پرش به محتوا

سخنان مدیر عامل سخنان مدیر عامل

«برگشت

ساحت های شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین

 

ساحت های شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین

ساحت در لغت نامه فارسی معین به معنای خانه ، درگاه و آستانه آمده است ولی مقصود از ساحت در حوزه تعلیم و تربیت ، محدوده و دامنه خاصی است که مجموعه ای از رفتارها و فعالیت های تعلیم و تربیت در آن حوزه و دامنه قرارمی گیرد.انسان موجودی دارای ابعاد و ساحت های مختلف است ، از بینش ها ، گرایش ها و توانایی های مختلف برخوردار است و با دیگر موجودات جهان ارتباط غایی دارد و از آنها تاثیر می پذیرد و بر آنها تاثیر می گذارد.

هنگامی که از تعلیم و تربیت سخن می گوییم ، در واقع از نوعی از قابلیت ها و ظرفیت هایی سخن   می گوییم که در ابعاد مختلف روح و بدن انسان قرار دارندو انسان برای رسیدن به کمال مطلوب خود نیازمند آن است که با یاری دیگران آن ها را به فعلیت برساند یا آنها را تصحیح ، تعدیل ، تقویت و هدایت کند.

بنابراین تعلیم و تربیت دارای حوزه های مختلفی است ، حوزه هایی که در آنها نیاز های مشترک هم عرض انسانها قرارگرفته است اصطلاح (ساحت های تربیتی) به کار گرفته می شود.ساحت های شش گانه که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عبارت هستند از مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

 

1- ساحت تربیتی دینی

·        پذیرش آزادانه و آگاهانه دین اسلام

·        تلاش مداوم جهت ارتقای ابعاد معنوی وجودی خویش و دیگران از طریق برقرای  ارتباط با خداوند (عبادت و تقید به احکام دینی) و دعوت از سایرین به دینداری و اخلاق مداری

·        خود شناسی و دیگر شناسی برای پاسخگویی مسئولانه به نیازها ، محدودیتها و پیشرفت ظرفیت های وجودی خویش و دیگران

·        تلاش پیوسته برای حضور موثر و سازنده دین و اخلاق در تمام ابعاد فردی و اجتماعی

 

2-ساحت تربیتی اقتصادی

·        تدبیر امر معاش و زندگی اقتصادی با درک موقعیت اقتصادی خود و جامعه و تلاش برای بهبود پیوسته آن

·        درک و فهم مسائل اقتصادی خود و جامعه در زمینه ، تاریخی فرهنگی و اجتماعی

·        تلاش فردی و جمعی برای تحقق غنا ، کفاف ، عمران ، رشد ، و استقلال اقتصادی ، حفظ و پیشرفت ثروت ملی ، افزایش بهروه وری ، تامین رفاه عمومی و بسط عدالت اقتصادی و شناسایی عوامل فقر ، فساد و تبعیض و تلاش جهت مقابله با آنها در سطح ملی و جهانی در جهت تشکیل جامعه صالح و پیشرفت مداوم آن ، بر اساس نظام معیار اسلامی

 

3-ساحت تربیتی علمی

·        شناخت و بهره گیری از نتایج تجارب متراکم بشری در حوزه علم و فناوری بر اساس نظام معیار اسلامی

·        بهره گیری و ارزیابی از یافته های علمی و فناورانه و ایجاد خلاقیت و نوآوری در آن ها جهت کشف صورت های جدید واقعیت یا خلق روش ها و ابزار های نوین برای وصول به اهداف متعالی در چهاچوب نظام معیار اسلامی

·        برنامه ریزی و اجرای آگاهانه فعالیت های علمی پژوهشی برای دستیابی خود و جامعه به آینده مطلوب بر مبنای نظام معیار اسلامی

·        برقراری ارتباط سازنده با طبیعت از طریق شناخت و استفاده از طبیعت با هدف تکریم ، تسخیر ، آبادانی و آموختن از آن برای ایفای نقش سازنده در فعالیت های علمی در سطح

 

4-ساحت تربیتی اجتماعی

·        بازشناسی ، حفظ و اصلاح آداب ، رسوم ، هنجارها و ارزش ها ی جامعه در پرتو نظام معیار اسلامی

·        درک مناسب موقعیت اجتماعی و سیاسی خود و جامعه و مواجهه خردمندانه با تحولات اجتماعی و سیاسی بر اساس نظام معیار اسلامی

·        توسعه آزادی و مرتبه وجودی خویش و دیگران در پرتو درک و اصلاح موقعیت اجتماعی خود و دیگران (اعضای خانواده ، خویشاوندان، دوستان، همسایگان، همکاران و همشهریان و هموطنان

·        برقراری رابطه سازنده و مناسب با ایشان بر اساس نظام معیار اسلامی و کسب صفاتی جمعی نظیر احسان ، مهرورزی ، انصاف ، خیرخواهی ، بردباری ، وفاق ، همدلی و مسالمت جویی

·        آمادگی جهت تشکیل خانواده و حفظ و تداوم آن به مثابه مهمترین نهاد تحقق بخش جامعه صالح براساس ارزش های نظام معیار اسلامی

·        تعامل شایسته با نهاد دولت و سایر نهاد های مدنی و سیاسی و کسب شایستگیهایی نظیر رعایت قانون ، مسئولیت پذیری ، مشارکت اجتماعی و سیاسی و پاسداشت ارزش های اجتماعی در جهت شکل گیری جامعه صالح و پیشرفت مداوم آن بر اساس نظام معیار اسلامی

·        بازشناسی فرهنگ و تمدن اسلامی

·        مشارکت جمعی موثر در حیات اجتماعی و سیاسی با رعایت اصول حقطلبی ، حفظ ، کرامت و عزت ظلن ستیزی ، عدالت خواهی

 

 

5-ساحت تربیت بدنی

·        درک ویژگی های زیستی خود و پاسخگویی مسئولانه به نیازهای جسمی و روانی خویش

·        تلاش پیوسته جهت حفظ و ارتقای سلامت بهداشت جسمی و روانی خود و دیگران بر اساس نظام معیار اسلامی

·        بصیرت نسبت به سبک زندگی انتخاب شده و ارزیابی پیامد های آن درباره خود، جامعه و طبیعت براساس نظام معیار اسلامی

·        تلاش فردی و جمعی برای ارتقای سلامت و ایمنی افراد جامعه در سطح محلی ، ملی و جهانی بر اساس نظام معیار اسلامی

·        کوشش مداوم فردی و جمعی برای حفاظت از محیط زیست و احترام به طبیعت بر اساس نظام معیار اسلامی

 

6-ساحت تربیت هنری

·        درک معنای پدیده ها و هدف رویدادهای طبیعت/هستی برای دستیابی به درک کلی از جهان هستی و جایگاه خویش در آن بر اساس نظام معیار اسلامی؛

·        رمز گشایی و رمزگردانی از پدیده های آشکار و پنهان طبیعت/هستی و ابزار آن به زبان هنری؛

·        درک زیباییهای جهان و آفرینش به منزله مظاهر جمال و کمال الهی و ارتقای ذائقه زیباشناسانه خود؛

·        بهره گیری از قدرت تخیل خود در خلق آثار هنری با هدف حفظ تعالی میراث هنری در سطح ملی و جهانی

احادیث مدیریتی احادیث مدیریتی

بیان احادیث مدیریتی بیان احادیث مدیریتی

اجلاس مدیران مدارس - مرداد ماه 1400 اجلاس مدیران مدارس - مرداد ماه 1400


اختتامیه قرارگاه فرزندان رمضانی اختتامیه قرارگاه فرزندان رمضانی


سخنرانی آقای دکتر حیدری در برنامه قرارگاه فرزندان رمضان سخنرانی آقای دکتر حیدری در برنامه قرارگاه فرزندان رمضان


آغاز سال تحصیلی 1400- 1399 آغاز سال تحصیلی 1400- 1399


بیان حدیث بیان حدیث

احادیث مدیریتی احادیث مدیریتی


احادیث مدیریتی احادیث مدیریتی

احادیث مدیریتی احادیث مدیریتی


بیان حدیث بیان حدیث

بیان حدیث بیان حدیث

بیان احادیث مدیریتی بیان احادیث مدیریتی

احادیث مدیریتی احادیث مدیریتی


بیان حدیث بیان حدیث