پرش به محتوا

معاونت آموزشی جامعه تعلیمات اسلامی معاونت آموزشی جامعه تعلیمات اسلامی

جناب آقای اصغر جوانشیر

گزارش اجلاس مدیران مدارس - مرداد ماه 1399 گزارش اجلاس مدیران مدارس - مرداد ماه 1399

آموزش آموزش

«برگشت

مصاحبه با جناب آقای جوانشیر معاونت آموزشی جامعه....

'گفتگو با جناب آقای اصغر جوانشیر

          در نگاه اول بسیار جدی به نظر می رسد، مردی با صدایی پر طنین که نشان از قرابت  وی با کلاس درس  است، جایی که همهمه ی دانش آموزان در سالیان دور با صدای پر طنینش به سکوتی محض تبدیل می شود و شروع کلاس و رویشی دوباره ...

مرد کهنه کار آموزش و پرورش ، پر کار و پرتلاش...

به گفته خودشان 20 سال بیشتر نداشتند که خود را در مقابل جمعی از دانش آموزان در کلاس درس حاضر می بینند ، دو سال مانده به پیروزی انقلاب اسلامی، سال 1355 و در اوج فعالیت های انقلابیون برای سرنگونی رژیم ستمشاهی

همچنان که از دوران بازنشستگی اش چندین سال می گذرد بازهم قلم در دست دارد و تجربیات گرانسنگ خویش را به خدمت مدارس جامعه تعلیمات اسلامی گرفته است.

سوابقی اجرایی همچون مدیریت آموزش و پرورش شهرستانهای مختلف استان تهران، سابقه تدریس دردانشگاه تربیت معلم، مامور به خدمت در خارج از کشور، معاونت آموزش ابتدایی اداره کل شهر تهران و ده ها عناوین دیگر نشان از همت والای ایشان در تربیت کودکان و نوجوانان ایران زمین دارد و هنوز قلم در دست دارد و طراوشات ذهنی خویش را بر صفحه کاغذ می برد تا بیش از پیش راهگشای تعلیم و تربیت باشد...

هرچند زمان کمی از حضورش در جامعه تعلیمات اسلامی می گذرد اما آثار فعالیتهای  ایشان نشان از روحیه قوی و پشتکاری جدی دارد؛ بالاخره پس از چندین بار پیگری فرصتی پیش آمد تا از مجموع کارهای خود برایمان بگوید با او به گفتگو نشستیم.

*جناب آقای جوانشیر از حضور خود در جامعه تعلیمات اسلامی و از شروع همکاری خود بیان کنید

شروع کار اینجانب از خرداد ماه آغاز شد و همزمان در بدو ورود مقرر شد از مدارس جامعه تعلیمات اسلامی بازدید داشته باشیم که تقریبا از تمامی مدارس پسرانه و تعدادی مدارس دخترانه بازدید به عمل آمد. بازدید از مدارس در حال انجام بود که همزمان در دفتر جامعه تعلیمات اسلامی تغییراتی صورت گرفت که منجر به مسئولیت اینجانب در سمت معاونت آموزشی شد.

*جناب آقای جوانشیر در اجلاس مدیران مشهد شما به عنوان دبیر این اجلاس معرفی شدید از موفقیتهای بدست آمده در این اجلاس بگویید.

اجلاس مدیران در شهر مشهد مقدس هر ساله در هفته آخر مرداد ماه برگزار می شود که امسال اولین تجربه اینجانب در جامعه تعلیمات اسلامی بود و اولین فرصت بدست آمده پس از عهده دارشدن سمت آموزش توسط اینجانب، دبیری اجلاس مدیران مشهد بود که با توجه به بازخوردهای سالهای گذشته برآن شدیم که تغییراتی در این اجلاس نسبت به اجلاس سالیان گذشته داشته باشیم این تغییرات که شامل برگزاری اجلاس در سه روز ، و بررسی کمیسیون ها در صبح و مدیریت مدیران شهرستانها در اجلاس که منجر به دائمی شدن این دبیرخانه و منحصر نبودن آن به زمان خاصی می باشد گردید و با توجه به دریافت فرم های ارزیابی از اجلاس مدیران رضایت بیش از 80 درصدی مدیران و فرهیختگان مدعو از این اجلاس را داشت. و خلاصه صورت جلسات در حال ارسال به مدارس می باشد.

بررسی تجارب ناب ارسالی از طرف همکاران فرهیحته در مدارس از دیگر فعالیتهای انجام گرفته در بحث آموزش است که در مجموع 13 سرفصل داشته است که 5 سرفصل آن مورد بررسی دیگر همکاران قرارگرفته و 8 سرفصل آن در حال بررسی می باشد این تجارب با توجه به فرمهایی که برای امتیاز دهی و ارزیابی آن تنظیم شده است مورد بررسی و بازبینی قرار می گیرد و امتیاز دهی می شود و از برترین های آن تقدیر به عمل می آید.

در زمینه تجارب ناب که قرار شده است در سال تحصیلی جدید بصورت اقدام پژوهی به همکاران در مدارس پیشنهاد گردد 40 عنوان تهیه و تنظیم شده است که علاوه بر آنچه که خود معلمین و مربیان مدارس جامعه تعلیمات اسلامی در نظر دارند می توانند از این عناوین نیز به صورت گزینشی استفاده کنند و بصورت عملیاتی مورد پژوهش قرار دهند.

*جناب آقای جوانشیر آیا فرصت استفاده از برترین های تجارب ناب برای دیگر مدارس بدست خواهد آمد؟

بله همکارانی که در این اقدام پژوهی شرکت کرده اند و امتیازات لازم را کسب کرده اند ضمن تقدیر از ایشان تجارب بدست آمده بصورت مدون در اختیار دیگر مدارس قرارخواهد گرفت تا همکاران ما در همه مقاطع بتوانند از این تجربیات استفاده کنند.

توانمند سازی نیروی انسانی (آموزش ضمن خدمت ) از دیگر مباحث مطرح در زمینه آموزش همکاران ما در مدارس است که با توجه به بررسی های انجام شده به سه صورت قابل اجراست یکی اینکه مدرک و گواهینامه ضمن خدمت از طرف سازمان برنامه و بودجه ارسال گردد که منجر به برگزاری کلاسها در دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی و با رعایت کلیه موارد قانونی در این زمینه است که در حال پیگیری می باشد . دومین راهکار برای تشکیل این کلاسها خود مدارس هستند که می توانند اساتید را به دفتر مرکزی معرفی نمایند و پس از آن با رعایت موازین قانونی که شامل نظارت کامل دفتر مرکزی بر تشکیل کلاسها و برگزاری امتحانات و بررسی نتایج می باشد، دفتر مرکزی اقدام به ارائه گواهینامه نماید و ضمن تقدیر از همکاران برتر با تصویب هیئت مدیره ضریب حقوقی ایشان افزایش یابد. در این میان مدارس می توانند یک مدرسه را به عنوان محور قراردهند و کلاسهای آموزش  را در یک یا چند مدرسه خاص برگزار کنند.سومین راهکار برای اجرای موفق این کلاسهای توانمند سازی نیروی انسانی معرفی کتاب های دانش افزایی از طرف مدیران به معلمان و مربیان می باشد که با توجه به کتاب های مطرح شده سوالات طرح و امتحان برگزار می گردد.

*جناب قای جوانشیر از موفقیتهای بدست آمده در آزمون سراسری سال 96 در بین مدارس جامعه تعلیمات اسلامی بفرمایید. و آیا برنامه ای برای تقدیر از این افراد دارید؟

بله. توانمندی های دانش آموزان در زمینه آزمون سراسری 96 در حال بررسی و ارسال مدارس است و تا کنون دبیرستان کمال در این زمینه پیشتاز است. که پس از بررسی و جمع بندی نتایج از دانش آموزان برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

درزمینه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نیز نتایج امتحان نهایی آنها از وزارتخانه دریافت و در حال بررسی می باشد تا نسبت به پیشرفت تحصیلی ایشان نیز ارزیابی داشته باشیم.

*جناب آقای جوانشیر اخیرا جلسه ای در مورد انرژی های تجدید پذیر با انجمن مربوطه داشتیدچه مواردی در آن مطرح شد؟

بله از طرف انجمن انرژی های تجدید پذیر نمایندگانی به دفتر مرکزی مراجعه کردند که خود این افراد از دانش آموختگان مدارس جامعه تعلیمات اسلامی بودند و اکنون در مدارج علمی بالا مشغول به تحصیل بودند این انجمن با انگیزه و هدف استفاده از انرژی های تجدید پذیر در شهرهای گوناگون به فراخور آب و هوای آن شهر فعالیت دارند که در آینده ای نزدیک با برگزاری جشنواره ای در مدارسِ شهر های مستعد این فعالیت، و نیز آشنایی دانش آموزان با فعالیتهای این انجمن مسابقه ای در رده سنی مختلف برگزار خواهند کرد و دانش آموزان به اجرای طرحهای خود و ساخت وسایل اقدام خواهند کرد

ایشان در پایان گفتگو ضمن آرزوی توفیق برای تمامی مدیران، مربیان و معلمین و دانش آموزان جامعه تعلیمات اسلامی نسبت به پیشرفت و تعالی ایشان اظهار امیدواری نمودند.

ضمن تشکر از جناب آقای جوانشیر از فرصتی که در اختیار قراردادند سپاسگذاریم

نمونه تدریس همکاران مدارس جامعه تعلیمات اسلامی در ایام تدریس مجازی نمونه تدریس همکاران مدارس جامعه تعلیمات اسلامی در ایام تدریس مجازی

تزکیه اسلامی شهرری تزکیه اسلامی شهرری

تزکیه اسلامی شهرری تزکیه اسلامی شهرری


مدرسه رفاه سمنان مدرسه رفاه سمنان

مدرسه 22 بهمن اهواز مدرسه 22 بهمن اهواز


تزکیه اسلامی شهرری تزکیه اسلامی شهرری


تزکیه اسلامی شهرری تزکیه اسلامی شهرری


مدرسه 22 بهمن اهواز مدرسه 22 بهمن اهواز


مدرسه 22 بهمن اهواز مدرسه 22 بهمن اهواز