اخبار اخبار

روح آیت‌الله فاطمی‌نیا به ملکوت اعلی پیوست.

استاد سید عبدالله فاطمی نیا خطیب برجسته و شخصیت سرشناس حوزوی بامداد دوشنبه ۲۶ اردیبهشت به دیار معبود شتافت.

سخنرانی های استاد فاطمی نیا در طی سالها از پر مخاطب ترین سخنرانی های مذهبی بود. محتوا، ادبیات، لحنِ خطابه ها به همراه ویژگی های شخصیتی و اخلاقی و جذابیت های دیداری این استاد، او را از بسیاری دیگر از سخنرانان و خطبای مذهبی متمایز ساخته و جایگاه منحصر بفردی به او بخشیده بود.

جامعه تعلیمات اسلامی رحلت این عالم وارسته، دانشمند معظم و استاد برجسته حوزه علمیه را به محضر حضرت بقیة‌الله‌الاعظم (عج)، نایب برحقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، خاندان مکرم ایشان و به مردم شریف و متدین ایران اسلامی تسلیت و تعزیت عرض می‌نماید. روحش شاد و یادش گرامی باد.

 

 

برنامه امتحانات نهایی پایه دوازدهم روزانه و بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد

بر اساس اعلام مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، امتحانات نهایی سال جاری از تاریخ اول خرداد ماه آغاز و تا بیست و هشتم همین ماه ادامه دارد و به شیوه حضوری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و طبق آیین نامه‌های آموزشی و ارزشیابی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، امتحانات نهایی پایه دوازدهم روزانه و بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد رشته‌های شاخه نظری دوره دوم متوسطه در نوبت دوم خردادماه سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۰ به این شرح اعلام شده است:

 

 

محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی درباره برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی توضیحاتی ارائه کرده که به طور خلاصه به آن اشاره می‌شود:

 - با توجه به استمرار آموزش حضوری دانش آموزان در سال تحصیلی جاری و تدریس تمام محتوای کتب درسی، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نوبت دوم تمام دوره های تحصیلی به شیوه «حضوری» و بر اساس آیین نامه‌های آموزشی و ارزشیابی انجام می شود.

 - سؤالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم مدارس روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه نظری در نوبت خردادماه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مطابق بارم بندی تعیین شده توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بدون حذفیات طراحی و به صورت الکترونیکی به حوزه‌های امتحانی سراسر کشور ارسال می شود.

- از اولیای دانش‌آموزان انتظار می‌رود با فراهم کردن شرایط مناسب در ایام باقی‌مانده سال تحصیلی در به ثمر رساندن تلاش فرزندانشان و خدمات آموزشی و پرورشی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ همکاری و همراهی بیشتری مبذول کنند و بدیهی است دانش آموزان هم لازم است با برنامه ریزی و پشتکار از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند.

دانش آموزان مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا در محلی مجزا (قرنطینه) امتحان می‌دهند که برای همین منظور در همان حـوزه برگــزاری امتحانات پیش بینی و تجهیز انجام شده و آنها با حضـور مراقبین، در امتـحانات شرکت می‌کنند و از این بابت هم نگرانی وجود ندارد.

- بارم‌بندی دروس دوره دوم متوسطه و برنامه امتحانات نوبت خرداد، در پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانی www.aee.medu.ir  قابل‌مشاهده است.

سیر تا پیاز برگزاری امتحانات پایان سال دانش‌آموزان/ بانک کشوری سؤالات امتحانی ایجاد شد

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با بیان اینکه امتحانات پایان سال همه دانش‌آموزان حتی دانش‌آموزان بیمار به صورت حضوری برگزار می‌شود، گفت: سامانه بانک سؤالات به صورت سراسری و کشوری را راه‌اندازی کردیم که در این سامانه همه دبیران کشور در طراحی سؤال سهیم می‌شوند.

شیوه‌نامه ارزشیابی دوره‌های تحصیلی با عنوان "برنامه‌ریزی، طراحی سؤالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیرنهایی سال 1401-1400" نوزدهم اردیبهشت ماه 1400 به ادارات‌ کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد؛ بر این اساس قرار است در دوره اول ابتدایی پایه‌های اول، دوم و سوم در دو درس فارسی و ریاضی و در دوره دوم ابتدایی پایه‌های چهارم و پنجم در دروس فارسی، ریاضی و علوم، علاوه بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی ـ توصیفی، در پایان سال تحصیلی، آزمون‌های کتبی برگزار شود. این آزمون به صورت کلاسی بوده و تمام فرایندهای آن اعم از طراحی سؤالات، اجرای آزمون و تصحیح اوراق بر عهده معلم مربوطه است.

در پایه ششم نیز بر اساس مصوبه جلسه ۸۵۹ مورخ ۲۲ فروردین ۹۱ شورای عالی آموزش و پرورش، علاوه بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی ـ توصیفی، آزمون هماهنگ منطقه‌ای برای تمام دروس با سؤالات واحد و برنامه معین و به طور همزمان از سوی اداره آموزش و پرورش منطقه، در مدرسه برگزار می‌شود. امتحانات پایه دوازدهم نیز به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود.

 

 

**میزان پایایی، روایی و ضریب دشواری سؤالات را تحلیل می‌کنیم

 امتحانات دانش‌آموزان پایه ششم در مدرسه تحصیل برگزار می‌شود؟

بله، در مدرسه خودشان است و حوزه اجرا نداریم. سؤالات پایه ششم، هماهنگ منطقه‌ای است اما در مدرسه خودشان آزمون برگزار می‌شود. البته در پایه نهم طراحی سؤال به صورت استانی صورت می‌گیرد اما باز امتحانات در مدرسه محل تحصیل دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

 پس امتحانات پایه ششم، هماهنگ منطقه‌ای و امتحانات پایه نهم، هماهنگ استانی است.

بله، برای پایه نهم سال‌جاری، برنامه‌ای را پیش‌بینی کردیم که تحلیل آزمون‌ها را داشته باشیم. یعنی بعد از طراحی سؤال که توسط استان‌ها صورت می‌گیرد، میزان پایایی، روایی و ضریب دشواری سؤالات را تحلیل کنیم و میزان پیشرفت دانش‌آموزان در دروس را داشته باشیم.

هرچند آزمون پایه نهم، هماهنگ کشوری نیست اما طراحی سؤال متناسب با اهداف دروسی که از سازمان پژوهش درخواست می‌کنیم، انجام می‌شود؛ به عبارت دیگر طراحان سؤال مبتنی بر اهداف دروس و بارم بندی استانداردی که توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تعریف می‌شود، طراحی سؤالات را انجام می‌دهند.

این اتفاق، وحدت رویه را ایجاد می‌کند یعنی درست است طراحان در استان‌های مختلف هستند ولی مبنایشان یکی است و طراحی سؤالات را بر اساس بارم‌بندی و اهداف سؤالات مشخص انجام می‌دهند و فقط شکل سؤال متفاوت است. در این حالت، در کلان کشوری هم میزان پیشرفت قابل رصد می‌شود. تاکنون به جز پایه دوازدهم نمی‌توانستیم این تحلیل را داشته باشیم.

** تعیین تکلیف دانش‌آموزان بیمار در امتحانات

امتحانات دانش‌آموزان در متوسطه دوم به چه شکلی است؟

در متوسطه دوم و پایه دوازدهم به صورت هماهنگ کشوری هست. حوزه‌های آزمونی جدا از مدرسه محل تحصیل دانش‌آموزان است. به عبارت دیگر حوزه تعریف می‌شود و بر اساس حوزه، دانش‌آموز باید در زمان امتحان در حوزه حضور پیدا کند و امتحان دهد.

 امتحانات پایه‌های هفتم، هشتم، دهم و یازدهم چگونه است؟

داخلی است یعنی توسط معلم کلاس و مدرسه برگزار می‌شود.

 سه دسته از دانش‌آموزان شامل دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند، به بیماری کرونا مبتلا هستند و یا مشکوک به بیماری هستند، از آموزش مجازی استفاده می‌کنند. در مورد این دانش‌آموزان، امتحانات چگونه برگزار می‌شود؟

در آزمون‌های هماهنگ چون مجبورند آزمون را در یک ساعت مشخص برگزار کنند، آنهایی که مشکوک به بیماری کرونا هستند یا بیماری زمینه‌ای دارند، در یک فضای جداگانه یعنی در یک اتاق جداگانه به صورت قرنطینه امتحان می‌دهند. در هر صورت همه باید به صورت حضوری امتحان دهند. مگر بیماری به حدی باشد که دانش‌آموز متأسفانه بستری باشد که در این حالت غیبت موجه می‌شود و به ناچار موکول به آزمون شهریور می‌شود.

دانش‌آموزان بیماری که امتحان هماهنگ ندارند هم باید حضوری امتحان دهند؟

بله، امتحانات آنها هم حضوری است اما چون امتحانات هماهنگ نیست، دست معلمان است و می‌توانند به طور جداگانه امتحان بگیرند

**سامانه بانک سؤالات به صورت سراسری و کشوری را راه‌اندازی کردیم

 امتحانات دانش‌آموزان، بچه‌ها بعضا به سؤالات سخت خیلی گلایه‌مند هستند، برای بحث مواقع کار به جایی می رسد، سوال را حذف می‌کنند؟

در بحث طراحی سؤال در سال‌جاری هم سازمان پژوهش و هم معاونت متوسطه را درگیر کردیم. البته سال‌های قبل هم این اتفاق افتاده بود ولی به صورت غیر مستقیم بود اما امسال به صورت مستقیم انجام شد.

سامانه بانک سؤالات به صورت سراسری و کشوری را راه‌اندازی کردیم که در این سامانه همه دبیران کشور در طراحی سؤال سهیم می‌شوند. یعنی از تمام دبیران مجرب کشور خواهش کردیم که در طراحی سؤالات به ما کمک کنند و در این سامانه برای‌شان فضایی به صورت شخصی تعریف شده است که سؤالات را بر اساس اهدافی که در دروس تعیین شده، بارم‌بندی سؤالات و تحلیل سؤالات سال‌های گذشته طراحی می‌کنند.

نکته اول این است که سؤالات سال‌های گذشته بارگذاری شده، تحلیل شده، میزان پایایی، روایی و ضریب دشواری آن مشخص شده است تا معلم بداند هدف درس که قبلا مورد ارزیابی قرار گرفته است چه اشکالی داشته است و این اشکالات دوباره تکرار نشود. نکته دیگر این است که همه دبیران را درگیر طراحی سؤال می‌کنیم یعنی دبیری که تدریس می‌کند، سهیم است و ما نظر او را اعمال می‌کنیم.

 بر روند کار نظارت صورت می‌گیرد؟

دو مرحله بازبینی برای سؤالات گذاشتیم؛ یک مرحله گروه‌های آموزشی استان‌ها هستند که درباره سؤالاتی که دبیران طراحی می‌کنند، نظر می‌دهند و اگر نیاز به اصلاح داشته باشد، اصلاح می‌کنند وگرنه تأیید می‌کنند.

مرحله دوم دبیرخانه دروس به صورت کشوری است که خروجی گروه‌های آموزشی را ارزیابی کرده و تأیید نهایی می‌کنند مبنی بر اینکه این سؤال، سؤالی است که استانداردها را دارد و می‌تواند اهداف را به خوبی مورد ارزشیابی قرار دهد و در نتیجه در خروجی بانک سؤال قرار می‌گیرد و در نهایت تیم نهایی طراح و بازبین را داریم که با استفاده از بانک سؤال و خروجی که این مراحل را طی کرده، سؤال نهایی را تدوین می‌کند.

** امسال حذفیات کتاب درسی نداریم

 امسال در امتحانات، حذفیات کتاب درسی هم داریم؟

خیر، امسال هیچ حذفیاتی نداریم. اعلام هم کردیم که سؤالات از تمام کتاب‌ درسی طراحی می‌شود.

 والدین می‌گویند در ایام کرونا خیلی به ما سخت گذشته است و دو سال دانش‌آموزان به صورت مجازی امتحان دادند و درخواست دارند که سؤالات امتحانات سختگیرانه طراحی نشود. چرا که اگر قرار باشد سؤالات و امتحانات به روال سال‌های قبل باشد، سطح نمرات تفاوت چشمگیری را نشان خواهد داد. نظر شما چیست؟

ببنید ما در ارزشیابی‌های پایانی، دو هدف را دنبال می‌کنیم یک بحث گذر تحصیلی است یعنی یک دانش‌آموز با موفقیت یک پایه را یاد گرفته و شرایط ارتقا به پایه بعدی را دارد. امسال تأکیدمان این است که دنبال صرفا این هدف نباشیم که بخواهیم صرفا گذر تحصیلی و ارتقای پایه را برای دانش‌آموزان دنبال کنیم.

این هدفی است که دنبال می‌شود ولی هدف اصلی این باشد که بر اساس شرایطی که حاکم بر کشور بوده و موردی هم نیست، بتوانیم یک ارزشیابی از میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان داشته باشیم. خیلی روی این مسأله کار شد و سناریوهای مختلفی مطرح شد. مثلا عنوان شد یک آزمون پیشرفت تحصیلی هماهنگ کشوری برگزار کنیم که این میزان پیشرفت را تشخیص دهیم ولی تصمیم بر این گرفته شد که به خود سیستم اعتماد کنیم و با ارزشیابی پایانی بتوانیم خروجی بگیریم.

در بخشنامه‌ای که به استان‌ها ابلاغ شد، درخواست شد تا حتما نتایج ارزشیابی دانش‌آموزان در جلسات شورای معلمان تجزیه، تحلیل و بحث شود؛ با این دید که چه دسته از دانش‌آموزان نیاز دارند آموزش‌های جبرانی ببینند و نکته دیگر این است که معلمان دانش‌آموزان بتوانند آموزش‌های جبرانی را انجام دهند. یعنی خود معلم بهتر از هر کسی می‌تواند تشخیص دهد که سطح دانش‌آموز به چه صورتی است و کجای کار نیاز دارد ترمیم اتفاق بیفتد.

  از سوی دیگر باید خانواده‌ها را درگیر کنند؛ در این مدت خانواده‌ها خیلی زحمت کشیدند و پشتیبانی از تحصیل دانش‌آموزان داشتند. همیشه می گفتیم محیط یادگیری شامل هم مدرسه و هم خانواده هست و اگر این همراهی باشد می‌تواند دانش‌آموز موفق باشد و انتظار داشته باشیم که یادگیری به نحو صحیحش اتفاق می‌افتد یعنی عامل ذی‌مدخل در یادگیری همه‌شان ایفای نقش می‌کنند پس والدین را فراموش نکنیم.

پس نتیجه جلسات شورای معلمان و بازخوردها باید به والدین داده شود. یعنی به والدین بگوییم این ضعف ها در یادگیری فرزندتان هست و با همکاری هم باید ضعف‌ها را پوشش دهیم و بتوانیم دانش‌آموز را برای آینده آماده کنیم. هدف ما در ارزشیابی، این شکلی است نه اینکه امتحانات را ساده بگیریم تا نمراتمان آسیب نبیند.

باید دنبال حل مسأله باشیم و میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را به صورت واقعی بتوانیم گزارش کنیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم و هم برای امسال این جبرانی را انجام دهیم و هم در ابتدای، شروع سال تحصیلی آینده یک بخشی تمرین و یادآوری مباحث سال قبل و پایه قبلی انجام شود تا دانش‌آموزان آمادگی را برای دریافت مطالب جدید داشته باشند.

**توجه به مراقبت های بهداشتی در امتحانات/ مشکل قطع برق حل شد

 توجه به مسائل بهداشتی و سلامت در امتحانات دانش‌آموزان چقدر لحاظ شده است؟

در شیوه‌نامه تأکید شده است که توجه به مراقبت های بهداشتی شامل گندزدایی فضا و تجهیزات مدارس، تهویه مناسب هوا، پیش‌بینی و تدارک ماسک، مواد شوینده و ضدعفونی کننده و... و نظارت مدیران مدرسه بر رعایت کامل آنها در ایام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی الزامیست.

 در امتحانات سال قبل، مشکل قطع برق خیلی امتحانات را با چالش مواجه کرد؟ در این خصوص چه اقداماتی اندیشیدید؟

به موضوع احتمال قطع برق در مدارس محل برگزاری امتحانات هماهنگ منطقه پایه ششم و استانی پایه نهم توجه شده و به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها تأکید شده است که لازم است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در صورت امکان، ساعت برگزاری امتحانات این پایه‌ها در تمام مدارس به ۸ تا ۱۰ تغییر یابد و در صورت عدم امکان برگزاری امتحانات در زمان مذکور، به منظور پیشگیری از اختلالی که با قطع برق در دریافت رمز سؤالات و تکثیر به موقع اوراق امتحانی رخ می‌دهد، مناطق اقدام به تشکیل حوزه متمرکز تکثیر و توزیع پاکت سؤالات به مدارس نمایند.

همچنین تأکید شده است که آدرس محل برگزاری امتحانات، جهت هماهنگی در اختیار شرکت توزیع نیروی برق استان قرار گیرد. همچنین تا حد امکان مدارس برگزار کننده امتحانات و حوزه‌های تکثیر به دستگاه تأمین برق اضطراری (مولد برق و ...) تجهیز شوند.

دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان با رهبرمعظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار صدها تن از معلمان و فرهنگیان، آموزش‌وپرورش را تربیت‌کننده نسلی تمدن‌ساز خواندند و با تجلیل از تلاش‌های معلمان به‌ویژه در دوران کرونا و تأکید بر بهبود مسائل معیشتی آنان گفتند: نسل نوجوان و جوان، باید دارای هویت ملی و اسلامی- ایرانی، معتمد به نفس، مقاوم، آگاه از اندیشه‌های امام و آرمانها، دانشمند و کارآمد پرورش یابد.

* کشور از لحاظ قانون، سند و تصمیمات خوب، هیچ چیز کم ندارد

ایشان معلمان را مفتخرین به هدایت نسل‌های آینده خواندند و افزودند: هدف از دیدار با معلمان برجسته شدن نقش آنان و تثبیت و ماندگار شدن ارزش معلمی در افکار عمومی است تا هم معلم و خانواده‌اش به شغل او افتخار کنند، هم جامعه به معلم به چشم یک فرد مفتخر نگاه کند.

رهبر انقلاب با تشکر از نکات خوب سخنان وزیر آموزش‌وپرورش افزودند: کشور از لحاظ قانون، سند و تصمیمات خوب، هیچ چیز کم ندارد، مهم این است که این تصمیمات و قوانین با کار جدی و مجاهدانه پیگیری و اجرا شوند.

ایشان در تبیین دو کاربرد مفهوم معلمی گفتند: معلم به معنای تعلیم‌دهندگی، ارزش بسیار بزرگی است زیرا خداوند به استناد آیات قرآن، تعلیم‌دهنده است و پیامبر و همه حکما، علما، دانشمندان و شخصیتهای برجسته نظیر استاد شهید مطهری نیز دارای این ارزش بسیار والای معلمی هستند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: در کاربرد دوم که منطبق با کار آموزش‌وپرورش است، علاوه تعلیم‌دهندگی، ارزش بالاتری نیز وجود دارد زیرا مخاطب این تعلیم در بهترین سنین تأثیرپذیری و تربیت‌پذیری هستند و تعلیم آنها، تأثیرگذاری بسیار بیشتری از تعلیم دیگر قشرها دارد.

ایشان با اشاره به هدف بلند مدتِ ایجاد تمدن نوین و شکوفای اسلامی گفتند: منابع انسانی، زیرساخت هر تمدنی به شمار می‌رود و برپاکنندگان تمدن نوین اسلامی نسلی هستند که اکنون در اختیار معلمان قرار دارند، بنابراین اهمیت و ارزش کار معلمی را باید از این زاویه درک کرد.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: این نسل با این هدف بسیار بزرگ باید دارای هویت ایرانی- اسلامی، اعتقادات محکم و عمیق، دارای اعتماد به نفس، خودساخته، هوشیار در برابر تمدن‌های منسوخ شده شرق و غرب، دانشمند و کارآمد باشد تا بتواند آن تمدن عظیم را شکل دهد.

* تربیت عناصر برجسته در آموزش‌وپرورشِ بعد از انقلاب

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به تربیت عناصر برجسته در آموزش‌وپرورشِ بعد از انقلاب افزودند: به برکت تلاش معلمان در چهار دهه اخیر، عناصری کارآمد در عرصه‌های مختلف رشد یافته‌اند اما کافی نیست و برای آن تمدن شکوفا، باید این‌گونه پرورش‌ها فراگیر شود.

ایشان فرصت دوازده ساله آموزش‌وپرورش را برای تربیت چنین نسلی، بی‌نظیر برشمردند و گفتند: سازمانِ گسترده‌ی آموزش‌وپرورش در همه شهرها و روستاها، زمینه مناسبی دارد تا در پرتو تلاش و مجاهدت معلمان، ارزشها و آرمانهای انقلاب را به‌درستی به دلها و گوشهای آماده‌ی فرزندان ملت منتقل، و هویت اسلامی- ایرانی را در آنها نهادینه کند.

* از امروزِ آموزش‌وپرورش می‌توانیم فردای کشور را حدس بزنیم

رهبر انقلاب، وزارت آموزش‌وپرورش را دستگاهی بسیار پر عظمت و آینده‌ساز خواندند و افزودند: از امروزِ آموزش‌وپرورش می‌توانیم فردای کشور را حدس بزنیم.

ایشان با تأکید بر تمجید واقعی از زحمات معلمان افزودند: البته برای رسیدن به وضع مطلوب، مشکلات موجود باید با تدبیر، دانایی، همت، مجاهدت و شکیبایی حل شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح مسائل لازم برای حل مشکلات، به تدوین متن‌های مناسب آموزشی و تأمین کمّی معلمِ مورد نیاز آموزش‌وپرورش اشاره کردند و افزودند: کیفیت معلم و تدیّن، اخلاق و مهارت‌های او بسیار مهم است و نباید به‌گونه‌ای باشد که رتبه‌های پایین کنکور سراغ معلمی بروند، البته امروز هم مثل برهه‌های مختلف معلمان متعهد و دلسوز کم نداریم.

* دانش‌آموز باید دارای هویت ملی باشد

رهبر انقلاب در بیان چند نکته درباره آموزش‌وپرورش گفتند: دانش‌آموز باید دارای هویت ملی باشد و در کنار اهتزار پرچم علم، با اعتماد به نفس، پرچم «هویت ملی و پر افتخار اسلامی ایرانی» را هم به اهتزار در آورد.

ایشان با انتقاد از ناآشنایی دانش‌آموزان با افتخارات کشور از جمله عناصر پر تلاش بعد از انقلاب، بی‌اطلاعی آنان از افکار راهگشای امام خمینی(ره) و آرمانهای سرنوشت‌ساز انقلاب و ناآگاهی آنان از حوادث انقلاب گفتند: معلمان علاوه بر آگاه کردن نسل نوجوان و جوان، باید اینگونه مسائل را با دل و جان آنان آمیخته سازند.

ایشان درک ارزش ایستادگی و مقاوم بودن را از دیگر نیازهای دانش‌آموزان دانستند و افزودند: در جهانی که هر کس، چه شرق چه غرب، زور می‌گوید نسل آینده باید ارزش و اهمیت ایستادگی را از هم‌اکنون بیاموزد تا در پرتو این آموزه‌ها تمدن‌ساز شود و ملت و کشور را عزتمند سازد.

رهبر انقلاب، وزارت آموزش‌وپرورش را به تفکیک «علم نافع» از «علم غیرنافع» در برنامه درسی دانش‌آموزان توصیه کردند و گفتند: علم نافع علمی است که استعدادهای نوجوان و جوان را شکوفا می‌کند و با سرمایه‌سازی برای آینده او، موجب پیشرفت و تعالی کشور می‌شود.

 

 
     
 

 

* دانش‌های بی‌فایده‌ای را که در مدارس تدریس می‌شود شناسایی و حذف کنید

ایشان در این زمینه افزودند: بعضی مطالب در برنامه درسی کنونی، صرفاً محفوظاتی است که بدون هیچ سودی برای حال یا آینده دانش‌آموزان به ذهن آنها سرازیر می‌شود که باید این موارد شناسایی و از آموزشها حذف شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اختصاص ساعاتی به آموزش‌های مهارتی بجای مطالب غیرنافع گفتند: مسائلی همچون سبک زندگی اسلامی، تعاون و همکاری اجتماعی، مطالعه و تحقیق، فعالیتهای جهادی، مبارزه با آسیبهای اجتماعی و نظم و قانون‌گرایی از جمله مهارت‌هایی است که باید در مدرسه آموزش داده، و از دوران کودکی و نوجوانی در افراد نهادینه شود.

 ایشان میزان تحقق سند تحول آموزش‌وپرورش را خرسند کننده ندانستند و گفتند: با گذشت بیش از ۱۰سال از تنظیم سند و رفت‌وآمد وزیران متعدد که البته این تعدد مدیریتها نیز نوعی آسیب و آفت است، به این سند به‌عنوان یک مجموعه کامل و بهم پیوسته عمل نشده است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر سند نیاز به اصلاح و تکمیل دارد، مسئولان این کار را انجام دهند، ضمن اینکه برای سنجش پیشرفت سند نیز باید شاخص‌های کمّی معیّن شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در بیان چند نکته درباره مسائل معلمان، سنگینی بار اجرای مسائل مهم نظام تعلیم و تربیت را بیش از همه بر دوش معلمان دانستند و گفتند: معلمان عزیز که در مقاطع مختلف همچون دوران انقلاب، دفاع مقدس و حوادث گوناگون سیاسی با نقش‌آفرینی درست خود، نوجوانان و جوانان را هدایت می‌کردند امروز نیز باید بیش از همیشه متوجه نقش مهم و مسئولیت بزرگشان باشند و مسائلی همچون مشکلات معیشتی نباید موجب خسته و ملول شدن یا تحقیر و کوچک‌انگاشتن کار بزرگ آنها شود.

* نوجوانان و جوانان امانت‌هایی بزرگ در دست معلمان

ایشان، نوجوانان و جوانان را دُردانه‌های کشور و امانت‌هایی بزرگ در دست معلمان خواندند و افزودند: این امانت‌های گران‌سنگ باید در اثر تربیت معلمانِ دین‌باور و دین‌مدار، به افرادی با ارزش‌افزوده‌ی بالاترِ علمی، اخلاقی و رفتاری تبدیل شوند.

رهبر انقلاب دانشگاه فرهنگیان و همه مراکز تربیت معلم را دارای وظایف سنگین و نیازمند تقویت همه‌جانبه دانستند و گفتند: این مراکز باید از لحاظ امکانات سخت‌افزاری، مدیریت، اساتید، متون آموزشی و فعالیت‌های تربیتی به‌گونه‌ای تقویت شوند که بتوانند «معلم مطلوب» تربیت کنند.

 ایشان با توصیه به هماهنگیِ رشته تحصیلی معلمان با تدریس آنها تا حدّ امکان، به دشواری‌های آموزش در دوره کرونا و زحمات معلمان نیز اشاره و خاطرنشان کردند: در این دوره، زحمات معلمان مضاعف شد که در این خصوص باید صمیمانه از همه معلمان تشکر کنیم.

* به مسائل معیشتی، بیمه، بازنشستگی و درمان معلمان توجه ویژه شود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر سفارش همیشگی خود به بهبود معیشت معلمان، افزودند: با وجود مشکلاتِ امکانات دولتی، اما به مسائل معیشتی، بیمه، بازنشستگی و درمان معلمان توجه ویژه شود.

ایشان در پایان سخنانشان، به معلمان توصیه کردند با وجود انتظارات زیادی که از وزارت آموزش‌وپرورش برای عمل به وظایفش وجود دارد، منتظر تحقق آن توقعات نمانند و با ابتکارهای شخصی و روحیه خیرخواهی و دلسوزی خود، برنامه‌های تربیتی دانش‌آموزان و کارهای بزرگ را پیش ببرند.

در ابتدای این دیدار، نوری وزیر آموزش‌وپرورش گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این وزارتخانه درخصوص اجرای سند تحول، استفاده از ظرفیت فضای مجازی و فناوری‌های نوین در عرصه تعلیم و تربیت، توسعه عدالت آموزشی، مهارت‌آموزی، پرورش استعدادهای درخشان، رتبه‌بندی و معیشت معلمان و تحول در منابع درسی بیان کرد.

 


 

هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی تشکیل جلسه داد

هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی روز یک شنبه هجدهم اردیبهشت ماه از ساعت 15 تشکیل جلسه داد.

در این جلسه که با حضور اعضای محترم هیئت مدیره در سالن کنفرانس دفتر مرکزی برگزار گردید در مورد مسائل مختلف از جمله برگزاری اجلاس سالانه مدیران مدارس جامعه تعلیمات اسلامی بحث و تبادل نظر صورت گرفت

 

دیدار حاج آقا لولاچیان با کارشناسان و کارکنان دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی به مناسبت عید سعید فطر

حاج آقا لولاچیان ظهر شنبه هفدهم اردیبهشت ماه پس از نماز ظهر و عصر با حضور در دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی با کارشناسان و کارکنان دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی دیدار کردند

 

 
     
 

عید سعید فطر مبارک باد.

اللهمَّ اِنِّی اَسْأَلُک خَیرَ ما سَأَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ وَ اَعُوذُ بِک مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُک المُخْلَصُونَ

پایان هر عبادتی، عیدی است که برازنده آن عبادت است. رمضان، فصل وصل است و فطر ضیافتگاه وصال

عید سعید فطر، تحفه خداوند متعال به مؤمنانی است که با روزه به غبارروبی خانه دل پرداخته، پلیدی را از جان خود بیرون رانده و به جای آن اخلاص و ایمان را جایگزین کرده اند. حقیقتاً این عید خجسته روز تولد و شکفتن دوباره انسان است.

خوشا به حال آنهایی که در پرتو فرصت نورانی ماه مبارک رمضان و در سایه لیالی پرفیض قدر توشه ای از تقوی بر گرفته وبا ذکر اللهم اهل الکبریا والعظمه به استقبال این عید فرخنده آمده اند.

جامعه تعلیمات اسلامی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان ،عید سعید فطر را به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله تعالی ،و همه مسلمین جهان تبریک و تهنیت عرض نموده و از خداوند سبحان پیروزی اسلام و مسلمین و رفع غصه و اندوه برای مسلمانان و رستگاری عزت و کرامت همگان را مسئلت می نماید .

 

  دوازدهم اردیبهشت سالروز  شهادت استاد مطهری و روز معلم گرامی باد

دوازدهم اردیبهشت‌ماه (سالروز شهادت استاد علامه مرتضی مطهری) در تقویم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان روز «معلم» نامگذاری شده است.

دانشمند فرزانه و مجاهد نستوه استاد شهید مطهری که با هدایت‌گری و راه‌نمایی‌های خویش نقش مهمی را در احیای تفکر دینی منطبق با نیاز روز جامعه ایفا نموده است همواره الگوی معلم انقلابی و در خط ولایت ایران اسلامی بوده و خواهد ماند.

معلمانی که با عشق خویش به جان‌های دانش‌آموزان طراوت می‌بخشند و در دل‌هایشان بذر نور و معرفت می‌افشانند تا نهال وجود نوجوانان و جوانان ایران اسلامی به شجرۀ طوبی مبدل گردد و در سنگر علم و دانش به سربازانی با اخلاص تبدیل شوند. شهید مطهری نمونۀ متقن یک معلم است که با الهام از مکتب اسلامی، تعلیم و تعلم را عبادت می‌دانست و با نائل‌شدن به مقام شهادت، سلوک عملی خود را کامل ساخت.

جامعه تعلیمات اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطرۀ استاد شهید علامه مرتضی مطهری، فرارسیدن روز معلم را به همۀ فرهنگیان فرهیخته که پرقدرت و باروحیه در سنگر تعلیم و تربیت مجاهدت می‌ورزند تبریک عرض نموده و یادآور می‌شود که قدم نهادن در مسیر اندیشۀ شهدای گرانسنگی همچون استاد مطهری و تولید علم با تکیه بر آموزه‌های اسلامی در سایۀ منویات مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) سبب امیدآفرینی و پیشرفت ایران اسلامی و موجب یاس و شکست دشمنان نظام و ملت ایران خواهد شد.

پیام دفترمرکزی جامعه تعلیمات اسلامی به مناسبت روز جهانی قدس

نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز قدس، نشانه تدبیر و دوراندیشی حکیمانه امام راحل(ره) برای زنده ماندن مساله فلسطین در یادها و تبدیل روزی خاص به صحنه دادخواهی و انفجار خشم عمومی مستضعفان و محرومان عالم، علیه استکبار و صهیونیزم بین‌الملل است.

روز قدس، ظهور زیباترین جلوه وحدت ملت همیشه بیدار ایران و تمامی ملل اسلامی است، روزی که نه تنها روز حمایت از ملت مظلوم فلسطین، که اتحاد امت‌های اسلامی و مظهر شکوه قلب‌های تپنده، مشت‌های گره کرده و فریادهای رسایی است که آزادی و آزادگی امت‌های اسلامی را فریاد می‌زنند.

 

 

اینک آنچه بسیار مهم است، تجلی این اراده عظیم در هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن راهپیمایی وحدت ‌بخش و دشمن‌ شکن روز جهانی قدس است.

بدون شک اقشار مختلف مردم مومن، روزه ‌دار و انقلابی ایران اسلامی همگام با مسلمانان جهان، آماده‌اند تا پس از دو سال به دلیل شیوع ویروس کرونا، امسال نیز با حضور گسترده و عظیم در راهپیمایی روز قدس، ضمن لبیک به فرمان تاریخی امام راحل و عظیم‌الشان و تجدید میثاق با رهبر فرزانه انقلاب آیت‌الله العظمی خامنه ‌ای (مدظله العالی)، بار دیگر تبلور عینی حمایت امت واحده اسلامی و ملت‌های آزاده و حق ‌طلب جهان، آزادی‌خواهی مردم بی‌ دفاع فلسطین، اعلان نفرت و انزجار خود از جنایت‌های رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم غاصب و جعلی را به جهانیان نشان دهند.

جامعه تعلیمات اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام به ویژه سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی، از مردم شریف ایران اسلامی دعوت می ‌کند با حضور پرشور و گسترده خود در راهپیمایی روز جهانی قدس، همچون گذشته بر حقانیت مردم مظلوم فلسطین تاکید و در حمایت از مردم بی‌دفاع آن، حماسه ‌ای دیگر از اتحاد و همدلی جوامع مسلمان خلق کنند.


 

« اِنَماهُوَعیِدَ لِمَن قَبلَ الله صیامَهُ وَ شَکَرَ قیامَهُ» ( امام علی علیه السلام)

امروز تنها عید، کسی است، که خداوند روزه اش را، پذیرفته و شب زنده داری اش را سپاس گزارده است .«نهج البلاغه حکمت 428»

در روز عید فطر مومنان پس از یک ماه روزه داری، امید دارند که به فطرت پاک وزلال خود باز گردند و با بهره از نور فطرت وکم کردن تعلقات دنیوی زندگی خویش را برای همیشه در مسیر عبودیت وسکونت در درگاه قرب الهی تحکیم کنند، از این رو ست که بر اساس روایات، خداوند شب و روز این عید شریف را با نور خود جلا داد تا رحمت و برکت او بیشتر مشمول مومنان شود.

" پیشاپیش عید سعید فطر ، عید ، پاکی و زلالت و بازگشت خود به فطرت خود بر تمامی همکاران مبارکباد"

اَلّهُمَ اِغفِر لِلمُعَلیمین وَ اطل اعمارَهُم وَ بارِک فی کَسبِهِم ( پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم)

خدایاً : معلمان را بیامرز، عمرشان را دراز وکسبشان را با برکت کن. « تاریخ بغداد ج3 ص64»

آموزگار اصلی بشریت پروردگار یکتاست و تعلیم وتربیت، رسالت خطیر انبیای الهی و پیروان راستین آنهاست که با لهام از آموزه های وحیاتی، زمینه تربیت پذیری افراد جامعه را برای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه وتحقق جامعه ای ایده آل فراهم می آورند.

معلم تصویرگر افکار و اندیشه دانش آموزان است، تلاش می کند تا انسان هایی مومن، مجاهد و عاقل را برای آینده ای بهتر و روشن تربیت کند.

اعتلای فرهنگ، ادب واندیشه فرزندان این مرز و بوم در گرو همّت والای معلمان و فرهنگیان دلسوز و فداکار است که با قلبی سرشار از ایمان، محبت ، نوعدوستی وبا استفاده از روش های خلاقانه و نوآورانه برای علم آموزی، مهارت افزایی، تنویر افکار و بینش دانش آموزان اهتمام ورزند از این رو نام وجایگاه معلم در فرهنگ ما همواره با قداست واحترام همراه است.

بی شک پایه و اساس و محور پیشرفت، توسعه و بهره وری هر جامعه ای آموزش وپرورش می باشد که سکان هدایت آن در دست توانای معلمان آن کشور است .« تکریم معلم ، تکریم دانش، دانایی و در نهایت تکریم جامعه است.»

ای خدای عشق، ای ام الکتاب             ای معلم ، ای سراسر آفتاب

روزت مبارک


 

رجب ماه خدا، شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است. (پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله)

جوانی ام طی شد و بهارم خزان گشت، چشم امیدم به راه مانده وخشک گردید،

کجایید ای یوسف کنعان آرزوهایم.

مدیریت محترم

سلامٌ علیکم

هرسال "شعبان"که می آید هیاهوی شادی میلاد قهرمان آزادگی و بندگی، امام عاشقان حضرت "اباعبدالله الحسین علیه السلام"و به دنیا آمدن عالمِ علم، آگاه و با بصیرت، مظهر اطاعت از امامت، حضرت ساقی، ماه منیر بنی هاشم، "حضرت ابالفضل العباس علیه السلام"و خجسته سالروز تولد وارث قیام عاشورا امام الساجدین، "حضرت علی بن الحسین علیه السلام"که نور دو عالم می تابد، امیدم به نیمه این ماه است و قلب برای صاحب آن به نیمه می رسد.

ضمن تبریک ایام سراسر شور و سرور ماه شعبانبه، محضر یکایک همکاران گرانقدر خانواده بزرگ جامعه تعلیمات اسلامی، امید است، در پرتو الطاف قرآن و تاسی از سیره ائمه هدی علیهم السلام، ترتیبی اتخاذ گردد؛  این اعیاد خصوصاً جشن میلاد پُربرکت منجی عالم بشریت "حضرت اباصالح المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف "به نحو مطلوب و با رعایت دستور العمل های بهداشتی ، برگزار گردد.

ان شاء الله، در پناه الطاف حضرت حق و امام مهربانیها در صحت و سلامت باشید .

دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی


 

جلسه هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی برگزار گردید

روز یکشنبه هشتم اسفند ماه جلسه هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی با حضور اعضای محترم برگزار گردید. این جلسه به صورت نیمه حضوری و برخی از اعضا از طریق فضای  وب در این نشست حضور یافتند.

اقراء باسم ربک الذی خلق* خلق الانسان من علق

بخوان بنام پروردگارت که آفرید * انسان را از خون بسته آفرید

سلام بر مبعث، پیام خیزش انسان از خاک تا افلاک.

سلام بر مبعث، انفجار نور و ظهور همه ارزشها در صحنه حیات بشر

بعثت حضرت رسول"صلی الله علیه و آله"از الطاف بی پایان خداوندی بود که جلوه های شکوهمندش تا کرانه های ناپیدای زمان امتداد یافته است.

 در آن روز آسمانی، پس از قرن ها خشکسالی معنویت، مزرعه حیات اَبرهای سایه گستر رحمت الهی بر کویر اندیشه ها بارید. بار دیگر باغ رسالت به بار نشست و زیبا ترین شکوفه هستی شکوفا شد و دل نورانی محمد "صلی الله علیه و آله"تجلی گاه نام و کلام خدای "سلام"و "آیین اسلام"گشت.

روز مبعث روز سربلندی انسان و روز بلندای بانگ توحید بر عالم کفر وشرک است.

مقارن چنین مناسبت مبارکی روحانی فرهیخته و عالم برجسته و بصیر و مجاهد حجه الاسلام و المسلمین شیخ عباسعلی اسلامی  رحمه الله علیهبا تاسی به سیره رسول گرامی اسلام "صلی الله علیه و آله"اقدام به تاسیس مدارس جامعه تعلیمات اسلامی نمود و با اشاعه و ترویج تعالیم قرآن و اهل بیت  "علیهم السلام"تلاش نمود تا با کاشت بذر معنویت در دلهای مستعد نونهالان بر ظلمتکده ستم شاهی پهلوی غلبه نماید که حاصل این مجاهدت تربیت نسلی گردید که در راه پیروزی انقلاب اسلامی ایران یا شربت شهادت نوشیدن و یا برای تحقیق آرمان های امام راحل رحمه الله مسئولیت های خطیر این نظام مقدس را عهده دار شدند و اکنون نیز تبعیت از منویات مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای زید عزه را بر خود فرض و واجب دانسته و آن را سرلوحه برنامه های خویش قرار داده است .

جامعه تعلیمات اسلامی فرا رسیدن مبعث حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و هفتاد و هشتمین سالگرد تاسیس مدارس جامعه تعلیمات اسلامی را به همکاران محترم فرهنگی و دانش آموزان عزیز و خانواده های معزز ایشان و سایر اقشار میهن اسلامی تبریک و تهنیت عرض نموده و از آستان حضرت احدیت توفیق دستیابی به اهداف نورانی و مقدس تعلیم و تربیت اسلامی را مسالت می نماید.

والسلام علی عبادالله الصالحین

رجب المرجب 1443 - اسفند ماه 1400

پیام دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی به مناسبت سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی

پیام رهبرمعظم انقلاب(مدظله العالی) به تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در پیامی با ابراز خرسندی از اقدام افتخار آفرین تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی، تولید با کیفیت این محصول را برای هر کشوری مایه افتخار دانستند.

 بسم‌الله الرحمن الرحیم

نوشت افزار، در شمار کالاهای حیاتی برای امروز و فردای هر کشور است. تولید باکیفیت آن نیز برای کشور تولیدکننده، مایه‌ افتخار است.

از این که مجموعه‌هایی در کشور ما بر این اقدام افتخارآفرین، همت گماشته و گام های موفقیت‌آمیز برداشته‌اند، خرسندم و پایداری آنان در این راه را از خداوند متعال مسألت می کنم.

توفیقاتتان مستدام باد ان‌شاءالله


 

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در جمع مدیران مدارس بین الملل غیردولتی؛

توسعه پوشش تحصیلی دانش‌آموزان مدارس خارج از کشور

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در جمع مدیران مدارس بین الملل غیردولتی از توسعه پوشش تحصیلی دانش‌آموزان مدارس خارج از کشور، خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مهدی فیاضی در نشست هم اندیشی مؤسسین و مدیران مدارس بین المللی غیر دولتی، اظهار کرد: توسعه مدارس بین الملل غیر دولتی را در برنامه های پیش روی مرکز داریم. در چشم انداز برنامه راهبردی مرکز که با ساعت ها کار کارشناسی و تخصصی تنظیم شده است پیش بینی کرده ایم تا 4 سال آینده دارای 150 مدرسه ممتاز با پوشش تحصیلی پنجاه هزار دانش‌آموز روزانه ایرانی- بومی و پوشش پنجاه هزار دانش‌آموز ایرانی- بومی در آخر هفته(  weekend  school) و کنشگری اثر بخش در دیپلماسی آموزشی 50 کشور شروع و محقق شود.

وی افزود: در قالب نظام آموزش بین‌الملل به کمک تدوینmoral و mic  و برنامه درسی مدرسه اخلاق محور و ایجاد فرهنگ و مدل مفهومی بر اساس دیپلماسی مدیریت مشترک بین مدارس بین‌الملل داخل و خارج و مرکز امور بین الملل که با خلق رویدادها به صورت مشارکتی صورت پذیرد. با دیپلماسی آموزشی و انتشار مجله علمی پژوهشی مرزهای تولید دانش را جابجا کنیم.

فیاضی تصریح کرد: آموزش زبان‌های مختلف در دستور کار مدارس بین‌الملل باشد، خصوصا زبان کشورهای همسایه مانند زبان پشتو، روسی و سایر زبان‌های خارجه حتی اگر آموزش برای تعداد اندک باشد این مهم انجام شود. در جذب دانش‌آموزان در مدارس بین‌الملل غیر دولتی همت ویژه‌ای صورت گیرد. با توسعه پوشش تحصیلی دانش آموزان توسط موسسین و تبلیغ مدیران توانمند در جذب دانش‌آموز، شاهد کاهش ثبت‌نام ایرانیان در مدارس سفارتخانه‌های سایر کشورها خواهیم شد.

وی در خصوص حضور تشکل‌های دانش‌آموزی در مدارس اظهار کرد: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان و سازمان دانش‌آموزی را در مدارس فعال گردد و با تشکل‌های دانش‌آموزی تعامل صورت گیرد. برای ایام تعطیل مدارس با این تشکل‌ها برنامه مشترک طراحی گردد. فارسی آموزی و هنرآموزی در مدارس بین‌الملل خارج از کشور نیاز به توسعه و ترویج بیشتری دارد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور افزود: کلاس‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی المقدور حضوری برگزار گردد. بسیاری از اولیای دانش‌آموزان متقاضی حضوری بودن مدارس هستند و این امر در جذب دانش‌آموزان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی در خصوص انتقال تجارب برتر مدارس بیان کرد: شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و داشتن غرفه دستاوردهای آموزشی و پژوهشی در شناساندن سیستم آموزش و پرورش ایران نقش عمده‌ای دارد. تجارب برتر مدارس در قالب بروشور یا مجله آموزشی در اختیار سایر کشورها قرار گیرد و از تجارب برتر آن‌ها نیز استفاده شود و به نوعی صادرات و واردات تجربیات آموزشی و پژوهشی را کنار هم داشته باشیم و صرفا وارد کننده نظام های آموزشی نباشیم.

فیاضی خاطر نشان کرد: شایسته است برای دانش‌آموزان خارجی بورسیه آموزشی ایجاد گردد و با احداث مدارس مجهز به امکانات خوابگاهی به خصوص در استان های مرزی دانش‌آموزان خارجی را جذب نمائیم


 

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری: 22 بهمن پل ارتباطی است بین ریشه ها و آرمان ها، بین بعثت نبوی و غدیر علوی و عاشورای حسینی و آرمان مهدوی.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبری در نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به تقارن 22 بهمن با روز جمعه، گفت: ملت در جشن پیروزی انقلاب اسلامی به صورت پیاده، خودرویی و موتوری شرکت کردند و به نماز جمعه آمدند. امروز نماز جمعه ما نماز شکر و سپاس است، به خاطر نعمت عظمای انقلاب اسلامی. یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی به بیان امام خمینی همین نماز جمعه است. این فیض بزرگ و عظیمی است که نصیب ملت ما شده است و از این حضور برکات فراوانی نصیب ملت ما شده است. حفظ طراوات و نشاط انقلاب و رهگیری آرمان های انقلاب و بیعت هفتگی در نماز جمعه در سراسر کشور انجام می شود.

ایشان در ادامه افزودند: غفلت مساوی است با از دست رفتن، آنچه به دست آمده و یاد نعمت الهی و توجه به نصرت الهی حالت شکر را در امت فعال می کند و این شکر زمینه‌ساز صبر است تا برای رسیدن به قله ها سختی‌ها و تلخی‌ها را تحمل کنند. الحمدلله ملت ایران همواره در این مسیر در برابر دشواری‌ها صبورانه برخورد کرده است. اگر پای این شکر باشید خودتان هم بزرگ می شوید و رشد می کنید.

حجتالاسلت والمسلمین حاج علی اکبری در خطبه های دوم نماز جمعه اظهار داشت: صبر در برابر دشواری ها و پافشاری در برابر مشکلات و همراهی ولی خدا و وفاداری نسبت به آرمان ها از اعظم جلوه های تقواست. شکر و صبر دو جلوه از جلوه های برجسته است. در روز 22 بهمن آنچه در بیانات رییس جمهور انقلابی مان بیان شد بسیار راهگشا بود و از ایشان هم تشکر می کنم به خاطر حضورشان و صحبت هایی که بیان کردند. هم چنین برای دولت انقلابی و مردم و همه خدمتگزاران انقلاب و ملت شریف ایران در پرتو انوار درخشان میلاد حضرت جواد الائمه (ع) توفیق می طلبیم تا در انجام وظایف خود سربلند باشند و در انجام هدف های بزرگ که خواسته قلبی ملت ایران و رهبر حکیم ماست و آرمان امام خمینی است در کنار دستگاه قوه قضاییه و مقننه و دیگر ارکان کشور موفق و سربلند باشند.

وی ادامه داد: امروز در سومین سال از صدور بیانیه پر نور گام دوم مقام معظم رهبری هستیم. آنچه پیش برنده است عمل به این آیه است که در سوره مبارکه حج آمده که شما برگزیده شدید برای انجام مسوولیتی بسیار بزرگ و تاریخی. این انقلاب الهی است و کار مردم نبود، بلکه به مدد الهی قدس ربوبی ملت عزیز ما متحول شد، تحولی خدادادی که در پرتو آن مردم عازم میدان شدند و پیروزی نصیبشان شد. خدا هم  این صدق را در ملت ما دید که پای این آرمان ها شکنجه و غربت زندان را تحمل کردند و برای هدف های بزرگ جان دادند، به ویژه در سال 56 و 57 ماورای تصور همگان خدواند به ما نصرت داد؛ برای انجام یک وظیفه بزرگ در عصر غیبت.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه تصریح کرد: 22 بهمن پل ارتباطی است بین ریشه ها و آرمان ها، بین بعثت نبوی و غدیر علوی و عاشورای حسینی و آرمان مهدوی. امروز در نقطه عطف تاریخ هستیم. از فراز 22 بهمن چهل و سوم مسیر طی شده را با کامیابی ها می بینیم و از این سو تولد خورشید ولایت عظما پیش روی ماست که از آن امید و نیرو می گیریم و ملت ما را در صراط مستقیم ولایت غدیری و علوی قرار داده است و تکرار 22 بهمن ها اتصال نسلی آرمانی انقلاب است. ان‌شاءالله جاده انقلاب و این صراط مستقیم ولایت تا ظهور منجی بشریت بین نسل های ایران دست به دست می شود تا به سلامت و عافیت به دست صاحب اصلی اش برسد و این پرچم به زمین نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ما در چهل سال گذشته امید مستضعفان و ملت های آزادی خواه شد و معنویت را در جهان رونق بخشید و باعث امید دل های افسرده در گوشه و کنار عالم شد. در این چهل سال کابوس مستکبران بود و در مسیر پیش رو همین خواهد بود، شما ادامه دهندگان راه ابراهیم نبی و خاتم انبیاء هستید و در این مسیر دنیا و آخرت شما و حیات طیبه تان در دنیا و سعادت آخرت شما برنامه ریزی شده است و این مسیر تسلیم در پیشگاه خداوند است و این است که خوشبختی می آورد. ملت ایران تصمیم گرفته از اقتصاد، فرهنگ و سیاست خود شرک زدایی کند. این تصمیم ملت ایران است و یک تصمیم عادی نیست و این تصمیم را فقط ملت ایران گرفته است و تصمیم بزرگی است.

استاد حاج علی اکبری در ادامه تصریح کرد: سیمرغ انقلاب اسلامی با دو بال صبر و شکر به قاف خوشبختی در عصر ظهور خواهد رسید و ملت عزیز ما به همه خواسته هایشان خواهند رسید. پیامبر برای شما الگوست و بناست شما هم راهنمای ملت های دیگر باشید. دیدیم ملت های زیادی با توجه و الگوبرداری از انقلاب ایران راه خود را پیش گرفتند. رهبری معظم انقلاب ملت را به جهاد تبیین دعوت کردند و همه رسانه داران و هنرمندان و کسانی که در این زمینه استطاعت دارند باید وارد عمل شوند؛ چرا که این یک فریضه قطعی فوری است که در برابر تحریف دشمنان باید جدی گرفته شود. اگر این مساله برای صاحبان رسانه و هنرمندان دارای زمینه است، اما برای عموم ملت ایران هم تبیین واجب قطعی است. باید با دقت بررسی کنند و نباید عجله کرد و تحت تاثیر قرار گرفت. تبین به عنوان یک پیش نیاز جدی به عنوان فرهنگ عمومی ملت ما باید در دست باشد.

گرامی داشت ایام الله دهه فجر در دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی

در روز دوشنبه هجدهم بهمن ماه مراسم گرامی داشت چهل و سومین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در دفتر مرکزی با حضور آقای حسین لولاچیان ، آقای دکتر حیدری و اعضای دفتر مرکزی برگزار گردید. این مراسم که با برنامه ریزی آقای فردوسی کارشناس تربیت بدنی دفتر مرکزی جامعه صورت پذیرفت در ابتدا با قرائت قرآن آغاز گردید و سپس آقای فردوسی ضمن گرامی داشت ایام دهه فجر به اجرا و آموزش نرمش های سبک متناسب با فصل سرما نمود و اجرای این حرکات را بصورت روزانه 30 دقیقه به همکاران توصیه نمودند. در ادامه آقای دکتر حیدری سخنرانی نمودند و در پایان این مراسم اقای حسین لولاچیان سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به همه همکاران تبریک گفتند.

آغاز ثبت نام در مدارس جامعه تعلیمات اسلامی

مدارس جامعه تعلیمات اسلامی پذیرای دانش آموزان جهت ثبت نام در دوره های ابتدایی و متوسطه یک و متوسطه دو می باشد . جامعه تعلیمات اسلامی با بیش از 75 سال سابقه در امر تعلیم و تربیت نسل جوان و نونهالان در سراسر کشور مدارس فعال دارد این مدارس برای آغاز سال تحصیلی 1401 آمادگی ثبت نام از داش آموزان را دارد.

با کلیک بر روی تصویر زیر فابل لیست مدارس را دریافت نمایید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیةالله آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی رضوان‌الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمةالله علیهم به شمار میرفتند. سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهره‌مند میساختند. قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه‌ی علمیِ دینیِ کشور مایه‌ی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.

سیّدعلی خامنه‌ای
۱۴۰۰/۱۱/۱۲