اخبار
پيام جامعه تعليمات اسلامی بمناسبت بازگشايي مدارس
برگزاری اجلاس سراسری مدیران مدارس جامعه تعلیمات اسلامی
برگزاری اجلاس سراسری مدیران مدارس جامعه تعلیمات اسلامی از روز شنبه 24 تیر ماه به میزبانی شهر اردبیل آغاز شده و تا روز دوشنبه 26 تیر ماه ادامه دارد.
در نشست مشترک مدیرعامل جامعه تعلیمات اسلامی با مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران مطرح شد
استفاده از ظرفیت نهادها و مسئولیت اجتماعی آنها در راستای ارتقا و کیفیت بخشی به امر والای تعلیم و تربیت
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، صبح دیروز در نشستی مشترک میان آموزش و پرورش شهر تهران و جامعه تعلیمات اسلامی؛ ابعاد همکاری های مشترک میان دستگاهی با رویکرد هم افزایی و اثربخشی بیشتر در امر تعلیم و تربیت؛ مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست که با حضور حجت الاسلام والمسلمین امرودی؛ مدیر عامل جامعه تعلیمات اسلامی و علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و شورای معاونین هر دو نهاد در اداره کل آموزش و پرورش پایتخت برگزار شد، علیرضا کریمیان؛ جامعه تعلیمات اسلامی را یک مجموعه پرافتخار و ارزشمند خواند که شخصیت های پرسابقه و خوش سابقه ای در عرصه تعلیم و تربیت، در آن فعالیت می کنند و اظهار کرد: در راستای همکاری های مشترک، آموزش و پرورش شهر تهران با افتخار در خدمت جامعه تعلیمات اسلامی است و آمادگی لازم را برای هم افزایی های بیشتر دارد.
وی با بیان اینکه می بایست از ظرفیت نهاد ها و مسئولیت اجتماعی آنها در راستای ارتقا و کیفیت بخشی به امر والای تعلیم و تربیت بهره برد افزود: می توان با امضای تفاهم نامه های مشترک میان دستگاهی، با هماهنگی و برنامه ریزی های دقیق و هدفمند؛ زمینه هم افزایی بیشتر را در زمینه های آموزشی، پرورشی و تربیتی فراهم آورد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خاطرنشان کرد: قرارگاه جهادی تربیت با موضوع فعالیت در حوزه تربیت، در آموزش و پرورش شهر تهران شکل گرفته است و بسیاری از نهادها، ارگان ها و ظرفیت های اجتماعی و مردمی با آن همکاری مشترک دارند که اقدامات مهم و ارزشمندی نیز می توان با جامعه تعلیمات اسلامی؛ ذیل همین قرارگاه داشت.
کریمیان تامین رضایت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و اجرای مطالبات ایشان وهمچنین رضایتمندی مردم را از رویکردهای اصلی آموزش و پرورش پایتخت در راستای تحقق اهداف والای نظام تعلیم و تربیت برشمرد و ضمن اعلام آمادگی کامل جهت همکاری با جامعه تعلیمات اسلامی گفت: فرصت ها گذارا هستند و به همین منظور می بایست از فرصت های موجود به مطلوب ترین شکل استفاده کرد و در جامعه تعلیمات اسلامی تجربیات گران بهایی وجود دارد که از آن استفاده می کنیم.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین امرودی؛ رییس جامعه تعلیمات اسلامی با اشاره به سابقه ٨٠ ساله این جامعه در امر تعلیم و تربیت اسلامی گفت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) جامعه تعلیمات اسلامی را پیش قراول تعلیم و تربیت خوانده اند و این امر، مسئولیت ما را دو چندان کرده است، لذا درصدد اقدامات و فعالیت های هر چه بیشتر از پیش هستیم.
وی با اشاره به ٢٨ واحد آموزشی جامعه تعلیمات اسلامی، رویکرد اصلی این واحد ها را تامین محیطی مطلوب و اثربخش در دو حوزه اخلاقی و تحصیلی دانست و افزود: در هر سازمانی مهم ترین موضوع نیروی انسانی متخصص و متبحر است و ما در تلاش هستیم با همکاری های مشترک بیشتر با آموزش و پرورش، ذیل قوانین و مقررات وزارت آموزش و پرورش؛ یک الگوی مناسب در تعلیم و تربیت را هم از لحاظ فیزیکی و هم تعلیم و تربیتی در مدارس ارائه دهیم و الگوی ثابتی را با این ٢٨ مدرسه اجرایی کنیم تا در صورت امکان در تمام مدارس اجرایی شود.
رییس جامعه تعلیمات اسلامی کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران را با اراده، پر تلاش و با انگیزه خواند که اقدامات خوبی در حوزه تعلیم و تربیت پایتخت داشته و بر تعاملات بیشتر آموزش و پرورش با جامعه تعلیمات اسلامی تاکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین امرودی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مدرسه را محور تحول می داند، بر پیوند هر چه عمیق تر چهار رکن مسجد، محله، منزل و مدرسه تاکید کرد.
طرح مدرسه یاری، تشکیل شورای مشترک اندیشه ورز، احیا و ساخت مدارس، ایجاد مجتمع اردوگاهی آموزش و پرورش، اعلام آمادگی برای عقد تفاهم نامه مشترک؛ از اهم موضوعات مطرح شده در این نشست بود.
مروری بر بیانات رهبر انقلاب در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمهالله) ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
حضور مدیر عامل جامعه تعلیمات اسلامی و جمعی از مدیران مدارس و کارشناسان دفتر مرکزی
در همایش یکصدمین سال تألیف مفاتیحالجنان
در این مراسم با حضور حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و دبیر همایش یکصدمین سالگشت مفاتیحالجنان، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسؤولان از تمبر یادبود این همایش مزین به تصویر شیخ عباس قمی رونمایی شد. همچنین کتابهای مفاتیحالجنان شمارهگذاری شده، مقالات همایش، منتخب ادعیه دانشجویی، منتخب ادعیه دانشآموزی، حکایتهای انگشت و استکان، داستانهای مفاتیحالجنان، میراث محدث هم از آنها در این مراسم رونمایی به عمل آمد.
| |
در پایان این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله هاشمی علیا، آیت الله تحریری و حجت الاسلام و المسلمین رمضانی از خادمان و اساتید در حوزه دعا و مفاتیح تجلیل شد. از آیت الله مکارم شیرازی آیت الله جوادی آملی، آیت الله تحریری، حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان، ماشاالله عابدی، منصور ارضی، سید رسول موسوی و جمعی از خانواده از شهدا تجلیل به عمل آمد.حجت الاسلام و المسلمین میثم امرودی، مدیر عامل جامعه تعلیمات اسلامی به همراه جمعی از مدیران مدارس جامعه تعلیمات اسلامی و برخی کارشناسان دفتر مرکزی در این همایش حضور داشتند.
پیام جامعه تعلیمات اسلامی به مناسبت دوازدهم اردیبهشت ماه
عید سعید فطر مبارک باد
عید فطر روزی است، که انسان به فطرت پاک خود باز می گردد؛ روز تولد دوباره انسان و فصل تازه شکفتن ایمان در روح و جان های پاک و بیدار است. عید فطر، عید فطرتهای روشنی است که پس از گذشت ماه مبارک رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را تنها در قرب الهی جستجو می کنند.
عید سعید فطر، تحفه خداوند متعال به مؤمنانی است که با روزه به غبارروبی خانه دل پرداخته، پلیدی را از جان خود بیرون رانده و به جای آن اخلاص و ایمان را جایگزین کرده اند. حقیقتاً این عید خجسته روز تولد و شکفتن دوباره انسان است.
فرا رسیدن عید سعید و فرخنده فطر، عید عاشقان عبودیت و پرستش را به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) و مدیران، معلمان، دبیران، همکاران محترم و دانش آموزان گرامی جامعه تعلیمات اسلامی و کلیه خدمتگزاران علم و تحصیل صمیمانه تبریک و تهنیت و شاد باش عرض کرده و سلامتی و توفیق روز افزون هموطنان مؤمن و روزه دار و عزت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از خداوند سبحان مسألت داریم.
حضور هیأت وزارت امورخارجه در مراسم بزرگداشت امروز شهدای حادثهی تروریستی شاهچراغ در شیراز
آمریکا، صهیونیسم جهانی، تکفیریها و برخی کشورهای مرتجع حامی آنها، وحدت، یکپارچگی، انسجام و باورهای ملت ایران را هدف قرار دادند. اقدامات تروریستی در شاهچراغ را در امتداد تحرکات خشونت طلبانه و هرجومرج طلبانهای میدانیم که متأسفانه کشور ایالات متحدهی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، حامی و مروج آن بودهاند.
به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا)، حجتالاسلام والمسلمین میثم امرودی مشاور فرهنگی وزیر امورخارجه به عنوان یکی از اعضای هیأت شرکتکننده در مراسم امروز شیراز، در گفتگویی کوتاه با قدسنا، با اشاره به حادثه تروریستی در حرم مطهر احمدبن موسی شاهچراغ و محکوم کردن آن، از سرویسهای اطلاعاتی و جاسوسی سیا، موساد و دیگر سرویسهای جاسوسی غربی بعنوان پشتپردهی اصلی این حوادث نام برد.
وی افزود: آمریکا و صهونیسمجهانی و تکفیریها و برخی کشورهای مرتجع حامی آنها، وحدت، یکپارچگی، انسجام و باورهای ملت ایران را هدف قرار دادهاند و حرکتهای تروریستی علیه زنان و کودکان، جز بیداری ملتها و تقویت جریان مقاومت نتیجهای ندارد.
امرودی؛ تحریمهای مضاعف علیه ملت ایران را نوعی حرکت تروریستی خاموش درمقابل مردم ایران دانست که مغایر با موازین حقوقبشری ادعایی آنهاست.
وی هدف اینگونه اقدامات را در شرایط حساس کنونی اعتبارزدایی از اقتدار سیاسی و دستاوردهای ایران در منطقه دانست.
میثم امرودی همچنین با اشاره به حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران از حق اعتراض، اغتشاش را زمینهساز اینگونه ناامنیها دانست و با اشاره به تراکم و حجم فشار رسانههای معاند در مدیریت تحولات اخیر افزود: از همان آغاز مشخص بود که پروژه ناامنسازی ایران در دستور کار غرب و اتاق فکر رسانهای صهیونیستی قرار گرفته است.
مشاور فرهنگی وزیر خارجه گفت که هدف اصلی دور کردن تهران از تاثیرگذاری بر تحولات منطقهای و تامین امنیت رژیم صهیونیستی است.
وی اقدامات تروریستی در شاهچراغ را در امتداد تحرکات خشونت طلبانه و هرج و مرج طلبانه ای دانست که متاسفانه برخی کشورهای اروپایی و آمریکا حامی و مروج آن بودهاند.
تقدیر از نفرات برتر مسابقات قرآنی، علمی و فرهنگی دانشآموزی استانی و منطقهای دبیرستان دوره اول احمدیه اسلامی
روز دوشنبه سوم مرداد ماه طی مراسمی از نفرات برتر مسابقات قرآنی، علمی و فرهنگی دانشآموزی استانی و منطقهای دبیرستان دوره اول احمدیه اسلامی تقدیر بعمل آمد.
ابلاغ حکم مشاور اجرایی و مشاور در امور فنی ، مهندسی و عمرانی مدیر عامل محترم جامعه تعلیمات اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی، مدیر عامل محترم جامعه تعلیمات اسلامی طی احکامی جداگانه آقای دکتر ابوالفضل صومعلو را به عنوان مشاور مدیرعامل در امور فنی، مهندسی و عمرانی و آقای اسماعیل علی اکبری مجید را به عنوان مشاور اجرایی مدیرعامل منصوب کردند.
مراسم تجلیل و معارفه مدیر عامل محترم جامعه تعلیمات اسلامی
مراسم تجلیل از آقای دکتر حسن حیدری و معرفی جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی به عنوان مدیرعامل محترم جدید جامعه تعلیمات اسلامی روز چهارشنبه بیست و دوم تیرماه ساعت 11 در سالن همایشهای دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی برگزار گردید.
در این مراسم که با حضور مدیران محترم مدارس استان تهران و نمایندگان حقوقی محترم مدارس جامعه تعلیمات اسلامی برگزار گردید، ضمن تجلیل و قدردانی از تلاش های آقای دکتر حسن حیدری، جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی طی حکمی که از سوی حجت الاسلام والمسلمینحاج علی اکبری ریاست محترم هیئت امناء صادر و توسط حاج محمود لولاچیان قیومی در جلسه قرائت و به ایشان اهدا شد، به عنوان مدیر عامل جدید این مجموعه منصوب شدند.
ابلاغ مدیرعامل جدید جامعه تعلیمات اسلامی، حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای میثم امرودی
آغاز ثبت نام سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دبستان و پیش دبستان ریحانه الزهرا (س) شعبه۲ (زرگنده)
ثبت نام سال تحصیلی آینده در شعبه دوم دبستان ریحانه الزهرا (س) از روز ۲۰ خرداد ماه آغاز گردید.
لطفاً جهت پیش ثبت نام فرزندان عزیزتان به سایت مدرسه مراجعه نمایید:
Reyhanezahrasch.ir
ثبت نام در دو پایهی پیش دبستان ۲ و اول دبستان در این شعبه صورت می پذیرد.
راههای ارتباطی:
خیابان شریعتی، خیابان زرگنده، خیابان سیما شمالی، کوچه جوانمرد، پلاک ۸ تلفن تماس: ۰۹۱۲۰۲۴۹۸۸۲
کانال مدرسه در ایتا:
https://eitaa.com/reyhanehzahra
آی دی ادمین در ایتا:
@rayhanehzahraa
کانال مدرسه در آپارات:
https://www.aparat.com/reyhane_zahra_school
تقدیر از دکتر حیدری در جلسه هیئت امناء جامعه تعلیمات اسلامی
.روز سه شنبه ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۱ طی مراسمی که با حضور اعضای محترم هیئت امناء در سالن همایشهای دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی برگزار گردید، از آقای دکتر حیدری توسط ریاست محترم هیئت امناء و ریاست محترم هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی، تقدیر به عمل آمد.
ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر مبارک باد.
حضرت امام خميني (ره) در قصيده اي كه شامل 44 بيت است حضرت معصومه (س) را با حضرت زهرا (س) مقايسه كرده که در بخشي از آن آمده است:
دختر چون اين دو در مشيمه قدرت
نــامد و نايـد دگــر هماره مــقدر
آن يك امواج علــم را شده مبــدا
ويـن يك افواج حلم را شده مصدر
آن يــك درعالـــم جلالـت كـعبه
وين يك در ملك كبريايـي مشــعر
لم يلـــدم بستـه لـب و گرنه بگفتم
دخــت خدايـند اين دو نــور مطهر
آن يــك خـاك مدينـه كـرد مزين
صفــحه قم را نمود اين يـك انــور
خاك قم ايـن كرد از شـرافـت جنت
آب مــدينه نـمـوده آن يك كــوثر
شهادت رئیس مذهب تشیع حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) تسلیت باد.
سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) را تسلیت باد.
کتاب پیشوای صادق یکی از تولیدات مدیریت فرهنگی حرم امام رضا(علیه السلام) در مورد زندگانی امام صادق(علیه السلام) است که به صورت خلاصه و با بیانی ساده و روان به آن پرداخته است. شما مخاطبان عزیز میتوانید در سالروز شهادت امام صادق(علیه السلام) این کتاب را دانلود و مطالعه کنید
روح آیتالله فاطمینیا به ملکوت اعلی پیوست.
استاد سید عبدالله فاطمی نیا خطیب برجسته و شخصیت سرشناس حوزوی بامداد دوشنبه ۲۶ اردیبهشت به دیار معبود شتافت.
سخنرانی های استاد فاطمی نیا در طی سالها از پر مخاطب ترین سخنرانی های مذهبی بود. محتوا، ادبیات، لحنِ خطابه ها به همراه ویژگی های شخصیتی و اخلاقی و جذابیت های دیداری این استاد، او را از بسیاری دیگر از سخنرانان و خطبای مذهبی متمایز ساخته و جایگاه منحصر بفردی به او بخشیده بود.
جامعه تعلیمات اسلامی رحلت این عالم وارسته، دانشمند معظم و استاد برجسته حوزه علمیه را به محضر حضرت بقیةاللهالاعظم (عج)، نایب برحقش حضرت آیتالله خامنهای (مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید، حوزههای علمیه، خاندان مکرم ایشان و به مردم شریف و متدین ایران اسلامی تسلیت و تعزیت عرض مینماید. روحش شاد و یادش گرامی باد.
برنامه امتحانات نهایی پایه دوازدهم روزانه و بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد
بر اساس اعلام مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، امتحانات نهایی سال جاری از تاریخ اول خرداد ماه آغاز و تا بیست و هشتم همین ماه ادامه دارد و به شیوه حضوری با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و طبق آیین نامههای آموزشی و ارزشیابی برگزار میشود.
به گزارش ایسنا، امتحانات نهایی پایه دوازدهم روزانه و بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد رشتههای شاخه نظری دوره دوم متوسطه در نوبت دوم خردادماه سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۰ به این شرح اعلام شده است:
محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی درباره برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی توضیحاتی ارائه کرده که به طور خلاصه به آن اشاره میشود:
- با توجه به استمرار آموزش حضوری دانش آموزان در سال تحصیلی جاری و تدریس تمام محتوای کتب درسی، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نوبت دوم تمام دوره های تحصیلی به شیوه «حضوری» و بر اساس آیین نامههای آموزشی و ارزشیابی انجام می شود.
- سؤالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم مدارس روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه نظری در نوبت خردادماه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مطابق بارم بندی تعیین شده توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بدون حذفیات طراحی و به صورت الکترونیکی به حوزههای امتحانی سراسر کشور ارسال می شود.
- از اولیای دانشآموزان انتظار میرود با فراهم کردن شرایط مناسب در ایام باقیمانده سال تحصیلی در به ثمر رساندن تلاش فرزندانشان و خدمات آموزشی و پرورشی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ همکاری و همراهی بیشتری مبذول کنند و بدیهی است دانش آموزان هم لازم است با برنامه ریزی و پشتکار از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند.
- دانش آموزان مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا در محلی مجزا (قرنطینه) امتحان میدهند که برای همین منظور در همان حـوزه برگــزاری امتحانات پیش بینی و تجهیز انجام شده و آنها با حضـور مراقبین، در امتـحانات شرکت میکنند و از این بابت هم نگرانی وجود ندارد.
- بارمبندی دروس دوره دوم متوسطه و برنامه امتحانات نوبت خرداد، در پایگاه اطلاعرسانی رسمی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانی www.aee.medu.ir قابلمشاهده است.
سیر تا پیاز برگزاری امتحانات پایان سال دانشآموزان/ بانک کشوری سؤالات امتحانی ایجاد شد
به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با بیان اینکه امتحانات پایان سال همه دانشآموزان حتی دانشآموزان بیمار به صورت حضوری برگزار میشود، گفت: سامانه بانک سؤالات به صورت سراسری و کشوری را راهاندازی کردیم که در این سامانه همه دبیران کشور در طراحی سؤال سهیم میشوند.
شیوهنامه ارزشیابی دورههای تحصیلی با عنوان "برنامهریزی، طراحی سؤالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیرنهایی سال 1401-1400" نوزدهم اردیبهشت ماه 1400 به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ شد؛ بر این اساس قرار است در دوره اول ابتدایی پایههای اول، دوم و سوم در دو درس فارسی و ریاضی و در دوره دوم ابتدایی پایههای چهارم و پنجم در دروس فارسی، ریاضی و علوم، علاوه بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی ـ توصیفی، در پایان سال تحصیلی، آزمونهای کتبی برگزار شود. این آزمون به صورت کلاسی بوده و تمام فرایندهای آن اعم از طراحی سؤالات، اجرای آزمون و تصحیح اوراق بر عهده معلم مربوطه است.
در پایه ششم نیز بر اساس مصوبه جلسه ۸۵۹ مورخ ۲۲ فروردین ۹۱ شورای عالی آموزش و پرورش، علاوه بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی ـ توصیفی، آزمون هماهنگ منطقهای برای تمام دروس با سؤالات واحد و برنامه معین و به طور همزمان از سوی اداره آموزش و پرورش منطقه، در مدرسه برگزار میشود. امتحانات پایه دوازدهم نیز به صورت هماهنگ کشوری برگزار میشود.
**میزان پایایی، روایی و ضریب دشواری سؤالات را تحلیل میکنیم
امتحانات دانشآموزان پایه ششم در مدرسه تحصیل برگزار میشود؟
بله، در مدرسه خودشان است و حوزه اجرا نداریم. سؤالات پایه ششم، هماهنگ منطقهای است اما در مدرسه خودشان آزمون برگزار میشود. البته در پایه نهم طراحی سؤال به صورت استانی صورت میگیرد اما باز امتحانات در مدرسه محل تحصیل دانشآموزان برگزار میشود.
پس امتحانات پایه ششم، هماهنگ منطقهای و امتحانات پایه نهم، هماهنگ استانی است.
بله، برای پایه نهم سالجاری، برنامهای را پیشبینی کردیم که تحلیل آزمونها را داشته باشیم. یعنی بعد از طراحی سؤال که توسط استانها صورت میگیرد، میزان پایایی، روایی و ضریب دشواری سؤالات را تحلیل کنیم و میزان پیشرفت دانشآموزان در دروس را داشته باشیم.
هرچند آزمون پایه نهم، هماهنگ کشوری نیست اما طراحی سؤال متناسب با اهداف دروسی که از سازمان پژوهش درخواست میکنیم، انجام میشود؛ به عبارت دیگر طراحان سؤال مبتنی بر اهداف دروس و بارم بندی استانداردی که توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تعریف میشود، طراحی سؤالات را انجام میدهند.
این اتفاق، وحدت رویه را ایجاد میکند یعنی درست است طراحان در استانهای مختلف هستند ولی مبنایشان یکی است و طراحی سؤالات را بر اساس بارمبندی و اهداف سؤالات مشخص انجام میدهند و فقط شکل سؤال متفاوت است. در این حالت، در کلان کشوری هم میزان پیشرفت قابل رصد میشود. تاکنون به جز پایه دوازدهم نمیتوانستیم این تحلیل را داشته باشیم.
** تعیین تکلیف دانشآموزان بیمار در امتحانات
امتحانات دانشآموزان در متوسطه دوم به چه شکلی است؟
در متوسطه دوم و پایه دوازدهم به صورت هماهنگ کشوری هست. حوزههای آزمونی جدا از مدرسه محل تحصیل دانشآموزان است. به عبارت دیگر حوزه تعریف میشود و بر اساس حوزه، دانشآموز باید در زمان امتحان در حوزه حضور پیدا کند و امتحان دهد.
امتحانات پایههای هفتم، هشتم، دهم و یازدهم چگونه است؟
داخلی است یعنی توسط معلم کلاس و مدرسه برگزار میشود.
سه دسته از دانشآموزان شامل دانشآموزانی که بیماری زمینهای دارند، به بیماری کرونا مبتلا هستند و یا مشکوک به بیماری هستند، از آموزش مجازی استفاده میکنند. در مورد این دانشآموزان، امتحانات چگونه برگزار میشود؟
در آزمونهای هماهنگ چون مجبورند آزمون را در یک ساعت مشخص برگزار کنند، آنهایی که مشکوک به بیماری کرونا هستند یا بیماری زمینهای دارند، در یک فضای جداگانه یعنی در یک اتاق جداگانه به صورت قرنطینه امتحان میدهند. در هر صورت همه باید به صورت حضوری امتحان دهند. مگر بیماری به حدی باشد که دانشآموز متأسفانه بستری باشد که در این حالت غیبت موجه میشود و به ناچار موکول به آزمون شهریور میشود.
دانشآموزان بیماری که امتحان هماهنگ ندارند هم باید حضوری امتحان دهند؟
بله، امتحانات آنها هم حضوری است اما چون امتحانات هماهنگ نیست، دست معلمان است و میتوانند به طور جداگانه امتحان بگیرند.
**سامانه بانک سؤالات به صورت سراسری و کشوری را راهاندازی کردیم
امتحانات دانشآموزان، بچهها بعضا به سؤالات سخت خیلی گلایهمند هستند، برای بحث مواقع کار به جایی می رسد، سوال را حذف میکنند؟
در بحث طراحی سؤال در سالجاری هم سازمان پژوهش و هم معاونت متوسطه را درگیر کردیم. البته سالهای قبل هم این اتفاق افتاده بود ولی به صورت غیر مستقیم بود اما امسال به صورت مستقیم انجام شد.
سامانه بانک سؤالات به صورت سراسری و کشوری را راهاندازی کردیم که در این سامانه همه دبیران کشور در طراحی سؤال سهیم میشوند. یعنی از تمام دبیران مجرب کشور خواهش کردیم که در طراحی سؤالات به ما کمک کنند و در این سامانه برایشان فضایی به صورت شخصی تعریف شده است که سؤالات را بر اساس اهدافی که در دروس تعیین شده، بارمبندی سؤالات و تحلیل سؤالات سالهای گذشته طراحی میکنند.
نکته اول این است که سؤالات سالهای گذشته بارگذاری شده، تحلیل شده، میزان پایایی، روایی و ضریب دشواری آن مشخص شده است تا معلم بداند هدف درس که قبلا مورد ارزیابی قرار گرفته است چه اشکالی داشته است و این اشکالات دوباره تکرار نشود. نکته دیگر این است که همه دبیران را درگیر طراحی سؤال میکنیم یعنی دبیری که تدریس میکند، سهیم است و ما نظر او را اعمال میکنیم.
بر روند کار نظارت صورت میگیرد؟
دو مرحله بازبینی برای سؤالات گذاشتیم؛ یک مرحله گروههای آموزشی استانها هستند که درباره سؤالاتی که دبیران طراحی میکنند، نظر میدهند و اگر نیاز به اصلاح داشته باشد، اصلاح میکنند وگرنه تأیید میکنند.
مرحله دوم دبیرخانه دروس به صورت کشوری است که خروجی گروههای آموزشی را ارزیابی کرده و تأیید نهایی میکنند مبنی بر اینکه این سؤال، سؤالی است که استانداردها را دارد و میتواند اهداف را به خوبی مورد ارزشیابی قرار دهد و در نتیجه در خروجی بانک سؤال قرار میگیرد و در نهایت تیم نهایی طراح و بازبین را داریم که با استفاده از بانک سؤال و خروجی که این مراحل را طی کرده، سؤال نهایی را تدوین میکند.
** امسال حذفیات کتاب درسی نداریم
امسال در امتحانات، حذفیات کتاب درسی هم داریم؟
خیر، امسال هیچ حذفیاتی نداریم. اعلام هم کردیم که سؤالات از تمام کتاب درسی طراحی میشود.
والدین میگویند در ایام کرونا خیلی به ما سخت گذشته است و دو سال دانشآموزان به صورت مجازی امتحان دادند و درخواست دارند که سؤالات امتحانات سختگیرانه طراحی نشود. چرا که اگر قرار باشد سؤالات و امتحانات به روال سالهای قبل باشد، سطح نمرات تفاوت چشمگیری را نشان خواهد داد. نظر شما چیست؟
ببنید ما در ارزشیابیهای پایانی، دو هدف را دنبال میکنیم یک بحث گذر تحصیلی است یعنی یک دانشآموز با موفقیت یک پایه را یاد گرفته و شرایط ارتقا به پایه بعدی را دارد. امسال تأکیدمان این است که دنبال صرفا این هدف نباشیم که بخواهیم صرفا گذر تحصیلی و ارتقای پایه را برای دانشآموزان دنبال کنیم.
این هدفی است که دنبال میشود ولی هدف اصلی این باشد که بر اساس شرایطی که حاکم بر کشور بوده و موردی هم نیست، بتوانیم یک ارزشیابی از میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان داشته باشیم. خیلی روی این مسأله کار شد و سناریوهای مختلفی مطرح شد. مثلا عنوان شد یک آزمون پیشرفت تحصیلی هماهنگ کشوری برگزار کنیم که این میزان پیشرفت را تشخیص دهیم ولی تصمیم بر این گرفته شد که به خود سیستم اعتماد کنیم و با ارزشیابی پایانی بتوانیم خروجی بگیریم.
در بخشنامهای که به استانها ابلاغ شد، درخواست شد تا حتما نتایج ارزشیابی دانشآموزان در جلسات شورای معلمان تجزیه، تحلیل و بحث شود؛ با این دید که چه دسته از دانشآموزان نیاز دارند آموزشهای جبرانی ببینند و نکته دیگر این است که معلمان دانشآموزان بتوانند آموزشهای جبرانی را انجام دهند. یعنی خود معلم بهتر از هر کسی میتواند تشخیص دهد که سطح دانشآموز به چه صورتی است و کجای کار نیاز دارد ترمیم اتفاق بیفتد.
از سوی دیگر باید خانوادهها را درگیر کنند؛ در این مدت خانوادهها خیلی زحمت کشیدند و پشتیبانی از تحصیل دانشآموزان داشتند. همیشه می گفتیم محیط یادگیری شامل هم مدرسه و هم خانواده هست و اگر این همراهی باشد میتواند دانشآموز موفق باشد و انتظار داشته باشیم که یادگیری به نحو صحیحش اتفاق میافتد یعنی عامل ذیمدخل در یادگیری همهشان ایفای نقش میکنند پس والدین را فراموش نکنیم.
پس نتیجه جلسات شورای معلمان و بازخوردها باید به والدین داده شود. یعنی به والدین بگوییم این ضعف ها در یادگیری فرزندتان هست و با همکاری هم باید ضعفها را پوشش دهیم و بتوانیم دانشآموز را برای آینده آماده کنیم. هدف ما در ارزشیابی، این شکلی است نه اینکه امتحانات را ساده بگیریم تا نمراتمان آسیب نبیند.
باید دنبال حل مسأله باشیم و میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را به صورت واقعی بتوانیم گزارش کنیم و بر اساس آن برنامهریزی کنیم و هم برای امسال این جبرانی را انجام دهیم و هم در ابتدای، شروع سال تحصیلی آینده یک بخشی تمرین و یادآوری مباحث سال قبل و پایه قبلی انجام شود تا دانشآموزان آمادگی را برای دریافت مطالب جدید داشته باشند.
**توجه به مراقبت های بهداشتی در امتحانات/ مشکل قطع برق حل شد
توجه به مسائل بهداشتی و سلامت در امتحانات دانشآموزان چقدر لحاظ شده است؟
در شیوهنامه تأکید شده است که توجه به مراقبت های بهداشتی شامل گندزدایی فضا و تجهیزات مدارس، تهویه مناسب هوا، پیشبینی و تدارک ماسک، مواد شوینده و ضدعفونی کننده و... و نظارت مدیران مدرسه بر رعایت کامل آنها در ایام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی الزامیست.
در امتحانات سال قبل، مشکل قطع برق خیلی امتحانات را با چالش مواجه کرد؟ در این خصوص چه اقداماتی اندیشیدید؟
به موضوع احتمال قطع برق در مدارس محل برگزاری امتحانات هماهنگ منطقه پایه ششم و استانی پایه نهم توجه شده و به ادارات کل آموزش و پرورش استانها تأکید شده است که لازم است بهگونهای برنامهریزی شود که در صورت امکان، ساعت برگزاری امتحانات این پایهها در تمام مدارس به ۸ تا ۱۰ تغییر یابد و در صورت عدم امکان برگزاری امتحانات در زمان مذکور، به منظور پیشگیری از اختلالی که با قطع برق در دریافت رمز سؤالات و تکثیر به موقع اوراق امتحانی رخ میدهد، مناطق اقدام به تشکیل حوزه متمرکز تکثیر و توزیع پاکت سؤالات به مدارس نمایند.
همچنین تأکید شده است که آدرس محل برگزاری امتحانات، جهت هماهنگی در اختیار شرکت توزیع نیروی برق استان قرار گیرد. همچنین تا حد امکان مدارس برگزار کننده امتحانات و حوزههای تکثیر به دستگاه تأمین برق اضطراری (مولد برق و ...) تجهیز شوند.