اخبار اخبار

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشخص نبودن زمان شروع سال تحصیلی آینده، اظهار کرد: آخرین تصمیم گرفته‌ شده این است که مدارس در سال تحصیلی آینده یعنی از 15 شهریور به‌صورت مجازی شروع شود اما اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که ستاد ملی کرونا اجازه برگزار شدن کلاس را بدهد، مشکلی با برگزاری حضوری مدارس نداریم و حتماً کلاس‌ها را دایر خواهیم کرد و به خانواده‌ها اطمینان می‌دهیم که نگران آموزش فرزندانشان نباشند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط شیوع کشور در استان و منطقه، سناریوهای مختلفی برای بازگشایی مدارس داریم. بعد از واکاوی تجربه اسفند سال گذشته و مشخص کردن نقاط قوت و ضعف آموزش مجازی در ماه‌های آخر سال تحصیلی 99-1398، توانستیم حداقل 3 سناریو برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید برای مناطق قرمز، زرد و سفید تدوین کنیم و سعی کردیم با در نظر گرفتن شرایط امکان تصمیم‌گیری نهایی را به شورای مدرسه و در چارچوب آیین‌نامه بازگشایی مدارس واگذار کنیم.

حکیم‌زاده با بیان اینکه شرایط مختلفی برای بازگشایی مدارس پیش‌بینی‌شده است، گفت: بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده، برقراری کلاس و آموزش در مناطق قرمز صرفاً به‌صورت مجازی و از طریق شبکه شاد و آموزش‌های تلویزیونی، در مناطق زرد به‌صورت ترکیبی و به‌صورت ترکیب مجازی و حضوری و با تصمیم‌گیری شورای مدرسه و در مناطق سفید به‌صورت حضوری است. البته مناطق سفید مناطق عشایری و روستایی کم‌جمعیت خواهند بود که تعداد دانش‌آموزان یک‌رقمی است و امکان رعایت فاصله اجتماعی در این مدارس و کلاس‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه شورای مدارس در چارچوب ضوابطی که آموزش‌ و پرورش اعلام می‌کند، امکان ایجاد خلاقیت یا انتخاب‌های مناسب با شرایط منطقه را در برگزاری کلاس‌های درس دارد، اظهار کرد: سعی کردیم در این تصمیم‌گیری‌ها شرایط مناطق را در نظر بگیریم و هم به نقش‌های معلم و ذی‌نفعان و دانش‌آموزان توجه کرده و آنها را تعریف کنیم و البته نقش اولیا را فراموش نکردیم و به آنها اطمینان می‌دهیم که هیچ دانش‌آموزی از آموزش جا نخواهد ماند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص تصمیم‌گیری در مناطق زرد تصریح کرد: یکی از مدل‌های تعریف‌شده در بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، مربوط به مناطق زرد است که در این شرایط با توجه به تصمیم‌گیری شورای مدرسه می‌توان دانش‌آموزان را به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم‌بندی کرد؛ لذا ممکن است بخشی از آموزش‌ها به‌صورت مجازی و بخشی حضوری باشد یا دانش آموزان در گروه‌های زوج و فرد و به‌صورت گروه‌های کوچک‌تر در کلاس‌های درس حاضر شوند اما موارد مطرح‌شده بخشی از مدل‌های در نظر گرفته ‌شده است و در درجه اول سلامتی دانش‌آموز و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای آموزش‌ و پرورش حائز اهمیت است و شورای مدرسه باید با توجه به شرایط و چارچوب کلان مشخص‌شده توسط وزارت آموزش‌ و پرورش، تصمیم‌گیری کند تا ضمن حفظ سلامتی دانش آموزان، آموزش تعطیل نشود.

وی با اشاره به نقش نظارتی آموزش‌ و پرورش بر چگونگی روند فعالیت مدارس در سال آینده گفت: ساختار آموزش‌وپرورش بسیار گسترده است و از طریق مناطق، استان و سامانه فعالیت‌ها را نظارت می‌کنیم. همچنین مدیران، بازرسان و خانواده‌ها ناظران اصلی این طرح خواهند بود.

وی افزود: نقش‌آفرینی خانواده‌ها برای آموزش‌وپرورش بسیار ارزشمند است و در شرایط کرونا خانواده‌ها در آموزش دانش‌آموزان و پیگیری تحصیلی آنها نقش مؤثری داشتند لذا امیدواریم از حمایت خانواده‌ها در ایام بعد از کرونا هم برخوردار باشیم.

حکیم زاده در پاسخ به این پرسش که در واگذاری تصمیم به شورای مدارس، ممکن است مدارسی که شهریه می‌گیرند به دلیل تضمین ارائه خدماتی که به علت آنها شهریه گرفته‌اند، تصمیمات نابجا بگیرند، گفت: واگذاری تصمیم به مدرسه در چارچوب شرایط و دستورالعمل وزارت آموزش ‌و پرورش خواهد بود و بیشتر متوجه شهرهایی است که در شرایط زرد هستند، البته ناظران ما بر فعالیت مدارس نظارت خواهند کرد و به این صورت نیست که هر مدیر بتواند بدون رعایت چارچوب آیین‌نامه تصمیم‌گیری کند. خانواده‌ها با توجه به دستورالعمل بازگشایی مدارس در مرحله اول فقط لازم است شهریه ثابت مدارس غیردولتی را بپردازند و سپس با توجه به شرایط برقراری کلاس‌ها، شهریه فوق‌برنامه تعیین شود و مطمئن باشند که آموزش‌وپرورش مدافع منافع اولیا و دانش آموزان است.

 

منبع : خبرگزاری فارس

دومین جلسه آموزش غیر حضوری خانواده با موضوع «تربیت جنسی فرزندان از دیدگاه اسلام» با حضور آقای دکتر علی اصغر احمدی ویژه روسای انجمن اولیا و مربیان مدارس جامعه تعلیمات اسلامی تهران و شهرستانها برگزار گردید.

در این جلسه آقای دکتر احمدی ضمن ارائه تعریف تربیت رسمی و تربیت غیر رسمی و ویژگی های آن به موضوع آسیب شناسی جنسی و اختلالات جنسی پرداختند. سپس به نقد و بررسی نظام تعلیم و تربیت پرداختند و اشاره نمودند متاسفانه خانواده های امروز در تربیت فرزندان و آماده نمودن آنها برای زندگی مشترک و مواجه شدن با مشکلات و سختی های موفق نبوده اند و علت آن آمارهای طلاق و جدایی زوج های جوان می باشد لذا ضرورت دارد اولا دختران و پسران با ویژگی های روحی و روانی جنس مخالف به عنوان همسر آینده آشنا گردند ثانیا در نگرش والدین نسبت به امر تربیت فرزندان و ازدواج آنها تحول صورت پذیرد بگونه ای که فرزندان ما قادر باشندخود را با واقعیت های جامعه انطباق دهند. ایشان مطالعه کتاب «پدر مادر معلم من نوجوانم» را به اولیا محترم توصیه نمودند . ایشان از اولیا و مربیان محترم خواستند تا در بیان احکام شرعی و مسائل مرتبط با امور جنسی فرزندان از شرم و حیا پرهیز نمایند.زیرا : "لا حیاء فی الدین" در امر دین شرم و حیا وجود ندارد و تاکید نمودند اگر فردی قادر به بیان اینگونه مسائل نیست از مشاور مجرب یا فردی موجه و امین کمک بگیرد.

در پایان این جلسه به سوالات شرکت کننده ها پاسخ داده شد.

یادآوری می گردد فایل صوتی اولین جلسه آموزش غیر حضوری "تربیت جنسی فرزندان از دیدگاه اسلام" را می توانیداز اینجا دانلود نمایید

اولین جلسه آموزش خانواده به صورت غیر حضوری برگزار گردید

اولین جلسه آموزش خانواده غیر حضوری با موضوع تربیت جنسی فرزندان از دیدگاه اسلام با حضور روسای انجمن های اولیا و مربیان مدارس جامعه تعلیمات اسلامی تهران و شهرستانها در روز 14 تیر  ماه برگزار گردید در این جلسه آقای دکتر علی اصغر احمدی روانشناس و مشاور خانواده نخست به ضرورت پرداختن به این موضوع اشاره نمودند و سپس به تعریف "تربیت جنسی" و وظایف اولیاء و مربیان پرداختند ایشان مهمترین وظیفه اولیاء و مربیان را در امر تربیت جنسی فرزندان اولا پیشگیری از آسیب های جنسی برای فرزندان ثانیا هدایت فرزندان مبتنی بر فرهنگ اسلامی تا دستیابی به جایگاه خانم و آقا برشمردند.ایشان بر حفظ خونسردی اولیاء و مربیان در مواجهه با سوالات و مسائل جنسی کودکان تاکید نمودند و اینکه آموزش های منطقی و درست (متناسب با سن فرزندان ) توسط اولیاء و مربیان صورت گیرد. در این جلسه دیدگاه برخی از خانواده ها در مورد ازدواج و تقلیل آن به امور جنسی مورد نقد قرار گرفت. آقای دکتر احمدی اظهار داشتند از آنجاییکه 70 درصد آسیب های جنسی کودکان از ناحیه آشنایان می باشد به خانواده ها هشدار دادند تا در تعاملات و ارتباطات با خویشاوندان مراقبت های لازم را بعمل آورند و نسبت به بازی فرزندان با گروه همسالان بویژه در اماکن خلوت نظارت لازم را بعمل آورند.

در پایان این جلسه استاد ارجمند به سوالات روسای محترم انجمن اولیا و مربیان مدارس پاسخ گفتند.

دومین جلسه آموزش خانواده با موضوع مطرح شده روز دوشنبه شانزدهم تیر ماه از ساعت 11 برگزار خواهد گردید.

بازدید مدیر عامل جامعه تعلیمات اسلامی از دبستان تازه تاسیس احمدیه اسلامی

روز شنبه آقای دکتر حیدری مدیرعامل جامعه تعلیمات اسلامی ضمن بازدید از دبستان تازه تاسیس احمدیه اسلامی با مدیریت این مجموعه به گفتگو پرداختند و نسبت به برنامه های ایشان آگاهی یافتند. دبستان تازه تاسیس احمدیه اسلامی با 14 کلاس درس ، آزمایشگاه های مجزا و بسیاری از امکانات دیگر آماده ثبت نام از نونهالان می باشد.

گرامی داشت سالروز ولادت حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا در دفتر مرکزی

در آستانه سالروز ولادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) از کارکنان دفتر مرکزی تقدیر به عمل آمد. هرساله در چنین روزی و در آستانه میلاد با برکت امام هشتم، دفتر مرکزی جامعه با برپایی ایستگاه صلواتی ضمن گرامی داشت این ایام فرخنده از عابرین پذیرایی می نمود اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا این برنامه به تقدیر از همکاران دفتر مرکزی محدود شد.

 

 

جلسه داخلی با حضور مسئولین جامعه تعلیمات اسلامی برگزار گردید.

در روز جاری (دوشنبه) جلسه داخلی با حضور مسئولین جامعه تعلیمات اسلامی برگزار گردید. در این نشست پیرامون مسائل روز جامعه تعلیمات اسلامی بحث، گفتگو و تبادل نظر گردید.

 

آغاز ثبت سفارش کتاب درسی دانش آموزان پایه های اول دبستان، هفتم و دهم

دانش‌آموزان پایه‌های اول دبستان، هفتم و دهم دوره متوسطه می‌توانند از فردا "۸ تیر" برای ثبت سفارش اینترنتی کتاب‌های درسی اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ ثبت سفارش کتابهای درسی دانش‌آموزان پایه‌های اول دبستان، هفتم و دهم از تاریخ 8 تیر ماه آغاز می‌شود و تا 15 شهریور 99 ادامه دارد.

خانواده‌ها برای ثبت سفارش اینترنتی کتاب‌های درسی به سامانه www.irtextbook.ir یاwww.irtextbook.com  مراجعه کنند.

امسال کتاب‌های درسی دانش‌آموزان توسط کتاب‌فروشی‌ها توزیع نمی‌شود علت آن نیز اختلاف‌نظر اتحادیه کتاب‌فروشان و آموزش و پرورش بر سر میزان نرخ سود است؛ آموزش‌وپرورش تقاضای توزیع کتاب‌های درسی با نرخ سود 8 درصد را دارد اما کتاب‌فروشی‌ها نرخ سود 17 درصد را مطالبه می‌کنند!

کتابهای درسی دانش‌آموزان دوره‌های تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه دوم شاخه‌های فنی و حرفه‌ای، کاردانش، رشته معارف اسلامی و کتاب‌های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش‌آموزان استعدادهای درخشان از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می‌شود.

اصلاح سفارش تمام دوره‌های تحصیلی از 17 تیر 99 تا 31 شهریور 99 امکان‌پذیر است

با توجه به اینکه ثبت سفارش و توزیع کتاب درسی دانش‌آموزان براساس اطلاعات موجود در سامانه سناد انجام می‌شود مدارس باید آخرین وضعیت اطلاعات شناسنامه‌ای و تحصیلی دانش آموزان را در سامانه سناد به روزرسانی و در نخستین فرصت دانش‌آموزان را برای سال تحصیلی 1399-1400 ثبت‌نام کنند.

 برگزاری جلسات غیر حضوری (مجازی) آموزش خانواده با حضور استاد دکتر احمدی

سلامت روان و اهمیت رعایت بهداشت روانی افراد نقش موثری در پیشرفت سلامت جامعه دارد. آسیب های به جا مانده ناشی از مشکلات روحی و روانی، بسیار بیشتر از صدمات جسمی و فیزیکی است. عدم توجه به نیازهای عاطفی افراد گاها می تواند باعث صدمات جسمی نیز گردد و همین امر اهمیت ویژه رعایت اصول بهداشت روانی را می رساند. بسیاری از آسیب های اجتماعی ریشه در عدم آگاهی دارد و آنچه باعث هنجارشکنی در اجتماع می گردد فقدان آموزش است. کنترل هیجان ها و تلاطم روحی در افراد جامعه می تواند به سلامت روان یک اجتماع کمک نماید. ترس، خشم، اندوه، تنفر و هیجانات جنسی در نوجوانان اگر کنترل نگردد ؛ همگی می تواند باعث بروز آسیب های بسیار در اجتماع گردد.آموزش تنها راه مهار هیجانات می باشد. دوران بلوغ از مهمترین دوران زندگی افراد است که آگاهی یافتن والدین می تواند فضای فکری فرزند در دوران بلوغ را به سمت ارزش ها سوق دهد. از جمله رویکردهای دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی تغییر نگرش و کیفیت بخشی به روابط والدین با دانش آموزان مدارس است از همین رو به همت و برنامه ریزی کارشناس انجمن اولیا و مربیان دفتر مرکزی و با حضور آقای دکتر احمدی کارگاه آموزشی ویژه روسای انجمن اولیاء و مربیان مدارس جامعه سراسر کشور برگزار خواهد گردید. این کارگاه آموزشی در دو نوبت در روز های شنبه و دوشنبه 14 و 16 تیر ماه از ساعت 11 الی 13 بصورت مجازی منعقد می گردد.

جلسه پرسش و پاسخ به سوالات تربیتی در سطح مدارس ابتدایی شهرستانها برگزار گردید

طبق هماهنگی و برنامه ریزی های انجام شده توسط دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی جلسه پرسش و پاسخ به سوالات تربیتی در سطح مدارس ابتدایی شهرستانها برگزار گردید. این نشست که بصورت وب کنفرانس برگزار شد، روسای انجمن اولیاء مدارس به نمایندگی از اولیاء دانش آموزان  سوالات خود را مطرح نمودند.

تغییر وضعیت آموزشی از حضوری به غیر حضوری و برگزاری کلاسهای آموزشی مدارس  در فضای وب و نیز الزام دانش آموزان در استفاده از امکانات و وسایل ارتباطی جدید و همچنین عدم آشنایی اغلب والدین با تغییرات پیش رو،  سوالات بسیاری را برای اولیاء دانش آموزان مطرح کرده است. در نشستی که به همین منظور برگزار گردید آقای دکتر احمدی (روانشناس و استاد دانشگاه) به سوالات پاسخ دادند.پیش از این نیز جلسه پرسش و پاسخ در سطح مدارس ابتدایی جامعه تعلیمات اسلامی شهر تهران برگزار گردید.

جلسه پرسش و پاسخ به سوالات تربیتی مدارس ابتدایی جامعه تعلیمات اسلامی شهر تهران برگزار گردید

دکتر علی‌اصغر احمدی رئیس اسبق سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان ایران و استادیار روان‌شناسی دانشگاه تهران است. او عضو هیئت مؤسس انجمن علمی اولیاء و مربیان ایران و اولین رئیس این انجمن است. پژوهش‌های ایشان عمدتاً در حوزه «روان‌شناسی اسلامی»، «روان‌شناسی خانواده»، ازدواج، «رابطه دختر و پسر» و «روان‌شناسی نوجوانان» است. دکتر احمدی دورهٔ کارشناسی روانشناسی را در دانشگاه تهران گذراند و دوره کارشناسی ارشد و دکتری همین رشته را در دانشگاه تربیت مدرس طی کرد؛ او از اوایل دههٔ شصت، تلاش‌هایی را برای نظریه‌پردازی در زمینهٔ روان‌شناسی اسلامی آغاز کرد. احمدی داوری چند دوره جایزه کتاب فصل و سال روان‌شناسی را بر عهده داشته‌است، او همچنین مدتی ریاست مؤسسه روان‌شناسی دانشگاه تهران را بر عهده داشت.

در فرصت پیش آمده و با هماهنگی و برنامه ریزی دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی، روسای انجمن های مدارس شهر تهران با طرح مسائل خود، از آقای دکتر احمدی پاسخ های خود را دریافت نمودند. جلسه پرسش و پاسخ فوق که با توجه به وضعیت کنونی آموزش در مدارس و شیوع بیماری کرونا در فضای وب برگزار گردید توانست به سوالات بسیاری از اولیا دانش آموزان  مدارس ابتدایی جامعه تعلیمات اسلامی شهر تهران پاسخ دهد.

روز دوشنبه دوم تیر ماه جلسه پرسش و پاسخ در سطح مدارس شهرستانها برگزار خواهد شد.

مراحل ثبت‌نام دانش‌آموزان کلاس اولی در مدارس

خانواده‌هایی که فرزندشان امسال به کلاس اول دبستان می‌رود، برای ثبت‌نام در مدارس دولتی و غیر دولتی باید مراحلی را طی کنند که مهمترین آن سنجش سلامت است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول دبستان توسط مدارس دولتی و غیر دولتی آغاز شده است؛ خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزند خود در کلاس اول دبستان باید مراحلی را طی کنند که در این گزارش به آنها اشاره خواهیم کرد.

نخستین مرحله برای ثبت‌نام، مراجعه به مدرسه مدنظر و ارائه تقاضای ثبت‌نام است. در این مرحله، مدرسه اقدام به پیش ثبت‌نام می‌کند و دانش‌آموز را برای ارزیابی و سنجش سلامت به پایگاه‌های سنجش معرفی می‌کند.

در مرحله دوم، خانواده باید با توجه به زمان تعیین شده در پایگاه سنجش که توسط مدرسه به آنها اعلام می‌شود، در روز و ساعت مشخص شده به همراه دانش‌آموز به محل پایگاه مراجعه کنند.

در این پایگاه سنجش ارزیابی بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی و حرکتی، اندازه گیری توده بندی، قد، وزن، دهان، دندان و بیماری جلدی (پوست و مو) بیماری‌های نیازمند مراقبت ویژه و سابقه بیماری در خانواده انجام می‌شود.

در مرحله سوم، با تأیید وضعیت سلامت توسط پایگاه سنجش،‌ دانش‌آموز برای ثبت‌نام نهایی به مدرسه ارجاع داده می‌شود.

البته ممکن است برخی دانش‌آموزان در هر یک از مراحل غربالگری بینایی، شنوایی و جسمی و حرکتی مشکوک به مشکل بوده و نیاز به ارجاع به مرحله تخصصی داشته باشند که در آن صورت به پایگاه‌های تخصصی برای سنجش دقیقتر ارجاع می‌شوند، اگر پایگاه وضعیت سلامت دانش‌آموز را برای ثبت‌نام در مدارس عادی تأیید کرد، برای ثبت‌نام به مدرسه ارجاع می‌شوند و در برخی موارد ممکن است مثلاً برای رفع مشکل بینایی به دانش‌آموز عینک تجویز شود.

فعالیت پایگاه‌های سنجش سلامت از 15 تیر ماه آغاز خواهد شد؛ مراحل سنجش سلامت دانش‌آموزان بدو ورود به پایه اول دبستان در تصویر زیر قابل مشاهده است:

 سنجش سلامت نوآموزان پیش‌دبستانی نیز از اول مهر آغاز خواهد شد.

مدارس حق مصاحبه و گرفتن آزمون از کلاس اولی‌ها را ندارند

خانواده‌ها برای ثبت‌نام در کلاس اول دبستان به این موضوع هم دقت داشته باشند که به استناد ماده 30 آیین نامه اجرایی مدارس دریافت هرگونه وجه به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث و کتاب‌های درسی در زمان ثبت‌نام توسط مدارس دولتی مجاز نیست و نباید دانش‌آموزی به این دلایل  از ثبت‌نام محروم شود. همچنین به منظور رعایت اصول تربیتی و با توجه به اهمیت حفظ اعتماد به نفس کودکان در آغاز ورود به مدرسه، برگزاری هرگونه مصاحبه یا آزمون برای نوآموزان پیش دبستانی و کلاس اولی در تمام مدارس اعم از دولتی و غیردولتی در زمان پذیرش و ثبت‌نام ممنوع است.

دانش‌آموزان گروه‌های آسیب دیده شنوایی، بینایی، معلول جسمی حرکتی و دارای اختلال‌های هیجانی رفتاری خفیف تا متوسط در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند در تمام دوره‌های تحصیلی در مدارس عادی ثبت‌نام کنند.

ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی اول دبستانی‌ها از 8 تیر

ثبت‌نام کتاب‌های درسی دانش‌آموزان پایه اول دبستان نیز از 8 تیرماه آغاز می‌شود و خانواده‌ها برای ثبت‌ سفارش الکترونیکی کتاب‌های درسی باید به سامانه   www.irtextbook.com مراجعه کنند.

همچنین طبق گفته‌های سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی امسال 700 پایگاه سنجش وضعیت سلامت دانش‌آموزان را بررسی می‌کنند که کار آنها با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

دانش‌آموزانی که در مرحله مقدماتی مشکوک به مشکل تشخیص داده شده و به پایگاه‌های تخصصی ارجاع می شوند. پس از انجام آزمون‌های تخصصی مورد نیاز مجدد به پایگاه اولیه مراجعه کرده و مسئول پایگاه پس از انتقال اطلاعات برگه‌های ارزیابی تخصصی به سامانه سنجش، دانش‌آموز را جهت بررسی و تکمیل کارت واکسیناسیون و انجام معاینات پزشکی با رعایت شرایط ویژه بیماری کرونا به مرکز خدمات جامع سلامت ارجاع می‌دهد پس از انجام مراحل فوق نوآموز به همراه برگه تکمیل شده ارزیابی تخصصی(بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، الگوریتم رفتار فعلی طیف اوتیسم) به مدرسه خواهد شد.

ارزیابی تخصصی آمادگی تحصیلی و طیف اوتیسم فقط در پایگاه‌های تخصصی سنجش وابسته به اداره آموزش و پرورش استثنایی استان که در سامانه سنجش تعریف شده است به صورت رایگان انجام می‌شود.

مدارک مورد نیاز جهت انجام سنجش در پایگاه‌ها

اصل شناسنامه دانش آموز و والدین، کارت واکسیناسیون تکمیل شده، یک قطعه عکس 3.4 و مبلغ 40 هزار تومان که صرفاً از طریق دستگاه پوز قابل دریافت است.

توصیه‌های بهداشتی در ارتباط با بیماری کرونا در پایگاه‌های سنجش

سه گروه به عنوان افراد در معرض خطر در نظرگرفته شده‌اند و نباید در پایگاه حاضر شوند: مادران باردار. بیماران با بیماری زمینه‌ای، بیماری قلبی عروقی، فشارخون، دیابت، بیماری‌های تنفسی زمینه‌ای و مزمن، شاخص توده بدنی بیشتر از 40، بیماران با نقص ایمنی و تحت درمان با کورتیکو استروئید بیش از 12.5 میلی‌گرم در روز بیش از دوهفته، بیماران تحت شیمی درمانی، دچار بدخیمی‌ها یا افرادی که پیوند اعضا شده‌اند.

هر پایگاه با توجه به جمعیت نوآموز نیازمند حداقل یک نیروی خدماتی آموزش دیده به منظور اجرای برنامه مدون نظافت و ضدعفونی، دفع بهداشتی زباله نظارت بر وجود صابون مایع و ... است.

 

گزارش ساواک از فعالیت های شیخ عباسعلی اسلامی موسس مدارس جامعه تعلیمات اسلامی

موضوع: سخنرانی شیخ عباسعلی اسلامی واعظ

روز 1354/8/9 مصادف با رحلت امام جعفر صادق (ع) شیخ عباسعلی اسلامی در مسجد فاطمیه تهران واقع در خیابان شهباز ایستگاه ناصری کوچه ناصری به منبر رفته و ابتدا مطالبی پیرامون تقیه عنوان و سپس در مورد فرمایشات ائمه اسلام صحبت و اظهار داشته: "چرا امام صادق را زندانی کردند؟ چرا امام موسی صدر را در زندان کشتند؟ چرا حضرت علی را کشتند؟ آنها اگر فقط نماز می خواندند و مداحی می کردند  اصلا به او کاری نداشتند." مشارالیه سپس روی سخن خود را به عصر حاضر کشاند و افزود: "آیا تاکنون سازمان (ساواک) یک مداح را به زندان انداخته است؟ آیا یک پیشنماز را به حبس می برد؟ نه! فقط ما وعاظ را زندانی می کند زیرا ما حق می گوییم و از مردم دفاع می کنیم این چه مملکتی است که گفتن و شناساندن اسلام زندانی و شکنجه دارد؟" مشارالیه این مطالب را چنان با احساس و تحریک آمیز بیان می داشت که حاضرین را تحت تاثیر قرارداده و عده ای به گریه افتادند واعظ مذکور سپس افزود: "من از زندان نمی ترسم و حاضرم حالا بیایند و مرا به زندان ببرند." و بعد به منبر خاتمه و مسجد را ترک کرده است.

*نظریه ساواک : با توجه به سوابق شیخ عباسعلی اسلامی، اصلح است ابتدا مشارالیه به ساواک احضار و ضمن تذکر لازم به وی توجه داده شود ادامه و تکرار مطالب تحریک آمیز و غیر واقعی روی منبر به صلاح او نبوده و در ثانی در صورت ادامه و تکرار رفتار گذشته من بعد با اخذ تعهد امکان منبر را داشته باشد. 54/8/18

 -برگرفته از کتاب " حجت الاسلام حاج شیخ عباسعلی اسلامی به روایت ساواک" (صفحه 406)-

تاکنون قریب به دویست سوال تربیتی از مدارس جامعه تهران و شهرستانها دریافت شده است

با توجه به برگزاری جلسه پرسش و پاسخ در هفته آینده و پیرو درخواست دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی از مدیران مدارس نسبت به ارسال سوالات تربیتی والدین، تاکنون قریب به 200 سوال از مدارس تهران و شهرستان به دفتر مرکزی ارسال شده است. این سوالات پس از پالایش و احصاء مسائل مبتلابه در جلسه پرسش و پاسخ دکتر علی اصغر احمدی مطرح خواهند شد. آقای ایمانی کارشناس انجمن اولیا و مربیان دفتر مرکزی جامعه با قدردانی از تلاش مدیران و روسای انجمن اولیاء مدارس در ارتباط با ارسال سوالات ، نسبت به رفع مشکلات تربیتی والدین و بهبود وضع کنونی ابراز امیدواری نمودند.جلسه پرسش و پاسخ به سوالات تربیتی والدین با حضور آقای دکتر علی اصغر احمدی در روز های شنبه و دوشنبه هفته آینده (31 خرداد و دوم تیر ماه) در فضای وب برگزار خواهد شد.

دومین جلسه ستاد بحران کرونا در دفتر مرکزی برگزار گردید

دومین جلسه ستاد بحران کرونا در روز دوشنبه 26 خرداد ماه با حضور کارشناسان دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی برگزار گردید.در این نشست که با موضوع اجلاس سراسری و سالانه مدیران مدارس جامعه تعلیمات اسلامی منعقد گردید، کارشناسان مربوطه ضمن بحث و تبادل نظر با یکدیگر  نسبت به برگزاری اجلاس سراسری مدیران پیشنهاداتی مطرح نمودند.

 این جلسه تا ساعت 12/30 ادامه داشت.

برگزاری جلسات پرسش و پاسخ به سوالات تربیتی اولیاء

ظهور ویروس منحوس کرونا باعث بروز مشکلات بسیاری در زمینه های مختلف، از دشواری های اقتصادی و معیشتی تا مسائل و مشکلات تحصیلی گردید. تعطیلی مدارس و توقف کلاسهای حضوری در مدارس و خانه نشینی دانش آموزان از دیگر پدیده هایی بود که با شیوع گسترده این بیماری ایجاد گردید. والدین دانش آموزان فضایی از دوران تحصیل را تجربه نمودند که شاید تا قبل از شیوع بیماری، شناختی از آن نداشتند و همین امر سوالات بسیاری را برای والدین در فضای جدید آموزشی ایجاد می کند، عدم برگزاری کلاس ها و همزمان تحصیل در خانه بصورت غیر حضوری، باعث تغییر نگاه و نگرش دانش آموزان و والدین آنها نسبت به وضعیت جدید آموزش گردید و این موضوع سوالات بسیاری را در ذهن اولیا ایجاد می کند که تلاش برای پاسخگویی به این سوالات و بستر سازی برای دریافت نظرات کارشناسان امر می تواند آگاهی والدین را در این زمینه ارتقاء دهد. دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی با دعوت از آقای دکتر علی اصغر احمدی (روانشناس) ضمن برنامه ریزی برای بهبود سطح آگاهی والدین در وضعیت کنونی و نیز بهره مندی از تجربیات کارشناسان مجرب و خبره در این امر پاسخگوی سوالات بسیاری در این زمینه خواهد بود.

این جلسه با هماهنگی و برنامه ریزی  کارشناس انجمن اولیاء و مربیان جامعه تعلیمات اسلامی، در فضای وب و با حضور روسای انجمن اولیاء مدارس جامعه تعلیمات اسلامی شهر تهران در روز شنبه 31 خرداد ماه و همچنین روسای مدارس شهرستانها در روز دوشنبه دوم  تیر ماه از ساعت 11  الی  13 برگزار خواهد گردید.

حاج اسماعیل سیگاری از بازرگانان خوشنام ، متدین و قابل اعتماد شهر تبریز به حساب می آمد.او پس از مهاجرت به تهران به لحاظ علاقه مندی به امور تعلیم و تربیت دینی با شیخ عباسعلی اسلامی آشنا شدو به همکاری با ایشان پرداخت. حاج اسماعیل سیگاری پشتیبانی مالی مدارس جامعه تعلیمات اسلامی را به عهده گرفت و به عنوان یکی از اعضای هیات امنای جامعه تعلیمات اسلامی معرفی شد، او بعد از انجام خدمات خالصانه بسیار در  25 خرداد 1360 و در سن 80 سالگی دارفانی را وداع گفت.

توصیه های امام رضا (ع) درباره اوقات فراغت

عمر سرمایه با ارزشی است که برای ساختن دنیا و آخرت انسان باید بهترینبهره را از آن جست. مقاطعی از این سرمایه ارزشمند و خدادادی، مثل نوجوانی،جوانی و دوران تحصیل، بدلیل اینکه آمادگی و فراغت انسان برای بهره برداریمناسب و سودمند بیش از مواقع دیگر است، از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. اهمیت دادن به وقت و ارزش قائل شدن برای آن در سیره پیشوایان همواره موردتاکید فراوان قرار داشته است. پیامبرگرامی اسلام و ائمه بزرگوار (ع) همبارها مردم را به غنیمت شمردن فرصت ها و اهمیت دادن به وقت و استفاده صحیحاز آن توصیه کرده و گذر زمان را همچون گذر ابر توصیف نموده و ما را به بهرهگیری صحیح از زمان سفارش نموده اند. (1)

حسن برنامه ریزی در زندگی

اولینقدم برای استفاده بهینه از فرصت و اوقات فراغت، داشتن یک برنامه کارآمد ودرست است. تقسیم وقت و برنامه ریزی برای فرصتها و اوقات فراغت نه تنها ازاتلاف وقت جلوگیری می کند، بلکه طبق فرمایش ائمه علیهم السلام انسان میتواند از آن برای آبادی آخرت خود بهره های فراوان ببرد. امام رضا علیهالسلام پیش از هر چیز ما را به تدبر و حسن برنامه ریزی در زندگی سفارش کردهاند. ، ایشان می فرمایند: لا یستَکمِلُ عَبدٌ حقیقةَ الایمانِ حَتَّیتَکونَ فیهِ خِصالُ ثَلاثٍ: اَلتَّفقُّهُ فِی الدّینِ وَ حُسنُ التَّقدیرِفِی المَعیشَةِ، وَ الصَّبرُ عَلَی الرَّزایا؛ هیچ بنده ای حقیقت ایمانش راکامل نمی کند مگر این که در او سه خصلت باشد:دین شناسی، تدبیر نیکو درزندگی و شکیبایی در مصیبت ها و بلاها.»(2)
مهمترین سفارش امام رضا علیهالسلام برای نحوه گذران اوقات فراغت توصیه به برنامه ریزی و تقسم وقت است. امام رضا (ع) فرمودند: بکوشید تا اوقات شما چهار زمان باشد؛ زمانی برایعبادت و خلوت با خدا ؛ تأمین معاش ؛ معاشرت با برادران مورد اعتماد و کسانیکه شما را به عیب هایتان واقف می سازند و در باطن به شما خلوص و صفا دارندو چهارم وقتی را هم به تفریحات و لذایذ خود اختصاص دهید و از ساعت هایتفریح، شادی، نیروی لازم را برای عمل به وظایف خود، ذخیره کنید. (3)

ضرورت پرداختن به تفریحات سالم

امامرضا علیه السلام در زندگی روزمره سهم مهمی را برای تفریح و لذات حلال قائلشده ما را از کارهای لغو و بیهوده پرهیز داده ، ضمن توصیه به ریان بن شبیبمی‌فرمایند: «اگر دوست داری در درجات عالی بهشت با ما باشی به حزن مامحزون و به شادی ما شاد باش. (4)

حضرت امام رضا علیه السلام در زمینهتوجه به اوقات فراغت و ضرورت پرداختن به تفریحات سالم، می فرماید: از لذایذدنیوی، نصیبی برای کامیابی خویش قرار دهید و تمنیات دل را از راه هایمشروع به دست آورید. مراقبت کنید در این کار، به مردانگی و شرافتتان آسیبنرسد. تفریح و سرگرمی های لذت بخش، شما را در اداره زندگی یاری می کند و باکمک آن، در امور دنیای خویش، موفق خواهید شد. سرگرمی و تفریح، آدمی را ازملالت کارهای یکنواخت و خسته کننده زندگی می رهاند و برای مدت کوتاهی، بارسنگین مسئولیت را از دوش وی برمی دارد و زنجیرهای وظایف روزمره را به طورموقت از دست و پایش باز می کند.

از کارهای بیهوده بپرهیزید

امامرضا (ع) همچنین می فرمایند: خود را با کار مداوم خسته نکنید و برای خودتفریح و تنوع قرار دهید ولی از کاری که در آن اسراف باشد یا شما را دراجتماع سبک کند پرهیز کنید.(5)

آن حضرت در بیانی دیگر در همین زمینه میفرمایند: خدا بندگانش را از همه قمار ها  (بازی های دارای برد و باخت)نهی و به اجتناب از آن ها امر فرموده و آن ها را رجس و پلیدی نامید و فرمود: پلیدی هستند که گرایش به آن ها برخاسته از وسوسه های شیطان است ، پس ازآنها بپرهیزید...(6)

در جمع دوستان خوب

یکیاز مصادیق گذران نیکوی اوقات فراغت از نگاه امام رضا علیه السلام همنشینیبا دوستان صالح و داشتن دوستان فراوان است که انسان بتواند علاوه بر آنکهاز اوقات فراغت خود به نحو احسن استفاده می کند، از کارهای لغو و بیهوده هماجتناب کرده باشد. در این زمینه در روایتی آمده است که: سئل الامام الرضاعلیه السلام: عن عیش الدنیا؟ فقال: سعة المَنزل وَ کثرةُ المُحبّین .(.)؛از حضـرت امـام رضا علیه السلام دربـاره خـوشـى در دنیـا سـوال شـد،فـرمـــــود:وسعت منزل و زیادى دوستان.(7)

مومن ورزشکار از مومن ضعیف بهتر است

یکیاز راههای گذران اوقات فراغت و استفاده بهینه از فرصت عمر ورزش است. درآیین مقدس اسلام ، برخلاف بسیارى از آیین هاى دیگر، بدن آدمى مورد تحقیرنیست . اسلام بدن انسان را چیزى بى ارزش نمى شمارد، زیرا بدن انسان ابزارتکامل روح است . تحقیر بدن ، در حکم تحقیر شخصیت آدمى است و هر کسى کهمرتکب این عمل مى شود، مستوجب کیفر و قصاص است. از این رو امام رضا (ع) میفرماید: « وَ إنَّ لِبَدَنِکَ عَلَیکَ حَقاً»، بی شک بدن تو بر تو حقوقیدارد-که باید آن ها را ادا کنی و به آن رسیدگی نمایی.(8)

در فرهنگ اسلامی از کوه نوردی، پیاده روی، اسب سواری، شمشیربازی، تیراندازی و کشتیبه عنوان بهترین تفریحات سالم یاد شده و برای صحت و سلامت بدن ارزش و اهمیتزیادی قایل شده و به طراوت و شادابی انسان ها اهمیت فراوانی می دهد. ازاین رو توصیه دیگر امام رضا علیه السلام توجه به امر ورزش و تحرک و تقویتقوای بدنی است. آن حضرت در همین زمینه می فرماید: اَلمُؤمِنُ القَوِیُّخَیرٌ و أحَبٌّ مِنَ المُؤمِنِ الضَّعیفِ؛ مؤمنی که قوی و نیرومند باشد، درنظر من از مؤمنی که ضعیف باشد، بهترو دوست داشتنی تر است.(9)

پانوشتها:
1. نهج البلاغه، حکمت 21
2. بحارالانوار، جلد 87
3. بحار الانوار، ج 75، ص 321
4. بحارالانوار، ج 44، ص286
5. بحار الانوار، ج 78، ص 346
6. فقه الرضا .ص 284
7. بحارالانوار، ج 76، ص 152
8. عیون اخبار الرضاج2ص58ا
9. نگاهى به تاریخ تربیت بدنى جهان ، ص 235؛ مسائل تربتى اسلام ، ص 13
9

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای اوقات فراغت تابستانی دانش‌آموزان در شبکه «شاد» برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

 

 

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان اظهار کرد: سال جدید را با کرونا آغاز کردیم و خوشبختانه جمهوری اسلامی واکنش هوشمندانه‌ای را در خصوص این بیماری نشان داد.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش سرعت واکنش، کمیت و کیفیت و واکنش متناسب با این پدیده قابل توجه بوده است، گفت: وقتی با بیماری کرونا مواجه شدیم در اسفندماه مدارس تعطیل شد و درکمتر از چند روز برنامه‌های تلویزیونی آغاز شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در بیش از ۹۸درصد پوشش جغرافیایی کشور برنامه تلویزیونی داشتیم و امکان دانلود برنامه‌ها و آموزش‌ها هم میسر بود، افزود: یک ماه پیش آماری ارائه شد که بیش از ۲۷میلیون بار برنامه‌های تلویزیونی دانلود شده بودند.

وی با تأکید بر این که به فکر افتادیم برای رفع ابهام و تردیدها ارتباط تعاملی بین دانش‌آموزان و معلمان فراهم شود، گفت: اپلیکیشن مناسبی تولید شد و بیش از ۱۳.۵میلیون نفر از معلمان، مدیران و دانش‌آموزان به شبکه شاد پیوستند البته برای کسانی که امکان ارتباط با تلویزیون و اینترنت نداشتند بسته‌های خود آموز فراهم شد.

حاجی میرزایی با اشاره به این که در ۱۱ استان معلمان سرکلاس حضور یافتند و در مدت کوتاه سامانه آموزشی شاد ظرفیت بومی خوبی را به کشور اضافه کرد، خاطرنشان کرد: اکنون در این شبکه می‌توانیم با مدیران ارتباط زنده داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ای به رسانه‌های کشور اضافه شده و الان هم برای اوقات فراغت دانش‌آموزان و تابستان به فکر هستیم و برنامه‌های تربیتی را با موضوع‌هایی مانند قرآن و عترت داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: حال که به زیست بوم جدید آمدیم به دنبال استفاده از ظرفیت جدید هستیم البته هیچ کاری جای کلاس درس را نمی‌گیرد اما الان که ناگزیر هستیم باید حداکثر استفاده را از ظرفیت‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر محتوای تمام دروس در شبکه شاد در دسترس است، گفت: امیدواریم بتوانیم کاری اثرگذار داشته باشیم‌.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در این مدت تجربه کشورهای دیگر قابل توجه بوده است، گفت: در اجلاس وزرای آموزش و پرورش کشورهای اسلامی که به صورت مجازی برگزار شد تقریبا هیچ کشوری کار متمایزی را انجام نداده بودند و ایجاد شبکه شاد توسط کشور ما قابل توجه بوده که همه آموزش‌ها در بستر شبکه امن داخلی انجام می‌شد و این ظرفیت خوبی برای جمهوری اسلامی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای سال تحصیلی جدید هم برای سناریوهای مختلف از جمله استمرار بیماری کرونا برنامه ریزی می‌شود تا آموزش‌ها ادامه پیدا کند، خاطرنشان کرد: رتبه بندی معلمان در دو مرحله انجام شده است و در این موضوع دولت همراهی خوبی داشته تا منزلت معلمان حفظ شود.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات مقام معظم رهبری اجرای سند تحول است که در قالب همین سند ۲۵بسته تحولی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: سند تحول مقدمات و ساحت‌‌هایی دارد و امسال جهت‌گیری این است که محورهایی از سند تحول را در مدارس اجرایی کنیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه مقصر عملیاتی نشدن سند تحول یقینا یک فرد نیست، گفت: سال 90 سند تحول بنیادین به تصویب رسید و از زمان ابلاغ آن حدود هشت سال می گذرد ولی به نظر می‌رسد اکنون میزان اجرای سند به 10 درصد هم نمی‌رسد.

 

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «میزان کاربردی و مفید بودن خروجی‌های آموزش و پروش»، اظهار کرد: وقتی بیماری به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک بیماری را به درستی تشخیص می‌دهد و نسخه می‌پیچد، اگر بیمار تبعیت کرد، حتما رو به بهبودی می رود اما اگر امتناع و حتی ضد آن عمل کرد، ممکن است نه تنها خوب نشود بلکه به قهقهرا برود و یا از سرمنزل مقصود فاصله بگیرد؛ اگر منابع انسانی هم درست پرورش نیابند معلوم نیست آینده کشور چگونه رقم بخورد.

وی با بیان اینکه مقصر عملیاتی نشدن سند تحول آموزش و پرورش یقینا یک فرد نیست بلکه یک جمع مقصر هستند، گفت: سال 90 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب رسید و از زمان ابلاغ آن حدود هشت سال می‌گذرد؛ دولت در این مدت چه کرده است؟ به نظر می‌رسد اکنون میزان اجرای سند به 10 درصد هم نمی‌رسد.

باید آموزش و پرورش را به آموزش و پرورشی‌ها بسپاریم

زاهدی افزود: از این مدت، هفت سال در دولت آقای روحانی گذشته است. وزرایی که ایشان معرفی کرده‌اند را مرور کنیم؛ چند درصد از خود خانواده آموزش و پرورش بوده‌اند؟ منظور کسی است که زندگی اش را در آموزش و پرورش گذاشته باشد.

وی ادامه داد: وزیر در دستگاه خودش نقش کلیدی دارد و اوست که سیاست‌های وزارتخانه را ترسیم می‌کند؛ وزیر اگر باوری داشته باشد دنبال آن باور می‌رود پس ما باید آموزش و پرورش را به آموزش و پرورشی‌ها بسپاریم.

* زیرنظام‌های سند تحول باید تا سال 92 تدوین و تصویب می‌شد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به عدم باور بسیاری از مسؤولان آموزش و پرورش به سند تحول بنیادین، بیان کرد: هشت سال از ابلاغ سند تحول گذشته است. در بند سوم فصل ششم سند تحول به فرایند طراحی، تدوین و اجرای زیرنظام‌های سند تحول اشاره شده است که شامل برنامه درسی، تربیت معلم و تأمین منابع انسانی، راهبری و مدیریت مالی، تأمین فضا و تجهیزات و پژوهش و ارزشیابی است؛ تاکید شده است که باید ظرف یک سال زیرنظام‌ها تدوین و تصویب شوند که باید نهایت تا سال 92 انجام می‌شد.

وی ادامه داد: از سال 92 باید این کارها شروع می‌شد پس چرا این کار انقدر به طول انجامید؟ مشکل همین «باور» است؛ ما باید کارگروهی ایجاد کنیم که کاملا از اینکه چه کسی وزیر و معاون وزیر است، مستقل باشد و مسؤولیت اجرای برنامه و راهکارهای عملیاتی را برعهده داشته باشد و به وزیر ابلاغ کند تا برنامه‌ها را به اجرا در آورد؛ ساختار اصلی این کارگروه  باید در آموزش و پرورش باشد اما حتما نمایندگانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در آن حضور داشته باشند.

 9 *سال است که دولت رتبه‌بندی فرهنگیان را وعده می‌دهد ولی کامل اجرا نمی‌کند

زاهدی با اشاره به اینکه نمی‌توان بحث کتب درسی را از مابقی زیرنظام‌های سند تحول مجزا فرض کرد، گفت: اینها یک در هم تنیدگی و به هم پیوستگی دارند. به عنوان مثال 9 سال است که دولت دارد رتبه‌بندی فرهنگیان را وعده می‌دهد ولی کامل اجرا نمی‌کند؛ اینگونه با فرهنگیان برخورد می‌کنیم. بر فرض اگر سرفصل های سند تحول را آماده کردیم، معلم و مدیر باید آن را اجرا کنند، وقتی انگیزه را لازم را ندارند این کار چگونه انجام می‌شود؟

وی اضافه کرد: فرض کنیم به لحاظ تئوری همه 6 زیرنظام تدوین شده باشد؛ در عمل تا چه حد پیاده شده است؟ دروس ملی از نظر عملیاتی تا چه حد اجرا شده است؟ اگر به سند تحول بنگریم، فرمایشات مقام معظم رهبری همه در آن وجود دارد مثلا در سند تحول آمده است که دانش‌آموز بعد از فارغ‌التحصیلی دارای حداقل یک مهارت مفید برای معاش حلال باشد و توانایی اداره خود و خانواده را داشته باشد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: متناسب سازی حجم و محتوای آموزشی و ساعات با توانمندی دانش‌آموزان و گسترش و تنوع بخشی به حِرف و مهارت‌های مورد نیاز جامعه، بازنگری و اصلاح برنامه درسی از جمله دیگر بندهای سندتحول هستند.

 * ای کاش برای اجرای سند تحول با شیب ملایم جلو می‌رفتند

زاهدی در پاسخ به این پرسش که «تئوری‌ها را قبول داریم اما چه زمانی قرار است تحول واقعی رخ دهد؟»، گفت: ای کاش برای اجرای سند تحول با شیب ملایم جلو می‌رفتند اما در برخی موارد شیب منفی مشاهده می‌کنیم؛ راهکار عملی این است که کارگروهی تشکیل شود و مرتب رصد کند و نظر بدهد که سند تحول اجرا شود.

وی افزود: اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کند کار راحت تر جلو می‌رود. با دبیرخانه شورای عالی هماهنگ می‌کنیم و اگر مشکلی نباشد حتما در مجلس دنبال می‌کنیم که این اتفاق بیفتد و وزیر پاسخگو باشد و طوری نباشد که فقط زمان رأی گیری درباره سند صحبت کند.

 * باندهای مافیایی با درآمد  سالانه بالای 10 هزار میلیارد در درون آموزش و پرورش نفوذ می‌کنند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم وزرای غیر آموزش و پرورشی در دولت بعدی نباشند و وزیر از دل آموزش و پرورشی‌ها انتخاب شود؛ همچنین در هم تنیدگی زیرنظام‌ها هم بحث بسیار مهمی است.

وی با اشاره به اینکه حذف قانون کنکور در سال 87 مطرح شد، گفت: باندهای مافیایی با درآمد بالای 10 هزار میلیارد در سال در درون آموزش و پرورش نفوذ می‌کنند؛ در مجلس، قانون حذف کنکور تصویب شده است و مجلس محکم است اما مشکل ما این است که مثلا گفته‌ایم آزمون استاندارد در سه سال آخر دبیرستان برگزار شود ولی آموزش و پرورش در 12 سال گذشته فقط آزمون‌های یک مقطع تحصیلی را استاندارد کرده است که همان پایه دوازدهم است. آیا آموزش و پرورش نمی‌توانست در طول 12 سال گذشته آزمون استاندارد برگزار کند؟

زاهدی ادامه داد: بارها وزیر را خواسته‌ایم که پاسخگو باشد؛ مرتب می‌گویند چشم اما نتیجه‌اش همین است که می‌بینید. آیا هر روز می‌توانیم وزیر را استیضاح کنیم؟ آیا به مصلحت است هر روز یک وزیر را استیضاح کنیم؟ باید یک تعاملی میان آموزش و پرورش و نهادهای بیرونی که شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش مجلس در رأس آن هستند برقرار شود اما باز هم کافی نیست. وزارت ارتباطات باید پای کار بیاید و یا قوه قضائیه هم این مافیاها را شناسایی و با آنها برخورد کند.

 * روایت نفوذ 2030 در کتب درسی

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به سند 2030، اظهار کرد: چند سال قبل این بحث در همین برنامه پرسشگر مطرح شد؛ وزیر نقش مهمی دارد و وقتی دنبال سند 2030 می‌رود و امضا می‌کند و 70 کارگروه تشکیل می‌دهد و برخی مسؤولان از شورای عالی آموزش و پرورش عضو کارگروه‌ها می‌شوند که روی سند 2030 کار کنند، آن وقت انتظار دارید آنها اولویت را به سند تحول بدهند؟ کلی چالش برای حل مسأله داشتیم که در نهایت مقام معظم رهبری وارد شدند.

وی ادامه داد: وزیر وقت در آن زمان به کمیسیون آموزش آمد و متنی از کتاب سبک زندگی کلاس یازدهم را جلویش گذاشتیم. محتوای متن این بود که اگر دچار استرس و ناراحتی روحی هستید، موسیقی گوش کنید؛ دانشمندان ثابت کرده‌اند تا 67 درصد نگرانی را برطرف می‌کند و ذکر و دعا 30 درصد؛ در واقع کتاب درسی به صراحت می‌گوید اول موسیقی گوش کنید و لزومی ندارد اول به سمت دعا و معنویت بروید پس جریان نفوذ جدی است. باید اینها شناسایی شوند که کار آموزش و پرورش و مسؤولین ذیرربط است.

 * باید هم وزارتخانه و هم فراتر از آن، دولت به سند تحول باور داشته باشد

زاهدی با بیان اینکه باید افرادی پای کار بیایند که سند تحول را با تمام وجود باور داشته باشند، اظهار کرد: دولت در لایحه ششم توسعه در ماده 63 فقط یک جمله واگذاری مدارس دولتی به غیردولتی را آورده بود؛ وقتی نگاه دولت این باشد انتظار تحول دارید؟

وی افزود: باید هم وزارتخانه و هم فراتر از آن، دولت به سند تحول باور داشته باشد. ما ماده 63 را اصلاح کردیم و هفت تا هشت بند انقلابی مطابق با سند تحول به آن افزودیم؛ مهارت آفرینی، رتبه‌بندی معلمان و ... در قانون توسعه قرار گرفت و در برنامه ششم جدولی مشخص کردیم که طبق آن آموزش مهارتی سال به سال انجام شود.

 * وقتی باوری نباشد، حرکتی انجام نمی‌شود

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی باوری نباشد حرکتی انجام نمی‌شود، گفت: وزیر قبلی تعهد داد این کار را انجام دهد که کنار رفت؛ با وزیر جدید هم صحبت کرده‌ایم که انجام دهد و ایشان هم قول داده و حرکتی را برای مهارت آفرینی شروع کرده است.

وی اضافه کرد: ما می توانیم از وزیر سؤال یا او را استیضاح کنیم اما واقعیت این است که آیا اینها حتما می‌تواند کارگشا باشد؛ چاره کار ایجاد باور است.

* تحول باید از پیش دبستانی شروع شود

زاهدی با بیان اینکه اکنون پیش‌دبستانی‌ها و مهدکودک‌ها در سند تحول مورد اشاره قرار گرفته‌اند و قانون اختیار صدور مجوز را به بهزیستی و محتوا و نظارت را به آموزش و پرورش داده که دوگانگی ایجاد کرده است، گفت: اینها قانون است و باید اجرا شود. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که یک تجدیدنظر جدی کنیم، تحول باید از پیش دبستانی شروع شود و همه زیرنظر آموزش و پرورش برود. باید به یک تفاهم برسیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سبک زندگی باید قبل از دبستان شروع شود، افزود: به ویژه در حوزه دروس ملی باید یک چارچوب کلی ایجاد کنیم مثلا انتظار داریم در مهدکودک‌ها، کودک به چه سطحی از فهم و سبک زندگی برسد و همینطور در سایر دوره‌ها و پایه‌ها چگونه باشد. باید نگاه‌های دولت تحولی و انقلابی باشد و نه نگاه‌هایی که ما را به عقب برگرداند.

 

منبع : خبرگزاری فارس

 

 

بخشنامه استرداد هزینه‌های فوق‌برنامه، غذا و سرویس توسط مدارس به خانواده‌ها، از سوی وزارت آموزش ‌و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.

 

 

استرداد هزینه‌های فوق‌برنامه تمام مدارس به خانواده‌ها

با عنایت به شیوع بیماری کرونا از ابتدای اسفند 98 و به‌موجب آن تعطیلی مدارس و ایجاد وقفه در ارائه خدمات و فعالیت‌های حضوری آموزشی و پرورشی و به‌منظور حفظ و رعایت حقوق عامه و صیانت از حقوق شهروندان، از سوی وزارت آموزش‌ و پرورش بخشنامه استرداد تمام وجوه دریافتی بابت هزینه فوق ‌برنامه‌های (آموزشی، پرورشی، کنکور، اعتکاف علمی و سایر خدمات ویژه قابل ‌ارائه در ایام مزبور از جمله غذا، سرویس و ...) در تمام مدارس اعم از (عادی، دولتی، شاهد، استعدادهای درخشان، هیأت‌امنایی، نمونه دولتی، بزرگ‌سالان، کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای، تطبیقی و بین‌الملل، آموزش از راه دور و غیردولتی) در 3 بند و مطابق ذیل، به ادارات کل استان‌ها ابلاغ شد.

مدارس غیردولتی:

هزینه فوق‌برنامه‌ها تحت هر عنوان نظیر فوق‌برنامه آموزشی، پرورشی یا غیرآموزشی و خدمات ویژه (غذا، سرویس و ...) در مدارس غیردولتی، بر طبق مصوبه هفتاد و دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی از تاریخ اول اسفندماه 98 محاسبه و مسترد گردد.

مدارس دولتی (عادی، شاهد، استعداد درخشان، هیأت‌امنایی، نمونه دولتی، بزرگ‌سالان، کاردانش و فنی حرفه‌ای، تطبیقی و بین‌الملل، آموزش از راه دور)

در خصوص هزینه فوق‌برنامه‌ها تحت هر عنوان نظیر فوق‌برنامه آموزشی، پرورشی یا غیر آموزشی و خدمات ویژه (غذا، سرویس و ..) در مدارس دولتی ضروری است مدیران مدارس در اسرع وقت نسبت به تشکیل شورای مدرسه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خصوص خدمات ارائه‌شده به دانش آموزان و همچنین محاسبه مبلغ قابل‌استرداد از تاریخ اول اسفندماه 98 وفق دستورالعمل مالی مدارس نسبت به تحویل و تأدیه فرم پیوست به ولی یا سرپرست قانونی تمام دانش آموزان اقدام و هزینه‌های قابل پرداخت را به شماره‌حساب اعلامی از سوی اولیا (مندرج در فرم مزبور) مسترد نمایند.

تبصره: در مدارس شاهد پس از کسر دوسوم از کل هزینه‌های خدمات آموزشی و پرورشی فوق‌برنامه و سایر دریافتی‌های مجاز از دانش آموزان در حال تحصیل، باقی محاسبه و با رعایت مقررات به اولیا برگردانده شود.

سرویس حمل‌ونقل دانش آموزان:

هزینه ارائه خدمات حمل‌ونقل به دانش آموزان در تمامی مدارس دولتی و غیردولتی، با رعایت دقیق مفاد بخشنامه‌های ارسالی از سوی دفتر انجمن اولیا و مربیان و با هماهنگی کارگروه ماده 18 مراکز استان‌ها و شهرستان‌های تابعه اقدام لازم به عمل آید.

همچنین در این بخشنامه تأکید شده است با توجه به شرایط خاص موجود، ملاک محاسبه و استرداد وجوه دریافتی بابت هزینه‌های فوق، این بخشنامه است و کلیه مصوبات، بخشنامه‌ها یا دستورالعمل‌های مغایر لغو می‌شود.

در صورت عدم اجرای بخشنامه، اولیاء دانش آموزان می‌توانند اعتراض خود را از طریق سامانه پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش‌وپرورش به نشانی shekayat.medu.ir ثبت و پیگیری نمایند. مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها مسئول حسن اجرای این بخشنامه هستند.