد .استاد محسنی ضمن برخورداری از سبک ویژه ی خود در آموزش ، همزمان با برقراری ارتباط کلامی با حاضرین، این کلاس آموزشی را به شیوه ای جذاب اداره می نماید.در این دوره آموزشی مربیان دبستانهای جامعه تعلیمات اسلامی نیز  حضور داشتند.آقای دکتر حیدری در سومین روز این برنامه از این دوره آموزشی بازدید نمودند.

جلسه فوق العاده هیئت مدیره پیرامون همایش مشهد برگزار گردید

روز شنبه 22 تیر ماه جلسه فوق العاده هیئت مدیره با حضور اعضای محترم آن برگزار گردید. این جلسه که در راستای هرچه بهتر برگزار شدن همایش مشهد برگزار گردید، اعضای هیئت مدیره گزارش فعالیت های انجام شده پیرامون اجلاس مشهد را استماع نمودند و نقطه نظرات و رهنمود های خود را برای برگزاری بهینه این همایش مهم ابراز نمودند. در این نشست علاوه بر اعضای محترم هیئت مدیره، آقایان جوانشیر و ایمانی از کارشناسان دفتر مرکزی نیز حضور داشتند.