اخبار دفتر مرکزی اخبار دفتر مرکزی

برنامه درسی ملی به یک اندیشه در سپهر نظام آموزش و پرورش تبدیل شده است

 

 حجت الاسلام علی ذو علم سه شنبه 25 تیرماه 98 در جلسه شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: برنامه درسی ملی مبتنی بر سند تحول بنیادین کارآمدترین نقشه راه مجموعه تعلیم و تربیت کشور است و می بایست به عنوان نقشه راه متولیان تعلیم و تربیت تلقی شود.
وی با بیان اینکه برنامه درسی ملی به یک اندیشه در سپهر نظام آموزش و پرورش کشور تبدیل شده است؛ خاطرنشان کرد: می بایست بستر لازم برای اندیشه محوری و ایجاد نگرش های تربیتی در بین دانش آموزان و فرهنگیان ایجاد شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی کشور در عین حال با اظهار اینکه هویت کلید واژه اصلی سند تحول بنیادین است؛ توضیح داد: تربیت به عنوان یک فرآیند دو سویه و تعاملی تنها با توجه به مقوله هویت بخشی در بین دانش آموزان محقق می شود.
حجت الاسلام ذو علم در ادامه با برشمردن پنج عنصر هویت بخش بر مبنای سند تحول، تصریح کرد: تفکر فعال، باور دینی، عمل به رفتار، دانش و معرفت و ارزش های اخلاقی عناصر هویت بخش هستند که بدون توجه به این عناصر سنجش میزان موفقیت آموزش و پرورش در نیل به اهداف عملکردی امکان پذیر نخواهد بود.
وی همچنین با تاکید بر لزوم تقویت ارزش مداری در بین دانش آموزان، خاطرنشان کرد: با ایجاد نگاه تحولی در بین ارکان تعلیم و تربیت می توان شاهد تحقق بسترسازی برای ترویج ارزش محوری، خودسازی، تربیت پذیری و نگاه تحولی در بین متولیان امر تعلیم و تربیت اعم از مدیر و معلم بود.
حجت الاسلام ذو علم در پایان یادآور شد: همه فعالیت های آموزش بر مبنای سند تحول بنیادین به عنوان شاکله اصلی نظام تعلیم و و تربیت قرار دارد. همه ارکان مجموعه آموزش و پرورش کشور می بایست بر مبنای برنامه درسی ملی گام بردارند.

طرح"بوم" چیست؟

 

اولین همایش تبیین برنامه ویژه مدارس( بوم) در باشگاه فرهنگیان تهران در حال برگزاری است اما برنامه ویژه مدارس چیست؟

حدود یکصد و اندی سال از شکل‌گیری نظام آموزشی رسمی در شکل معاصر آن در کشورمان می‌گذرد؛ در این مدت مدارس و معلمان ما، به اقتضای تغییر و تحولات سیاسی- اجتماعی، سیاست‌های کلان آموزشی و رشد و توسعه دانش و فناوری‌ها، نقش‌ها و مسؤولیت‌های متفاوتی در عرصه تعلیم و تربیت برعهده داشته‌اند.

در برهه‌هایی از زمان مسؤولیت تهیه و تدوین برنامه‌های درسی، اجرا و آموزش آنها به میزان زیادی برعهده مدارس و معلمان بوده و در مقاطعی نیز این مسؤولیت منحصر بر اجرای برنامه‌های از پیش تعیین شده و آموزش کتاب‌های درسی شده است و در زمان‌های دیگری عمدتا هم گونه‌ها و ترکیب‌های مختلفی از این دو وضعیت را شاهد بوده‌ایم.

اما در حال حاضر و بر اساس آخرین تغییرات و مصوبات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی، مدارس و معلمان ما قرار است چه نقش و مسؤولیت جدیدی برعهده داشته باشند؟ و نقش مدیران به عنوان رهبر برنامه درسی مدرسه در این باره چیست؟

خاستگاه‌های قانونی برنامه ویژه مدارس(بوم) راهکارهای 5-5، 2-6، ، 6-11، 1-16 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مصوبه 2-13 برنامه درسی ملی در خصوص زمان آموزش، تکالیف قانونی متعددی پیش‌روی آموزش و پرورش قرار داده است، از جمله تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری، متناسب‌سازی برنامه‌های درسی با نیازها و شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان‌ها، جلب مشارکت حداکثری خانواده‌ها، دستگاه‌های فرهنگی، هنری، خدماتی، مذهبی و تولیدی در طراحی و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های خارج از کلاس و مدرسه و ارتقای توانمندی‌های معلمان برای مشارکت مؤثر آنان در برنامه ریزی درسی در سطح مدرسه است.

 این برنامه، براساس رویکرد فرهنگی تربیتی و با تأکید بر آموزش‌های مهارت محور و بسط گستره فعالیت‌های پرورشی در سطح مدارس به اجرا در می‌آید و طراحی و اجرای بخشی از زمان آموزش را طبق ضوابط و چارچوبی معین، به مدرسه واگذار می‌کند به این معنا که مدرسه می‌تواند با توجه به خواست و نیازسنجی داخلی خود و با سنجش امکانات بالفعل و بالقوه اجتماع پیرامونی‌اش برنامه‌های خاص و ویژه خود را تدارک ببیند.

در این برنامه‌ها امکان ویژه‌سازی آموزش بر اساس نیازها و علایق دانش‌آموزان، خانواده‌ها و اجتماع محلی مدرسه فراهم می‌شود؛ در واقع این برنامه تلاش دارد فرصتی فراهم آورد تا مدیران و فرهنگیان در مدرسه فضایی منعطف برای ظهور و بروز ابتکار عمل‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای خود در زمینه رهبری برنامه درسی و برنامه‌ریزی درسی در اختیار داشته باشند و مدرسه محیطی جذاب و یادگیرنده برای دانش‌آموز، به دلیل پرداختن به نیازها و علائقشان شود که رنگ و بوی امکانات و شرایط محلی و بومی را به خود و تمام کارکنان مدرسه بگیرد.

بدون معلمان بینشی، ارزشی، علمی و مهارتی راه به جایی نخواهیم برد

 

 به گزارش واحد خبر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش در نشست یک روزه هم‌اندیشی در دستیابی به برنامه عمل و استقرار دوره‌های تحصیلی و حوزه های تربیت و یادگیری

حجت‌الاسلام حمید محمدی معاون سازمان پژوهش ضمن تبریک هفته کرامت گفت : قرآن کریم است چون نازل از سوی کریم و کتاب کرامت است و پیامبر هم رسول کریم است و نبوت، جریان کرامت و تربیت انسان کریم است، پس هم طراح و هم محتوا و هم مربی در برنامه درسی هدایت انسان‌ها کریمند و این الگوی کرامت برای ما چنین رقم می‌خورد که اولاً جراحان برنامه درسی و نگارندگان متون آموزشی ما باید" کراماٌ کاتبین" باشند و سازمان پژوهش هم سازمان کرامت بوده و روابط انسانی و رفتارهای ما کریمانه باشد تا محصول تربیت ما انسان‌هایی کریم شوند. رسالت ما در سازمان ابلاغ پیام و برنامه "رشد" است و این ابلاغ پیام رشد دارای سه مطلوبیت عالمانه، مؤمنانه و هنرمندانه است و این سه یعنی این که: اولاً برنامه درسی ما باید در نهایت علمیت و دقت طراحی و تدوین شود، دوماً دلمایه مؤمنانه در برابر سرمایه عالمانه موجب تأثیرگذاری این ابلاغ در سراسر زندگی دانش‌آموز امروز و جوان فرد اشود .دلپذیری کلام به واسطه ایمان است و سبب اتصال کلام بنده به خداوند است . در بعد سوم نیز برای ساختن و پروراندن انسان، بهترین و مطمئن‌ترین راه استفاده از هنر، تمثیل و روش غیرمستقیم در تربیت و ابزارهای مطلوب انتقال پیام است. رابطه هنر و تربیت رابطه‌ای دیرین است و از اینجاست که دو مقوله جداگانه اما به هم پیوسته رخ می‌نماید: تربیت هنری و هنر تربیتی.

باید در برنامه‌های درسی به سمت و سوی شناور بودن، چندسطحی و اختصاصی بودن گام برداریم.

وی تأکید کرد: ما باید در برنامه‌های درسی به سمت و سوی شناور بودن، چندسطحی و اختصاصی بودن گام برداریم. از این رو لازم است تا سرمایه فکری و اجرایی ما درکشور و البته در سازمان پژوهش آینده مطلوب را، در کنار تحول موجود، توجه نماید تا در جهان پیچیده امروز غافلگیر نشویم. مهیا نمودن زیرساخت ایجاد تعاملات بهینه با مجموعه های بیرون از سازمان و کیفی سازی هر چه تمامتر تعاملات درون سازمانی دو فعالیت اصلی ما در راستای این امر خواهند بود.

مشکل اصلی وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش در حال حاضر مبحث "دوره‌های تحصیلی" است و نه حوزه‌های یادگیری

محمدی گفت: ما همواره دغدغه حوزه‌ها را کم و بیش در گروه‌های درسی و دانشی و تولید محتوا داشته‌ایم و به آن پرداخته شده است و با نظارت دکتر حسن ملکی نیز ما در این زمینه قطعاً شاهد تحولات جدیدی خواهیم بود. اما آنچه مهم است این نکته می‌باشد که سازمان همیشه خودش تولید و توزیع داشته ولی بازخورد نظام‌مند و اصولی از عملکردش نداشته و رصد و پایش درستی را در پیش نگرفته است و این بزرگترین معضل آموزش و پرورش است که ما باید در سازمان پژوهش و در طراحی اثربخش دوره‌ها به آن بپردازیم. ما در دوره‌ها قرار نیست به‌جای مجریان و معاونان اجرایی در متوسطه و ابتدایی وارد عمل شویم اما از آن‌جا که آنان ممکن است توجیه به محتوا و اهداف سازمانی ما نباشند باید همکاری و همراهی تنگاتنگی با آنها داشته باشیم. دوره ها وظیفه دارند به‌منظور عینیت بخشیدن به مفاد برنامه‌های درسی موضوعی تولید شده توسط حوزه‌های یادگیری، تلاش منظم، قانونمند و هدف‌داری را متناسب با نیاز، توان و علائق مخاطب جهت تولید محتوای درسی در راستای ظهور مراتبی از حیات طیبه در متن زندگی دانش‌آموز انجام دهند.

وی همچنین به ویژگی‌های محتوای درسی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: برنامه درسی باید در سه محور اصلی بستر ارتقای دانش‌آموزان را فراهم نماید:

1ـ تقویت تفکر، تعقل و خلاقیت دانش‌آموزان  2ـ ایجاد انس، علاقه و ایمان آنها نسبت به موضوع درسی 3ـ ظهور انگیزه‌های لازم جهت ارتقای علمی و عملی به‌منظور درک اخلاق حسنه

حمید محمدی ضمن بیان مأموریت اصلی دوره که آن را : تلاشی نظام‌مند در جهت استقرار، نگه‌داشت، توسعه برنامه درسی در مدرسه و مراقبت از فرایند تحقق آنها در قالب تولید و تبیین محتوا و انتظام اولیا مدرسه در راستای تحقق مراتبی از اهداف اسناد تحولی، خاصه سند برنامه درسی ملی می دانست، بیان داشت: پنج عنصر اصلی در برنامه درس ملی شامل برنامه درسی و سیاست‌گذاری، معلم، دانش‌آموز، محتوای درسی و امکانات و ابزار می‌باشد که اگر همگی مهیا و به بهترین نحو هم عمل نموده باشند بدون معلمان بینشی ارزشی، علمی و مهارتی راه به جایی نخواهیم برد.

برگزاری دوره آموزشی بدو خدمت در دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی

 

کارگاه توانمند سازی مربیان قرآن مدارس اسلامی در دبستان پیام غدیر در حال برگزاری است

کارگاه توانمند سازی ویژه مربیان قرآن مدارس اسلامی در دبستان پیام غدیر در حال برگزاری است این کارگاه با حضور استاد محسنی که از اساتید بنام قرآنی است تا پنجشنبه ادامه دارد .استاد محسنی ضمن برخورداری از سبک ویژه ی خود در آموزش ، همزمان با برقراری ارتباط کلامی با حاضرین، این کلاس آموزشی را به شیوه ای جذاب اداره می نماید.در این دوره آموزشی مربیان دبستانهای جامعه تعلیمات اسلامی نیز  حضور داشتند.آقای دکتر حیدری در سومین روز این برنامه از این دوره آموزشی بازدید نمودند.

جلسه فوق العاده هیئت مدیره پیرامون همایش مشهد برگزار گردید

روز شنبه 22 تیر ماه جلسه فوق العاده هیئت مدیره با حضور اعضای محترم آن برگزار گردید. این جلسه که در راستای هرچه بهتر برگزار شدن همایش مشهد برگزار گردید، اعضای هیئت مدیره گزارش فعالیت های انجام شده پیرامون اجلاس مشهد را استماع نمودند و نقطه نظرات و رهنمود های خود را برای برگزاری بهینه این همایش مهم ابراز نمودند. در این نشست علاوه بر اعضای محترم هیئت مدیره، آقایان جوانشیر و ایمانی از کارشناسان دفتر مرکزی نیز حضور داشتند.

امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با تخفیف ویژه

ثبت نام در دوره های کارشناسی و ارشد با تخفیف ویژه برای مدیران و همکاران مدارس جامعه در موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید

http://www.jte.ir/web/standardschool/30

حجاب، یکی از مهمترین جلوه های تقوای الهی است

حجاب و عفاف یک حکم پرحکمت الهی است

حجت‌الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران در یکی از خطبه‌های نماز جمعه تهران، با اشاره به اینکه مسئله حجاب و عفاف یک حکم پرحکمت الهی است، گفت: حجاب و عفاف یک حکم مترقی، بدیع و ریشه دار برای تأمین سعادت انسانهاست و در همه ادیان جاری و مورد اقبال همه امت‌ها است و نص صریح و مؤکد قرآن کریم و فرمان الهی است.

وی با بیان اینکه حجاب جسم زن را برای تجلی حقیقت‌های انسانی و زیبایی‌های فکری و اخلاقی او محجوب می‌کند، گفت: زنان مؤمن، با حجاب خود ثابت می‌کنند که طعمه مردان هوس باز نیستند و اجازه نمی‌دهند که به آنان نگاه ابزاری شود.

ورود حریم خصوصی به محیط عمومی آسیب زاست

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اگر حریم خصوصی وارد محیط عمومی و یا محیط عمومی وارد محیط خصوصی شود آسیب زاست، تصریح کرد: حجاب و عفاف، مرزهای حریم خصوصی و عمومی را در زندگی انسان تعریف می‌کند و ساخت و صیانت خانواده به موضوع عفاف و حجاب گره خورده است.

وی با بیان اینکه حجاب جسم زن را برای تجلی حقیقت‌های انسانی و زیبایی‌های فکری و اخلاقی او محجوب می‌کند، گفت: زنان مؤمن، با حجاب خود ثابت می‌کنند که طعمه مردان هوس باز نیستند و اجازه نمی‌دهند که به آنان نگاه ابزاری شود.

حجت الاسلام حاج علی اکبری تاکید کرد: دستگاه استکبار جهانی برای شکستن اراده ملت ما و رخنه در اراده ملی آنان وارد شده است و نمادهای هویتی ما را نشانه رفته است.

هدف خدشه به حیای ایرانی، گسست خانواده است

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: مردمان جهان، ملت ما را به عنوان ملتی عفیف، نجیب و خانواده دوست می‌شناسند و دشمن می‌داند که اگر حیای ایرانی را هدف قرار دهد، خانواده را مورد هدف قرار داده است و بر این اساس این مسئله را یکی از راهبردهای اصلی خود قرار داده‌اند و آنها که خود سالهاست که با تمام پوست، خون و وجودشان از دست دادن خانواده را به علت ولنگاری تجربه کرده‌اند، بدنبال آن هستند که این رویه را در کشور ما هم پیاده کنند اما راه به جایی نخواهند برد.

وی با اشاره به اینکه دشمن جمع بندی کرده است که برای مهار قدرت ایران باید مردم این کشور آلوده به بی بند و باری شوند، ادامه داد: بنابراین در این میدان خطیر، حجاب و عفاف زنان و دختران و البته حجاب و عفاف پسران و مردان را به عنوان نماد اصلی هویت برافراشته ملت ما در دستور کار خود قرار داده‌اند که جامعه ما باید وارد فضای جدیدی برای مقابله با این مسئله شود.

حجاب و عفاف، سنگر هویتی ملی ما است

حجت الاسلام حاج علی اکبری با تاکید بر اینکه حجاب و عفاف سنگر هویتی ملی ما است، اظهار داشت: کسانی که حجاب و عفاف را در حد یک مسئله شخصی تقلیل می‌دهند، در مسیر دشمن گام بر می‌دارند و ما نیازمند تعاون ملی برای مقابله با این تصمیم خطرناک استکبار جهانی هستیم.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: امید اسلام و انقلاب برای گام دوم انقلاب اسلامی، جوانان هستند که باید در این عرصه خطیر وارد شوند و به موضوع حجاب به عنوان میراث مادری خود توجه داشته باشند و اگر در این زمینه سوالی دارند، بپرسند و اگر غافل هستند خود را متنبه کنند.

متن کامل بیانات ایشان در نماز جمعه مورخ 31 خردادماه 1398 را میتوانید در اینجا دریافت فرمایید.

جلسه برنامه ریزی اجلاس مشهد برگزار گردید

برگزاری همایش مدیران در مشهد مقدس نیازمند برنامه ریزی های دقیق می باشد که این مهم در شورای ستاد همایش مشهد در دفتر مرکزی جامعه مورد دقت و پیگیری می باشد. بررسی جزییات همایش و پیگیری های مستمر و همچنین بیان فعالیت های صورت گرفته از جمله نتایج نشست امروز اعضای این ستاد می باشد.اعضای ستاد همایش مشهد روز سه شنبه یکی دیگر از جلسات خود را برگزار نمودند و نسبت به موضوعات مطرح شده گفتگو و تبادل نظر نمودند.همایش مدیران  از تاریخ 26 الی 28 مرداد ماه سال جاری با حضور مدیران و نمایندگان حقوقی و بزرگان و پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت در شهر مقدس مشهد برگزار خواهد شد

مهربانی به روش اهل بیت علیهم السلام

تربیت دینی و هدف غایی از آن چیست؟

دین، نوعی زندگی است و تربیت دینی، فرآیندی است که آدمی را برای نحوه خاصی از حیات (به تعبیر علامه جعفری، حیات معقول) مهیا می سازد (حسینی، 1379، 189). این نحوه زندگی، بر مبنای اصول، قواعد و راهبردهای از پیش تعیین شده ای شکل می گیرد که از طریق دین و عقاید و شریعت به آدمی عرضه شده است.

مروری بر مفاد متون دینی و فرهنگی، ما را با این واقعیت غیرقابل انکار روبرو می سازد که دین (اسلام)، یک پدیده جهانی است و در تجربه تاریخی خود همواره برای جهانی شدن کوشیده است و امروزه نیز دین دارن و پیروان آئین حنیف اسلام باید برای جهانی شدن آن بکوشند. آیات قرآنی به صراحت یا به صورت غیرمستقیم از جهانی بودن رسالت پیامبر (ص) و محدود نبودن آن به عصر مشخصی سخن گفته و نگاه جهانی دین را حکایت کرده است (انبیاء/ 107).

زارعان (1379) می نویسد: گاه از تربیت دینی، تربیت به معنی الاعم اراده می شود. این معنی شامل همه ابعاد تربیتی در یک بستر دینی شده و می-توان آن را با تربیت اسلامی مترادف دانست. منظور این است که کودک، نوجوان یا جوان مسلمان به گونه ای آموزش ببیند و تربیت شود که شخصیت او با اهداف دینی مطرح شده در قرآن شریف و روایات، هم گونی داشته باشد و نهایتاً آن گونه باشد که بتوان او را مسلمان به معنای واقعی کلمه دانست.

گاهی از تربیت دینی، به تربیت به معنی الاخص یاد می کنیم. در این اصطلاح، در بین همه ابعاد تربیتی، به رشد معنوی و اعتقادی توجه ویژه ای می شود و بدین وسیله سایر ابعاد تربیتی و حتی بُعد اخلاقی از بحث خارج می شود. به منظور تمایز این بعد خاص تربیتی، این نوع تربیت دینی را تربیت ایمانی یا معنوی می نامیم. بر اساس این تعریف خاص، دیگر نمی توان در تبیین تربیت دینی، منابع اخلاقی را اصل قرار داد. آری اخلاق اسلامی از دین نشئت گرفته و در تعریف هدف و همچنین در راه رسیدن به آن از دین کمک می گیرد؛ اما سخن این است که می توان مسائل تربیت دینی را از مسائل تربیت اخلاقی جدا نمود و برای هر کدام باب مستقلی باز کرد؛ مراد از این نوع آموزش و پرورش این است که شرایطی برای فرد مورد تربیت ایجاد شود تا نگرش او نسبت به خود، جهان اطراف و خالق این جهان بر اساس آنچه «خود» می یابد و فطرت او اقتضا می کند رشد کرده و آنچه را که لازمۀ پیمودن این مسیر است فراگیرد. به دیگر سخن، همچنان که این معنا از تربیت دینی را تربیت ایمانی نامیدیم، مراد این است که شرایطی برای متربی فراهم آید تا ایمان او تقویت شود و جایگاه خود را در کل مجموعه هستی بازیابد.

هدف تربیت دینی آن است که افراد جامعه را در فهم دین یاری رساند تا آ ن ها بتوانند آگاهانه درباره آن بیندیشند. این کار زمانی ممکن است که اذهان و عواطف آدمی، درهای خود را به روی دین نبندند و تصور نشود که دین چیزی منسوخ و مطالعه آن فاقد ارزش است؛ بنابراین تنها راه سعادتمند شدن انسان، بهره مندی او از تعلیم و تربیت دینی است (رحیمی، 1380، 41).

به طورکلی، تعریف تربیت دینی به منظور آشنا ساختن افراد با جریان کسب معرفت ایمانی و عقاید دینی است و همچنین پذیرش سنت ها و اعمال دینی، توجه به ملاحظات اخلاقی و رفتاری مورد تأیید دین و به عبارت دیگر ایجاد یا پرورش ایمان در افراد را در برمی گیرد. گریمیت در این زمینه می نویسد: «تعلیم و تربیت مذهبی به فعالیت هایی اشاره دارد که موجب پرورش ایمان در افراد می شود، به ویژه فعالیت هایی که به آشنا کردن کودکان و نوجوانان به هسته اصلی معرفت، ایمان و عقاید ایمانی و. .. منجر می شود (خاکپور،1381، 149).

هدف غایی تربیت دینی (اسلامی)

قرآن کریم: «طاعت و بندگی خداوند بر اساس علم، معرفت، تقوا و عمل صالح».

پیامبرخاتم (ص): «طاعات و بندگی خداوند بر اساس علم، معرفت، تقوا و عمل صالح».

امام علی (ع): «طاعات و بندگی خداوند بر اساس علم، معرفت، تقوا و عمل صالح».

امام حسین و دیگر معصومین (ع): طاعات و بندگی خداوند بر اساس ایمان به خدا، پیروی از حق و مبارزه با باطل.

فارابی: «سعادت در سایه هدایت و راهنمایی الهی».

غزالی: «سعادت در سایه معرفت به خدای تعالی».

خواجه نصیرالدین طوسی: «درک معقولات و تمییز قبیح از جمیل».

ملاصدرا: «شناخت حق، راه راست و رستاخیز و عمل بر اساس رهنمودهای مربوط».

امام خمینی (ره): «شکوفایی فطرت و حصول اخلاق کریمه».

مرتضی مطهری: «پرستش خداوند (ایمان به خدا و عمل به اوامر خداوند)».

محمدباقر صدر: «قرب الهی (اعمال آگاهانه با نیت خالص)».

منبع سایت حوزه

ضرورت آموزش و یادگیری الکترونیکی در مدارس

هوشمندسازي

در عصر اطلاعات و ارتباطات روش‌های قدیمی آموزش و یادگیری کارآیی کمتری دارند. انسان برای همگام شدن با محیط در حال تغییر باید به دنبال شیوه‌ها و رویه‌های جدید انتقال دانش و افزایش آگاهی باشد. این انتقال دانش با استفاده از بسترهای فناوری اطلاعات به خوبی میسر است و به سرعت به عنوان روش موفق یادگیری علوم در قرن 21 شناخته خواهد شد.

به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» ایسنا، به هرحال، باید در انتظار تحولاتی در زمینه آموزش و پرورش باشیم. هدف از این گزارش شناسایی موانع و چالش‌های پیش‌روی یادگیری الکترونیکی، تبیین مزایای این نوع آموزش و یافتن راه‌ها و پیشنهادهای مناسب برای این موضوع است.

آموزش و یادگیری الکترونیکی

یادگیری الکترونیکی به آن نوع یادگیری اطلاق می‌شود که در محیط شبکه و اینترنت و در ساختی رسمی به وقوع می‌پیوندد و مجموعه‌ای از فناوری‌های چند رسانه‌ای در ایجاد آن به کار می‌روند.

ضرورت آموزش و یادگیری الکترونیکی در مدارس

امروز شکل سنتی کلاس‌های درس رو به افول است. روز به روز بر تعداد مدارس هوشمند افزوده می‌شود. مدارس هوشمند مدارسی هستند که با داشتن امکانات ارتباطی کافی و با اتصال به شبکه‌های ملی و جهانی، دسترسی معلم و دانش‌آموز را به منابع عظیم علمی و محتوای آموزشی فراهم می‌کنند.

آموزش در اینگونه مدارس به کمک رایانه از طریق شبکه‌هایی مانند اینترنت، اینترانت و اسکترانت و به صورت چند رسانه‌ای انجام می‌شود. به عبارت دیگر، محتوای برنامه‌های درسی با استفاده از صدا، تصویر، متن، فیلم و... ارائه می‌شود. بهره‌گیری از تعامل و ارتباطات دوسویه و چند سویه بین معلم و شاگرد و نیز بین شاگردان، کیفیت فرآیند یاددهی یادگیری را به بالاترین سطح خود می‌رساند.

می‌دانیم که یکی از اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت، افزایش کیفیت یادگیری دانش‌آموزان و رشد علمی و فرهنگی آنان است. استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی و بهره‌گیری از آنها در مراکز آموزشی، هرچند که نمی‌تواند یگانه ابزار مقابله با تهدیدها و رهایی از امواج خروشان تغییرات پرشتاب جامعه بشری باشد، اما به موسسات نوید می‌دهد که با استفاده مستمر از این فناوری، حداقل یک گام جلوتر از رقبای خود حرکت کنند.

مزایای آموزش و یادگیری الکترونیکی در مدارس

امروز با پیدایش آموزش الکترونیکی، تصورات قبلی در زمینه نیاز به امکانات فیزیکی بسیار برای امر آموزش و یادگیری در سطح عمومی و آموزش عالی متحول و دگرگون شده است اکنون با به صحنه آمدن مراکز آموزش الکترونیکی، امکان یادگیری در هر زمینه‌ای، برای هر فردی و در هر زمان و مکانی به صورت مادام‌العمر فراهم است.

از این جمله مزایای آموزش و یادگیری الکترونیکی این موارد قابل ذکرند:

- کاهش استرس‌ها و فشارهای روانی در دانش‌آموزان از طریق گسترش یادگیری‌های تعاملی، فردی و مجازی

- تحقق عدالت آموزشی از طریق گسترش دسترسی به دامنه وسیعی از محتوای الکترونیکی

-افزایش مشارکت معلمان و دانش‌آموزان در فرآیند تعلیم و تربیت و تولید محتوای بومی و محلی

- افزایش امکان نظارت و کنترل دقیق یادگیری دانش‌آموزان و ارزشیابی از آموخته‌های آنان از طریق آموزش و ارزشیابی مجازی و...

موانع و چالش‌های آموزش و یادگیری الکترونیکی

مهم‌ترین چالش‌هایی که بر سر راه آموزش الکترونیکی در ایران وجود دارد عبارتند از:

1- کمبود زیرساخت‌های فنی و مخابراتی

2- نیاز مخاطبان به سواد رایانه‌ای

3- لزوم تهیه محتوای درسی الکترونیکی

4-محدود بودن مدرسان راغب به کار در این حیطه

5-لزوم سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری اطلاعات

6-نبود نیروی انسانی آموزش دیده و مناسب

7- نبود ارتباط چهره به چهره بین مدرس و دانش‌آموز

8- بومی نبودن محتوای آموزشی

9- لزوم تایید محتوای دوره‌ها توسط سازمان‌ها و ادارات

10- وجود نظام آموزشی متمرکز و یکسویه در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و درسی

11- نبود شبکه‌ای واحد در سطح کشور، برای حمایت از پشتیبانی

تاثیر آموزش الکترونیکی در بهبود آموزش معلمان

شواهد به دست آمده از بررسی‌های تحقیقاتی نشان از آن دارد که فنون تدریس و نوع تفکر معلمان، بر بکارگیری آموزش الکترونیکی و در نتیجه پیشرفت دانش‌آموزان تاثیر بسزایی دارد.

دانش معلمان: روش بکارگیری آموزش الکترونیکی در کلاس درس تحت تاثیر دانش معلمان درباره تحت تاثیر دانش معلمان درباره موضوع مورد تدریس و نیز ارتباط فناوری اطلاعات با آن قرار دارد. بعضی از معلمان منابع فناوری اطلاعات را که به موضوع درسی خاصی مربوط است، انتخاب می‌کنند.

شواهد نشان می‌دهد، وقتی معلمان دانش خود را در زمینه موضوع درس و شیوه یادگیری دانش‌آموز به کار می‌بندند، به کارگیری فناوری اطلاعات بیشترین اثر مستقیم را برپیشرفت شاگردان می‌گذارد.

دانش مربوط به فن معلمی: باورها و ارزش‌های مربوط به فن آموزش یا روش تدریس معلم نقش مهمی در شکل دادن به فرصت‌های یادگیری از طریق فناوری ایفا می‌کند.

اعتماد معلمان در به کارگیری فناوری اطلاعات: اگر معلم سازماندهی دانش‌آموزان را بر مبنای فعالیت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات تنظیم کند، کارایی گروهی و فردی دانش‌آموزان نیز می‌تواند به موازات آن بیشتر باشد.

سازماندهی: اگر معلمان نتوانند تشخیص دهند که اتخاذ رویکردهای جدید تدریس، طرح درس و برنامه درسی، از جمله ضروریات تعامل است، در فرآیند یاددهی – یادگیری محدود خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از مجله رشد تکنولوژی، آموزش الکترونیکی به عنوان یکی از دستاوردهای عصر اطلاعات روز به روز گسترش می‌یابد، لذا با توجه به موانع و چالش‌های فراوان پیش روی آموزش الکترونیکی، لازم است سازمان‌ها و به خصوص مدارس، در استفاده از این فناوری جدی‌تر بکوشند.

پیشنهاداتی برای بهره‌گیری بیشتر از آموزش الکترونیکی ارائه می‌شود:

- برگزاری کلاس‌های آموزش ضمن خدمت برای معلمان، گردهمایی‌های علمی – آموزشی و همایش‌های تخصصی

- حمایت آموزش و پرورش و سایر سازمان‌ها از آموزش و یادگیری الکترونیکی

- آموزش عمومی مردم در زمینه فناوری اطلاعات و آگاه کردن مردم از این فناوری از طریق شبکه آموزشی صداوسیما

- دقت لازم در انتخاب محتوای مطالب آموزش الکترونیکی در مدارس

- استفاده از افراد دارای مهارت‌های مدیریتی و نظارتی در زمینه آموزش و یادگیری الکترونیکی در مدارس

- تشکیل کلاس‌های زبان انگلیسی و رایانه برای معلمان و کار کردن با رایانه، بهره‌مندی از متون علمی – تربیتی مولفان خارجی و آخرین دستاوردهای آموزشی و پرورشی و پژوهشی.

- تشکیل کلاس‌های زبان انگلیسی و رایانه برای دانش‌آموزان از دوره ابتدایی یا استفاده از بازی‌های رایانه‌ای

- تقویت فناوری نوین آموزشی در مدارس و اعطای اینترنت رایگان و ساخت ایمیل بری معلمان و شاگردان

- جایگزین کردن سی‌دهای آموزشی به جای کتاب‌های درسی و لغت‌نامه در نظام آموزی (غفاری، سایت شمیم آموزش و نوآوری).

- تشکیل گروه‌های کوچک پژوهش دانش‌آموزی در کلاس درس توسط معلمان تا فراگیرندگان از طریق نرم‌افزارهای مشارکتی درون و برون کلاسی، با نگارش و ویرایش، به نقد منصفانه فعالیت هم‌سالان خود بپردازند و ایده‌های تازه کشف کنند

برای توسعه کشور، گسترش آموزش و یادگیری الکترونیکی با قدرت و شتاب توصیه می‌شود، البته در این میان باید به برنامه‌ریزی راهبردی توجه ویژه مبذول داشت تا بتوانیم از حل مسائل و مشکلات متعدد فراروی پیاده‌سازی و توسعه این تحول نوین سربلند بیرون آییم.

روز شنبه 15 تیر ماه جلسه هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی برگزار گردید دراین جلسه  اعضای محترم مصوبات جلسه قبلی را پیگیری نموده و پیشنهاداتی را نیز به تصویب رساندند

دبیر نخستین جشنواره ملی "تجربه‌های موفق مدارس" ؛

زمان ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تمدید شد

زمان ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تا 31مرداد 1398 تمدید شد.

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش، مرتضی مجدفر دبیر نخستین جشنواره ملی "تجربه‌های موفق مدارس" با اشاره به درخواست مکرر همکاران فرهنگی و متقاضیان شرکت در جشنواره ، اظهارکرد: زمان ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تا 31 مردادماه 1398 تمدید گردید.

وی در ادامه افزود: نخستین جشنواره ملی «تجربه‌های موفق مدارس» از سوی وزارت آموزش‌وپرورش با همکاری دانشگاه شهید رجایی برگزار می‌شود که تا کنون با توجه به آثار رسیده ، استقبال بسیار خوبی از  سوی  همکاران انجام گرفته است.

مجدفر در ادامه خاطرنشان کرد: به در خواست همکاران و متقاضیان شرکت در جشنواره تصمیم گرفته شده است که مهلت ارسال آثار تا 31 مردادماه تمدید گردد و پس از پایان مهلت ارسال،  نتایج داوری آثار متعاقبا اعلام خواهد شد.

دبیر نخستین جشنواره ملی "تجربه‌های موفق مدارس" تصریح کرد: مراسم اختتامیه جشنواره به اواخر آبان ماه موکول شده است که همراه با نخستین نمایشگاه اینوتکس آموزشی با حضور تمامی ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ، موسسات تابعه آموزش و پرورش ،  شرکت ها  و موسسات تولید کننده وسایل و صنایع آموزشی در دانشگاه شهید رجایی برگزار خواهد شد.

وی در پایان اظهار کرد: علاقمندان جهت اطلاع از جزییات جشنواره می توانند به سایتhttps://fses.sru.ac.ir/fa/  مراجعه کنند.

شایان ذکر است جشنواره ملی"تجربه‌های موفق مدارس" در محورهای برنامه‌ریزی و مدیریت، فرآیند آموزش، فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی، مشارکت والدین و جامعه محلی، فضا و تجهیزات، اقتصاد مدرسه و توسعه منابع، امور ویژه و آموزش و تحقق حقوق شهروندی که خاص دوره دوم متوسطه است، برگزار می‌شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

پیام جامعه تعلیمات اسلامی بمناسبت ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) و آغاز دهه کرامت

دهه کرامت که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز شده و با میلاد با سعادت حضرت ثامن الحجج (ع) پایان می یابد یادآور تحول آفرین و عزم و قاطعیت بانوان والا مقام جهان اسلام در حمایت از جایگاه دین و ایفای نقشی ماندگار در صیانت از آرمانها وارزشهای دینی است .

این ایام فرخنده که شمیم رضوی فضای معنوی جامعه را معطر می کند فرصت مناسبی برای ترویج سیره و فرهنگ اهل بیت (ع) والگو گرفتن از منش این بزرگواران است لذا به یمن میلاد حضرتش ذره ذره نور می شویم و قطره قطره حضور  و دل را به سرای کرامتش دخیل می بندیم تا در روز مقدس تولدش با دستهای پاکش تطهیر شویم .

جامعه تعلیمات اسلامی  میلاد پر نور و سرور کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) و دهه نورانی کرامت  و روز دختر  را به تمامی شیعیان و ارادتمندان ائمه اطهار (ع)  به ویژه خواهران گرانقدر و همکاران محترم  تبریک و تهنیت عرض نموده و از آستان حضرت  حق مسئلت می نماید تا بانوان محترمه و دختران ارجمند  میهن اسلامی مان با بهره گیری و تاسی  از الگوی کرامت ، وفاداری و مظهر فضائل  وعفت و شجاعت و تقوا و علم  در راه ایفای مسئولیت خطیرتعلیم و تربیت اسلامی و حضور پر شور و نشاط و انقلابی  درعرصه های  مختلف دینی و مذهبی و فرهنگی – اجتماعی و.... انقلاب اسلامی ایران موفق و موید باشند .

( انشا ء الله ).

دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی

پنجشنبه 13/4/98 مطابق با اول ذی القعده 1440

اجلاس مدیران مشهد 98

برگزاری همایش مدیران، سنت دیرینه و هر ساله جامعه تعلیمات اسلامی در شهر مقدس مشهد است سال گذشته این اجلاس در مرکز پژوهش های آستان قدس رضوی در کنارحرم مطهر امام رئوف حضرت رضا (علیه السلام) برگزار گردید و در اولین روز با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری ریاست هیئت امناء آغاز گردید .ایشان در بیانات خود ظهور حیات طیبه در مدرسه و ایجاد آن رادر این بستر تبیین نمود و با ارائه راهکارهایی دقیق و مثالهایی روشن نسبت به برقراری مدرسه با نشانه هایی از حیات طیبه سخنان خود را پایان دادند.از دیگر سخنرانان این اجلاس سرکار خانم علم الهدی و نیز آقای دکتر ایمانی پور بودند و همچنین در بخش پایانی این اجلاس آقای دکتر حیدری مدیرعامل جامعه تعلیمات اسلامی سخنرانی نمودند.

ویدئو مطالب فوق در صفحه ویژه اجلاس مشهد قابل دسترسی و استفاده می باشد

اکنون کمتر از دو ماه به آغاز این اجلاس مهم مانده است و دفتر مرکزی جامعه بابرگزاری جلسات مستمر و پی در پی سعی در برنامه ریزی دقیق برای برگزاری هرچه بهتر این همایش دارد.حضور سخنرانان موثر و دعوت از اساتید زبده ی عرصه تعلیم و تربیت می تواند نقش موثری در دانش افزایی مدیران و مدعوین این اجلاس  داشته باشد. هم افزایی تجربیات ناب مدارس و بیان فعالیت های برتر ایشان نیز از بخش های مهم این اجلاس است که با تشکیل نشست های داخلی بین مدارس، این تجربیات و فعالیت ها بیان و استخراج می گردد. با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در دفتر مرکزی این همایش از روز 26 لغایت 28 مردادماه در پژوهشگاه آستان قدس رضوی برگزار خواهد گردید

.

اردوی جهادی


روحیّه‌ی جهادی را بر روحیّه‌ی تافته‌ی جدابافته بودن ترجیح بدهید. یکی از خطراتی که گریبان کسانی را که یک امتیازی دارند میگیرد، این است که احساس کنند تافته‌ی جدابافته‌اند، احساس کنند یک سر و گردن از همه بالاترند؛ این خطر بزرگی است، این یک خطر شخصیّتی است، یک بیماریِ شخصیّتی است؛ نگذارید این بیماری در شما رشد بکند و راهش هم این است که کار جهادی و روحیّه‌ی جهادی را در خودتان تقویت کنید. روحیّه‌ی جهادی یعنی کار را برای خدا انجام دادن، کار را وظیفه‌ی خود دانستن، همه‌ی نیروها را در راهِ کارِ درست به میدان آوردن؛ این روحیّه‌ی جهادی است. برای اینکه این روحیّه‌ی جهادی در شما تقویت بشود، حضورتان در اردوهای جهادی خیلی خوب است. نگویید وقتمان تلف میشود؛ نه، بیشترین و بهترین استفاده از وقت همین است. درستان را بخوانید، پژوهشتان را بکنید، کارتان را بکنید، در اردوهای جهادی هم که در دوره‌ی سال، چند هفته‌ای انسان را مشغول میکند شرکت کنید. این شما را با متن مردم آشنا میکند، این شما را با مشکلات و معضلات جامعه که غالباً از چشم مسئولین دور میماند، آشنا میکند. بعضی از مسئولین خبر از واقعیّتهای جامعه ندارند، دُور خودشان و یک شعاع محدودی را فقط می‌بینند؛ [اینکه‌] در روستاها چه میگذرد، در شهرهای دور چه میگذرد، در خانواده‌های فرودست چه میگذرد، اینها را اصلاً ملتفت نیستند. این را من در طول این تجربه‌ی طولانی بیست سی ساله، مکرّر تجربه کرده‌ام؛ این را دیده‌ام در بعضی‌ها که به شما عزیزانم دارم عرض میکنم؛ خبر ندارند که چه هست. شما الان جوان هستید، نیرو دارید، حوصله دارید، وقت دارید، گرفتاری زیادی ندارید، از این فرصت استفاده کنید. یکی از فرصتها هم همین اردوهای جهادی است؛ این اردوهای جهادی بمراتب بهتر از اردوهایی است که متأسّفانه هنوز هم معمول است. با اینکه من هشدار داده‌ام، بعضی‌ها اردو درست میکنند که بفرستند اروپا؛ اردوی دانشجویی به اروپا! یکی از غلطترین کارها این است؛ این اردوی جهادی، از آن بمراتب بهتر و شرافتمندانه‌تر و مفیدتر است. حضور در اردوهای جهادی، تماس مستقیم با مردم، احساس مسئولیّت پیدا میکنید. انسان وقتی خدمت کرد به‌طور مستقیم، خدمت در چشم انسان عزیز میشود؛ نقاط ضعف را پیدا میکنید.۱۳۹۴/۰۷/۲۲
بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در نهمین همایش ملی «نخبگان فردا»

زندگینامه حضرت معصومه سلام الله علیها

* نام حضرت معصومه علیها السلام «فاطمه کبری » بود؛ زیرا حضرت کاظم علیه السلام سه دختر به نام فاطمه داشتند و حضرت معصومه علیها السلام بزرگتر از آنها بود.

* مادر آن حضرت بانوی بزرگواری به نام «نجمه» خاتون بود.

* لقب «معصومه» را امام رضا علیها السلام بر ایشان نهاد.

* در شرافت نسب حضرت معصومه علیها السلام همین بس که ایشان دختر امام، خواهر امام و عمه امام هستند و همگی این ائمه به علاوه امام باقر و امام صادق علیهما السلام در جلالت شأن ایشان، روایت دارند. آن حضرت از معدود امام زادگانی است که پنج معصوم در عظمت شأن او سخن گفته اند.

درست است که روایات متعدّد و فراوانی در شأن شهر قم و اهالی آن وارد شده. ولی به طور مسلّم اهمیت و مقام حضرت معصومه علیها السلام به این جهت نیست که در قم مدفون گردیده اند؛

بلکه در میان فضائلی که قم داشت مهمترین فضیلت این است که حضرت معصومه علیها السلام را در خود جای داد.[1]

* با توجه به این که حضرت معصومه علیها السلام در سال 201 ه. ق رحلت کردند عمر شریف حضرت حدود 28 سال بود.

«امام صادق علیه السلام فرمودند: آگاه باشید برای خدا حرمی است و آن مکه است برای رسول خدا حرمی است و آن مدینه است- برای امیرالمؤمنین علی علیه السلام حرمی است و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است- بدانید که بهشت دارای 8 در است که سه در آن از قم گشوده می شود آن گاه فرمود:

تُقبَضُ فیها امرأةٌ مِن وُلدی- اسمُها فاطمة بنتُ موسی وتَدْخُلُ بشفاعتها شیعتی الجنّة بأجمعهم»[2]

. «علامه مجلسی نقل می کند از اهل ری که ما خدمت حضرت صادق علیه السلام رسیدیم، گفتیم ما اهل ری هستیم، فرمود مرحبا به برادران ما از از اهالی قم- گفتیم ما از اهالی ری هستیم! باز حضرت فرمود مرحبا به برادران ما از اهل قم.

آن گاه فرمود: برای خدا حرمی است و آن مکه است و برای رسول خدا حرمی است و آن مدینه است و برای امیرالمؤمنین علیه السلام حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن شهر قم است و

سَتُدْفَنُ فیها امرأة مِن اولادی تُسمّی فاطمة- فمن زارَها وجبت له الجنّة»[3]

. این حدیث 45 سال قبل از ولادت حضرت معصومه (س) صادر شده است.

(نجمه خاتون دو فرزند داشت 1- امام رضا (ع) 2- حضرت معصومه (س))

(امام رضا (ع) 25 سال بزرگتر از حضرت معصومه (س) بوده اند زیرا امام رضا (ع) در سال 148 به دنیا آمدند و حضرت معصومه (س) 173)

(امام کاظم (ع) در سال 179 به بعد چند بار به دستور هارون زندانی گشت که حضرت معصومه (س) 2 ساله بود لذا 21 سال تحت تربیت و سرپرستی حضرت رضا (ع) بودند).[4]

فِداها ابوها

امام کاظم (ع) به مسافرت رفته بودند- جمعی از شیعیان حضرت برای پرسش چند سؤال به خانه ایشان در مدینه آمدند- آن حضرت نبود. سؤالها را در کاغذی نوشتند به اهل خانه دادند فردا برای خداحافظی آمدند- دیدند حضرت معصومه (س) که حدود 5- 6 سال داشت جواب همه را نوشته به آنها داد- در مسیر به امام برخورد کردند- امام وقتی جوابها را دیدند سه بار فرمودند: فِداها ابوها!!!

امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه علیها السلام

* در میان حدود 37 فرزند حضرت کاظم علیه السلام فقط امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه علیها السلام از یک مادر، آن هم بانوی بزرگواری چون نجمه خاتون متولد شدند.

* امام رضا علیه السلام 25 سال بزرگتر از حضرت معصومه علیها السلام بودند؛ زیرا آن حضرت در سال 148 ه. ق به دنیا آمدند و حضرت معصومه علیها السلام در سال 173 ه. ق.

* حضرت معصومه علیها السلام 21 سال تحت سرپرستی امام رضا علیه السلام بودند؛ زیرا امام کاظم علیه السلام در سال 179 ه. ق به دستور هارون زندانی گشت و حضرت معصومه علیها السلام در آن زمان 6 ساله بودند و تا زمان هجرت امام رضا علیه السلام- سال 200 ه. ق- تحت کفالت حضرت بودند.

هجرت عظیم حضرت معصومه(ع) از حجاز به ایران

مأمون عباسی در سال 200 هجری قمری، با نامه ها و پیام های بسیار، حضرت رضا(ع) را به خراسان دعوت کرد، آن بزرگوار، ناگریز از روی اکراه، این دعوت را پذیرفت و با کاروانی که مأمون فرستاده بود، به سوی خراسان آمد.

یک سال بعد(سال 201) حضرت معصومه(ع) به شوق دیدار برادرش حضرت رضا(ع) عازم خراسان گردید و با همراهان حرکت کردند، ولی حقیقت این است که این حرکت، هجرت معنی دار و عظیم حضرت معصومه(ع) برای حمایت از ولایت امام علی موسی الرضا(ع) و تقویت مسأله رهبری بود، که در ظاهر به صورت سفر برای دیدار برادر عنوان می شد آن حضرت در این هجرت به ساوه رسیدند. در مورد آن حضرت معصومه(ع) از ساوه به قم، مطالب مختلفی گفته شده است.

ولی در این باره بهترین و اصیل ترین مدارک، تاریخ قدیم قم است که در قرن چهارم نگاشته شده و مرحوم علامه مجلسی و محدث قمی و بزرگان از علما به آن اعتماد می کنند، آنچه که"حسن بن محمد نویسنده تاریخ قدیم قم" به گفته علامه مجلسی در بحارالانوار، و محدث قمی در سفینه البحار در این باره نظر می دهد، چنین است:

حضرت رضا(ع) به دعوت مأمون در سال 200 هجری از مدینه به خراسان آمد، حضرت معصومه(ع) در سال 201 برای دیدار برادر، از مدینه رهسپار خراسان شد(ناگفته پیداست که در این سفر دور، گروهی از برادران و خدمتکاران به همراه حضرت معصومه(ع) بوده اند) وقتی که به ساوه رسیدند، حضرت معصومه(ع) بیمار شد، پرسید از این مکان تا قم چقدر راه است؟ عرض کردند: ده فرسخ، به خدمتکار دستور داده که به جانب قم رهسپار گردند، به این ترتیب به قم آمد و به منزل موسی بن خزرج بن سعد اشعری که از اصحاب امام رضا(ع) بود، وارد شد.

امام روایت صحیح تر این است که: چون خبر ورود آن بانوی با عظمت حضرت فاطمه معصومه(ع) به آل سعد رسید، همگی به اتفاق به استقبال او رفتند تا او را به قم دعوت کنند، در میان آنها موسی بن خزرج به کاروان حضرت معصومه(ع) رسید، زمام شتر آن حضرت را گرفته و به طرف قم آمد و در منزل خود با کمال افتخار از آن بانو پذیریی کرد، ولی پس از 16 یا 17 روز آن بانوی ارجمند، رخت از جهان بربست و پسران سعد را در سوگ خود نشانید.

آری خاطر حضرت معصومه(ع) خیلی آزرده بود، آرزوی دیدار پدر و برادر در دلش ماند، و با دنیایی از ‎غم و اندوه با این جهان وداع گفت.

در این چند روزی که حضرت معصومه(ع) در قم بود از فراق برادر می گریست ومحزون و غمگین بود، در سرای موسی بن خزرج عبادتگاهی داشت که هنوز باقی است و هم اکنون آن مکان شریف با بنایی مجلل و جالب مشخص است، دارای حجره هایی است که در آن طلاب علوم دینی هستند، و در جنب آن، مسجد با شکوهی ساخته اند.

اینک آنجا به نام مدرسه ستیه(175)در محله میدان میر قم، معروف می باشد.

رحلت حضرت معصومه علیها السلام

پس از انتقال به قم و وفات حضرت معصومه علیها السلام پیکر مطهر ایشان را غسل داده، کفن کردند و به محل حرم فعلی آوردند تا به خاک بسپارند. زمینی که هم اکنون مرقد مطهر حضرت معصومه علیها السلام و صحن و سرای آن حضرت در آن جای دارد،

در عصر ورود حضرت معصومه علیها السلام به قم به نام باغ بابلان خوانده می شد که از باغ های موسی بن خزرج بود.

در آنجا اشعری ها سردابی حفر کردند؛ ولی نمی دانستند چه کسی باید حضرت را در قبر بگذارد. ناگاه از جانب صحرا دو نفر سوار نقابدار پیدا شدند وقتی به نزدیک رسیدند از مرکب خود پیاده شده و بر جنازه حضرت معصومه علیها السلام نماز خواندند، سپس داخل سرداب شده و جنازه را دفن کردند. آن گاه بیرون آمده و رفتند و کسی نفهمید آنها چه کسی بودند.[5] این قضیه دلالت بر کرامت و شرافت آن حضرت دارد.

تاریخ رحلت

در روز 10 یا 12 ربیع الثانی سال 201 رحلت کردند و حضرت رضا در سال 203 شهید شدند (دو سال بعد از حضرت معصومه (س)).

آن زمانی که دختران هارون الرشید از لباس های زر بافت استفاده می کردند و در ناز و نعمت بودند پدر حضرت معصومه (س) در سیاه چال در زندان بود و دختران موسی بن جعفر (ع) چادر به تعداد برای نماز اول وقت نداشتند و نوبتی نماز می خواندند.

محل دفن

محل دفن حضرت مشهور به بابلان از باغ های موسی بن خزرج اشعری بود بعد از غسل و کفن حضرت سردابی حفر کردند که حضرت را در آن دفن کنند- اختلاف شد که چه کسی حضرت را به خاک سپارد گفتند سیدی پرهیزکار و پیر به نام قادر را خبر کنند- به دنبال او رفتند ولی ناگاه از جانب صحرا دو نفر سوار نقابدار پیدا شدند- وقتی نزدیک شدند از مرکب پیاده شدند- بر پیکر حضرت نماز خواندند سپس داخل سرداب شدند و جنازه را دفن کردند و بیرون آمدند و رفتند و کسی نفهمید که آنها چه کسی بودند.[6]

اولین سایه بان مقبره شریف حضرت معصومه علیها السلام را خاندان اشعری بنا نمودند. حضرت زینب دختر امام جواد علیه السلام نیز گنبد و بارگاهی با آجر و سنگ و گچ بر روی مرقد مطهر ساخت و در هر دوران صحن و سرای حضرت پرشکوه تر گشت تا اینکه در زمان صفویه گسترش حرم به اوج خود رسید و حرم فعلی از آثار همان دوره است

به گزارش جام جم انلاین از باشگاه خبرنگاران، هزاران نفر در تورنمنت کنکور ۹۸ برای نشستن بر کرسی‌های دانشگاهی کشور با هم رقابت می‌کنند.

کنکور و نتیجه آن، همیشه دغدغه بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان بوده است، تا جایی که گاهی با صرف هزینه‌های سنگین، تلاش می‌کنند در این رقابت کشوری از سایر رقبا پیشی بگیرند.

در این بین، اما نکات مهمی وجود دارد که دانش‌آموزان برای موفقیت در کنکور باید رعایت کنند که به ۱۰ مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1- در مطالعه جوگیر نشوید!

ماه‌های پایانی و نزدیک به کنکور، همیشه استرس و نگرانی‌های فراوانی چه برای فرد کنکوری و چه برای خانواده آن‌ها ایجاد می‌کند، معمولا کنکوری‌ ها به مطالعات فشرده و سنگین روی می‌آورند، این نگرانی را می‌توان در افزایش فروش کتب کمک‌آموزشی ویژه کنکور در این ایام به وضوح مشاهده کرد.

این درحالی است که اصول روانشناسی کاملا با این قضیه مخالف است و روز‌ها و ماه‌های پایانی را بیشتر برای مطالعات سبک و مرور نکات مناسب می‌داند تا انباشته کردن فشرده مطالب.

2- سراغ مطالب جدید نروید

یادگیری و آموزش مطالب درسی، چه حفظیات و چه مطالب فرمولی، مانند هر مطلب دیگری برای سپرده شدن به حافظه کوتاه‌مدت و سپس انتقال به حافظه بلندمدت، نیازمند طی کردن یک مسیر نسبتا مشخص و زمانبر است. پس بهتر است وقت باقی‌مانده خود را صرف هرچه عمیق‌تر کردن مطالب از پیش آموخته بکنید!

3- آزمون پشت آزمون

محک زدن توانایی‌ها و میزان مطالعه با آزمون‌های آزمایشی، قطعا کمک شایانی به دانش‌آموزان خواهد کرد، اما در این زمینه هم مانند خیلی از موارد دیگر، شاهد افراط برخی از آن‌ها و گاهی والدین هستیم.

شرکت بی‌برنامه و پرتعداد در این آزمون‌ها، به‌خصوص در یکی دو ماه مانده به کنکور، دستاوردی غیر از استرس و واکنش‌های هیجانی یا ناامیدی و یأس نخواهد داشت.

4- خود را زندانی نکنید

ذهن انسان علاوه‌بر بعد فرامادی، دارای یک بعد فیزیکی و سخت‌افزاری نیز هست و مانند سایر اعضای بدن، نیازمند رسیدگی و تغذیه و ورزش مناسب خود است که اگر از آن‌ها محروم شود، قطعا آسیب می‌بیند.

حضور نسبتا فعال در جامعه، مطالعه کتب غیردرسی (ترجیحا داستان کوتاه یا شعر)، ورزش و فعالیت فیزیکی ازجمله فعالیت‌های مفید برای شادابی و سلامت مغز انسان است.

5- خود را درگیر فضا‌های مجازی نکنید

فارغ از هرگونه بحث درباره خوب یا بد بودن آنها، فضا‌های مجازی، به خاطر تحریک بیش از حد قوه تخیل، آسیب‌های فراوانی بر قوه یادگیری فرد در کوتاه‌مدت می‌گذارد.

همچنین استرس‌زا بودن فعالیت در این فضا‌ها، قدرت تعمیق ذهن را تا حدود زیادی از بین می‌برد؛ بنابراین حداقل در واپسین روز‌های مانده به کنکور، استفاده از فضای مجازی را تا حد امکان کم کنید.

6- به تغذیه خود اهمیت بیشتری بدهید

شکی نیست که تغذیه انسان در کارکرد بهتر مغز موثر است، اما این تاثیر در واپسین روز‌های مانده به کنکور بیشتر می‌شود. کلسیم کافی، حبوبات و دوری از غذا‌های آماده (فست‌فود)، ازجمله مواردی هستند که فرآیند یادگیری و حافظه را تقویت کرده و در کاهش استرس‌های مضر نقش فراوانی دارند.

7- خودتان یا فرزندتان را با دیگران مقایسه نکنید

مطالعه کردن زیاد در روز، کسب نتایج بهتر در کنکور‌های آزمایشی و آزمون‌ها، تعداد کتب مطالعه‌شده و... هیچ تضمینی برای نتیجه بهتر در کنکور نیست.

هرکس با توجه به داشته‌ها و توانایی‌ها و صدالبته تلاش خود نتیجه کارش را خواهد دید، اما مقایسه این موارد با دیگران همچون سم مهلکی برای روحیه داوطلب خواهد بود. بهترین اقدام برای موفقیت در کنکور، انجام یک برنامه‌ریزی منسجم و منطقی براساس علایق و توانایی‌های فرد داوطلب کنکور است.

8- اینجا آخر دنیا نیست!

در سال‌های اخیر قبولی در رشته موردعلاقه دیگر کار چندان سختی نیست. هرچند برای قبولی در یک دانشگاه دولتی، باید تلاش‌های فراوانی کرد اما آنچه اهمیت دارد، دانستن این نکته است که کنکور تنها یک مرحله از زندگی است و تنها یکی از راه‌های مشخص کردن مسیر آینده.

فارغ از نتیجه‌ای که کسب خواهید کرد، برنامه‌ریزی و تلاش شما برای کسب موفقیت، مهم‌ترین مولفه‌ای خواهد بود که در آینده به کمک‌تان خواهد آمد.

کارت کنکور ۹۸ از روز یکشنبه 9 تیر توزیع می‌شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم کارت شرکت در آزمون سراسری سال 98 از امروز یکشنبه 9 تیر ماه 98 ماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و داوطلبان تا روز چهارشنبه 12 تیر ماه 98 برای دریافت کارت شرکت در آزمون فرصت دارند.

آزمون سراسری سال 98 برای داوطلبان گروه­‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در صبح پنج­شنبه 13 تیر ماه 98، داوطلبان گروه آزمایشی هنر بعدازظهر پنج­شنبه 13 تیر، داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی صبح جمعه 14 تیر و داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی بعدازظهر جمعه 14 تیر ماه 98 در 381 شهرستان و بخش مختلف کشور برگزار خواهد شد. 

متقاضیان شرکت‌ در آزمون‌، برای دریافت پرینت کارت شرکت در آزمون باید در تاریخ تعیین شده به سایت سازمان سنجش مراجعه و با وارد کردن شماره سریال کارت اعتباری ثبت نام (12 رقم) و شماره شناسنامه  یا شماره پرونده و کدپیگیری ثبت‌نام (16 رقمی) و نام و نام‌خانوادگی، کد ملی و سریال شماره شناسنامه، پرینت کارت شرکت در آزمون را دریافت کنند.

داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی متقاضی شده‌اند باید علاوه بر پرینت کارت شرکت در آزمون گروه آزمایشی اصلی نسبت به دریافت پرینت کارت گروه آزمایشی دوم یا گروه آزمایشی دوم و سوم "هنر و زبان‌های خارجی" اقدام کنند.

سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای فرایند دریافت کارت شرکت در آزمون سراسری سال 98 و نحوه رفع نقص احتمالی کارت‌ها را توضیح داده است.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است:

  برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه عکس­دار و ارائه آن الزامی است.

چنانچه داوطلبی به دلیل در اختیار نداشتن اطلاعات مربوط به شماره پرونده یا کد پیگیری مورد نیاز، موفق به دریافت پرینت کارت شرکت در آزمون خود نمی‌شود، با مراجعه به پایگاه اطلاع‌ رسانی سازمان سنجش، و ورود به سیستم پاسخگویی و انتخاب نام آزمون و تعیین موضوع پیگیری نسبت به دریافت اطلاعات مربوط به شماره پرونده یا کد پیگیری ثبت­ نام اقدام کنند و قبل از آن باید نسبت به عضویت در سیستم اقدام کنند.

در صورت مشاهده مغایرت در مندرجات کارت شرکت در آزمون، داوطلبان لازم است به شرح زیر اقدام کنند:

داوطلبان نظام سالی واحدی و ترمی واحدی که مشمول اعمال سوابق تحصیلی دیپلم (فارغ‌التحصیلان سال 1384 به بعد) یا پیش‌دانشگاهی (فارغ‌التحصیلان سال 1391 به بعد)  هستند همچنین داوطلبان نظام آموزشی جدید "6.3.3" که دیپلم خود را در سال 1398 اخذ می‌کنند و نسبت به مندرجات کارت شرکت در آزمون شامل نام خانوادگی و نام، سال تولد، شماره شناسنامه، سال اخذ و نوع دیپلم، شماره ملی، کد دانش آموزی و منطقه اخذ دیپلم، سال و بخش محل اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی، عنوان مدرک پیش‌دانشگاهی، منطقه یا ناحیه اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی، کد دانش آموزی مقطع پیش‌دانشگاهی مغایرت مشاهده کردند برای پیگیری حداکثر تا تاریخ 16 تیر ماه 98 به منطقه آموزش و پرورش محل اخذ مدرک تحصیلی خود مراجعه و از آن طریق نسبت به اصلاح موارد اقدام  کنند.

 مجدد سوابق تحصیلی تمام داوطلبان مشمول اعمال سوابق تحصیلی " به ویژه نمرات داوطلبان نظام آموزشی جدید 6.3.3" از تاریخ 20 تیر ماه 98 برای مشاهده بر روی سایت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت بنابراین داوطلبان لازم است در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در سوابق تحصیلی خود، تا تاریخ  23 تیر ماه برای پیگیری و اصلاح مغایرت به مناطق آموزش و پرورش محل تحصیل خود مراجعه کنند.

داوطلبانی که مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند چنانچه مغایرتی در اطلاعات شامل نام خانوادگی و نام، سال تولد، شماره شناسنامه، سال اخذ و نوع دیپلم، شماره ملی، سری و سریال شناسنامه، محل تولد، سهمیه، معدل کتبی نهایی دیپلم، محل اخذ مدرک ماقبل دیپلم، محل اخذ مدرک دیپلم، عنوان مدرک پیش دانشگاهی، منطقه یا ناحیه اخذ پیش‌دانشگاهی و وضعیت تحصیلی و اشتغال مغایرت مشاهده کردند لازم است برای اصلاح این موارد حداکثر تا تاریخ 14 تیر ماه 98 منحصراً به سایت اینترنتی سازمان سنجش "قسمت ویرایش اطلاعات" مراجعه و با توجه به توضیحات مندرج در سایت نسبت به اصلاح موارد اقدام کنند.

 داوطلبان درصورتیکه مغایرتی در اطلاعات مندرج در بندهای 2، 6، 8، 9 ، 10 و 11 "جنس، دین، زبان خارجی امتحانی، معلولیت، بهیار و نظام آموزشی" کارت شرکت در آزمون مشاهده کردند باید از روز سه‌شنبه 11 تیر تا روز چهارشنبه 12 تیر ماه 98 از ساعت 8.30 تا 12 و 14 تا 18 با همراه داشتن کارت شناسایی معتبر "کارت ملی  یا شناسنامه عکس­دار" شخصاً به نماینده سازمان سنجش آموزش کشور مستقر در باجه رفع نقص مراجعه کنند.

اگر کارت شرکت در آزمون داوطلب دارای اشکالاتی از جمله فاقد مُهر عکس، واضح نبودن عکس، درج عکسی به جزء عکس داوطلب  باشد باید از روز سه‌شنبه 11 تیر تا روز چهارشنبه 12 تیر ماه از ساعت 8.30 تا 12 و 14 تا 18 با همراه داشتن دو قطعه عکس 3.4، کارت ملی یا شناسنامه عکسدار شخصاً به نماینده سازمان سنجش مستقر در باجه رفع نقص‌حوزه مربوطه مراجعه کنند.

در صورتیکه در این خصوص کارت داوطلب دارای اشکال است  و تا روز قبل از آزمون نسبت به رفع آن اقدام نکند مطابق مقررات مربوط به تخلف و تقلب با وی رفتار خواهد شد.

در زمان حضور در جلسه آزمون، همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون، اصل کارت ملب یا اصل شناسنامه عکس­دار الزامی است.

 در حوزه­­‌های امتحانی صبح‌­ها رأس‌ ساعت‌  7 صبح و بعدازظهرها رأس ساعت 14.30 بعدازظهر بسته خواهد شد و شروع فرآیند برگزاری آزمون صبح‌­ها رأس ساعت 7.30  و بعداز ظهرها رأس سااعت 15 است بنابراین از ورود داوطلبان پس از بسته شدن در حوزه‌های امتحانی ممانعت به‌عمل خواهد آمد.

 هر داوطلب برای حضور در جلسه آزمون علاوه بر پرینت کارت شرکت در آزمون گروه آزمایشی مربوط‌، لازم است اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه عکس­دار، چند مداد سیاه نرم پررنگ، مدادتراش، مداد پاکن و یک سنجاق و یا سوزن به همراه داشته‌ باشد.

داوطلبان باید از آوردن وسایل اضافی از جمله کیف دستی، ساک دستی، وسایل محاسباتی و هرگونه وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه حافظه‌دار (از قبیل پیجر، تلفن همراه، تبلت، قلم نوری، ساعت هوشمند، دستبند هوشمند، انگشتر هوشمند و ...)، جزوه، کتاب، ماشین حساب، هرگونه نُت و یادداشت و نظایر آن و همچنین وسایل شخصی به جلسه آزمون خودداری کنند.