اخبار دفتر مرکزی اخبار دفتر مرکزی

دیدار باآقای دکتر پیروز در پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی

روز سه شنبه مسئول دانش آموختگان جامعه تعلیمات اسلامی با حضور در پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر قم   با حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر پیروز گفتگو داشتند در این دیدار آقای دکتر پیروز ضمن بیان خاطرات خود از دوران تحصیل  نقطه نظرات خود را  در خصوص مسائل مدیریتی بیان نمودند.آقای دکتر پیروز از دانش آموختگان مدارس جامعه تعلیمات اسلامی هستند که تالیفات بسیاری در زمینه مدیریت اسلامی دارند.

 

دیدار با حجت الاسلام والمسلمین آقای مشکات از دانش آموختگان مدارس جامعه

روز چهارشنبه در دیداری که با آقای مشکات از دانش آموختگان مدارس جامعه تعلیمات اسلامی داشتیم با ایشان به گفتگو نشستیم. در این دیدار آقای مشکات ضمن بیان خاطرات بسیار شنیدنی از دوران تحصیل خود، افزودند: تاثیر شخصیت حاج شیخ عباسعلی اسلامی و الگو برداری از فعالیت های ایشان باعث تاسیس مدارس رستگاران گردید .آقای مشکات در بین سخنان خود ضمن گرامی داشت یاد و خاطره حاج شیخ عباسعلی اسلامی از نکات تربیتی بسیار موثر در شکل گیری شخصیت دانش آموزان  مدارس محمدیه و محمودیه اسلامی در کلاس درس و در محیط مدرسه بیان نمودند

 

جلسه رؤسای انجمن اولیا شهر تهران برگزار گردید

روز گذشته نشست روسای انجمن اولیای مدارس شهر تهران در دفتر مرکزی برگزار گردید در این جلسه در ابتدا آقای دکتر حیدری ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین در جلسه ، وجود اولیا  هر یک از اولیا مدارس را سرمایه ای توصیف نمودند که هرکدام می تواند به نحوی در امر آموزش و تربیت دانش آموزان موثر باشند . آقای دکتر حیدری در ادامه ضمن بیان تاریخچه جامعه تعلیمات اسلامی که از 75 سال پیش به همت حاج شیخ عباسعلی اسلامی با تلاش شبانه روزی تاسیس گردیده است از اولیا محترم درخواست نمودند که پرچمی را که هم اکنون در دست داریم را قدر بدانیم .در ادامه جلسه جناب آقای جوانشیر و آقای ایمانی مسئول انجمن اولیا و مربیان مدارس جامعه تعلیمات اسلامی سخنرانی نمودند . در انتهای این نشست آقای حسین لولاچیان تجربیات خود را در مدرسه نرگس به عنوان یکی از اولیا دانش آموزان و نیز از روسای انجمن عنوان نمودند.ایشان با تاکید بر حفظ هیئات خانوادگی و  دانش آموزی در مدارس که تجربه موفقی در مدرسه نرگس بوده است این امر را باعث تحکیم رابطه بین اولیا دانش آموزان و مدرسه دانستند.

گردهمایی نهضت قرآنی برگزار گردید

روز دوشنبه بیستم آبان ماه گردهمایی مربیان و معاونین پرورشی و معلمین قرآن در دفتر مرکزی جامعه برگزار گردید. در ابتدای این نشست آقای دکتر حیدری با  بیان اهداف جامعه تعلیمات اسلامی که آموزش قرآن را از اهم موضوعات می داند نسبت به یکپارچگی شیوه آموزش قرآن در مدارس جامعه تاکید کردند. در ادامه آقای کمالی از اساتید مدعو قرآن با ارائه یک نمونه از شیوه آموزش قرآن برای دانش آموزان نظرات خود را ارائه نمود. این جلسه در پایان با ارائه نقطه نظرات سرکار خانم جواد زاده و آقای نیری کارشناسان قرآن و عترت جامعه به پایان رسید

 

جلسه هیئت مدیره با حضور اعضای محترم برگزار گردید

روز شنبه 18 آبان ماه جلسه هیئت مدیره با حضور اعضای محترم برگزار گردید. در این نشست ضمن بررسی مصوبات قبلی پیشنهاداتی نیز به تصویب رسید

نشست شورای راهبرد قرآنی برگزار گردید

روز سه شنبه 14 آبان جلسه شورای راهبرد قرآنی برگزار گردید در این نشست که با حضور اساتید قرآنی و مسئولان جامعه تعلیمات اسلامی و همچنین برخی از مدیران و مربیان مدارس برگزار شد نسبت به مسائل آموزشی قرآن در مدارس جامعه تعلیمات اسلامی تصمیماتی اتخاذ گردید.  در این نشست آقای دکتر پور معین که از اساتید و خادمین قرآن کشور هستند  پیشنهادات و راهکارهایی برای پیشبرد اهداف قرآنی جامعه تعلیمات اسلامی ارائه نمودند و مقرر گردید که این نشست تا حصول نتیجه نهایی ادامه داشته باشد.

13 آبان روز دانش آموز و به روایت تصویر

 

دیدار هزاران تن از دانش آموزان با رهبر معظم انقلاب در آستانه 13آبان

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) و در آستانه ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در دیدار هزاران نفر از دانش آموزان و دانشجویان سراسر کشور، نسل جوان پرتوان، پر نشاط و پر انگیزه را نعمتی بزرگ و ذخیره ای ارزشمند برای ایران خواندند و با اشاره به استمرار خصومت عمیق امریکا با ملت ایران از کودتای ۱۳۳۲ تاکنون تأکید کردند: امریکای گرگ‌صفت البته ضعیف‌تر اما وحشی‌تر و وقیح‌تر شده است و در مقابل، جمهوری اسلامی ایران با دفاع مقتدرانه و منع مستدل مذاکره، راه نفوذ و ورود مجدد امریکا به کشور را سد کرده است.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین «رونق تولید» را کلید حل مشکلات اقتصادی مردم از جمله گرانی، تورم و کم شدن ارزش پول ملی خواندند و افزودند: نباید همچنان که مدتی بیهوده منتظر برجام ماندیم حالا در انتظار اقدامات اروپایی‌ها یا مسائل دیگر معطل بمانیم بلکه باید به داخل دل ببندیم و همه توان را برای رونق تولید به‌کار گیریم.
حضرت آیت الله خامنه ای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را سرآغاز دشمنی آشکار شیطان بزرگ با ملت ایران خواندند و افزودند: امریکایی‌ها با آن کودتا، حتی به دولت مصدق که به آنها اعتماد کرده بود رحم نکردند و با ساقط کردن دولت ملی، دولتی وابسته، فاسد و دیکتاتور را روی کار آوردند و به این شکل بزرگترین دشمنیِ ممکن را در حق ملت ایران انجام دادند.
ایشان افزودند: دولتی که با کودتا سرنگون شد، در واقع چوب اعتماد به شیطان بزرگ را خورد و امریکایی ها به‌واسطه رژیم پهلوی بر نیروهای مسلح، نفت، سیاست، فرهنگ، اقتصاد و همه عرصه های کشور تسلط کامل یافتند.
رهبر انقلاب با اشاره به اینکه برخی از جمله امریکایی‌ها در تلاشند با تحریف تاریخ، آغاز خصومت امریکا با ایران را به تسخیر لانه جاسوسی ربط دهند، خاطرنشان کردند: امریکایی‌ها از ابتدای روابط با ایران، با طرح های به ظاهر دوستانه، باطناً با ملت ایران دشمنی می کردند که این دشمنی با کودتای ۲۸ مرداد علنی شد و این مقطع آغاز خصومت علنی امریکا با ایران است.
ایشان کودتای مرداد ۱۳۳۲ را موجب آگاهی بیشتر ملت خواندند و افزودند: ده سال بعد در سال ۱۳۴۲ که مبارزات اسلامی و مردمی شروع شد، امام خمینی با درک موضع حقیقی و قلبی مردم، این واقعیت را بیان کردند که امروز در اذهان ملت ایران هیچ فردی منفورتر از رئیس جمهور امریکا نیست.
حضرت آیت الله خامنه ای با بیان این واقعیت که امریکا از آن روز تا امروز هیچ تغییری نکرده است، گفتند: همان شرارت، همان گرگ صفتی، همان تلاش برای ایجاد دیکتاتوری بین المللی و همان سلطه طلبیِ بی حد، امروز نیز در امریکا وجود دارد البته با وحشی گری و وقاحت بیشتر.
ایشان با یادآوری فشار و خفقان حاکم بر ایران در دوران رژیم دیکتاتوری وابسته به امریکا گفتند: انقلاب اسلامی اساساً علیه امریکا و آن رژیم وابسته بود و عامه مردم به رهبری امام خمینی، بساط پادشاهی فاسد و وابسته را جمع کردند و جمهوری اسلامی را بر سر کار آوردند.
رهبر انقلاب با یادآوری برخی اقدامات امریکایی‌ها در ۴۱ سال گذشته از جمله تهدید، کودتا، تحریم، تحریک قومیتها، تجزیه طلبی، آشوب طلبی، محاصره اقتصادی، نفوذ و روشهای دیگر تأکید کردند: آنها در این مدت هرچه بلد بودند و می توانستند علیه نهادهای برخاسته از انقلاب به‌ویژه اصل جمهوری اسلامی توطئه و اقدام کردند که البته ما هم در مقابل هر کاری توانستیم کردیم و در موارد زیادی حریف را به گوشه رینگ بردیم.
حضرت آیت الله خامنه ای «سد کردن راه نفوذ مجدد سیاسی و تسلط دوباره امریکایی‌ها بر ایران» را مهمترین پاسخ جمهوری اسلامی در مقابل توطئه های حاکمان واشنگتن برشمردند و تأکید کردند: منع مکرر مذاکره با امریکا یکی از ابزارهای مهم بستن راه ورود آنان به ایران عزیز است.
ایشان مخالفت جمهوری اسلامی با امریکایی‌ها را دارای منطقی مستحکم خواندند و افزودند: این روش عقلانی، راه نفوذ مجدد امریکایی‌ها را می بندد، ابهت حقیقی و اقتدار ایران را به جهانیان ثابت می کند و ابهت پوشالی طرف مقابل را در دنیا فرو می ریزد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تکبر و خوی استکباری امریکا خاطرنشان کردند: امریکایی‌ها که برای مذاکره با سران کشورها بر سر آنها منت می گذارند، سالهاست برای گفتگو با مقامات ایران اصرار می کنند اما جمهوری اسلامی امتناع می کند که تحمل این مسئله برای دشمنان ملت خیلی سخت است، زیرا به جهانیان ثابت می کند در دنیا حکومتی وجود دارد که قدرت غاصبانه و دیکتاتوری بین المللی امریکا را قبول ندارد و زیر بار حرف زور نمی رود.
رهبر انقلاب مذاکره با امریکا را حقیقتاً بی نتیجه برشمردند و تأکید کردند: برخی که مذاکره با امریکا را حلّال مشکلات می دانند، صددرصد اشتباه می کنند و هیچ نتیجه ای از گفتگو با امریکایی ها حاصل نخواهد شد، چرا که آنها یقیناً و قطعاً هیچ امتیازی نخواهند داد.
ایشان در همین زمینه این واقعیت را یادآوری کردند که طرف مقابل، نشستن مقامات ایرانی پشت میز مذاکره را به معنای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی می داند و از اصرار بر مذاکره این هدف را دارد که به جهانیان بگوید فشار حداکثری و تحریم ها سرانجام نتیجه داد و ایرانی ها به زانو درآمدند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: اگر مسئولان جمهوری اسلامی ساده لوحی می کردند و به مذاکره می رفتند، از فشارها و تحریم ها هیچ چیزی کم نمی شد، بلکه راه برای طرح رسمی توقعات و تحمیل های جدید امریکایی ها باز می شد.
رهبر انقلاب با اشاره به تلاشهای بی نتیجه امریکا برای حذف یا محدود کردن قدرت دفاع موشکی ایران افزودند: امروز به فضل الهی و همت جوانان میهن، دارای موشکهای دقیق با بُرد دو هزار کیلومتر هستیم که می تواند به هر هدفی با خطای فقط یک متر اصابت کند.
ایشان گفتند: اگر به مذاکره می رفتیم، امریکایی های متوقع پای موشکها را به میان می کشیدند و مثلاً می گفتند باید موشکهای ایران حداکثر ۱۵۰ کیلومتر بُرد داشته باشد که اگر مسئولان ما این را می پذیرفتند، پدر کشور در می آمد و اگر نمی پذیرفتند همین آش و همین کاسه تکرار می شد.
حضرت آیت الله خامنه ای تجربه هایی نظیر مذاکرات بی نتیجه کوبا و کره شمالی با امریکا را درس آموز خواندند و گفتند: مسئولان امریکا و کره شمالی متقابلاً قربان صدقه یکدیگر هم رفتند اما در نهایت امریکایی‌ها براساس روال خود در مذاکرات، یک ذره از تحریم ها کم نکردند و هیچ امتیازی ندادند.
ایشان با اشاره به اصرار دولت فرانسه به واسطه‌گری گفتند: رئیس جمهور فرانسه یک ملاقات با ترامپ را حلّال همه مشکلات ایران دانسته بود که باید بگوییم این شخص یا خیلی ساده است و یا همدست امریکایی‌ها است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اخیراً نیز با این که می دانستم نمی‌شود، اما برای امتحان و به منظور روشن شدن موضوع برای همگان، گفتم با وجود خطایی که امریکایی‌ها با خروج از برجام مرتکب شدند، اگر همه تحریم ها را بردارند، می توانند در مجموعه برجام شرکت کنند اگرچه می‌دانستم که قبول نمی کنند و به همین صورت هم شد.
ایشان با طرح این سؤال که حدّ توقف خواسته ها و توقعات امریکا از ایران کجا است، گفتند: آنها فعلاً می گویند در منطقه فعال نباشید، به جبهه مقاومت کمک نکنید، در برخی کشورها حضور نداشته باشید و توان دفاعی و تولید موشک خود را متوقف کنید و بعد از این خواسته‌ها خواهند گفت از قوانین و حدود دینی دست بردارید و بر موضوع حجاب اسلامی نیز تأکید نکنید، بنابراین خواسته‌های امریکا هیچگاه تمامی ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: من چند سال قبل در دیدار با مسئولان در همین حسینیه گفتم آنجایی که امریکا متوقف خواهد شد و دیگر توقع جدیدی مطرح نخواهد کرد، کجاست؟ توقعات امریکا حدّ یقف ندارد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه امریکایی‌ها به دنبال بازگرداندن ایران به شرایط پیش از انقلاب هستند، تأکید کردند: انقلاب اسلامی محکم تر از این حرف ها است و اراده پولادین و عزم راسخ جمهوری اسلامی هیچگاه اجازه نخواهد داد که امریکا با چنین ترفندهایی بار دیگر به ایران بازگردد.
ایشان در ادامه سخنان خود به مسائل داخلی کشور و موضوع رونق تولید اشاره کردند و گفتند: هشت ماه از اعلام شعار سال گذشت. البته در این هشت ماه برخی کارهای خوب انجام گرفته است اما بخش هایی هم وجود دارند که همچنان به کار و تلاش بیشتر نیاز دارند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه کلید حل مشکلات اقتصادی کشور در گرو رونق تولید است، افزودند: من اقتصاددان نیستم اما اقتصاددانها به‌صورت اجماعی، در سخنان و اظهارنظرهای خود شعار سال را تأیید کردند زیرا اشتغال، ثروت ملی، رفاه عمومی و حتی پیشرفت علمی به‌واسطه رونق تولید به‌وجود می آید.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: کاهش فشار به مردم و حل مشکلاتی همچون گرانی، تورم و کم ارزش شدن پول ملی تنها با اهتمام به موضوع تولید ملی امکان پذیر خواهد بود.
ایشان با اشاره به سخنان چندی پیش وزیر صنعت مبنی بر اینکه هر جا یک واحد صنعتی در آستانه تعطیلی قرار بگیرد، به کمک آن می رویم، گفتند: این سخنان، عالی و خرسند کننده است و حالا باید پای این قول بایستند و دیگر مسئولان نیز همین‌گونه عمل کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از رویکرد «منتظر خارجی‌ها ماندن» گفتند: یک مدت معطل برجام بودیم، یک مدت دیگر هم معطل دستور رئیس جمهور امریکا برای تمدید مهلت‌های سه‌ماهه‌ای بودیم که متأسفانه در برجام گذاشته‌اند، و یک مدت هم معطل بمانیم برای رئیس‌جمهور فرانسه و برنامه های فرانسوی‌ها، در حالی که این انتظارها، سرمایه گذار و فعال اقتصادی را دچار بلاتکلیفی می کند و کشور را به رکود و عقب‌ماندگی می کشاند.
ایشان تأکید کردند: این انتظارها را رها کنید. البته نمی گویم رابطه ها را قطع کنید بلکه می‌گویم به خارجی ها دل نبندید و فقط به داخل دل ببندید.
حضرت آیت الله خامنه ای به سخنان یکی از استانداران درباره انعقاد ۹۰ هزار میلیارد تومان قرارداد در استان طی چند ماه اشاره کردند و گفتند: این نشان دهنده بخش کوچکی از ظرفیتهای بی شمار استانها است که باید برروی همین ظرفیتها متمرکز شد و آنها را پیگیری کرد.
ایشان یکی دیگر از راههای رونق تولید را جلوگیری از واردات کالاهای دارای تولید داخل دانستند و افزودند: عده ای هستند که حیات و ثروت بادآورده‌شان وابسته به واردات است اما واردات زائد و بی رویه موجب ورشکستگی تولید داخل و بیکار ماندن جوانان خواهد شد، بنابراین علاج واقعی مشکلات این است که دولت و مجلس، برای عملیاتی و اجرایی شدن سیاستهای صحیح ابلاغی، برنامه ریزی کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان، با تمجید از خصوصیات نسل جوان از جمله انگیزه، انرژی و آمادگی برای انجام دادن وظایف گفتند: کشور به معنای حقیقی کلمه به این نسل احتیاج دارد چرا که این جوانان متدین هستند که با احساس مسئولیت و در صراط مستقیم ایران را می سازند و به پیش خواهند برد.
ایشان با انتقاد مجدد از موضوع محدود کردن نسل افزودند: آثار چنین اقدامات خطرناکی دو دهه بعد آشکار خواهد شد که ایران دیگر از نسل جوان متراکم برخوردار نیست.
رهبر انقلاب با اشاره به قول مسئولان برای برطرف کردن مشکلات موجود و مقابله با تحدید نسل تأکید کردند: این موضوع باید با جدیت دنبال شود.
حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنان خود گفتند: ظرفیت های کشور بسیار زیاد است و جمهوری اسلامی به حول و قوه الهی و به کوری چشم آنهایی که نمی توانند ببینند، از همه مشکلات، سرافراز بیرون خواهد رفت.

شعار راهپیمایی ۱۳ آبان‌ماه ۹۸ اعلام شد؛ "استکبارستیزی سرآغاز افول آمریکا"‌

گروه استان‌ها ــ قائم‌مقام شورای تبلیغات اسلامی کشور شعار راهپیمایی ۱۳ آبان ماه ۹۸ را "استکبارستیزی سرآغاز افول آمریکا"‌ اعلام کرد و گفت: با وجود اهمیت ۱۳ آبان، جای بسیاری از مسئولان در این راهپیمایی خالی است.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، نصرت‌الله لطفی شامگاه چهارشنبه در شورای فرهنگ عمومی استان در ساختمان اداری آستانه مقدسه، با تأکید بر حضور آحاد مردم در راهپیمایی 13 آبان اظهار داشت: یوم‌الله 13 آبان به‌لحاظ نوع نام‌گذاری نیاز به بازنگری و تغییر نگرش دارد، این روز تنها مختص به دانش‌آموزان نیست و همه باید در راهپیمایی 13 آبان شرکت کنند.

قائم‌مقام شورای تبلیغات اسلامی کشور افزود: 13 آبان به‌دلیل چند مناسبت مهم روز مبارزه با استکبار جهانی و آمریکای جهانخوار نام‌گذاری شد و روز ملی مهمی به‌شمار می‌رود، چراکه از ویژگی‌های مهم انقلاب اسلامی، مبارزه با استکبار و مستکبران است.

وی با بیان اینکه 13 آبان مصوبه مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بعد از انقلاب است تصریح کرد: این مراسم در چند سال گذشته محدود به راهپیمایی دانش‌آموزان شده است و باید دراین‌باره نگرش‌ها تغییر کند و بایدهمه مردم را به صحنه آورد.

لطفی خاطرنشان کرد: این روز باید هر سال با آگاهی و شناخت و بصیرت بیشتری برگزار شود و همه مردم برای حضور در راهپیمایی 13 آبان، احساس تکلیف کنند.

وی با تأکید بر اینکه امسال سیاست‌های خصمانه‌ای از سوی دشمنان شکل گرفته است و باید راهپیمایی 13 آبان به‌عنوان دستاوردی باارزش و نماد تجلی مقاومت ملت مردم برگزار شود گفت: با وجود اهمیت 13 آبان، جای بسیاری از مسئولان در این راهپیمایی خالی است و ما امیدواریم امسال شاهد حضور پرشور مسئولان کنار مردم باشیم.

قائم‌مقام شورای تبلیغات اسلامی کشور عنوان کرد: شعار امسال روز ملی 13 آبان برگرفته از منویات رهبری معظم انقلاب با نام استکبارستیزی سرآغاز افول آمریکا نام‌گذاری شده است.

برگزاری دوره آموزشی نگرش  و باورهای معلم

 

هفته بسیج دانش آموزی گرامی باد

بسیج یکی از عنایات ارزشمند و والای الهی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که به برکت وجود حضرت امام خمینی (ره) به امت اسلامی ایران ارزانی شده است و سازمان بسیج دانش آموزی بخشی از این شجره طیبه و درخت پرثمر و با برکت انقلاب اسلامی است. اکنون که دشمنان اسلام و انقلاب از تمامی توطئه های استکباری خویش نا امید شده اند، تنها راه مقابله با این انقلاب شکوهمند اسلامی را مبارزه با فرهنگ و اعتقادات مردم تصور کرده و بیشترین توجه و حمله را به نسل جوان ، این آینده سازان جامعه اسلامی معطوف داشته و با توسل به انواع ترفندها و توطئه های فرهنگی ، به زعم خود تلاش می کنند تا این طلایه داران عرصه های علم و فرهنگ را از انقلاب اسلامی که خون بهای هزاران شهید به خون خفته است دور نمایند.
جوانان و نوجوانان دانش آموز بسیجی در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دیگر عرصه های انقلاب نقش ممتاز و موثری داشته اند که هرگز از خاطره ها محو نخواهدشد. آنان در دوران دفاع مقدس با میدان داری جبهه ها و تقدیم بیش از 36000 شهید و مفقود الاثر در دوران سازندگی با حضور فعال در عرصه های سیاسی ، فرهنگی، علمی، اقتصادی و اجتماعی سازندگی کشور، این نقش برجسته را به بهترین نحوی تداوم بخشیده اند. بنابراین در استمرار این تلاش مقدس توسط دانش آموزان عزیز، ‌حضور فعال آنان در تشکل الهی بسیج مورد نظر می باشد.
بدیهی است هرچه تعداد افرادی که جذب این نهاد مبارک می شوند، بیشتر باشد، دشمن کینه توز و خون خوار در رسیدن به اهداف شوم و انجام توطئه های غیر انسانی اش ناکام تر خواهد ماند

دیدار با آقای دکتر ستاری

روز دوشنبه مسئول دانش آموختگان جامعه تعلیمات اسلامی آقای ایمانی در ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حضور یافت و در دیداری که با آقای دکتر ستاری معاون علمی و فناوری صورت پذیرفت با ایشان به گفتگو پرداختند در این دیدار آقای دکتر ستاری ضمن بیان خاطرات خود از دوران تحصیل نقطه نظرات خود را نسبت به موضوعات مختلف علمی و پژوهشی عنوان نمود .دکتر ستاری از دانش آموختگان مدارس جامعه تعلیمات اسلامی است  که دوره دبیرستان خود را در مدرسه کمال سپری نموده است.

تربیت عبارت است از شکوفا سازی استعدادها و جهت دهی آن به سوی کمال مطلوب. تربیت ضروری ترین نیاز انسان در زندگی است. انسان بدون تربیت صحیح ره به جایی نمی برد، نه از باغ زندگی خویش میوه شیرین می چیند و نه کام انسانهای دیگر را از ثمرات درخت وجود خود شیرین می کند;و بالاتر آنکه نه به درک معنای انسانیت نایل می آید و نه به فتح قله های رفیع انسانیت دست می یازد. بدین جهت تربیت عالیترین هدف پیامبران و اساسی ترین پیام کتب و اولین و ضروری ترین وظیفه والدین است. ضرورت و اهمیت تربیت،والدین را بر آن می دارد که به این مسوولیت بزرگ ارجی دو چندان نهند; برای ایفای درست آن خود را به صلاح و آگاهی از روش و فنون تربیت مجهز بسازند و باالگو گرفتن از مربیان موفق در انجام دادن این وظیفه مهم بکوشند. بی شک معصومان علیهم السلام موفق ترین مربیان و سیره قولی و عملی آنهامطمئن ترین الگو برای والدین در امر ظریف و پرپیچ و خم تربیت است. این مقاله بر آن است تا نکاتی از سیره تربیتی امام رضا(ع) در تربیت فرزند رایادآوری کند و گامی، هر چند ناچیز، در ترویج معارف اهل بیت بردارد.

سیره تربیتی امام رضا(ع)، با توجه به سفر آن حضرت به خراسان و دوری از کانون خانواده و نیز تک فرزندی چنانکه برخی از بزرگان قایلند بسیار قابل توجه است; چرا که تربیت فرزند یگانه آن هم از راه دور شیوه ای خاص می طلبد.

1- تدریجی بودن تربیت

تربیت جریانی مستمر و فعالیتی تدریجی است که نه مرزمی شناسد و نه زمان و مکان; بلکه به درازای عمر است و به پهنای ابعادوجودی عالم اکبر، یعنی انسان. درخت تربیت زود ثمر نمی دهد و نباید انتظارداشت یک شبه یا چند ماهه در امر ظریف و پیچیده تربیت معجزه انجام گیرد; بلکه باید از سالها قبل از تولد زمینه تربیت صحیح را فراهم کرد و بعد از تولد،بتدریج با صبر و حوصله، به انجام آن پرداخت. در سیره ائمه اطهار علیهم السلام و دیدگاههای آنان مسایلی چون انتخاب همسر شایسته، لزوم رعایت آداب ازدواج،توجه به مواقع و شرایط انعقاد نطفه، مراقبتهای ایام بارداری و ... حکایت ازاین نکته مهم دارد.


2- اولین گام

بعد از تولد، کودک قدم به جهانی نو می گذارد. در اولین گام باید آوای توحید را در گوش نوزاد زمزمه کرد، فضای هستی اش را از نسیم خوش توحید و بندگی عطرآگین ساخت و با افشاندن بذر توحید سرزمین وجودش را ازلاله های زیبای ذکر الهی سرشار کرد. امام رضا(ع) فرمود هنگام تولد فرزند درگوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویید.

3- نامگذاری

هر واژه ای حکایت از معنایی می کند. زیبایی و رکیک بودن واژه ها بستگی مستقیم به معنای آنها دارد. گرچه معناامری اعتباری است و در نامگذاری چندان مورد توجه نیست; ولی هنگام به کاربردن آنها معانی ناخودآگاه تداعی می شود. نام نیکو مایه سربلندی و افتخار ونام زشت باعث سرشکستگی و احیانا احساس حقارت است. زیرا نام تا پایان عمر باانسان همراه است و فرد همواره با آثار خوب و بدش مواجه است. ائمه طاهرین علیهم السلام هم خود نامهای نیکو برای فرزندانشان بر می گزیدند و هم دیگران رابدین امر سفارش می کردند. امام هشتم شیعیان نام نیکوی محمد را بر فرزنددلبندش نهاد و از تاثیر این نام نیکو چنین پرده برداشت: «خانه ای که در آن نام محمد باشد، روز و شبشان را با خیر و نیکی به پایان می رسانند.»

4- مراقبت از کودک

نوزاد انسان گلی نو رسیده است که بتدریج به رشد و شکوفایی می رسد. به ثمر نشستن گل به مراقبت دائمی باغبان نیاز دارد. والدین، بویژه مادر، باغبانان دلسوز زندگی اند و گلهای معطر زندگیشان به مراقبت همه جانبه آنان نیاز دارد. مراقبت از سلامت جسمانی، تغذیه مناسب، تامین آرامش و سلامت روانی و تامین نیازهای عاطفی نوزاد در رشد جسمانی، عاطفی و تکامل معنوی اش تاثیر بسزا دارد. به ویژه در نخستین روزهای زندگی که نوزاد، به خاطربیگانگی با محیط جدید و ضعف و ناتوانی، به مراقبت و توجه افزونتر نیازمنداست.

حکیمه خواهر امام رضا(ع) گفته است: وقتی زمان وضع حمل خیزران، مادر حضرت جواد(ع)، رسید، حضرت رضا(ع) مرا صدا زد و فرمود: هنگام وضع حمل، پیش او حاضر باش و همراه او و قابله درون اتاق برو. آنگاه حضرت چراغی در اتاق گذاشت و در آن را بست. هنگام وضع حمل خیزران چراغ خاموش شد و او ناراحت گردید. در این وضیعت بودیم که حضرت جواد(ع) به دنیا آمد در حالی که بر روی او چیز نازکی مانند پارچه بود، نورش تمام اتاق را روشن کرد و ما به آن نگاه می کردیم. آنگاه او را در آغوش گرفتم و آن پرده را از او جدا کردم. در این هنگام امام رضا(ع) آمد، در اتاق را باز کرد، جواد(ع) را گرفت، در گهواره گذاشت و به من فرمود: «یا حکیمه الزمی مهده »; حکیمه مراقب گهواره اش باش ...

5- کودک و سلامتی

از ویژگیهای دین اسلام تاکید بر پرورش همه ابعاد زندگی انسان است. هر چند در تربیت اسلامی پرورش ابعاد معنوی هدف اصلی و نهایی است; اما دستیابی به آن هدف بزرگ در پرتو داشتن جسمی سالم و روانی با نشاط امکان پذیر است. در سیره تربیتی امام رضا(ع)، علاوه بر تاکید بر سایر ابعاد،به رعایت بهداشت، تغذیه سالم و نیز عوامل غیر مادی مؤثر در سلامتی مانند صدقه و عقیقه توجه خاص شده است. آن حضرت، در بخشی از مطالبی که برای مامون نوشت،چنین نگاشت: عقیقه کردن برای پسر و دختر، نامگذاری، تراشیدن موهای سر نوزاددر روز هفتم و معادل وزن موها طلا یا نقره صدقه دادن لازم است.

در سخن دیگری به نقل از پیامبر اکرم(ص) فرمود: فرزندانتان را در روز هفتم ختنه کنید; زیرا ختنه باعث پاکی بیشتر و رشد سریعتر آنان می شود.

علاوه بر اینها، تغذیه سالم و مقوی فرزند مورد توجه حضرت بود. یحیی صنعانی می گوید: در منی بر حضرت رضا(ع) وارد شدم، در حالی که جواد(ع) در دامان حضرت نشسته بود و حضرت به او موز می داد.

6- صحبت با کودک

قدرت درک کودک اندک است و توان فهم معانی کلمات را ندارد. در عین حال سخن گفتن با او نشانه توجه والدین به اوست. کودک این توجه رانوعی اظهار محبت و ابراز عاطفه می داند و با تمام ضعف و نقصان، گاه با لبخندو زمانی با حرکات دست و پا به آن پاسخ می دهد. علاوه بر این، مشاهده چگونه سخن گفتن والدین، به ویژه حرکات لب، زمینه مساعدی برای آموزش سخن گفتن کودک پدیدمی آورد.

کلیم بن عمران می گوید: به امام رضا(ع) گفتم: از خدا بخواه به توفرزندی دهد. حضرت فرمود: من صاحب یک فرزند می شوم و او وارثم خواهد شد.

هنگامی که امام جواد(ع) به دنیا آمد، حضرت رضا(ع) به اصحابش فرمود: فرزندی به دنیا آمد که شبیه موسی بن عمران شکافنده دریاست و مانند عیسی بن مریم مادرش پاک و مطهر است. راوی در ادامه می گوید: و کان طول لیلته یناغیه فی مهده; حضرت در تمام طول شب با او صحبت می کرد.

7- محبت

محبت داروی شفابخش دردها، تسکین دهنده قلبهاست و بهترین راه حل مشکلات و ناسازگاریهای تربیتی است. حبت بجا، در هر مکان و زمان و در هر مقطع و سن، وسیله ای کارآمد و مؤثر است. همگان، در هر سن و موقعیت، به عاطفه و محبت نیازمندند; اما کودکان،نوجوانان و جوانان بیش از دیگران تشنه جام زلال محبتند. رفتار نابجا وناقصشان را محبت اصلاح می کند و ناسازگاری و پرخاشگری نابجایشان را داروی محبت از میان می برد. آری، با محبت می توان بسیاری از گره ها را گشود و راههای ناهموار را هموار کرد. امام رضا(ع) از این شیوه مؤثر تربیتی به شکلهای گوناگون بهره می گرفت. گاهی اوج محبت خود را در قالب جمله زیبای «بابی انت و امی » (پدر و مادرم به فدایت) نشان می داد و زمانی او را در آغوش می گرفت، به سینه خود می فشرد و می بوسید. اباصلت می گوید: هنگامی که جواد(ع) بربستر شهادت پدر وارد شد، حضرت رضا(ع) از بستر برخاست، به سوی او رفت، دست برگردنش انداخت، او را به سینه فشرد، میان دو چشمش را بوسید و با او سخن گفت... محبت کلید حل بسیاری از مشکلات تربیتی است. گاهی والدین در مقابل اصرارزیاد کودکان بر خواستهای غیر معقول یا غیر ممکن، رفتاری تند و نامناسب ابراز می کنند; ولی حتی در چنین موقعیتی رفتار محبت آمیز مناسبتر و مؤثرتراست. امیه بن علی نقل می کند: در سالی که امام رضا(ع) حج به جای آورد و سپس به خراسان رفت، من در مکه همراه امام(ع) بودم و امام جواد(ع) نیز همراهش بود. امام(ع) با خانه کعبه وداع کرد. وقتی طوافش تمام شد، به طرف مقام[ابراهیم] رفت و در آنجا نماز گزارد. جواد(ع) که خردسال بود، بر دوش موفق(غلام حضرت) طواف داده می شد. جواد(ع) به طرف حجر [اسماعیل] رفت، در آنجا نشست و این امر مدتی طول کشید. موفق به او گفت: جانم به فدایت باد، برخیز. او فرمود: برنمی خیزم تا وقتی که خدابخواهد و در چهره اش غم نمایان شد. موفق خدمت امام رضا(ع) آمد و گفت: جانم به فدایت باد، جواد(ع) در حجر نشسته، برنمی خیزد. امام رضا(ع) به طرف جواد(ع) آمد و فرمود: برخیز، ای حبیب من. جواد(ع) فرمود: چگونه برخیزم، درحالی که شما با کعبه چنان وداع می کنید که گویا هرگز به سویش بازنمی گردید! [برای بار سوم] امام رضا(ع) فرمود: برخیز، ای حبیب من. جواد(ع)برخاست.

از این حدیث شریف در می یابیم که امام رضا(ع) در مقابل اصرار جواد(ع)هرگز به او تندی نکرد; بلکه با جملات محبت آمیزی چون «قم یا حبیبی » و صبرو حوصله فرزند خردسالش را قانع کرد.

8- احترام

بی شک هر انسانی در هر مقطع سنی، با توجه به برداشتی که از ارزش ومنزلت خویش دارد، برای خود احترام و شخصیت قایل است. هر انسانی خود رادوست دارد و دوست دارد که مورد احترام دیگران واقع شود. کودک و نوجوان نیزهر چند به رشد اجتماعی و عقلانی کافی نرسیده است; اما برای خود احترام قایل است. بدین جهت رفتار احترام آمیز والدین و مربیان نقش مؤثری در تربیت و رشداو دارد. امام رضا(ع) برای جواد(ع) احترام بسیار قایل بودند و از این شیوه مؤثر در تربیت فرزند بسیار بهره می برد. محمد بن ابی عباد، که به تصویب فضل بن سهل امور نگارش حضرت رضا(ع) را به عهده گرفته بود، می گوید: حضرت رضا(ع)همواره از فرزند بزرگوارش محمد با کنیه [که نزد عرب علامت بزرگداشت و احترام است] نام می برد و می فرمود: ابوجعفر به من چنین نوشت و من به ابوجعفر چنین نوشتم. با آنکه امام جواد(ع) در مدینه به سر می برد و کودکی بیش نبود، حضرت رضا(ع) وی را بسیار احترام می کرد و نامه هایی که از حضرت جواد به وی می رسید،با کمال بلاغت و نیکویی پاسخ می داد ...

9- تشویق

تشویق در تربیت کودک و نوجوان بسیار مؤثر است. تشویق بجا و مناسب در فرزندان ایجاد انگیزه و شوق می کند و آنان را برای انجام کارهای بزرگترآماده می سازد. در واقع تشویق نردبان پیشرفت و موفقیت آنهاست. بدین جهت این شیوه نیز مورد توجه حضرت رضا(ع) بود. زکریا بن آدم می گوید: خدمت امام رضا(ع)بودم که حضرت جواد(ع) را نزد ما آوردند. او، که حدود چهار ساله بود، دستهارا بر زمین نهاد و سرش را به طرف آسمان بلند کرد و به فکر فرو رفت. امام رضا(ع) به او فرمود: جانم به فدایت باد، در چه موضوعی چنین اندیشه می کنی؟ فرمود: در آنچه نسبت به مادرم فاطمه(س) انجام داده اند. به خدا قسم، آنها را از قبر بیرون می آورم،می سوزانم و خاکسترشان را به دریا می ریزم. امام رضا(ع) [در مقابل کار نیکویش]او را به خود نزدیک ساخت، بین دو چشمش را بوسید و فرمود: پدر و مادرم به فدایت باد، تو برای مامت شایستگی داری.»

10- نظارت والدین

زندگی صحنه درس و تجربه است. آنانکه بیشتر عمر خود در کسب تجارب صرف کرده اند، در رویارویی با دشواریها ازتوان فزونتر برخوردارند. کودکان و نوجوانان بهره کمتری از تجربه دارند وبدین سبب به نظارت و کمک والدین نیازمندترند. نظارت مستمر و حساب شده بروضعیت اخلاقی، تحصیلی و رفتاری فرزند یک ضرورت انکارناپذیر در امر تربیت است;البته این نظارت باید منطقی و حتی الامکان غیر مستقیم و بجا باشد. نکته مهم این است که نظارت به مواقع حضور والدین، به ویژه پدر، در کانون خانواده اختصاص ندارد; بلکه حتی وقتی پدر برای مدتی از کانون خانواده فاصله می گیرد وحضور فیزیکی ندارد، باید همچنان از وضعیت فرزندانش آگاه باشد و بر کار آنهانظارت کند. سفارشهای پیش از مسافرت و مکاتبه با فرزند در طول سفر، امری ضروری و کارساز است. حضرت رضا(ع) که به سبب ستم فرمانروایان ناگزیر مدتی دوراز وطن و خاواده به سر برد، به شکلهای گوناگون همچون نامه و پیامهای شفاهی از دور بر وضعیت فرزندش جواد(ع) نظارت می کرد و راهنماییهای لازم را به وی ارائه می دادند. چنانکه پیش از رفتن به خراسان درباره فرزندانش آنچه شایسته می نمود، سفارش کرد. اشاره به دو نمونه از رفتار آن حضرت در این زمینه بسیار سودمند می نماید:

الف) قبل از سفر

ابی محمد وشاء از امام رضا(ع)نقل کرد که حضرت فرمود: هنگامی که خواستم از مدینه به سوی خراسان حرکت کنم، اهل و عیال خود را جمع کردم و از آنها خواستم که با صدای بلند بر من بگریند. سپس دوازده هزار دینار بین آنها تقسیم کردم و گفتم: من هرگز به سوی شما بر نمی گردم. سپس دست جواد(ع) را گرفتم، وارد مسجد پیامبر(ص) شدم، دست اورا بر قبر گذاشتم و از رسول خدا(ص) نگهداری اش را طلب کردم. جواد(ع) [رازکارم را] دریافت و گفت: پدر و مادرم به فدایت، به سوی دشمن می روی؟ حضرت همه وکلاء و خدام خود را سفارش کرد که به سخنان جواد(ع) گوش فرادهند، از اواطاعت کنند، با او مخالفت نورزند و بعد از وفات من به وی بگروند. و آنها راآگاه کردم که او امام بعد از من و جانشین من است ...

ب) بعد از سفر

ابن ابی نصر می گوید امام رضا(ع) در نامه ای به حضرت جواد(ع)چنین نوشته بود: ای اباجعفر، به من اطلاع دادند که خدام، هنگام خروج شما ازخانه، شما را از در کوچک بیرون می برند و این به خاطر بخل آنهاست تا از شمابه کسی خیری نرسد; [فرزندم] به حقی که بر گردن تو دارم، از تو می خواهم که ورود و خروجت فقط از در بزرگ باشد. هنگامی که خواستی از خانه خارج شوی،همراه خود طلا و نقره داشته باش و هر که از تو چیزی خواسته، عطا کن. اگرعموهایت از تو طلب کمک کردند، کمتر از پنجاه دینار عطا نکن و بیشتر از آن به اختیار توست. اگر از عمه هایت کسی از تو کمک خواست، کمتر از بیست و پنج دینارمده و بیشتر از آن به اختیار توست. [فرزندم،] این سفارش من به خاطر رشد ورفعت مقام توست، پس به دیگران انفاق کن و از خدای صاحب عرش، ترس فقر وتنگدستی نداشته باش.

11- خود اتکایی

توجه به استقلال و خوداتکایی از نکات مهم تربیتی است. همگام با رشد جسمانی و افزایش سن، توقعات و انتظارات مردم از کودک افزایش می یابد و او باید خود را برای ایفای نقش در جامعه آماده سازد. از طرفی وابستگی فرزند به والدین، به ویژه پدر، نه مطلوب است و نه همواره ممکن. زیرا امکان پیش آمدن موقعیت ویژه و محروم شدن فرزند از کمک والدین انکارناپذیر است. بنابراین، والدین باید ضمن نظارت صحیح و حساب شده به تدریج زمینه استقلال و خوداتکایی را در فرزندانشان به وجود آورند و باواگذاری مسوولیت بدانان قدرت اداره زندگی را در آنها تقویت کنند. از نکات بسیار زیبای سیره تربیتی امام رضا(ع) توجه به این امر مهم است. آن حضرت به خوبی برای فرزندش جواد(ع) آینده نگری فرمود و چون می دانست فرزندش در نوجوانی مسوولیت بزرگ رهبری جامعه اسلامی را به عهده می گیرد با واگذاردن مسوولیتها به وی قدرت مدیریت و رهبری را در او تقویت کرد. امام هشتم(ع)، هنگامی که درمدینه بود، اداره امور خویش را عملا به فرزندش وا نهاد و حضرت جواد(ع)، بااینکه کودک و نوجوان بود، به خوبی از عهده این امر برآمد. حنان بن سدیرمی گوید: ... پیوسته حضرت جواد(ع) با اینکه کودک و نوجوان بود، اداره امورحضرت رضا(ع) را در مدینه به عهده داشت و به خادمان حضرت امر و نهی می کرد وهیچ یک از خدمتگزاران با وی مخالفت نمی کرد. این سخن بدان معناست که حضرت جواد(ع) به خوبی مدیریت می کرد و آنها با او مخالفت نمی کردند.

12- پرورش بعد عقلانی

تربیت باید همه جانبه باشد. پرورش بعد عقلانی و شکوفاساختن استعداد منطق و استدلال در فرزند یکی از مهمترین ابعاد تربیت است.

منطقی بار آوردن فرزند سبب می شود درست بیندیشد، منطقی تصمیم بگیرد، منطقی رفتار کند و در صورت لزوم، بی هیچ هراسی از دیدگاهها و رفتارهای خود دفاع کند. سیره تربیتی حضرت رضا(ع) از این منظر نیز الگویی کامل برای همه رهروان آن حضرت است. بنان بن نافع نقل می کند که روزی مامون از جایی که حضرت جواد(ع) با کودکان بازی می کرد، می گذشت. کودکان از ترس میدان بازی را ترک کردند و تنها جواد(ع) آنجا ایستاد. مامون از او پرسید: چرا همراه بچه هافرار نکردی؟ فرمود: گناهی مرتکب نشدم تا از ترس بگریزم و جاده هم تنگ نیست تا آن را برایت باز کنم، از هر جا می خواهی عبور کن. مامون [از این پاسخ تعجب کرد و] پرسید: تو کیستی؟ حضرت در جواب فرمود: من محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام هستم ...

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در آستانه بیست و دومین دوره انتخابات شوراهای دانش آموزی کشور، اظهار کرد: انتخابات امسال با پیام وزیر آموزش و پرورش و به صورت همزمان در بیش از 105 واحد آموزشی روز اول آبان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در این انتخابات حدود 11 میلیون دانش‌آموز شرکت داشته باشند، افزود: دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی به بالا می‌توانند در انتخابات چه به صورت کاندیدا و چه به صورت رأی دهنده شرکت داشته باشند که تعداد 770 هزار نفر به عضویت شوراهای دانش‌آموزی کشور در می‌آیند.

کاظمی آمار شرکت کنندگان سال گذشته را حدود 9 میلیون و800 هزار نفر عنوان کرد و گفت: سال گذشته از تعداد کل شرکت کنندگان 730 هزار نفر به عضویت شوراهای دانش‌آموزی درآمدند که تابستان امسال در دو اردوی مجزای دختران که در رامسر و پسران که در اصفهان برگزار شد از اعضای شوارهای دانش آموزی برتر استان‌ها تجلیل شد و کارگاه‌های آموزشی مفیدی برای آنها برگزار کردیم.

وی خاطرنشان کرد: شعار امسال انتخابات شورای دانش آموزی «شوراهای دانش‌آموزی، طلایه‌داران گام دوم انقلاب» تعیین شده است تا با استفاده از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، این نوجوانان و جوانان در چله دوم انقلاب هر چه با شکوه‌تر در صحنه‌های اجتماعی ظهور و بروز داشته باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال برای ایجاد تحرک و پویای در بین دانش‌آموزان، سازماندهی جدیدی شکل گرفته، اظهار کرد: فعالیت‌هایی برای این انجمن‌ها تدوین شده است و بناست در چارچوب 18 انجمن، مسؤولیت‌ها و فوق برنامه‌هایی زیادی به شورای دانش‌آموزی واگذار شود؛ ازجمله یادواره شهدای دانش‌آموز با نام لاله‌های روشن، حمایت از کالای ایرانی، زندگی به سبک روح الله(آیینه زمان) تدوین بیانیه گام دوم انقلاب و فعال شدن انجمن‌های 18 گانه در قالب طرح‌ های جدید است.

کاظمی، مهم‌ترین وجه ممیزه انتخابات امسال را الکترونیکی بودن آن دانست و گفت: ابتکاری که امسال در زمینه انتخابات شوراهای دانش‌آموزی انجام گرفته است، برگزاری این انتخابات به صورت الکترونیکی و پایلوت در درصدی از مدارس مراکز استان‌هاست که به صورت آزمایشی انجام می‌پذیرد تا ان‌شاءالله در صورت موفق بودن به سراسر کشور تسری پیدا کند.

 براساس ماده 18 آیین‌نامه اجرایی مدارس، شورای دانش‌آموزی، به منظور مشارکت دانش‌آموزان در امور مربوط به مسائل آموزشی، پرورشی، انضباطی، ورزشی و فوق برنامه و ایجاد ارتباط صحیح و مستقیم دوسویه بین دانش‌آموزان و اولیای مدرسه و ارج نهادن به شخصیت و کرامت آنان و تقویت اعتماد به نفس و خودباوری و مسؤولیت پذیری و مشارکت جویی در آنان در سطح مدارس تشکیل می‌شود.

شوراهای دانش‌آموزی در تمام آموزشگاه‌ها اعم از دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها و مراکز پیش‌دانشگاهی تشکیل می‌شود و انتخابات به صورت هماهنگ هرسال تحصیلی با پیام وزیر آموزش و پرورش برگزار می‌شود و دانش‌آموزان علاقه‌مند به عضویت در شورا باید حداقل 15 روز قبل از انتخابات خود را کاندیدا نموده و در دفتر مدرسه ثبت نام کنند و مدیر موظف است با همکاری شورای مدرسه و مربیان پرورشی اسامی کاندیداهای نهایی را از طریق نصب در تابلو اعلانات مدرسه و اعلام در مراسم آغازین به اطلاع دانش‌آموزان برساند و کاندیداها می‌توانند به مدت یک هفته پیرامون دیدگاه‌ها نظرات و برنامه‌های خود به تبلیغ بپردازنند.

برگزاری شوراهای دانش آموزی نیاز به الزاماتی دارد که باید انجام شود؛ مدیر آموزشگاه در مراسم صبحگاه یا با چاپ برشور و برگزاری مسابقات، دانش‌آموزان را از شرح وظایف و جایگاه‌ها و اهمیت شورای دانش آموزی مطلع کند؛ مدیر آموزشگاه سعی کند با تشکیل ستادی یا حضور نمایندگان کلاس‌ها و دبیران و اولیا نسبت به نظارت بر انتخابات و گزینش کاندیداهای شایسته با حداقل معیارهای معقول اقدام کنند.

برای دانش آموزان کاندید امکانات لازم مانند کمک در چاپ تبلیغات آنان و فضای مناسب برای بیان خواسته‌ها و دیدگاه‌ها توسط مدیر آموزشگاه فراهم شود؛ مدیر آموزشگاه می‌تواند فضای رقابت سالم به وجود آورده و دانش‌آموزان را هدایت به ارائه برنامه‌های جالب با محتوای خلاقیت و ابتکار کند.

 اهداف شوراهای دانش‌آموزی شامل «بهره‌وری از شیوه‌نامه‌های پرورشی و آموزشی و مراقبت بر همسویی فعالیت‌های شورای دانش‌آموزی و کمیته‌های آن با مفاد آیین نامه اجرایی مدارس»، «بررسی پیرامون چگونگی مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و اجرایی مدرسه و ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه و همکاری در برنامه‌ریزی و اجرای مناسبت‌های مذهبی و انقلابی در مدرسه و اداره نشریه‌های دانش‌آموزی و همکاری در اداره امور کتابخانه مدرسه»، «همکاری در ارتقای مهارت فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی دانش‌آموزان و برگزاری مسابقات مربوطه و برگزاری نماز جماعت و اداره نمازخانه مدرسه»، «همکاری در تشکیل و اداره تعاونی آموزشگاهی و شرکت موردی در جلسات شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان»، «دعوت از دانش‌آموزان برای همکاری با شورا در پیشبرد فعالیت‌های پرورشی و آموزشی همکاری در تقویت هویت دینی و انقلابی دانش‌آموزان» و «همکاری با معاون پرورشی و تربیت بدنی مدرسه در اجرای برنامه‌های و فعالیت‌های پرورشی» است.

 

 

حضور مدیران محترم مدارس جامعه تعلیمات اسلامی

با سلام و تحیات

بدینوسیله کتابچه شاخص های ارزیابی از عملکرد مدیران مدارس جامعه تعلیمات اسلامی در سال 99-98 که توسط مسئولان و کارشناسان دفتر مرکزی جامعه در نظارت و بررسی از مدارس انجام خواهد گردید؛ جهت دریافت و مشاهده تقدیم می گردد.

لینک دریافت کتابچه شاخص ارزیابی از عملکرد مدیران مدارس

نمازجمعه تهران به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری برگزار گردید

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری - کراپ‌شده

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه گنجینه الهی و آسمانی اربعین در آستانه گام دوم انقلاب رونمایی شد، گفت: امروز اربعین اسم رمز شیعه برای سازماندهی در آستانه تحولات بزرگ تاریخ تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، اظهار داشت: خوشبختانه جامعه اسلامی در عمل به تقوای الهی قدم‌های تازه‌ای را بر می‌دارد. برای تحقق تقوای الهی وسیله الهی مهم است و باید انسان به وسیله‌ای که ما را به آرمان‌های الهی و بندگی خداوند می‌رساند  توسل کند و چه بندگی بالاتر از محمد(ص) و آل محمد و اقتدا به سیره اولیاء خدا و چه وسیله‌ای بالاتر از اباعبدالله(ع).

 

وی افزود: برای رسیدن به بندگی خدا راه میانبر توسل به حسین(ع) و نشستن در مکتب حسینی است و بحمدالله جامعه ما در محرم و صفر و اربعین حسینی در چنین حال و هوایی است که خداوند متعال را بابت آن شاکریم.

** راهپیمایی اربعین یک اعجاز است

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه جهان شاهد یک اتفاق بزرگ، بی‌نظیر، حیرت انگیز و خیره‌کننده است، تاکید کرد: اربعین پدیده‌ای اعجاب آور و باشکوه و حقیقتا الهام بخش است. از نگاه مومنان راهپیمایی میلیونی اربعین یک اعجاز است. اگر راست میگویید نه مثل اربعین بلکه گوشه‌ای از آن را به این زیبایی بیاورید.

حاج علی اکبری تاکید کرد: اربعین یک پدیده الهی و آسمانی و نشانه اراده نصرت الهی بر امت اسلامی است. این باب لطف و رحمت الهی نویدبخش تحقق عالم دیگری است و ما در اربعین حسینی شاهد یک ترکیب بدیع از حسین(ع)، کربلا، زیارت و پیاده روی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه پایه‌ها و بنیان آنچه بعنوان اربعین می شناسیم توسط سیدالشهدا و اهل بیت (ع) بنیانگذاری شد، گفت: مکتب حسینی را در دو جلد می توان مطالعه کرد، جلد اول توسط اباعبدالله و یاران با خون نگاشته شد و جلد دوم توسط اهل بیت(ع) خصوصا امام سجاد و حضرت زینب نگاشته شد و این کتاب اربعین یک چله فریاد، تبیین، تفسیر، تحقیق و تدقیق است.

** راهپیمایی اربعین در وقت نیاز ظهور کرد

خطیب جمعه تهران با اشاره به نقش اهل‌بیت در حفظ و نشر معارف و فرهنگ حسینی، گفت: راهپیمایی اربعین ذخیره‌ای برای امت شیعه شد و در وقت نیاز خود این معجزه ظهور کرد. وقتی امت اسلامی به یک انسجام درونی، اردوی تربیتی و رسانه‌ای پرقدرت برای معرفی اسلام ناب نیاز داشت، وقتی به تقویت روح مقاومت اسلامی نیاز داشت، وقتی جهانی سازی معرفت حسینی مورد نیاز امت بود، عشق و مهرورزی نیاز بود، اربعین از راه رسید و شد آنچه که می‌بینیم.

** اربعین اسم رمز شیعه برای سازماندهی است

حاج علی اکبری تاکید کرد: برای انقلاب اسلامی نیز ما در آستانه گام دوم از این گنجینه الهی و آسمانی رونمایی شد. امروز اربعین اسم رمز شیعه برای سازماندهی در آستانه تحولات بزرگ تاریخ تبدیل شده است.

وی گفت: این اجتماع با ویژگی‌های مختلفی همراه است و قریب به 30 میلیون نفر با ویژگی خاص یعنی هجرت و با مقصد واحد که کربلای معلی است، حضور عاشقانه و داوطلبانه دارند.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه شکوه اربعین دارای ابعاد عرفانی، سلوکی، معنوی، معرفتی، فکری و ابعاد تربیتی فکری و اخلاقی است، تاکید کرد: این پدیده دارای ابعاد جامعه شناختی، سیاسی، امنیتی و جغرافیایی است و ابعاد منطقه‌ای، بین‌المللی، تاریخی و تمدنی هم دارد.

حاج علی اکبری در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته تهران، گفت: از مصادیق برجسته تقوا شکر به درگاه الهی است و چه نعمتی بزرگتر از اربعین برای جامعه و امت ما.

وی تصریح کرد: تلاش برای بازشناسی و حضور در راهپیمایی اربعین و تسهیل و خدمتگزاری به زائرین و شروع معارف و تبیین منطق آن از جمله شکرگزاری اربعین است. 

** راهپیمایی اربعین شتابدهنده رشد معنوی انسان است

خطیب جمعه تهران افزود: از منظر خودسازی براساس بیانیه گام دوم انقلاب، اربعین جنبه فکری، اعتقادی، سلوکی، اخلاقی و ارتقاء فضیلت‌ها و رشد معنوی انسانها بوده و منبعی عظیم و شتاب‌دهنده‌ای غیرقابل تصور است. 

حاج‌علی‌اکبری خاطرنشان کرد: در دنیای فعلی که افکار شیطانی زیادی وجود دارد؛ قرارگیری زائران در خیل عاشقان به منظور زیارت حسینی می‌تواند منجر به رشد معنوی و پاکیزگی اخلاقی شود. 

وی تصریح کرد: زائرین ماجرای حسینی را از نزدیک لمس کرده و سرعت خودسازی برای حاضرین در راهپیمایی بسیار بالاست و در حقیقت آنها راه صدساله را در یک شب می‌پیماند.

خطیب جمعه تهران گفت: تحمل، صبر، مقاومت و تقویت روحیه استقامت با جان و دل و فکر انسان مؤمن فرصتی برای زائرین محسوب می‌شود. 

وی افزود: اربعین دستگاهی متفاوت برای تقویت فرهنگی مردم است، ضمن اینکه از نظر جامعه‌شناسی هم در دهه اخیر، اربعین توانسته فرصتی ناب و سرمایه‌ای اجتماعی برای دوستداران اهل‌بیت و جهان اسلام بوده که می‌تواند روحیه جمعی را حول محور امامت و ولایت تقویت کند. 

حاج علی‌اکبری اظهار داشت: کمرنگ کردن هویت‌های قومی، مذهبی و زبانی با آهنگ مشترک اربعین منجر به ذوب خرده‌فرهنگ‌ها در دریای اربعین شده است. 

وی افزود: انسان می‌تواند بهشت اخوت ایمانی را در راهپیمایی اربعین درک کرده و تجربه حضور در این اردو منجر به اتصال به تیم سیدالشهداء خواهد شد. 

خطیب جمعه تهران افزود: اربعین، سرمایه را به دل جامعه انسانی تزریق می‌کند و صف‌بندی فوق‌العاده‌ای در برابر دشمنان ایجاد کرده و منجر به نهضت و قیام‌آفرینی خواهد شد. 

وی گفت: وقتی 30 میلیون عاشق عبدالله(ع) لبیک یا حسین می‌گویند، پشت مستکبرین عالم را لرزانده و به کابوس آنها تبدیل شده‌اند. 

** راهپیمایی اربعین زمینه ساز تحقق آرمان‌های بزرگ است

وی خاطرنشان کرد: توطئه‌های قبل از اربعین سال جاری که از سوی استکبار با ایجاد فتنه مدیریت شد، برای جلوگیری از حضور لشگر امام حسین(ع) در اربعین بود. 

خطیب جمعه تهران خاطرنشان کرد: اربعین تمدن‌ساز بوده و در این بست معرفت حسینی در عالم، زمینه‌ساز تحقق آرمان بزرگ را به وجود می‌آورد. 

وی گفت: شهد شیرین تمدن‌سازی را ما در انقلاب اسلامی چشیده‌ایم، اما افول استکبار جهانی بشارت دیگری است. 

وی گفت: جامعه جهانی با شتاب‌دهنده اربعین به دنبال گره خوردن به معرفت امام حسین(ع) و آرمان مهدوی جهت رسیدن به حکومت امام عصر(عج) است، ضمن اینکه حاضرین در راهپیمایی اربعین لبیک یا حسین می‌گویند، اما در حقیقت آنها لبیک یا مهدی بر زبان خود جاری می‌کنند.

حاج علی اکبری افزود:‌قدرت اربعین همگان را کنار یکدیگر جمع کرده و منجر به اجتماع قلبی عمیقی شده و می‌شود. 

وی افزود: منطق اربعین و حسین علیه‌السلام، اسلام را پیروز خواهد کرد که همان منطق امید، مقاومت، نداشتن بن‌بست، فتح همه‌جانبه، مرزبندی با دشمن و مهرورزی عاشقانه نسبت به مؤمنین است که می‌تواند انسان‌ها را در محور خودسازی و تمدن‌سازی موفق کند. 

حاج علی‌اکبری گفت: از ستاد مرکزی اربعین که البته تمامی دستگاه‌ها در آن حضور دارند و با اقدامات‌شان منجر به توسعه زیرساخت‌ها برای خدمات‌رسانی بیشتر به زائرین شده‌اند تشکر می‌کنم که البته هزینه‌ کرد آنها برای موضوع اربعین در حقیقت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، لذا خوش‌به حال خادمین زائرین سیدالشهداء.

** خدمت‌رسانی به زائران خارجی اربعین باید توسعه یابد

وی گفت: باید خدمات‌رسانی به هزاران زائر خارجی اربعین که برای رسیدن به کربلای معلا از ایران اسلامی می‌گذرند را توسعه دهیم و از این فرصت نهایت استفاده را ببریم. 

وی از هنرمندان خواست با اقدامات‌شان این حادثه اربعین را با ابتکارات مناسب، جاودانه‌تر کرده و مستندسازی کنند. 

حاج‌علی‌اکبری خطاب به آموزش و پرورش گفت: باید اربعین را در متن‌های دروس فرزندان وارد کرده و در این زمینه نباید کوتاهی صورت گیرد.

وی گفت: دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نباید از نقش تاریخی خود در موضوع اربعین جا بمانند. 

** تقدیر از سازمان اطلاعات سپاه برای دستگیری روح الله زم

خطیب نمازجمعه تهران تصریح کرد: از میزبان کریم اربعین یعنی برادران و خواهرانمان در کشور دوست و برادر عراق که پذیرایی بسیار مناسبی را از زائرین داشتند را تقدیر می‌کنم، به ویژه اینکه سال جاری حجم زائرین ایرانی نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است. 

وی در پایان افزود: از اقدام به جا و تحسین‌برانگیز پاسداران گمنام در به هم ریختن شبکه عنکبوتی تشکر می‌کنم و ان‌شاءالله این اقدام شایسته تکمیل شود.